per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2015-06-22
1
2
1
30
10.22054/cs.2015.4520
4520
Research Paper
دولت یازدهم و دیپلماسی رسانه ای آمریکا؛ بررسی ابعاد و چارچوب های محتوایی سایت فارسی صدای آمریکا
The Iranian Eleventh Government and the US Media Diplomacy: Analyzing the Scopes and Frames of the Content of VOA Persian Website
محمد مهدی فرقانی
mmforghani@atu.ac.ir
1
کاظم موذن
kazem.moazen@gmail.com
2
دانشیار دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.
** دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.
چکیده این مقاله با هدف بررسی دیپلماسی رسانهای آمریکا در قبال دولت یازدهم، به ارزیابی و تحلیل ابعاد و چارچوبهای محتوایی سایت فارسی صدای آمریکا، به مثابه یک شاخص و نمونهای از فعالیتهای رسانهای این کشور میپردازد. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، با رهیافت عرفی، انجام گرفته و بازه زمانی مورد بررسی آن نیز 10 مرداد تا 7 آذر 1392 است. نتایج این مقاله نشان میدهد که شبکه صدای آمریکا تلاش کرده است تا با ارائه تصویری صلحجو و منطقی از کشورهای غربی و آمریکا از یک سو و با نشان دادن چهره جدی و قاطع در مقابله با ایران از سوی دیگر، افکار عمومی را برای مذاکره ایران و 1+5 و تسلیم شدن تهران در برابر تصمیمات غرب آماده سازد. از جهت دیگر صدای آمریکا تلاش میکند تا حمایت مردمی را به سمت سیاستهای همسو با غرب جلب کند و در مقابل، دیدگاههای انتقادی را نسبت به سیاستهای ناهمسو شکل دهد. صدای آمریکا همچنین این دیدگاه را در افکار عمومی ایجاد میکند که دولت یازدهم در ساختار غیرانتخابی جمهوری اسلامی ایران نمیتواند کاری از پیش ببرد و تمایل دولت ایران به مذاکره نیز ناشی از فشارهای شدید تحریمها است. صدای آمریکا شرایط را به گونهای تصویر میکند که رویکردهای پیشینی که با اهداف غرب تناقض بیشتری داشته، شکست خورده است و تنها راه نجات حکومت ایران اتخاذ الگوی غربی و برقراری رابطه با غرب است. این رسانه، شرایط فعلی را بهترین وضعیت برای برقراری صلح و اصلاح حکومت ایران میشمارد.
This article is looking for the elements of the US media diplomacy toward the Iranian Eleventh Government. For this purpose, the Persian website of Voice Of American was studied using qualitative content analysis in a period of 104 days, from 1st of August, 2014 to 28th of November. The findings show that VOA has tried to prepare the public for the negotiations and Tehran’s submission to the wills of the West. It has tried to do so, on one hand by presenting a peaceful and rational image of the West, and on the other hand by showing a strong and serious face against Iran. Moreover, VOA has tried to promote public support for policies compatible with that of the West and promote a critical approach against non-compatible policies. VOA also attempted to promote the idea that the government is incapable of functioning in Iran’s so-called non-democratic structure and claimed that Iran’s tendency to negotiation was because of the effectiveness of the sanctions. VOA painted the situation as Iran’s anti-imperialist approach has failed and the only way to save the Islamic Republic is to adopt a western model and promote relations with the West. VOA introduced the current situation as the best time for peace and for reforming the Iranian political system.
https://nms.atu.ac.ir/article_4520_9897649ce6703d581321dd474d150be2.pdf
دیپلماسی رسانهای آمریکا
دولت یازدهم
تحلیل محتوای کیفی
سایت فارسی صدای آمریکا
media diplomacy
United States of America
Iranian eleventh government
Framing
agenda setting
qualitative content analysis
VOA Persian website
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2015-06-22
1
2
31
55
10.22054/cs.2015.4521
4521
Research Paper
نگرش مخاطبان نسبت به دیجیتال شدن شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران
The Attitude of Audiences Towards the Digitization of Iran's TV Networks
علیرضا حسینی پاکدهی
hosseini2010@yahoo.com
1
سید عباس اسدی مله خان
a.asadi_22@yahoo.com
2
استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشکدۀ علوم ارتباطات و علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.
کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.
ایجاد نگرش مثبت نسبت به یک نوآوری و پذیرش آن از سوی پذیرندگان، هدف هر ابداع کنندۀ نوآوری است. در سالهای اخیر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز کوشیده است تا با دیجیتال کردن شبکههای تلویزیونی ضمن افزایش و بهبود کیفیت برنامهها به جذب هر چه بیشتر مخاطبان در رقابت با سایر رسانهها بپردازد. لذا با عنایت به این نکته، هدف این پژوهش بررسی این مسئله است که مخاطبان شهر نورآباد لرستان چه نگرشی نسبت به دیجیتال شدن و افزایش شبکههای جمهوری اسلامی ایران دارند؟ این تحقیق به روش پیمایش انجام شد و جامعۀ آماری آن را کلیۀ افراد بالای 15 سال ساکن شهر نورآباد لرستان تشکیل میدادند که 384 نفر از میان آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش تصادفی طبقهبندی شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که 8/67 درصد مخاطبان نسبت به دیجیتال شدن و افزایش شبکهها نگرش مثبت دارند . همچنین، رابطۀ بین نگرش مخاطبان با متغیرهای مستقل مثل دینداری ، احساس تعلق آنها به نظام جمهوری اسلامی ایران نزد آنها، اعتبار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، موفقیت برنامههای شبکۀ استانی، دانش و آگاهی، مزیت نسبی این نوآوری، تجربۀ استفادۀ قبلی و رؤیتپذیر بودن نتایج استفاده از این نوآوری از دیدگاه مخاطبان، رابطهای معنیدار بوده است. به عبارت دیگر این متغیرها میتوانند نحوۀ نگرش نسبت به این نوآوری را تعیین کنند. همچنین رابطۀ بین نگرش با متغیرهای مستقلی مثل سن، جنس، تحصیلات، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و میزان دسترسی به شبکههای ماهوارهای معنیدار نبوده است و این متغیرها نمیتوانند تعیین کننده نگرش مخاطبان باشند.
Promoting positive attitude towards an innovation and having it accepted by people is the goal of any innovator. In the recent years Iranian national TV has tried to attract more audience in competition with other media by digitizing its channels and improving the quality of its programs. This research aims to explore the attitude of the people of Nurabad in the province of Lorestan towards digitization of Iranian TV channels and the increase in their number. Regarding the innovational improvement of Iranian TV we tried to answer the following questions: do the benefits coming with an innovation explain people’s attitude toward that innovation? Is this attitude affected by their personal traits? We used survey research as the methodology and using Cochran’s method we found 384 people as a representative sample of all adults living in the city who are over 15 years old. Our sampling method was integrative and synthetic and the sample was chosen by quota multistage sampling. For data gathering we used a questionnaire made by the researcher. A number of professors and scholars confirmed the validity of the questionnaire and its reliability was confirmed by Cronbach's (alpha) which resulted 0.74. Descriptive results of the research show that 67.8 percent of the audiences had a positive attitude towards digitization of the network and their increased number. Analytical results of the research indicate that there were significant relations between the attitude of the audiences toward an innovation and their level of religiousness, their liking of the Islamic Republic, credibility of the Iranian national TV in their minds, the success of the local TV programs, their level of knowledge, advantageousness of the innovation, the experience of previous use of the innovation, the visibility of the results of using the innovation. There were no significant relations between factors such as age, gender, level of education, and socio-economic class of the respondent and also their access to the satellite channels. Regression analysis showed that 46 percent of the changes of the dependent variable can be explained by the independent variables.
https://nms.atu.ac.ir/article_4521_68c8de4eb7c2ca151d06e6a07e8fa11c.pdf
دیجیتال شدن
نگرش
نورآباد لرستان
اشاعۀ نوآوریها
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
Digitization
audience attitude
Nurabad Lorestan
dissemination of innovations
Islamic Republic of Iran’s national TV
IRIB
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2015-06-22
1
2
57
85
10.22054/cs.2015.4522
4522
Research Paper
بررسی نقش استعاره درگفتمان خبری رسانه ای بینالمللی
A Study on the Role of Metaphor in the International News Discourse
اردشیر زابلیزاده
azmmf9432@gmail.com
1
سید ندا موسوی
mousavi@irandoc.ac.ir
2
استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه صدا و سیما.
دکتری زبانشناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبائی.
استعاره در زبانشناسی شناختی، تعریفی کاملاً متفاوت از تعریف ادبی آن دارد و به نوعی، تار و پود تفکر و شناخت انسان را میسازد. در این تحقیق به ضرورت بررسی استعارههای به کار گرفته شده در گفتمانهای خبری پرداخته شده است. تحقیق بر مبنای ارائه و توضیح مثالهایی از استعارههای مورد استفاده در گفتمانهای بینالمللی است که منجر به ایجاد فضای ذهنی از پیش طراحی شدهای در ذهن افراد میشود. مسئلة اصلی این پژوهش، بررسی نقش استعاره در گفتمان خبری رسانههای بینالمللی است و اینکه استفاده از استعاره چگونه به انسجام گفتمانی کمک میکند و مخفیگاه ایدئولوژی میشود. پس از روشن شدن این بعد از کارکرد استعاره، در مرحلة بعد به بررسی راهکارهای عملی پرداخته خواهد شد که میتوان از آنها در تولید متون خبری بهره گرفت. از تفکر استعاری نمیتوان اجتناب کرد، به خصوص در موضوعات پیچیده و انتزاعی نظیر سیاست خارجی. از آنچه گفته شد میتوان نتیجه گرفت که توجه به استعارهها در خدمت کشف واقعیت خواهد بود.
Metaphor in Cognitive Semantics has a completely different meaning from its literal definition and it creates the underpinnings of human thought and cognition. This study demonstrates the necessity of investigating the metaphors used in news discourses. It provides examples of metaphors used in international discourses which lead to the creation of pre-designed mental spaces in people’s minds. The main focus of the research is investigation of the role of metaphor in news discourses and the way metaphors create discourse cohesion and ideological shelters. Another section of the study looks into practical strategies that are utilized in production of news content. Metaphorical thinking is unavoidable, especially in complicated and abstract topics like foreign policy. Therefore, it can be concluded that paying attention to metaphors contributes to unveiling the reality.
https://nms.atu.ac.ir/article_4522_c61eeb6ce2ee3227412f7b0c8f7fc4e5.pdf
واژههای کلیدی: معنی شناسی شناختی
استعاره
گفتمانهای بینالمللی
cognitive semantics
Metaphor
international discourses
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2015-06-22
1
2
87
117
10.22054/cs.2015.4523
4523
Research Paper
مطالعه اینترنتی در بین مردم شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن
The Factors Influencing Reading on the Internet in Tehran
احمد غیاثوند
ah.ghasvand@gmail.com
1
استادیار رشته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی.
امروزه با پدیده جهانی شدن و گسترش آن به همه دنیا، رسانه های نوین بیش از پیش اهمیت پیدا کردهاند و همزمان استفاده از اینترنت و مطالعه اینترنتی از رونق بسیاری برخوردار شده است. بنابراین بررسی میزان مطالعه اینترنتی افراد جامعه، بر حسب منابع مختلف و تبیین آن از اهداف اساسی این پژوهش می باشد. پژوهش حاضر به روش پیمایش در بین افراد 15 سال به بالای شهر تهران در سال 1393 انجام گرفته است. حجم نمونه برابر با 5000 نفر و شیوه نمونهگیری چند مرحلهای بوده است. بر اساس نتایج حاصل، میزان مطالعه سایتهای اینترنتی برابر با 20 دقیقه، فایلهای الکترونیک برابر با 8 دقیقه، پستهای الکترونیک برابر با 8 دقیقه، مطالعه شبکههای اجتماعی مجازی برابر با 13 دقیقه در طول شبانهروز است. و در مجموع، مردم شهر تهران به طور متوسط 49 دقیقه مطالعه اینترنتی دارند که در مقایسه با سایر منابع مطالعاتی، وضعیت نسبتاً بالایی را نشان میدهد. در زمینه عوامل مؤثر بر مطالعه اینترنتی، مردان بیش از زنان، مجردان بیش از متأهلان، تحصیلکردهها بیش از سایر مقاطع تحصیلی، گروههای سنی جوان و دانشجویان و شاغلان بیش از سایر گروهها از اینترنت استفاده و نیز بیشتر مطالعه میکنند. به لحاظ خانوادگی میزان سواد والدین و پایگاه اقتصادی و اجتماعی بر میزان مطالعه اینترنتی فرزندان تأثیر داشته و نیز در بعد اجتماعی مشاهده گردید که مناطق توسعهیافته در شهر تهران استفاده بیشتری از منابع اینترنتی دارند.
With the expansion of globalization, new media have become even more important. This article intends to investigate how much online content is being read by the people of Tehran and what factors may have influenced that amount. I used a multistage sampling method to make a sample of 5000 people. The data was gathered by surveying the citizens of Tehran who are 15 or older. Based on the findings, the people in the sample spend 20 minutes reading web sites, 8 minutes reading electronic files, 8 minutes reading emails and 13 minutes reading on social media in 24 hours. Therefore, on average the people Tehran read internet content for 49 minutes which is more than other sources of content. As for the influencing factors, men read more than women, singles read more than married people, educated people read more than less educated people, youth, students, and employees read more than other groups. The level of parents' education and socio-economic status also affected the amount of time they have spent reading internet content. People living in more developed regions of Tehran, have better access and therefore read more.
https://nms.atu.ac.ir/article_4523_767c54c8e778a3e3f6cb45d00027d301.pdf
میزان مطالعه
مطالعه اینترنتی
انگیزه مطالعه
توسعه
internet content
Reading
neighborhoods
Tehran City
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2015-06-22
1
2
119
140
10.22054/cs.2015.4524
4524
Research Paper
سبکهای نوین ارتباطات انسانی در فضای مجازی؛ فرصتها و تهدیدهای شبکههای اجتماعی موبایلی
New Styles of Human Communication in the Cyber Space: Threats and Opportunities of Mobile Social Networks
مهرزاد بهمنی
mehrsa.bahmani@gmail.com
1
عباس محمدی شکیبا
amshakiba44@gmail.com
2
کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات، پژوهشگر مرکز پژوهش و سنجش افکار،
دانشجوی دکترای جامعه شناسی گرایش مسایل اجتماعی،پژوهشگر مرکز پژوهش و سنجش افکار.
ظهور هر رسانهای در جامعه کارکردهای مثبت و منفی درهمتنیدهای را به همراه دارد که چشمپوشی از هر کدام میتواند آسیب جدی را متوجه جامعه کند. شبکههای اجتماعی موبایلی نیز از این امرمستثنی نیستند؛ برهمین اساس تحقیق حاضر با هدف شناسایی چنین ابعادی به بررسی سبکهای نوین ارتباطی در فضای مجازی پرداخته است. در این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده است[1] و جامعه آماری آن کاربران 15 سال و بالاتر ساکن در شهر تهران هستند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد از یک سو، شبکههای اجتماعی موبایلی کارکرد تقویتکننده و تکمیلکننده ارتباطات انسانی را داشته و نقش مهمی در خودگشودگی کاربران ایفا میکنند. از سوی دیگر طبق نتایج این تحقیق، کاربران به لحاظ ارتباطی دچار محدودیت شده و از فعالیتها و ارتباطات سازندهای چون برقراری ارتباطات چهره به چهره، کتاب خواندن و ورزش کردن محروم میشوند.
The emergence of any communication medium in the society has interwoven positive and negative applications, overlooking any of which can cause serious damages in the society. Mobile social networks are no exception. This study has tried to explore new communication styles in the cyber space in order to understand such positive and negative aspects. We have used surveying to reach the statistical population, being the residents of the city of Tehran, who are 15 years or older and use mobile social networks. The results show that mobile social networks act as complementary and supportive means of human communications and play a significant role in the openness of the users. Moreover, based on the results of this study the users face limitations in their interactions and they are deprived of constructive features of communication such as face-to-face interaction as well as reading books and doing exercise.
https://nms.atu.ac.ir/article_4524_f1044f6f0cd0abaa8288121ff3f9dfaa.pdf
شبکههای اجتماعی موبایلی
فضای مجازی
خودگشودگی
حباب فیلتر
Mobile Social Networks
Cyber space
Openness
filter bubble
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
2015-06-22
1
2
141
165
10.22054/cs.2015.4525
4525
Research Paper
درآمدی بر سیاستهای فیلترینگ سایتهای اینترنتی
An Introduction to Filtering Policies of Websites
علی سعد
ali.saad1365@gmail.com
1
علی سعد کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی.
ابتدای آخرین دهه قرن بیستم و با گسترش روزافزون تعداد کاربران اینترنت، حکومتها و دولتها نیز متناظر با این رشد سریع برای برقراری امنیت و حفظ نظم در این فضا، اقداماتی را آغاز کردند. در این رابطه نوع نگاهی که دولتها به مسئله ایجاد محدودیت و فیلترینگ در فضای مجازی داشتند سبب بروز انتقاداتی شد. برخی اصل فیلترینگ را در تقابل با آزادی بیان میدانستد و برخی دیگر به مضر بودن آزادی نامحدود در فضای بدون کنترل اینترنت اشاره داشتند. البته به طور همزمان، گروهی دیگر نیز ضمن پذیرش اصل فیلترینگ حداقلی، به گسترده شدن بیش از حد دامنه فیلترینگ انتقاد داشتند. امروزه مسئلهای که در برخی از کشورهای در حال توسعه بیشتر خودنمایی میکند، گسترده شدن دامنه فیلترینگ بر اساس جهتگیریهای خاص سیاسی، سلایق شخصی و منافع گروهی است. مقاله در پی پاسخ به این سؤال است که آیا سیاست فعلی فیلترینگ در کشورمان، سیاستی کارآمد است؟ در این تحقیق با استفاده از روش بررسی کتابخانهای و تحلیل ثانوی9 مقاله تحقیقی در این زمینه، به آسیبهای مدلهای مختلف فیلترینگ پرداخته و سپس پیامدهای فیلترینگ گسترده سایتهای اینترنتی بررسی میشود. نتایج این تحقیق مشخص میکند سیاستهای فیلترینگ در حال حاضر تا چه حد کارآمد است و همچنین سیاست مؤثر و کارآمد در فیلترینگ سراچههای اینترنتی چگونه باید باشد.
At the beginning of the last decade of the twentieth century the number of the users of internet increased quickly and the governments started actions to organize this sphere and guarantee its security. In this regard the way the governments made limitations and filters has raised criticism. While some consider filtering as opposing to the concept of freedom of speech, others see unlimited freedom in the uncontrolled internet space harmful. Some other, while accepting the concept of minimal filtering, criticize vast filtering policies. An issue that is growing mostly in developing countries is filtering based on political agendas, ideas of specific individuals and the interests of specific groups. This paper is looking for the answer to the following question: are the current filtering policies effective? Performing a secondary analysis of 9 research articles, I have tried to address the harms of different ways of filtering and explore the negative results of intensive filtering practices. The results of this study show to what extent the filtering policies are effective and what policies can be productive and effective in this regard.
https://nms.atu.ac.ir/article_4525_415e9c86680ba7c51a54e2a2dd9a834f.pdf
اینترنت
فیلترینگ
سانسور
آزادی بیان
Keywords: internet
filtering
sensor
freedom of speech