محمد سعید ذکایی؛ محمد تقی کرمی؛ شیما فرزادمنش
چکیده
فضای مجازی عرصه ای برای بازنمایی هویت های اجتماعی است و در این میان هویت های زنانه نیز مجال بسیاری برای خود ابرازی در این میدان یافته اند. فضای مجازی همزمان انعکاسدهنده و برسازنده زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با تأکید بر زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام در جستجوی فهم چگونگی استفاده آنها از فضای مجازی برای تأثیرگذاری ...
بیشتر
فضای مجازی عرصه ای برای بازنمایی هویت های اجتماعی است و در این میان هویت های زنانه نیز مجال بسیاری برای خود ابرازی در این میدان یافته اند. فضای مجازی همزمان انعکاسدهنده و برسازنده زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با تأکید بر زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام در جستجوی فهم چگونگی استفاده آنها از فضای مجازی برای تأثیرگذاری بر مخاطب و الگوهای بازخورد مخاطبان در صفحات و پستهای اینستاگرامرهای زن خانه دار میباشد. با تحلیل بیش از 800 پست از 26 اینستاگرامر و نظرات مخاطبان ذیل پستها، سه مضمون کلی شامل مادری و خانه ایده آل؛ انقیاد توأم با قدرتمندی / بازنمایی هویتهای زنانه-مردانه و پارادوکسهای هویتی / بازنمایی مفهوم خوشبختی در پیوند با خانواده، مصرف تظاهری و زیبایی استخراج و تحلیل شده اند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که شبکه اینستاگرام برای زنان اینستاگرامر ایرانی دارای کارکرد هویتبخشی و فراغتی است که در بستر آن زنان ضمن بازنمایی نقش های جنسیتی در قالب کلیشه های سنتی، نسبت به الگوهای حاکم بر ساختارهای مردسالارانه مقاومت داشته و کنشهای آگاهانه ای برای رسیدن به اهداف خود و تبدیل شدن به اینستاگرامر انجام میدهند و در این مسیر، همزمان درجاتی از سوژگی و فرودستی آنان بازنمایی میشود.
اعظم ده صوفیانی؛ بهارک محمودی حنارود
چکیده
هدف از نگارش این مقاله مطالعه کنش گروهی از «زنان بیخانمان بهبودیافته» بهعنوان بخشی از فرودستان اجتماعی در اینستاگرام است. گروهی که هرچند به رسانههای رسمی دسترسی کمتری دارند، اما در رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی از امکان نمایش خود و زندگی روزمرهشان برخوردار شدهاند. ازاینروی در این مقاله محتوای به اشتراک گذاشته ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله مطالعه کنش گروهی از «زنان بیخانمان بهبودیافته» بهعنوان بخشی از فرودستان اجتماعی در اینستاگرام است. گروهی که هرچند به رسانههای رسمی دسترسی کمتری دارند، اما در رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی از امکان نمایش خود و زندگی روزمرهشان برخوردار شدهاند. ازاینروی در این مقاله محتوای به اشتراک گذاشته توسط این گروه در اینستاگرام مورد مطالعه قرار گرفت. با این پرسشها که این زنان در پُستهای اینستاگرام خود چه مضامینی را به اشتراک میگذارند؟ در این تصاویر گذار از بیخانمانی تا باخانمانی چگونه رخ میدهد؟ و بهطور کلی این شبکه اجتماعی چه قابلیتها و فرصتهایی را برای آنها بهعنوان ابزار و استراتژیای برای گذراندن زندگی روزمره فراهم میآورد؟ این تحقیق با رویکرد کیفی و روش تحلیل تماتیک و مطالعه 140 پست اینستاگرام از صفحه 10 زن بیخانمان بهبودیافته انجام شدهاست. بر اساس یافتههای نوشته حاضر، سه دسته مضمون شامل «ظاهر آراسته»، «حضور اجتماعی» و «جستجوی عشق و آرامش» در پستها شناسایی شدند. اینطور به نظر میرسد که فقدان نمایش گذشته در گذار از بیخانمانی به باخانمانی و ارائه تصویری از زن بدون گذشته در این پستها و نمایش یک «خود» جدید در اینستاگرام، برای این کاربران کارکردی جبرانکننده داشتهاست؛ نظیر سیاست و مقاومتی که در نظریه «پیشروی آرام» بیات و مفهوم «تاکتیک کنارآمدن» دوسرتو مطرح میشود.
محمد مهدی فرقانی؛ بهار بدیعی
چکیده
در سالهای اخیر به دنبال ورود تلفنهای همراه هوشمند، عرصه ارتباطات موبایلی شاهد دگرگونیهای فراوانی بوده است. ازآنجاکه یکی از قابلیتهای تکنولوژی درنوردیدن مرزهای جغرافیایی است، جامعه ما نیز شاهد تغییرات اجتماعی برآمده از این نوآوری رسانهای بوده است. در این میان، زندگی روزمره جوانان بهعنوان گروهی که عموماً در پذیرش تکنولوژیهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر به دنبال ورود تلفنهای همراه هوشمند، عرصه ارتباطات موبایلی شاهد دگرگونیهای فراوانی بوده است. ازآنجاکه یکی از قابلیتهای تکنولوژی درنوردیدن مرزهای جغرافیایی است، جامعه ما نیز شاهد تغییرات اجتماعی برآمده از این نوآوری رسانهای بوده است. در این میان، زندگی روزمره جوانان بهعنوان گروهی که عموماً در پذیرش تکنولوژیهای نوین پیشقدم میشوند، تحت تأثیر این فضای تکنولوژیک تغییر کرده است. در مقاله حاضر به مطالعه فرآیند پذیرش و اهلی سازی تلفنهای همراه هوشمند در زندگی روزمره جوانان ایرانی پرداختهایم. از خلال مصاحبههای نیمه استاندارد با دانشجویان مقطع کارشناسی شهر تهران، شش مقوله اصلی در نحوه مصرف تلفن همراه هوشمند توسط جوانان به دست آمد که در سطوح فردی و اجتماعی زندگی روزمره آنها تجلی پیداکردهاند. این مقولههای ششگانه عبارتاند از: مصرف اطلاعاتی که شامل چک کردن واقعیتها، آگاهی از اخبار و دسترسی به اطلاعات در لحظه است. مقوله بعد را مصرف مبتنی بر موقعیت نام نهادیم که نمایش موقعیت، نظارت بر موقعیت و احساس امنیت را شامل میشود. سومین مقوله مصرف ارتباطی است که در کاربری شبکههای اجتماعی، اپلیکیشنها پیامرسان و گسست از جمعهای واقعی تجلی پیدا میکند. مقوله چهارم با عنوان انطباق تکنولوژیک شامل همهجا بودن، سهولت یادگیری کاربری و سیالیت تکنولوژی است. ابزار استقلال فردی نیز عنوان مقوله پنجم بوده که به معنای استقلال از خانواده و شکلدهی به روابط گزینشی است. آخرین مقوله در فرآیند اهلی سازی تلفن همراه هوشمند تسلط بر مصرف تکنولوژی است که کنترل شیوه کاربری و تسلط بر بازنمایی هویت مجازی را شامل میشود.