%0 Journal Article %T روشی نوین برای محاسبه اعتماد در شبکه‌های اجتماعی موبایلی %J مطالعات رسانه‌های نوین %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-2209 %A پرند, فرشته آزادی %A متین فر, فرزام %A مهدی خانلو, فاطمه %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 5 %N 18 %P 31-62 %! روشی نوین برای محاسبه اعتماد در شبکه‌های اجتماعی موبایلی %K شبکه‌های اجتماعی موبایلی %K اعتماد %K منطق فازی %K مدل محاسبه اعتماد %K دسته‌بندی فازی %R 10.22054/nms.2019.33062.505 %X شبکه‌های اجتماعی موبایلی موجب تسهیل ارتباطات از طریق موبایل می‌شوند که کاربران این شبکه‌ها از موبایل به‌منظور دسترسی، اشتراک و توزیع اطلاعات استفاده می‌کنند. با افزایش روزافزون کاربران در شبکه‌های اجتماعی، حجم زیادی از اطلاعات به اشتراک گذاشته می‌شود که مشکلاتی ازجمله انتشار مطالب نادرست و شایعات دروغ را نیز به دنبال دارد. در این زمینه قوی‌ترین عامل برای سنجش صحت اطلاعات، استفاده از اعتبار هر کاربر به‌عنوان منبع توزیع اطلاعات است. اعتبار هر کاربر به‌عنوان منبع پخش اطلاعات می‌تواند بر اساس اعتماد دیگر کاربران به آن کاربر محاسبه شود. با توجه به ذهنی و ادراکی بودن مفهوم اعتماد، نگاشت اعتماد به یک مدل محاسباتی یکی از مسائل مهم در سیستم‌های محاسباتی شبکه‌های اجتماعی است. ازجمله پیچیدگی‌های فرآیند محاسبه اعتماد در این شبکه‌ها توجه به این موضوع است که در شبکه‌های اجتماعی، اجتماعات گوناگونی وجود داشته که همه کاربران آن‌ها به‌صورت مستقیم به یکدیگر متصل نمی‌باشند. در این مقاله با استفاده از ویژگی‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی، روشی منطبق بر منطق فازی برای دسته‌بندی کاربران پیشنهادشده است که اعتماد بین کاربران واقع در یک دسته با استفاده از مدل پیشنهادی محاسبه می‌شود. هم‌چنین با استفاده از فرآیندهای ترکیب، انتقال و اجتماع اعتمادها، اعتماد بین کاربرانی که به‌صورت مستقیم به یکدیگر متصل نیستند نیز بدست می‌آید. بررسی نتایج بیانگر این مسئله است که روش پیشنهادشده اعتماد افراد را در یک شبکه با دقت قابل قبولی معین می‌سازد. %U https://nms.atu.ac.ir/article_10203_ac8377ca2925e2006080eb9f70077f48.pdf