per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2017-02-19
2
8
1
40
10.22054/cs.2017.12405.70
7332
Research Paper
بررسی ارتباطِ نگاه محور در فیسبوک: برساخت فانتزی و گفتمان هیستریک (با رویکرد لکانی)
The Scopophilic communication on Facebook: Hysteria Discoures and Lacanian Fantasy
سروناز تربتی
sarvenaz.torbati@gmail.com
1
استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
تحقیق حاضر بهمنظور تحلیل ارتباطگران فیسبوک همچون سوژههای لکانی انجامگرفته است. برخلاف نظریههای رایج ارتباطی که ارتباط را فرایند ساده انتقال پیام و آگاهانه میدانند، در روانکاوی لکان این دو ویژگی به چالش کشیده میشود. سوژه روانکاوانه لکان، سوژه آگاه مدرن نیست، بلکه سوژهای است که توسط میل دیگری یا زبان برساخته میشود و چون میان آنچه توسط زبان میگوید و آنچه هستی اوست، شکاف وجود دارد، سوژه خطخورده تلقی میگردد. با توجه به این که سوژه خطخورده لکانی، همواره با حفره مواجه است و این امر که زبان در رویکرد او ناخودآگاه تلقی میگردد، این تحقیق با بهرهمندی ازنظریات روانکاوانه لکان و روش تحلیل روانکاوانه و پسا ساختارگرایانه درصدد تبیین و تحلیل تعامل گران فیسبوک و پاسخ به دو پرسش است: ۱- چگونه ارتباط نگاه محور که مبتنی بر دیدن و دیده شدن است در فیسبوک تبدیل به یک فانتزی میشود؟ ۲- چگونه گفتمان فیسبوک را میتوان در چارچوب گفتمان سرمایهداریِ هیستریک تبیین و برساخت سوژههای هیستریک شده حاصل از نفوذ گفتمان سرمایهداری را تفسیر نمود؟ در تحقیق حاضر کاربران فیسبوک چون سوژههایی که در عرصه نگاهمحوری با یاری امر تصویری برای پر کردن حفره تروماتیک تا بالاترین حد فانتزی، تعاملات خود را گسترش میدهند، تحلیل میگردند. مورد مطالعاتی، تبیین کاربران پیج بچه پولدارهای تهرانی در فیسبوک است، که با توجه به مبانی نظری تحقیق، همچون سوژههای هیستریک در امر دیداری دست به خیالپردازی میزنند. تحلیل کاربران نشان میدهد که چگونه روابط اجتماعی در قالب گفتمانها معنادار میگردد و کارکرد فیسبوک چون عرصهای برای تعاملات فردی و اجتماعی محلی برای فانتزی دیداری میشود. بهمنظور انضمامی ساختن تحلیل نظری کاربران، تعداد ۱۰۰ تصویر از این صفحه مورد بررسی قرار گرفته است.
The following research is analyzing Facebook communicators as Lacanian subjects. Lacanian subject is not the ‘individual’ or ‘conscious subject’ of Anglo-Amercian Philosophy. The psychoanalytic explanation of Lacanian barred subject leads the research to come up with an analytical description of scopophilia, love to see and to be seen, of Facebook as a computer-madiated communication. According to the post-structuralism and Lacanian approach using in this research, I will raise tow critical questions: 1- How to see and to be seen, become as a collective phantasy in Facebook? 2- How the Facebook discourse could be explained within the Lacanian hysteria-capitalism discourse? The Facebook users are being analyzed as subjects who are developing their interactions in the scopophilic field of Facebook in order to fulfill their traumatic lack in such a phantasmatic way. The reconstruction of the false identification in an invisible background and the declined satisfaction of subjects that originate from being embraced by frozen images is a significant issue to look at Facebook as a discourse that regenerates hysteric subjects. The penetration of capitalism ideology leads to gaze as an object that is considered as the product of the Facebook discourse.
https://nms.atu.ac.ir/article_7332_cb1a7b54d64d88f9e3a35bd5931d6f0b.pdf
سوژه لکانی
فانتزی
فیسبوک
ارتباط نگاه محور
گفتمان هیستریک
"Lacanian subject"
"scopophilic"
"fantasy"
" Facebook"
"hysteria discourse"
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2017-02-19
2
8
41
79
10.22054/cs.2017.10774.42
7329
Research Paper
راهکارهای افزایش سهم تلویزیون در سبد مصرف رسانهای مخاطبان با استفاده از ظرفیتهای پهنباند
Ways to Enhance the Share of TV in the Audiences’ Media Consumption Basket Using Broadband Capacities
عبدالعلی علی عسکری
aliaskari@irib.ir
1
سیاوش صلواتیان
salavatian@gmail.com
2
محمد حسین اقبال دوست
mohsen.02530@gmail.ir
3
دانشیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما
استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
جایگاه تلویزیون که تا پیش از این بیشترین سهم را در سبد مصرف رسانهای مخاطبان داشت، حالا با تحولات سریع حوزه رسانههای نوین به جد در معرض تهدید است. هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی راهکارهایی برای استفاده از ظرفیتهای پهنباند در ارتقای جایگاه تلویزیون در سبد مصرف رسانهای مخاطبان است. برای شناسایی این راهکارها با استفاده از روش دلفی کلاسیک به خبرگان حوزه علوم ارتباطات و متخصصانی که در زمینه رسانههای بر بستر پهنباند خبرگی نظری و یا تجربی داشتند، رجوع شد. 21 نفر از ایشان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش دلفی در سه دور اجرا شد که در مرحله اول از طریق روش مصاحبه عمیق و در مراحل بعدی به کمک پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. نهایتاً اعضای پنل دلفی درباره 21 راهکار که در 5 بخش «محتوایی»، «مدیریتی»، «تکنیکی»، «خط مشی گذاری» و «تجاری- اقتصادی» طبقهبندی شده بودند، به اجماع نظر رسیدند. از مهمترین راهکارهای محتوایی شناساییشده میتوان به «تولید محتوای مختص فضای مجازی» و «تغییر در مدل خبررسانی»؛ از مهمترین راهکارهای مدیریتی به «مخاطب شناسی بستر پهنباند» و «ارتقای سطح سواد رسانهای کاربران»؛ از مهمترین راهکارهای تکنیکی به «تحول در حوزه آرشیو» و «استفاده از ظرفیت بازخوردگیری برای واکاوی ویژگیهای کاربران»؛ از مهمترین راهکارهای خط مشی گذاری به «تنظیم مقررات روشن» و «تعامل بازیگران حوزه پخش فراگیر صوت و تصویر در فضای مجازی» و از مهمترین راهکارهای تجاری- اقتصادی به «خلق ارزش افزوده برای فروش محصولات بیشتر» و «ایجاد بستر مناسب برای فروش محصولات» اشاره کرد.
Enjoying the biggest space in the media consumption basket of audiences in the past, TV is now facing a serious threat due to the rapid changes occurring in the arena of new media. The main objective of this paper is to identify solutions and ways in using broadband capacities to promote the status of TV in the consumption basket of the audiences. To identify these solutions, communications experts and media specialists who enjoy expertise in the field of theoretical and experimental broadband context, were contacted and interviewed. Among them 21 people were selected through purposeful sampling. Delphi study was conducted in three rounds; in the first round, the required data was gathered using deep interview method and then a questionnaire. Finally, the members of the Delphi panel consensed on 21 ways, which had been classified in the five sections of "content", "management", "technical", "policy-making" and "commercial-economic", reached consensus. "producing content special for the cyberspace" and "making change in news releasing model" are among the most important identified content solutions; "broadband media audience research" and "enhancing the media literacy of users” are the most significant management solutions; “making changes in archive area" and "utilizing the capacity of receiving feedbacks for analyzing the characteristics of the users" are among the most technical solutions; "making clear rules" and "the interaction of actors working in the field of audio and video comprehensive broadcast in the virtual space" are the most important policy-making solutions and the most important economic-trade strategies are "creating added value for selling more products" and "making a suitable base for selling products.”
https://nms.atu.ac.ir/article_7329_1d71044b26d22b3b9b23f8a3bce777e6.pdf
پهنباند
پخش فراگیر
رسانههای نوین
مصرف رسانهای
تلویزیون
broadband
broadcast
Media consumption
New Media
TV
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2017-02-19
2
8
81
135
10.22054/cs.2017.20806.198
7330
Research Paper
جایگاه دیتا ژورنالیسم در روزنامهنگاری امروز جهان؛ بررسی آرا و دیدگاههای روزنامهنگاران و متخصصان
Data Journalism In Current Journalism Around the World /
An Analysis of the Viewpoints of World's journalists and Experts
مریم سلیمی
salimi1356@yahoo.com
1
محمد سلطانی فر
m-soltanifar@srbiau.ac.ir
2
افسانه مظفری
a.mozaffari@srbiau.ac.ir
3
یونس شکرخواه
shokrkhah@ut.ac.ir
4
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
دانشیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
استادیار، گروه مطالعات اروپا، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران.
افزایش روزافزون دادهها و ضرورت تحلیل و بهرهگیری از آنها و نیز رقابت برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان، گرایش رسانهها به «دیتا ژورنالیسم»[1] را افزایش داده است. درک نقش و اهمیت دیتا ژورنالیسم میتواند موجبات استفاده از آن را در ایران فراهم کند. این پژوهش باهدف بررسی نقش دیتا ژورنالیسم در رسانههای آنلاین و مبتنی بر نظریههای «استفاده و رضایتمندی»[2]، «انتظار- فایده» و «حوزه عمومی»[3] انجام شده است. روش تحقیق آن، مصاحبه عمقی با 103 نفر از متخصصاندیتا ژورنالیسم است. این پژوهش، در تلاش برای پاسخ به 6 سؤال اصلی تحقیق اعم از نقش دیتاژورنالیسم در رسانههای آنلاین، تعریف دیتاژورنالیسم، آثار و آینده آن، نقش دادههای بزرگ در آینده دیتاژورنالیسم و تمایل رسانهها به این نوع روزنامهنگاری است. بنا بر یافتههای پژوهش، متخصصان به 11 نقش دیتا ژورنالیسم ازجمله نقشهای «روزنامهنگارانه»، «تسهیل تعامل مخاطبان»، «تحقق دموکراسی» و «اعتمادسازی» اشاره کرده و با تأکید به تمایل سایر رسانهها به دیتا ژورنالیسم، رسانههای آنلاین را موفقتر در این بهرهگیری دانستهاند. آینده دیتاژورنالیسم مثبت و رو به رشد ارزیابیشده و بر نقش دادههای بزرگ در این مسیر تأکید شده است. کمک به تأمین منافع مخاطبان و رسانهها و تأثیر بر دولت و کمک به بهبود تعامل آنها از آثار دیتاژورنالیسم یاد شده است. همچنین مبتنی بر نتایج پژوهش، دیتاژورنالیسم ضمن یاری به رسانهها در مسیر ایفای وظایف و نقشهایشان، میتواند در جلب رضایت مخاطبان و نیز کمک به احیای حوزه عمومی مؤثر باشد. [1]. Data journalism [2]. Uses and gratifications theory [3]. The Theory of the Public Sphere
The growing rates of data and the need to use them and the competition to meet the consumers’ needs has driven media towards “Data Journalism”. If its role and significance is understood adequately, it can be used more widely across Iranian media as well. The present research has been conducted aiming to study the role of data journalism in online media and is based on the theory of “Uses and Gratifications”, “Expectation-Utility” and “the Theory of Public Spheres”.Six main issues were studied including the role of data journalism in online media, the definition of data journalism, its future and works related to it, the role of Big Data in the future of data journalism and the media’s interest in utilizing it.The method of study is in-depth interview with 103 data journalism experts. According to the results, the experts have pointed out 11 roles of data journalism including “Journalistic”,“facilitation of interaction of the audience”, “achieving democracy” and “building credibility” roles and have emphasized that considering the tendency in other media to use data journalism, online media has gained more success in doing so. The future of data journalism is deemed positive and expanding and the role of big data is also brought to attention. Supporting the interests of the audience and media, influencing governments and aiding their interactions have been some of data journalism effects. According to the results, data journalism can help the media play its critical role, gain the audience's gratification and help to revive the public sphere.
https://nms.atu.ac.ir/article_7330_998c291309172d26af030d6fc539f8a0.pdf
دیتاژورنالیسم
رسانه های آنلاین
داده های بزرگ
روزنامه نگاری دقیق
روزنامه نگاری مبتنی بر داده
Data Journalism
Online Media
Big Data
Precision Journalism
Data Driven Journalism
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2017-02-19
2
8
137
170
10.22054/cs.2017.14299.91
7333
Research Paper
کارکرد تربیتی رسانه؛ گفتمان نوین ارتباطی مبتنی بر اندیشه اسلامی در ایران
Religious upbringing Communications, Designing Schema (model) of the Upbringing communication According to Islamic thought in Iran
حامد فروزان
hamed.forouzan@yahoo.com
1
سیدرضا نقیب السادات
naghibulsadat@yahoo.com
2
مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی
استادیار گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
ارتباطات تربیت محور مفهومی نوینی است که از مفاهیم دو گانه ارتباطات انسانی و تربیت دینی الهام گرفته است. با نگرش در مفهوم ارتباطات انسانی از نوع اسلامی می توان به این موضوع اذعان نمود که غالبا در برقراری ارتباطات اعم از چهره به چهره، حضوری، غیرمستقیم، فردی، اجتماعی و....می توان به دو نوع کلی ارتباط پی برد. در هر یک از انواع ارتباط، مسائلی نظیر رشد، تعالی، تربیت وهدایت و...را به وضوح می توان مشاهده نمود. بنابراین، نویسندگان درصدد ارائه پاسخی متقن بدین سوال اساسی می باشند که ارتباطات تربیت محور مبتنی بر چه شاخص هایی است؟ و در ادامه ارتباطات تربیت محور در نظام اسلامی(ایران) دارای چه پیامدهای تربیتی، فرهنگی و ارتباطاتی خواهد بود؟ نتایج پژوهش که بر اساس تحلیل نخبگی یا سوات و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و ابزار پرسشنامه ای تدوین گردیده اند، 59 مولفه اصلی را در راستای طراحی مدل ارتباطات تربیت محور احصاء نموده اند. سپس مولفه ها و با استفاده از تکنیک QSPM مورد تحلیل و ارزیابی دقیق واقع شدند و پس از تبیین و اولویت بندی متغیرها، طرحواره ارتباطات تربیت محور دینی تدوین گردید. نظریه های مورد استفاده در این مقاله نیز مبتنی بر نظریه های تربیت اسلامی علامه مطهری و ارتباطات دینی پروفسور حمید مولانا می باشد.
Network communication training center is a new concept that has been made of two components and parameters of human communication and religious education. With attitude in concept of human communication network in typic of Islamic can be admitted to this thread often both in communicating face to face, in person, indirect, personal, social and communication and etc can be realized in two general types. In each type of Communication, issues such as growth, excellence, education and guidance can be seen clearly.So, in this thesis, the authors seek to provide a certain answer this fundamental question that What are the components of Upbringing communication? and continue what are the consequences of Upbringing communications in the Islamic Republic of Iran in the educational, cultural and communication? The Results of research that based on an analysis of Swat and utilizes the elite or library studies and questionnaires have been formulated, 59 main component to designing of model Upbringing communication has been extracted. Then the main components was analyzed by using the QSPM techniques and after having defined and prioritized variables, the scheme of Religious Upbringing communications was designed.The theory used in this article is based on the theories of Islamic education by Allameh Motahari and religious communication by Professor Hamid Molana.
https://nms.atu.ac.ir/article_7333_5f09a435cb3e5e15a9ab2c3e86fb90fd.pdf
ارتباطات
تربیت
طرحواره
جامعه اسلامی
تحلیل نخبگی
Communication
Upbringing
schemas
Islamic society
elite analysis
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2017-02-19
2
8
173
201
10.22054/cs.2017.15548.107
7334
Research Paper
تأثیر آموزش سواد رسانهای بر پرخاشگری و نگرش به خشونت در کاربران نوجوان بازیهای رایانهای خشن
Impact of media literacy education on aggression and attitudes towards violence in adolescents’ users of violent computer games in qom
ثاراله شجاعی
sarallahshojaei@gmail.com
1
طاهره دهداری
t-dehdari@tums.ac.ir
2
بهناز دوران
dowranb@hotmail.com
3
کرامت نوری
nouri4@yahoo.com
4
محمد شجاعی
shojaei_2010@yahoo.com
5
دکتری آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، مرکز آموزشی-درمانی نکویی، دانشگاه علوم پزشکی قم.
استادیار آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
استادیار روانشناسی ، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، تهران
دانشیار آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو هیات علمی گروه ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد قم.
کودکان و نوجوانان به واسطه رشد شناختی ناقصتر و تجارب کمتر، بیش از بزرگسالان از خشونت رسانهای تأثیر میپذیرند. آموزش سواد رسانهای بهعنوان یکی از شیوههای مصونسازی افراد در برابر تأثیرات رسانهها، میتواند تفکر انتقادی را در مخاطبین خود پرورش دهد. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانهای در کاهش میزان خشونت کاربران بازیهای رایانهای خشن میباشد. در این مطالعه تجربی 100 نوجوان کاربر بازیهای رایانهای خشن مراجعهکننده به گیم نتهای شهر قم بهصورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند و پرسشنامههای مربوط به اطلاعات دموگرافیک، مقیاس پرخاشگری اهواز و نگرش نسبت به خشونت را تکمیل کردند. مداخله آموزشی سواد رسانهای با تأکید بر بازیهای رایانهای خشن در سه جلسه بهصورت سخنرانی و بحث گروهی برای گروه آزمون اجرا شد. سپس دادهها توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین نمره پرخاشگری و نگرش به خشونت بین دو گروه قبل از مداخله تفاوتی ندارد، اما یک ماه بعد از مداخله آموزشی میانگین نمره پرخاشگری و نگرش مثبت به خشونت در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش معنیداری یافت (0001/0=P). نتیجه این که آموزش سواد رسانهای میتواند میزان پرخاشگری کاربران نوجوان بازیهای رایانهای خشن را کاهش دهد. گنجاندن مبانی سواد رسانهای در متون درسی و تولید و پخش برنامههای پیشگیرانه در این زمینه ضرورت دارد.
Background: Children are subject to more impacts by media violence due to their less mature cognitive development and experiences compared to adults. As a method to immunize individuals against media’s impacts, media literacy is able to develop critical thinking in its audience. The present study, consequently, intends to determine efficiency of media literacy learning in lowering violent behaviors evinced by players of violent video games. Materials and methods: In this study, a number of 100 adolescent violent video gamers who referred to Qom game nets were selected by random sampling method and divided into two groups: intervention and control. They were asked to fill in questionnaires on their demographical information, Ahvaz Aggression Inventory, and Attitudes Towards Violence. After arrangement of courses required for media literacy acquisition, educational intervention was undertaken in three sessions as group discussions and lectures for intervention group. To analyze the data, parametric tests such as independent T, paired T, and chi-square were used employing SPSS software V20. Findings: Results of independent T-Test showed that neither groups had significant differences in their average aggressiveness and attitude to violence scores in pre-intervention phase. After termination of intervention phase in one month, however, results showed that aggressiveness cases and positive attitudes to violence were diminished in intervention group as to control group (P=0.0001): Conclusions: Acquisition of media literacy can reduce effects of video games on aggressiveness level of young players. This is essential to lodge basics of media literacy in textbooks and produce preventive programs in this regard.
https://nms.atu.ac.ir/article_7334_b96fb8e8bfd450ec2bf30f1f0ea65e14.pdf
پرخاشگری
نگرش به خشونت
بازی های رایانه ای
نوجوان
آموزش سواد رسانه ای
Aggression
attitudes towards violence
violent computer games
Media literacy education
adolescent
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2017-02-19
2
8
203
238
10.22054/cs.2017.19182.169
7331
Research Paper
نگرش گردشگران به نقش رسانههای اجتماعی در فرآیند برنامهریزی سفر
Study of Tourist attitudes toward Role of Social Media in Travel Planning Process
مصطفی محمّدی
m.mohammadi@umz.ac.ir
1
سیّد محمّد میرتقیان رودسری
sm.mirtaghian@gmail.com
2
استادیار مدیریت جهانگردی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران.
باشگاه پژوهشگران جوان، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
امروزه فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگران یک مقصد تا حدودی پیرامون رسانههای اجتماعی شکل میپذیرد. تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش رسانههای اجتماعی در فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگرانمقصد رامسر صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل گردشگران ایرانی بازدیدکننده از مقصد گردشگری رامسر بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه برای جامعه آماری نامحدود، 384 نفر محاسبه گردید. برای انتخاب افراد نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. جمعآوری دادهها از طریق توزیع پرسشنامه صورت پذیرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از بسته نرمافزارهای SPSS24 و SmartPLS2 انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که تمام فرضیهها تأیید شدند؛ یعنی از دیدگاه گردشگران، رسانههای اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر فرآیند برنامهریزی سفر به مقصد رامسر، یعنی برنامهریزی قبل از سفر، اقدامات حین سفر و رفتارهای پس از سفر به رامسر دارند. در مطالعه حاضر، سعی شده است که نقش رسانههای اجتماعی در فرآیند برنامهریزی سفر به رامسر از طریق رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی مورد بررسی قرار گیرد؛ در حالی که در تحقیقات پیشین داخلی، به این حوزه پرداخته نشده است. رسانههای اجتماعی (در سه بُعد دامنه و قابلیت دسترسی، استمرار و اعتبار داشتن و تعاملی و نامحدود بودن) نقش بسیار مهمی در فرآیند برنامهریزی سفر به مقصد رامسر ایفا میکنند. سایر نتایج در قالب نتیجهگیری و پیشنهادها ارائه گردیده است.
Purpose: Today, Travel planning process by tourists of a destination take some form of social media.this study was performed with purpose of Examine the role of social media in Travel planning process by tourists of ramsar destination.Methodology: The population consisted of Iranian tourists that visited Ramsar destination. The number of samples calculated 384 people on the basis of Sample size calculation formula for unlimited population. To select sample was used simple random sampling. Data were collected through questionnaires. Data analysis was performed by using software package SPSS24 and SmartPLS2.Findding: The findings suggest that all hypotheses were confirmed; that is from perspective of tourists, Social media have a significant and positive impact on the planning Travel planning process to Ramsar destination, namely pre-trip planning, actions of during the trip and and behaviors of after trip to the Ramsar.Authenticity: in this study, we tried to examine the role of social media in Travel planning process by tourists of ramsar destination through Structural equation modeling (SEM) approach based on partial least squares (PLS); While in internal previous studies has not been addressed to this area.Conclusion: Scocial Media (In three dimensions, domain and accessibility, continuity and reliability, and interactive and unlimited) play very important role in Travel planning process to Ramsar destination. Other results are presented in the form of conclusions and suggestions.
https://nms.atu.ac.ir/article_7331_50ea73285cedfbdcc947cf54bd3024f4.pdf
رسانههای اجتماعی
صنعت گردشگری
فرآیند برنامهریزی سفر
Scocial Media
Tourism Industry
Travel Planning Process