غربی‌زدایی سینما؛ لزوم بازاندیشی در شیوه‌های اندیشیدن، نظریه‌پردازی و فیلم‌سازی غیرغربی (با تأکید بر سینمای عباس کیارستمی)*

سیدعماد حسینی؛ شهاب اسفندیاری؛ مرضیه پیراوی ونک؛ سناء شایان

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، ، صفحه 111-148

https://doi.org/10.22054/nms.2018.25182.308

چکیده
  در دهۀ پنجاه میلادی، فیلم‌های متمایز غیرغربی، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرد. ازآن‌پس، رویکردهای مطالعاتی متفاوتی برای شناخت و تحلیل این فیلم‌ها و نیز مقاومت در برابر سینمای غرب به وجود آمد، ازجمله می‌توان به «سینمای سوم»[1]، «سینمای دیاسپوریک»[2]، «سینمای پسااستعماری»[3]، «نظریۀ امپریالیسم رسانه‌ای»[4] ...  بیشتر

بازنمایی زن دوم در سینمای ایران

محمد تقی کرمی؛ زهرا محمد زاده

دوره 2، شماره 6 ، تیر 1395، ، صفحه 165-209

https://doi.org/10.22054/cs.2016.7170

چکیده
  مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 می‌پردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانه‌شناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با به‌کارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالت‌های موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، ...  بیشتر

ستارگان سینما و هویت آنلاین:مطالعه نشانه‌شناختی بازسازی مفهوم ستارگی پس از اینترنت(مطالعه موردی تصاویر منتشر شده در اینستاگرام الناز شاکردوست)

صادق رشیدی؛ زهرا صبورنژاد

دوره 1، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 165-200

https://doi.org/10.22054/cs.2015.4596

چکیده
  این مقاله با هدف مطالعه و تحلیل مفهوم ستاره‌سازی پس از اینترنت و تحلیل تأثیرات رسانه‌های جدید و مجازی در دگرگونی معنای ستارگی نوشته شده است. در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از مطالعه موردی بومی و مطالعه معنای ستارگی و ستاره‌سازی در سینما از دیدگاه‌های گوناگون، نقش اینترنت و فضاهای مجازی در تغییر و دگرگون کردن معنای ستاره سینمایی ...  بیشتر