توئیتر به مثابه حوزه عمومی؛ نقش بروکرها در کاهش قطبیدگی توئیتر فارسی(مورد مطالعه: ترور سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی)

امیر محمد قدسی؛ سید جمال‌ الدین اکبرزاده جهرمی

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1401، ، صفحه 46-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.67771.1389

چکیده
  اگرچه، گفت‌وگو و مباحثه مستدل و آزادانه که به شکل‌گیری افکار عمومی بینجامد، مشخصه نظریه حوزه عمومی هابرماس است؛ اما در توئیتر فارسی به علت خوشه‌ای شدن کاربران و مواجهه آنها با افکار و عقاید مشابه، گفت‌و‌گو و تضارب آرا کمتر پدید خواهدآمد. هدف از انجام این پژوهش شناسایی و بررسی ویژگی‌ها و مشخصه‌های منحصربه‌فرد کاربرانی است که ...  بیشتر

هابرماس در تلگرام؛ تحلیل حوزۀ عمومی و کنش ارتباطی در مکالمه‌های روزنامه‌نگاران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی

هادی خانیکی؛ حسین کرمانی

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، ، صفحه 1-33

https://doi.org/10.22054/nms.2020.29762.422

چکیده
  هدف ما در این مقاله تحلیل وضعیت کنش ارتباطی و حوزۀ عمومی در مکالمه‌های روزنامه‌نگاران ایرانی در تلگرام است. در واقع پرسش اصلی تحقیق این است که آیا مکالمه‌های روزنامه‌نگاران به‌عنوان افرادی که عموماً مدعی تحقق جامعۀ مدنی شناخته می‌شوند، خود از ویژگی‌های لازم برای شکل‌گیری حوزۀ عمومی و همچنین تقویت کنش ارتباطی- که ناظر به تفاهم ...  بیشتر

تحلیل کنش‌های ارتباطی و مدیریت تأثیر در گروه‌های تلگرام

سیده زهرا اجاق؛ سید رسول میرزایی موسوی

دوره 2، شماره 5 ، خرداد 1395، ، صفحه 75-100

https://doi.org/10.22054/cs.2016.7035

چکیده
  پژوهش حاضر به‌منظور مطالعه کنش‌های ارتباطی اعضاء در گروه‌های مجازی تلگرام ازنظر نحوه مدیریت تأثیر با استفاده از عملکرد چهره خود انجام‌شده است. برای این منظور از ترکیب نظری کنش ارتباطی هابرماس و مدیریت تأثیر یا کنش نمایشی گافمن استفاده شده است. با توجه به ویژگی نوشتاری خاص پیام‌ها در تلگرام، رویکرد روش مورد استفاده تحلیل سبک زبانی ...  بیشتر