هادی البرزی دعوتی؛ اکبر نصرالهی کاسمانی؛ علی اکبر فرهنگی
چکیده
در این مقاله با استفاده از روش دلفی و تحلیل نظرات مشارکتکنندگان در پژوهش از بین 30 روند اصلی در سه حوزه تغییرات فناوری، تغییرات مخاطب و تغییرات محتوای خبر عدم قطعیتهای کلیدی خبر در 5 سال آینده شناسایی شد. پس از انتخاب عوامل کلیدی با استفاده از نظرات مشارکتکنندگان پژوهش ماتریس اثرات متقابل برای این عدم قطعیتهای کلیدی ترسیم شد ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از روش دلفی و تحلیل نظرات مشارکتکنندگان در پژوهش از بین 30 روند اصلی در سه حوزه تغییرات فناوری، تغییرات مخاطب و تغییرات محتوای خبر عدم قطعیتهای کلیدی خبر در 5 سال آینده شناسایی شد. پس از انتخاب عوامل کلیدی با استفاده از نظرات مشارکتکنندگان پژوهش ماتریس اثرات متقابل برای این عدم قطعیتهای کلیدی ترسیم شد و در نهایت، در نرمافزار سناریو ویزارد با استفاده از تحلیل تکنیک، تأثیرات متقابل 64 سناریو شناسایی شد که از این بین 4 سناریو با سازگاری بالا تشخیص داده شدند. با توجه به ویژگیها، این سناریوها، با عناوین تسلط خبری، شکاف خبری، شوک خبری و تورم خبری نامگذاری شدند که با تحلیل شاخصهای بهدستآمده از نرمافزار، سناریور ویزارد، تسلط خبری بهعنوان سناریو مطلوب از بین سناریوهای قوی انتخاب شد. در این سناریو امکان پخش گسترده صوت و تصویر در فضای دیجیتال و آنالوگ باعث میشود که رسانه ملی با تهیه تفسیر و تحلیلهای متنوع و فراخبر، بر فضای خبری و جریانسازی رسانهای تسلط داشته باشد.
محمد مهدی مولایی؛ حامد طالبیان؛ حمید عابدی
چکیده
در این مقاله با استفاده از روش تحلیل احتمالاتی اثرات متقابل، سناریوهایی را برای مسائل فضای مجازی ایران در سال ۱۳۹۵ ارائه خواهیم کرد. در پژوهش سالانه «آیندهپژوهی ایران ۱۳۹۵» با پویش و پایش محیط ایران و از طریق روشهای متفاوت گردآوری داده و اخذ نظرات خبرگان و کارشناسان حوزههای مختلف، تعداد 195 متغیر مشخص شده که برای ایران ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از روش تحلیل احتمالاتی اثرات متقابل، سناریوهایی را برای مسائل فضای مجازی ایران در سال ۱۳۹۵ ارائه خواهیم کرد. در پژوهش سالانه «آیندهپژوهی ایران ۱۳۹۵» با پویش و پایش محیط ایران و از طریق روشهای متفاوت گردآوری داده و اخذ نظرات خبرگان و کارشناسان حوزههای مختلف، تعداد 195 متغیر مشخص شده که برای ایران در سال ۱۳۹۵ دارای اهمیت متوسط به بالا هستند. از میان این متغیرها، تعداد هفت مورد در حوزه فضای مجازی تعریف میشوند و برخی دیگر از متغیرها نیز در ارتباط با فضای مجازی قرار داشتند. در این مقاله با مبنا قرار دادن هفت متغیر اصلی و سایر متغیرهای مرتبط، شش گمانه برای فضای مجازی ایران در سال ۱۳۹۵ برساختهایم. سپس از روش تحلیل احتمالاتی اثرات متقابل برای ساخت سناریوها استفاده شده است. بدین منظور ابتدا احتمال وقوع هر یک از گمانهها با نظر خبرگان تخمین زده شده، پسازآن اثرات متقابل وقوع یا عدم وقوع هر یک از گمانهها بر یکدیگر را نیز تخمین زدهایم تا ماتریسهای احتمالات شرطی این شش گمانه شکل بگیرد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Smic-Prob Expert که یکی از ابزارهای آیندهنگاری راهبردی مکتب فرانسوی (لا پراسپکتیو) است استفاده شده است. از طریق نرمافزار، موقعیت ۶۴ سناریوی ممکن برای فضای مجازی ایران در سال ۱۳۹۵ به همراه تخمین احتمال هرکدام محاسبه شده است. نتایج نشان داد سناریوهای دارای بیشترین احتمال که مبتنی بر تداوم وضعیت کنونی هستند، آینده مطلوبی برای فضای مجازی ایران در سال پیش رو ترسیم نمیکنند.