رضا شیخ؛ هانیه شامبیاتی
چکیده
شبکههای اجتماعی بهعنوان مؤثرترین فضای ارتباط جمعی در دنیای امروز محسوب میشود که با وجود عمرمحدود خود از ضریب نفوذ نسبتاً بالایی در میان جوانان برخوردار است. تحلیل محتوای نظرات کاربران در شبکههای مجازی، لایههای پنهان و زیرین نظرات و متون نوشته شده توسط کاربران و اعضای شبکههای مجازی را کشف مینماید و به محققین علوم اجتماعی ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی بهعنوان مؤثرترین فضای ارتباط جمعی در دنیای امروز محسوب میشود که با وجود عمرمحدود خود از ضریب نفوذ نسبتاً بالایی در میان جوانان برخوردار است. تحلیل محتوای نظرات کاربران در شبکههای مجازی، لایههای پنهان و زیرین نظرات و متون نوشته شده توسط کاربران و اعضای شبکههای مجازی را کشف مینماید و به محققین علوم اجتماعی کمک میکند به اهدافی که پژوهش در راستای آن انجام میگیرد، نزدیک شوند. نتنوگرافی بهعنوان رویکردی جدید در عرصه شبکههای اجتماعی و در فضای ارتباطات اینترنتی، پیشنهادها و نظریات مشتریان را در قالب کامنت مورد بررسی قرار میدهد و روشی برای درک نگرشها، تصورات، تصاویر، و احساسات کاربران در جوامع آنلاین میباشد. در این مقاله نظرات اعضای شبکه مجازی دانشجویان مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود با روش نتنوگرافی و تجزیهوتحلیل بر اساس نظریه زمینهای بررسی و سپس ضریب اهمیت موضوعات توسط کارشناسان تعیین شد و به علت ناقص بودن بعضی نظرات اولویتبندی بر اساس روابط اولویت فازی با اطلاعات ناقص انجام گرفت.
عبدالله بیچرانلو؛ حامد طالبیان؛ سارا زندوکیلی
چکیده
این مطالعه با هدف فهم مقولهها و عوامل مرتبط با بازنمایی حریم خصوصی در میان کاربران فیسبوک و پیامدهای فرهنگی آن تدارک دیده شده است. برای رسیدن به این هدف، نخست پنداشتهای فرهنگی و معنایی کاربران دربارة مفهوم حریم خصوصی شناسایی شده است تا بنیانی برای مطالعة الگوهای فرهنگی بازنمایی یا پنهانسازی و حفاظت از حریم خصوصی در میان کاربران ...
بیشتر
این مطالعه با هدف فهم مقولهها و عوامل مرتبط با بازنمایی حریم خصوصی در میان کاربران فیسبوک و پیامدهای فرهنگی آن تدارک دیده شده است. برای رسیدن به این هدف، نخست پنداشتهای فرهنگی و معنایی کاربران دربارة مفهوم حریم خصوصی شناسایی شده است تا بنیانی برای مطالعة الگوهای فرهنگی بازنمایی یا پنهانسازی و حفاظت از حریم خصوصی در میان کاربران فراهم کند. متناسب با هدف فهم الگوهای فرهنگی، از روش مردمنگاری مجازی استفاده شده است. در خلال کار میدانی، با 21 کاربر فعال فیسبوک در فواصل مختلف مصاحبههای مردمنگارانه آنلاین و آفلاین صورت گرفته و مستندات مجازی مختلف مطالعه شده است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که محوریترین مقوله در این زمینه تعاریف متکثر فرهنگی کاربران از مفهوم حریم خصوصی است که از دو عامل هویتی و به هم پیوستة میل به بازنمایی و میل به پنهان کردن و مترادفهای آن در تعامل اجتماعی با دیگران یعنی میل تماشاباره و میل بازبینانه پیروی میکند.