سعد مجاهد؛ علی اصغر کیاء؛ سعید مرادی
چکیده
این پژوهش به دنبال کشف عوامل مرتبط با گرایش جوانان زاهدانی به برنامههای فارسی زبان ماهوارهای است. سوال اصلی این است که چه نیازهای رسانهای آنها را به استفاده از این شبکهها سوق میدهد و آیا عوامل و نیازهایی که توسط رسانههای داخلی تأمین نمیشود، میتواند زمینه را برای ایجاد نگرش مثبت به استفاده از ماهواره و در نهایت استفاده ...
بیشتر
این پژوهش به دنبال کشف عوامل مرتبط با گرایش جوانان زاهدانی به برنامههای فارسی زبان ماهوارهای است. سوال اصلی این است که چه نیازهای رسانهای آنها را به استفاده از این شبکهها سوق میدهد و آیا عوامل و نیازهایی که توسط رسانههای داخلی تأمین نمیشود، میتواند زمینه را برای ایجاد نگرش مثبت به استفاده از ماهواره و در نهایت استفاده از برنامههای ماهوارهای فارسی زبان فراهم کند؟ براین اساس، در چارچوب نظری پژوهش از نظریه استفاده و رضامندی استفاده شد. روش این پژوهش پیمایش است و جامعه آماری جوانان زاهدانی هستند، حجم نمونه برابر با 390 نفر است که برای انتخاب آن از روش نمونهگیری، تلفیقی و ترکیبی استفاده شده است. بدین صورت که با استفاده از تکنیک چند مرحلهای و سهمیهای، جمعیت یا حجم نمونه انتخاب شده و سپس با ابزار پرسشنامه اطلاعات جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که 65درصد از جوانان زاهدان به ماهواره دسترسی دارند و 55درصد از آنها کمتر از یک ساعت ماهواره تماشا می کنند. همچنین رابطه معناداری بین میزان احساس تعلق مخاطبان به نظام جمهوری اسلامی ایران با گرایش آنها نسبت به استفاده از برنامههای ماهوارهای وجود دارد. علاوه بر این رابطه معناداری بین میزان آگاهی و دانش مخاطبان با گرایش آنها نسبت به برنامههای ماهواره ای وجود دارد. از طرف دیگر رابطه معناداری بین سن، پایگاه اقتصادی و اجتماعی،جنس و میزان دینداری با گرایش به استفاده از شبکههای ماهوارهای وجود ندارد.
کبری کریمیان؛ مهربان پارسامهر؛ سید علیرضا افشانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختیِ عوامل مرتبط با گرایش نوجوانان دختر دبیرستانهای شهرکرد به شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر شهرکرد که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهد که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 390 نفر برآورد شده است. دادهها با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختیِ عوامل مرتبط با گرایش نوجوانان دختر دبیرستانهای شهرکرد به شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر شهرکرد که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهد که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 390 نفر برآورد شده است. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه و با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای جمعآوری گردید. اعتبار ابزار به وسیله روش اعتبار محتوایی مورد تأیید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری اسپیرمن، پیرسون، آزمون تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی توکی، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد بین پایه تحصیلی، پایگاه اقتصادیاجتماعی والدین دانشآموزان، میزان استفاده از اینترنت، مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، سادگی و سهولت استفاده از شبکههای اجتماعی، میزان استفاده اطرافیان(دوستان و خانواده)، نیاز به پیشرفت، انزوای اجتماعی، گرایش به جنس مخالف با گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت. بی