فاطمه نوری راد؛ هادی خانیکی
چکیده
نوجوانان امروز به واسطه حضور دائمی در رسانههای اجتماعی در زیست جهانی زندگی می کنند که بیش از گذشته مرزهایش نامشخص است. رسانه ها و ابزارهای فناورانه ارتباطی مواجهه غیرمستقیم فرهنگ های دیگر را بیش از پیش مهیا کردهاند. و این موقعیت، نوجوان را در شرایطی قرار می دهد که ناچار است درگیر چالشهایی بر سر هویت و تعریف خود شود. هویت شکل گرفته ...
بیشتر
نوجوانان امروز به واسطه حضور دائمی در رسانههای اجتماعی در زیست جهانی زندگی می کنند که بیش از گذشته مرزهایش نامشخص است. رسانه ها و ابزارهای فناورانه ارتباطی مواجهه غیرمستقیم فرهنگ های دیگر را بیش از پیش مهیا کردهاند. و این موقعیت، نوجوان را در شرایطی قرار می دهد که ناچار است درگیر چالشهایی بر سر هویت و تعریف خود شود. هویت شکل گرفته در هر فردی از نوع و سبک خاصی برخوردار است. که تحت عنوان سبک های هویتی نامیده می شود. سبکهای هویتی، همان مقیاس و میزان تمایزی است که می توان در میان افراد قائل شد. در این خصوص، برزونسکی (1992)، سبکهای هویتی را مشتمل بر اطلاعاتی ، هنجاری ، سردرگم و متعهد میداند.به این اعتبار پژوهش حاضر درصدد است رابطه بین نگرش به رسانه های اجتماعی با سبک های هویتی را در نوجوانان 12 تا 18 ساله با روش پیمایش آنلاین و نمونه آماری 1065 نفر بررسی کند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندارد برزونسکی و محقق ساخته است.نتایج پژوهش حاکی از آن است که با توجه به آزمون کولوموگرف – اسمیرنف و سطح معناداری به دست آمده بالای 5/0 داده های پژوهش نرمال و از آزمونهای پارامتریک استفاده شد. با توجه به آزمون همبسنگی پیرسون در سطح معناداری 5/0 بین هویت سردرگم و متعهد و نگرش به رسانه های اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد و فرض وجود رابطه بین سبک هویتی اطلاعاتی و هنجاری با نگرش به رسانه های اجتماعی رد شده است.
سبحان یحیائی
چکیده
این مقاله به چگونگی و سازوکارهای مصرف رسانهای در نوجوانان میپردازد. این مقاله بر مبنای پژوهشی اکتشافی و کیفی مبتنی بر روششناسی داده بنیاد بهپیش رفته است و نویسنده مدعی است با منطق استقراء و از خلال مصاحبههای ژرفانگر و مشاهدات، یک سامان نظری متشکل از قضایایی تئوریک بههمپیوسته را در مورد مصرف رسانهای نوجوانان ارائه میدهد. ...
بیشتر
این مقاله به چگونگی و سازوکارهای مصرف رسانهای در نوجوانان میپردازد. این مقاله بر مبنای پژوهشی اکتشافی و کیفی مبتنی بر روششناسی داده بنیاد بهپیش رفته است و نویسنده مدعی است با منطق استقراء و از خلال مصاحبههای ژرفانگر و مشاهدات، یک سامان نظری متشکل از قضایایی تئوریک بههمپیوسته را در مورد مصرف رسانهای نوجوانان ارائه میدهد. در اجرای مطالعات کیفی و پس از انجام 22 مصاحبه و مشاهدات میدان، 1050 کد باز در مرحله نخست به دست آمد. پس از آن، کدگذاری محوری دادهها با 362 مقوله منتج به شناسایی 15 مفهوم محوری در ترسیم مختصات مصرف رسانهای نوجوانان مورد مطالعه شد.سپس کدگذاری گزینشی صورت گرفت و با اعمال آن در الگوی نظری، قضایایی تئوریک حول آن شکل گرفت که پیامدهای سیستمی مصرف رسانهای نوجوانان را در 5 سطح مورد شناسایی قرار داد که عبارتاند از؛ آریتمی مصرف رسانهای در نوجوانان، مواجهه فعال با رسانهها، تطابق با بزرگسالی، تمایزخواهی چند سطحی و منازعات خانوادگی. بنابراین، برونداد این مقاله، تصویری از چگونگی مصرف رسانهای نوجوانان و نیز سازوکارهای مصرف رسانهای توسط این گروه سنی بوده است.در سطح تحلیل، با توجه به ترسیم ابعاد مصرف رسانهای نوجوانان، تبیین میشود که فقر تولید متون رسانهای متناسب با ویژگیهای سنی نوجوان در رسانههای جمعی، آنان را عموماً در چتر رسانههای اجتماعی با ماهیتی متفاوت-خودگزین، غیرمتمرکز و آریتمیک- به پناه آورده است. کاستن از خلأ توجه به اقتضائات رده سنی نوجوانی-بهعنوان دورۀ قوامیابی هویت اجتماعی افراد- در سیاستگذاریهای رسانههای جمعی، پیشنهاد انضمامی مقاله حاضر است.
کبری کریمیان؛ مهربان پارسامهر؛ سید علیرضا افشانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختیِ عوامل مرتبط با گرایش نوجوانان دختر دبیرستانهای شهرکرد به شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر شهرکرد که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهد که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 390 نفر برآورد شده است. دادهها با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختیِ عوامل مرتبط با گرایش نوجوانان دختر دبیرستانهای شهرکرد به شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر شهرکرد که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهد که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 390 نفر برآورد شده است. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه و با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای جمعآوری گردید. اعتبار ابزار به وسیله روش اعتبار محتوایی مورد تأیید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری اسپیرمن، پیرسون، آزمون تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی توکی، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد بین پایه تحصیلی، پایگاه اقتصادیاجتماعی والدین دانشآموزان، میزان استفاده از اینترنت، مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، سادگی و سهولت استفاده از شبکههای اجتماعی، میزان استفاده اطرافیان(دوستان و خانواده)، نیاز به پیشرفت، انزوای اجتماعی، گرایش به جنس مخالف با گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت. بی