@article { author = {fotovat, banafsheh and Farhangi, Aliakbar and Rastgar, Abbasali and zarei, azim}, title = {Presentation and Measurement of Spiritual Behavior in Iran Virtual News Media Organizations}, journal = {New Media Studies}, volume = {5}, number = {20}, pages = {179-205}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2020.42834.747}, abstract = {The purpose of this research was to presentation and measurement of the appropriate model for the spiritual behavior of media organizations. This research is based on the fundamental purpose and applicability of the method and how to collect data is a descriptive survey and correlation type, and from In terms of doing research, it is a kind of quantitative and quantitative research that uses the exploratory approach and the research strategy of the "grounded theory" and structural equation modeling. The statistical population of the study in the qualitative section consisted of experts in the field of spirituality and media. Using sampling method, 15 people were selected as sample and in the quantitative section, includes all employees of virtual media organizations operating in the news area licensed by the Ministry of Culture and Islamic Guidance and selected by random sampling of 200 people. Deep exploratory interviews were also used to collect data in the qualitative section and the researcher-made questionnaire was used in a quantitative section. . After the triple stages of open coding, central coding and the selective coding of the categories, concepts and dimensions extracted, a new theory, the very model of spiritual behavior in media organizations, was designed and tested by structural equation modeling method.}, keywords = {Spiritual behavior,Spirituality,media organizations,Grounded Theory}, title_fa = {ارائه و سنجش رفتار معنوی در سازمان‌های رسانه‌ای خبری مجازی کشور}, abstract_fa = { این پژوهش با هدف ارائه و سنجش مدلی مناسب در زمینه رفتار معنوی در سازمان‌های رسانه‌ای صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و کاربردی، از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نحوه انجام تحقیق از نوع پژوهش‌های آمیخته کیفی و کمی به شمار می‌رود که در آن از رویکرد پژوهشی «نظریه داده بنیاد» و مدل‌سازی معادلات ساختاری بهره گرفته‌ شده است. جامعه خبرگان پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان حوزه اخلاق رسانه و مدیریت رسانه می‌باشد؛ که با استفاده از روش نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی 15 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمّی نیز شامل کلیه کارکنان سازمان‌های رسانه‌ای مجازی فعال در حوزه خبر (خبرگزاری‌های داخلی) بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی و در دسترس 200 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های عمیق اکتشافی در بخش کیفی و پرسشنامه محقق‌ساخته در بخش کمّی استفاده شد. پس از انجام مراحل سه‌گانه کدگذاری مقوله‌ها، مفاهیم و ابعاد استخراج‌ شده و یک تئوری جدید که همان مدل رفتار معنوی در سازمان‌های رسانه‌ای است، طراحی شد و با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و فرضیه‌های برخاسته از مدل پژوهش تأیید شدند. }, keywords_fa = {رفتار معنوی,معنویت,سازمان‌های رسانه‌ای,نظریه داده بنیاد}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_10864.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_10864_59e35c6d17a53a6c9490e81e45df630c.pdf} }