عبدالله بیچرانلو
چکیده
مسئله اصلی پژوهش پیش رو این است که در میدان رقابت تلویزیونهای ماهوارهای با شبکههای تلویزیونی داخلی، بخشی از مخاطبان ایرانی، از تلویزیونهای داخلی روگردان شده و به رقیب رو آوردهاند. ازاینرو، به مطالعه ویژگیهای برنامهها و شیوههای تعامل مهمترین شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور با مخاطبان- که ...
بیشتر
مسئله اصلی پژوهش پیش رو این است که در میدان رقابت تلویزیونهای ماهوارهای با شبکههای تلویزیونی داخلی، بخشی از مخاطبان ایرانی، از تلویزیونهای داخلی روگردان شده و به رقیب رو آوردهاند. ازاینرو، به مطالعه ویژگیهای برنامهها و شیوههای تعامل مهمترین شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور با مخاطبان- که منجر به توفیق نسبی آنها در جذب مخاطب شده - پرداخته شده است تا علل این توفیق، واکاوی شود. با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که مهمترین شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور از چه روشهایی برای جذب مخاطب بهره میگیرند؟ در این تحقیق با مشاهده پیوسته شبکههای تلویزیونی ماهوارهای در مدت اجرای تحقیق (حدود یک سال)، ضبط و تحلیل محتوای کیفی آنها، توصیفی از وضع موجود این شبکهها و رویکردهایی که در قبال مخاطبان خود اتخاذ کردهاند، ارائهشده است. با استفاده از تحلیل محتوای کیفی (تحلیل کنداکتور، موسیقی، ولهها، آنونسها، تعامل مجریان با مخاطبان، موضوع و محتوای برنامههای ترکیبی، و...)، برنامههای سه شبکه تلویزیونی ماهوارهای که در دوره اجرای این مطالعه، از پرمخاطبترین شبکهها بودهاند یعنی شبکههای «من و تو 1»، «جِم[1]» و «تری ای فمیلی[2]»، مطالعه و درباره شیوههای گوناگون جذب مخاطب در این شبکهها یا دلایل اقبال به برنامههای آنها تأمل شد. این شبکهها با روشهای متعددی برای جلب مخاطبان تلاش کردهاند که مهمترین آنها عبارتند از: 1. تمرکز بر سرگرمی 2. بهرهگیری از زیباییهای ساختاری 3. تمرکز بر حضور پررنگ زنان در برنامهها 4. تمرکز بر حل مسائل و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان 5. تمرکز بر فرهنگ و تولیدات هنری عامهپسند 6. مدیریت کنداکتور (برنامهریزی پخش) مناسب. [1]. GEM [2]. AAA Family