صادق حامدی نسب؛ معصومه عزیزی؛ رضوان محمدی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی محتوای یادگیری دانشجو معلمان در شبکههای اجتماعی و ادراک آنها نسبت به اعتبار محتوای به اشتراک گذاشتهشده در این شبکهها بود. روش این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسانه بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهرستان بیرجند بود که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی محتوای یادگیری دانشجو معلمان در شبکههای اجتماعی و ادراک آنها نسبت به اعتبار محتوای به اشتراک گذاشتهشده در این شبکهها بود. روش این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسانه بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهرستان بیرجند بود که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع نظری دادهها با 15 نفر(7 نفر مرد و 8 نفر زن) از این دانشجو معلمان مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت و دادههای حاصل با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. برای پایایی دادهها از روش توافق بین کدگذاران و برای روایی یافتهها از روش بازنگری توسط متخصصان استفاده شد. یافتهها نشان داد که محتوای یادگیری دانشجو معلمان در شبکههای اجتماعی شامل محتوای مرتبط با دانشگاه (رشته محور، مهارت محور و زبان انگلیسی)، مدرسه (روش تدریس، مدیریت کلاس و محتوای دوره ابتدایی) و اطلاعات عمومی (اخبار، اطلاعات پزشکی و اطلاعات فناورانه) است. همچنین دانشجو معلمان نسبت به محتوای به اشتراک گذاشتهشده در شبکههای اجتماعی دیدگاه مثبتی ندارند و ازنظر آنها، محتوای موجود در شبکههای اجتماعی، نامتناسب، غیر موثق و ناقص است. بر این اساس پیشنهاد میشود که دانشگاه فرهنگیان با ارائه محتوای معتبر، طبقهبندیشده و متناسب با هر رشته تحصیلی در شبکههای اجتماعی به توسعه حرفهای دانشجو معلمان و نگرش مثبت آنها به محتوای این شبکهها کمک کند.
کبری بخشی زاده برج؛ رضا خادم حسینی؛ مهدی بشیرپور
چکیده
امروزه پیامرسانهای اجتماعی در بین مردم ایران از اقبال بالایی برخوردار بوده و کاربران زیادی در بین مردم دارند. مردم ایران برای استفاده از پیامرسانهای اجتماعی با دو انتخاب پیامرسانهای داخلی و پیامرسانهای خارجی مواجه هستند و تحقیقات نشان دادهاند که استفاده مردم ایران از پیامرسانهای خارجی بیشتر است. این تحقیق به بررسی ...
بیشتر
امروزه پیامرسانهای اجتماعی در بین مردم ایران از اقبال بالایی برخوردار بوده و کاربران زیادی در بین مردم دارند. مردم ایران برای استفاده از پیامرسانهای اجتماعی با دو انتخاب پیامرسانهای داخلی و پیامرسانهای خارجی مواجه هستند و تحقیقات نشان دادهاند که استفاده مردم ایران از پیامرسانهای خارجی بیشتر است. این تحقیق به بررسی علت عدم اقبال و توجه مردم به پیامرسانهای ایرانی و مقایسه آن با پیامرسانهای خارجی پرداخته است تا بتواند با قیاس تفاوتهای بین پیامرسانهای داخلی و خارجی از نظر کاربران به مدلی برای طراحی پیامرسان ایرانی مناسب با سلیقه کاربران دست پیدا کند. در این تحقیق از رویکرد پدیدارشناسی و روش زیمت برای استخراج نقشه ذهنی کاربران نسبت به پیامرسانهای داخلی و خارجی استفادهشده است و در این راستا از 15 نفر از دانشجویان در شهر تهران مصاحبه زیمت به عمل آمده است. یافتههای تحقیق در سه محور نقشه ذهنی پیامرسانهای داخلی، نقشه ذهنی پیامرسانهای خارجی و مقایسه بین این دو نقشه بوده است. دو نقشه اجماعی بهصورت سازهای با یکدیگر مقایسه و تحلیل شدند. تعداد سازههای استخراجشده پیامرسان ایرانی نسبت به پیامرسان خارجی بیشتر بود که نشاندهنده دغدغه کاربران نسبت به پیامرسان ایرانی است. اکثر این سازهها ماهیتی منفی داشتند و با تحلیل این سازهها میتوان دریافت که قسمتی از مشکلات پیامرسانهای ایرانی در طراحی و مشکلات فنی آنان و قسمت دیگر ریشه در مشکلات مدیریتی دارد. در انتها مقایسه بین پیامرسانها تحلیلشده و پیشنهادهایی به سازندگان و مدیران جهت طراحی پیامرسان ایرانی با توجه به نیاز کاربر داده شده است.
رضا شیخ؛ هانیه شامبیاتی
چکیده
شبکههای اجتماعی بهعنوان مؤثرترین فضای ارتباط جمعی در دنیای امروز محسوب میشود که با وجود عمرمحدود خود از ضریب نفوذ نسبتاً بالایی در میان جوانان برخوردار است. تحلیل محتوای نظرات کاربران در شبکههای مجازی، لایههای پنهان و زیرین نظرات و متون نوشته شده توسط کاربران و اعضای شبکههای مجازی را کشف مینماید و به محققین علوم اجتماعی ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی بهعنوان مؤثرترین فضای ارتباط جمعی در دنیای امروز محسوب میشود که با وجود عمرمحدود خود از ضریب نفوذ نسبتاً بالایی در میان جوانان برخوردار است. تحلیل محتوای نظرات کاربران در شبکههای مجازی، لایههای پنهان و زیرین نظرات و متون نوشته شده توسط کاربران و اعضای شبکههای مجازی را کشف مینماید و به محققین علوم اجتماعی کمک میکند به اهدافی که پژوهش در راستای آن انجام میگیرد، نزدیک شوند. نتنوگرافی بهعنوان رویکردی جدید در عرصه شبکههای اجتماعی و در فضای ارتباطات اینترنتی، پیشنهادها و نظریات مشتریان را در قالب کامنت مورد بررسی قرار میدهد و روشی برای درک نگرشها، تصورات، تصاویر، و احساسات کاربران در جوامع آنلاین میباشد. در این مقاله نظرات اعضای شبکه مجازی دانشجویان مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود با روش نتنوگرافی و تجزیهوتحلیل بر اساس نظریه زمینهای بررسی و سپس ضریب اهمیت موضوعات توسط کارشناسان تعیین شد و به علت ناقص بودن بعضی نظرات اولویتبندی بر اساس روابط اولویت فازی با اطلاعات ناقص انجام گرفت.