نقش شبکه اجتماعی (اینستاگرام ) برشکل گیری هویت شهروندی(مورد مطالعه شهروندان ، شهر اصفهان)

نجمه کریمیان طالخونچه؛ نفیسه صدر ارحامی؛ اکرم حمیدیان؛ فرحناز مصطفوی کهنگی

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، ، صفحه 492-455

https://doi.org/10.22054/nms.2022.67251.1382

چکیده
  امروزه مفهوم شهروندی به عنوان یکی از مفاهیم دنیای مدرن هدایت‌گر تعاملات پایدار انسانی است هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر هویت شهروندی، شهروندان اصفهان بود پژوهش از جهت هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از حیث ارتباط بین متغیرهای ازنوع همبستگی است. جامعه آماری ، شامل تمامی شهروندان شهر ...  بیشتر

نقش شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در مشارکت سیاسی دانشجویان

فرزین فرحبد؛ مژگان عبداللهی کلورزی؛ مرتضی لطف الهی

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1401، ، صفحه 391-363

https://doi.org/10.22054/nms.2022.37702.635

چکیده
  پپژوهش حاضر با هدف تبیین مشارکت سیاسی آفلاین دانشجویان دانشگاه‌های اردبیل با توجه به نقش شبکه‌های اجتماعی اینترنتی انجام شده است. این تحقیق از‌نظر هدف کاربردی بود و به روش پیمایشی واز نوع همبستگی صورت گرفت. جامعه‌آماری پژوهش، 29500 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی بودند که برای تعیین حجم نمونه ...  بیشتر

زندگی و زمانه زنان ایرانی در اینستاگرام: تحلیل ایدئولوژیک عکس‌های زنان در شبکه اجتماعی اینستاگرام

اعظم راودراد؛ میترا شمسی

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، ، صفحه 170-131

https://doi.org/10.22054/nms.2021.35786.593

چکیده
  پژوهش حاضر به واکاوی پیام‎های بصری‎ای می‎پردازد که زنان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به‌اشتراک گذاشته ‎اند، با این هدف که دریابیم آنها چگونه خود را در این شبکه بازنمایی می‎کنند. این واکاوی، بر اساس تحلیل ایدئولوژیکِ «جان بِرجر» صورت گرفته‌است و در آن، هر تصویر، گزارشی از این موضوع نگریسته شده که یک زن هویت فردی ...  بیشتر

بررسی نقش ارتباطات شفاهی در رسانه های اجتماعی بر رفتار خرید با تاکید برنقش هیجانات و هنجارهای اجتماهی

حمید بابایی میبدی؛ امیررضا کنجکاو منفرد؛ محمد غفاری؛ احسان کریمی میبدی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، ، صفحه 256-225

https://doi.org/10.22054/nms.2021.33808.532

چکیده
  هدف پژوهش بررسی تاثیر ارتباطات شفاهی بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان است. در این راستا نقش میانجی هیجانات، هنجارهای اجتماعی و نگرش بررسی شده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی است. همچنین،به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان نمایندگی‌های خودرو در سطح شهرستان اصفهان است که با استفاده ...  بیشتر

تحلیل کیفی عوامل مؤثر بر عضویت در شبکه اجتماعی تلگرام (مطالعه افراد متأهل 40-15 سال شهر بروجرد)

کرم اله جوانمرد؛ نرگس خوشکلام

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، ، صفحه 288-257

https://doi.org/10.22054/nms.2021.42751.745

چکیده
  شبکه اجتماعی «تلگرام»، کاربرپسندترین شبکه اجتماعی در کشور ایران است که حجم بالایی از روابط و محتواها را در خود جای داده است. پژوهش کیفی حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر عضویت افراد متأهل در این شبکه، به روش تحلیل مضمون انجام شده‍است. جامعه آماری، افراد متأهل 40-15 ساله شهرستان بروجرد بودند که تجربه استفاده از این شبکه را حداقل ...  بیشتر

الگوهای «خودبازنمایی» سلبریتی های ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام

زهرا اردکانی فرد؛ ندا رضوی زاده

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، ، صفحه 217-240

https://doi.org/10.22054/nms.2021.32891.503

چکیده
  با ظهور شبکه‌های اجتماعی آنلاین در سال‌های اخیر با پدیده حضور فراگیر سلبریتی­ها در این شبکه‌ها مواجه هستیم. سلبریتی­ها در این شبکه‌ها بدون واسطه رسانه‌های رسمی مانند مطبوعات خود را بازنمایی می‌کنند. بر اساس نظریه گافمن سلبریتی­ها از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار جلوی صحنه استفاده می‌کنند تا خودِ مطلوب و موردنظرشان ...  بیشتر

تاثیر توییتر و فیس بوک بر فرهنگ سیاسی استادان دانشگاه‌های هشت کلانشهر ایران

مهدی بیگدلو

دوره 4، شماره 13 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 215-258

https://doi.org/10.22054/cs.2018.25700.321

چکیده
  فرهنگ سیاسی در ایران به‌عنوان فضایی فرهنگی که نمایانگر چگونگی ارتباط مردم با نظام سیاسی است در دهه‌های اخیر از پدیده‌های متنوعی همچون انقلاب، ساختار نظام سیاسی، کارگزاران حکومتی و... متاثر شده است. در این فضای فرهنگی پدیده شبکه‌های اجتماعی مجازی در سال‌های اخیر آثار مختلفی بر جای گذاشته است. اما اینکه این پدیده و به‌طور خاص شبکه‌های ...  بیشتر