سید روح الله حاج زرگرباشی؛ احسان موحدیان
چکیده
موضوع مقاله حاضر مطالعه سایبر دیپلماسی دولت آمریکا و تأثیر آن بر دیدگاه کاربران ایرانی فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه این کشور است. با عنایت به جایگاه مهم ایران در سیاست خارجی آمریکا، وزارت امور خارجه ایالاتمتحده، صفحه فیسبوک فارسی را بهمنظور تأثیرگذاری بر کاربران ایرانی راه اندازی کرده است. مسئله اساسی مقاله، شناسایی میزان ...
بیشتر
موضوع مقاله حاضر مطالعه سایبر دیپلماسی دولت آمریکا و تأثیر آن بر دیدگاه کاربران ایرانی فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه این کشور است. با عنایت به جایگاه مهم ایران در سیاست خارجی آمریکا، وزارت امور خارجه ایالاتمتحده، صفحه فیسبوک فارسی را بهمنظور تأثیرگذاری بر کاربران ایرانی راه اندازی کرده است. مسئله اساسی مقاله، شناسایی میزان تأثیرگذاری استفاده از فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا بهعنوان یک ابزار سایبر دیپلماسی دولت این کشور بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی نسبت به جامعه ایران است. برای پاسخ به پرسش مقاله، از روش تحلیل محتوای کیفی سایتهای رادیو فردا، صدای آمریکا و فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا برای استخراج گزارههای پرسشنامه، و سپس انجام پیمایش استفادهشده است. بر اساس فرضیه اصلی مقاله، کاربرانی که از فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا استفاده میکنند، در مقایسه با کاربرانی که از آن استفاده نمیکنند؛ بیشتر تحت تأثیر محتوا و پیامهای سایبر دیپلماسی این کشور بوده و این امر باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به جامعه ایران در بین آنها میشود. بر همین اساس، میزان استفاده از صفحه فیسبوک فارسی بر نوع نگرش کاربران نسبت به جامعه ایران به مقدار 12 درصد تأثیر دارد که این تأثیر ازلحاظ آماری معنیدار است. همچنین هرچقدر مطالب صفحه فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا مورد تأیید کاربران باشد به میزان 30 درصد تغییر در نگرش (منفی) آنها نسبت به جامعه ایران قابل برآورد است.
نعمت ا... فاضلی؛ محمد سلطانی فر؛ حجت اله عباسی
چکیده
شبکههای اجتماعی علاوه بر تولید و انتشار اطلاعات بستر مناسبی برای مدیریت سازمانی محسوب میشوند. گروه دولت اسلامی (داعش) اهداف تروریستی را از طریق شبکههای اجتماعی بویژه فیسبوک و توییتر بهپیش میبرد. این گروه اقداماتی مانند جذب و سازماندهی نیروها، برنامهریزی و اجرای عملیات، نظارت و کنترل، هدایت و رهبری، ارتباطات و هماهنگی ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی علاوه بر تولید و انتشار اطلاعات بستر مناسبی برای مدیریت سازمانی محسوب میشوند. گروه دولت اسلامی (داعش) اهداف تروریستی را از طریق شبکههای اجتماعی بویژه فیسبوک و توییتر بهپیش میبرد. این گروه اقداماتی مانند جذب و سازماندهی نیروها، برنامهریزی و اجرای عملیات، نظارت و کنترل، هدایت و رهبری، ارتباطات و هماهنگی عملیات تروریستی را از طریق دورکاری در شبکههای اجتماعی بهپیش میبرد.
شبکههای اجتماعی توییتر و فیسبوک برای گروه داعش اهداف، مزیتها و کارکردهای تأثیرگذاری دارند. اهداف گروه داعش در این شبکهها مشتمل بر جلبتوجه، کسب مشروعیت و مقبولیت، هویتسازی، اعلام موجودیت و کسب قدرت هستند. مزیتها شامل مخاطبان جهانی، دسترسی آسان، قدرت شبکه، سرعت زیاد، ارتباطات افقی، ارتباطات فراگیر، ارتباطات تعاملی، ارتباطات منعطف و ارتباطات ارزان هستند. این شبکهها کارکردهای اطلاعرسانی، بسیج اجتماعی و همبستگی اجتماعی برای گروه تروریستی داعش و پیشبرد اهداف آن در صحنه بینالمللی دارند. این پژوهش برای تبیین اهداف، مزیتها و کارکردهای شبکههای اجتماعی توییتر و فیسبوک برای گروه تروریستی دولت اسلامی باهدف شناخت، کنترل و مقابله با پدیده تروریسم رسانهای و تقلیل آسیبهای ناشی از آن انجام شده است. دادههای این پژوهش از طریق روش گراندد تئوری و مطالعات اسنادی گردآوری و تجزیهوتحلیل شده است.
امیر زندمقدم؛ رویا وفایی مهر
چکیده
با در نظر گرفتن نقش انکارناپذیر شبکه های اجتماعی در مراودات زبانی-اجتماعی و با توجه به ضرورت شناخت علمی این پدیده ها و به دلیل نبود پژوهش های کافی زبانشناختی در این حوزه، پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبرد های دو کنش گفتاری موافقت و مخالفت کردن در فیس بوک در بین انگلیسی زبان و فارسی زبان انجام شد. بدین منظور پیکره ای متشکل از 1196 کامنت (596 ...
بیشتر
با در نظر گرفتن نقش انکارناپذیر شبکه های اجتماعی در مراودات زبانی-اجتماعی و با توجه به ضرورت شناخت علمی این پدیده ها و به دلیل نبود پژوهش های کافی زبانشناختی در این حوزه، پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبرد های دو کنش گفتاری موافقت و مخالفت کردن در فیس بوک در بین انگلیسی زبان و فارسی زبان انجام شد. بدین منظور پیکره ای متشکل از 1196 کامنت (596 کامنت در هر زبان) انتخاب و بر طبق مدل های موجود تحلیل شد. پیکره جمع آوری شده از بعد راهبردهای ابراز احساسات در هنگام موافقت و مخالفت نیز تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین فارسی زبانان و انگلیسی زبانان تفاوت معنی داری از لحاظ استفاده از راهبرد های موافقت و مخالفت و نیز راهبردهای ابراز احساسات در هنگام موافقت و مخالفت وجود دارد. همچنین، مشخص شد که زنان و مردان هر کدام از راهبردهای متفاوتی برای ابراز احساساتشان در حین موافقت یا مخالفت بهره می برند. به علاوه، نتایج این پژوهش اثبات کرد که به طور کلی زنان نسبت به مردان از راهبردهای بیشتری برای اشاره به دو کنش گفتاری مذکور استفاده می کنند. این یافته ها می تواند در شناخت زبانشناختی شبکه های اجتماعی، به خصوص فیس بوک، و زبان مورد استفاده در آن مورد استفاده پژوهشگران حوزه های علوم ارتباطات و منظورشناسی قرار گیرد.
فریده حسین ثابت؛ زهرا جهانگرد؛ عبدالله معتمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و همبستگی خانوادگی با استفاده از فیسبوک در کاربران انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران تشکیل دادند (204 نفر کاربر، 103 نفر غیر کاربر). از آنها خواسته شد که مقیاس هوش هیجانی برادبری و گریوز، مقیاس سبکهای دلبستگیهازان و شیور و پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و همبستگی خانوادگی با استفاده از فیسبوک در کاربران انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران تشکیل دادند (204 نفر کاربر، 103 نفر غیر کاربر). از آنها خواسته شد که مقیاس هوش هیجانی برادبری و گریوز، مقیاس سبکهای دلبستگیهازان و شیور و پرسشنامه انسجام خانواده رضویه و سامانی و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام و برای بررسی برازش کلی مدل آزمون هوسمر و لمشو استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که: 1) از بین متغیرهای پیشبین، متغیرهای انسجام خانواده و هوش هیجانی توانستند بهطور مستقل و معناداری کاربر و غیر کاربر بودن افراد را پیشبینی نمایند، 2) بین انسجام خانواده و میزان استفاده از فیسبوک همبستگی منفی معناداری وجود دارد، 3) بین زیرمقیاسهای هوش هیجانی و نمره کل آن و میزان استفاده از فیسبوک همبستگی منفی معناداری وجود دارد، 4) همبستگی معناداری بین سبکهای دلبستگی با میزان استفاده از فیسبوک وجود ندارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که افرادی که دارای هوش هیجانی پایین و انسجام خانوادگی کمتر هستند بیشتر به سمت استفاده از فیسبوک گرایش پیدا میکنند و بین استفاده از فیسبوک و سبکهای دلبستگی رابطهای وجود ندارد.