نقش شبکه های اجتماعی مجازی در روابط زوج‌های مراجعه کننده به دادگاه خانواده

فرید احمدراد؛ محسن جدیدی؛ محمدباقر صابری زفرقندی؛ سمانه السادات سرکشیکیان

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402، ، صفحه 510-475

https://doi.org/10.22054/nms.2023.68821.1419

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی مجازی با روند انفجار اطلاعاتی که در پیش گرفته اند، بیشترین شباهت را به جامعه انسانی پیدا کرده و تبدیل به عامل مهم و تاثیر گذاری در روابط زوج‌ها شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش فضای اجتماعی مجازی در روابط زوج‌های مراجعه کننده به دادگاه خانواده، خصوصاً تاثیر آن بر کارکرد خانواده و سلامت روان آنها بود. پژوهش حاضر ...  بیشتر

تأثیرشبکه های اجتماعی مجازی برهویت اجتماعی وسبک زندگی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد

مهناز امیرپور؛ مریم طالب دوست

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 355-325

https://doi.org/10.22054/nms.2022.34390.546

چکیده
  شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان یک راه جذاب ارتباطی، مورد استفاده تعداد زیادی از افراد جامعه قرار گرفته است. بنابراین ، مقدار قابل ملاحظه ای از اطلاعات در این سایت ها به اشتراک گذاشته می شود که به طور بالقوه پیامدهای قابل توجهی را در زمینه ی هویت اجتماعی و سبک زندگی افراد به دنبال دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی ...  بیشتر

تدوین مدل علی وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی بر اساس روابط بین اضطراب اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده ، احساس تنهایی با میانجی گری خودتنظیمی

رقیه صادق زاده؛ حسن احدی؛ فریبرز درتاج؛ غلامرضا منشئی

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، ، صفحه 363-337

https://doi.org/10.22054/nms.2022.31968.478

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین اضطراب اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده ، احساس تنهایی ، خود تنظیمی با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی جهت تدوین مدل ساختاری در دانش آموزان است.نمونه ای به حجم514 نفر در مقطع متوسطه ی دوم به روش خوشه ای چند مرحله ای از چهار منطقه شمال وجنوب تهران انتخاب شده است. دانش آموزان به پرسشنامه های اضطراب اجتماعی( ...  بیشتر

فرا تحلیل ادبیات پژوهشی شبکه های اجتماعی و سبک زندگی

شهناز هاشمی؛ سرمد توحیدی نژاد؛ یعقوب مرادیان

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400، ، صفحه 240-207

https://doi.org/10.22054/nms.2021.30468.434

چکیده
  این پژوهش با هدف فراتحلیل تاثیر شبکه های جتماعی مجازی با سبک زندگی انجام شده است و مولفه های تبیین کننده و تاثیر گذار بر سبک زندگی و شبکه های اجتماعی مجازی را تحلیل می کند در ابتدا از میان مقالات انتخاب شده 13 مقاله که با اهداف و رویکرد تحقیق نمایان بود مشخص گردید . معیارهای مـورد بررسـی در ایـن فراتحلیـل، رویکـردهـای نظری مرور شده، ...  بیشتر

تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر مشارکت مدنی شهروندان (مطالعه موردی: شهروندان بالای 18 سال شهر اردبیل)

علی جعفری

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400، ، صفحه 265-241

https://doi.org/10.22054/nms.2021.24990.323

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر مشارکت مدنی در میان شهروندان اردبیلی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان بالای 18 سال ساکن شهر اردبیل می‌باشند که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 تعدادشان 115000 نفر برآورد شده است. با استفاده فرمول کوکران تعداد حجم نمونه 384 نفر تعیین گردید و نمونه‌گیری ...  بیشتر

رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تغییر در ابعاد سرمایه اجتماعی دانشجویان مورد مطالعه:دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

محمد مهدی فرقانی؛ شهریار قلی زاده گللو

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، ، صفحه 294-267

https://doi.org/10.22054/nms.2021.18846.697

چکیده
  چکیدههدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تغییر در ابعاد سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی است که در سال تحصیلی 98-97 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند. در این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در همان سال تشکیل داده اند که از ...  بیشتر

جایگاه شبکه های اجتماعی مجازی و پیام رسان موبایلی در شکل گیری خرد جمعی

اشرف کریمی راهجردی؛ عبدالعلی قوام؛ رها خرازی آذر؛ علی گرانمایه پور

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، ، صفحه 1-34

https://doi.org/10.22054/nms.2019.35186.575

چکیده
  این پژوهش به بررسی نقش رسانه های مبتنی بر موبایل بر شکل گیری خرد جمعی پرداخت. در این پژوهش کیفی، با رویکرد تحلیل محتوا، جامعه آماری اساتید دانشگاه و صاحب نظران بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود که تا حد اشباع پیش رفت. غالب افراد خرد جمعی را نوعی تصمیم گیری جمعی و مشارکتی بر مبنای نظام ...  بیشتر

ظرفیت ها و چالش های شبکه های اجتماعی مجازی برای جامعه مدنی ایران

یوسف خجیر؛ هادی خانیکی

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، ، صفحه 35-69

https://doi.org/10.22054/nms.2019.37923.638

چکیده
  این مقاله به شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی در توسعه جامعه مدنی ایران و نگرش کنشگران مدنی شهر تهران در مورد آنها پرداخته است. این پژوهش از نوع آمیخته و روش آن مصاحبه عمیق و پیمایش بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی صاحب‌نظران دانشگاهی و فعالان مدنی و حزبی که از بین آنها 27 نفر با نمونه‌گیری هدفمند و در بخش کمی کنشگران ...  بیشتر

تحلیل فردگرایی در شبکه های اجتماعی مجازی

محمد رضایی؛ مهدی غلامزاده

دوره 4، شماره 15 ، آبان 1397، ، صفحه 1-33

https://doi.org/10.22054/nms.2018.28108.379

چکیده
  در میانِ اندیشمندان و جامعه‌شناسانِ ایرانی مجادله‌ای مبنی بر فردگرا یا جمع‌گرا بودن جامعۀ ایرانی وجود دارد؛ اما این مجادله و همچنین پژوهش‌های تجربی در مورد فردگرا یا جمع‌گرا بودن جامعۀ ایران فارغ از توجه به زندگی ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی مجازی، شکل‌گرفته و انجام‌شده است. حال‌آنکه با گسترش استفاده از این شبکه‌ها در سال‌های ...  بیشتر

رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تغییر درسبک زندگی جوانان

محمد مهدی فرقانی؛ ربابه مهاجری

دوره 4، شماره 13 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 259-292

https://doi.org/10.22054/cs.2018.24690.293

چکیده
  استفاده مفرط از شبکه های اجتماعی تلفن همراه همچون تلگرام، اینستاگرام و ... در حالی رشد فزاینده ای گرفته که اثرات اجتماعی استفاده طولانی مدت از آنها نادیده گرفته شده است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در ایران به سرعت تبدیل به نوعی اعتیاد میان بسیاری از نوجوانان و جوانان شده و برخی از آسیب‌های اجتماعی را تشدید کرده است. زندگی ...  بیشتر

نقش ویژگی های شخصیتی در تمایزگذاری کاربران و غیرکاربران شبکه های اجتماعی (مورد مطالعه: فیس بوک وکلوب)

محمد محمدپور؛ تورج هاشمی نصرت آباد؛ سالار کلانتری

دوره 2، شماره 7 ، آبان 1395، ، صفحه 61-83

https://doi.org/10.22054/cs.2017.14481.94

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش ویژگی های شخصیتی در تمایزگذاری کاربران شبکه ها‌ی اجتماعی مجازی و غیر کاربران بود. طرح تحقیق حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 194 نفر دانشجوی کاربر و 76 نفر دانشجوی غیر کاربر در شبکه ها‌ی اجتماعی مجازی (فیس بوک و کلوب)(جمعاً 270 نفر) بود که با استفاده از روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای از میان دانشجویان ...  بیشتر