%0 Journal Article %T بازنمایی کلیشه های نژادی و مذهبی در بازیهای دیجیتال و توجیه جنگ طلبی و خشونت گرایی در مکان های عمومی شهر: مطالعه موردی بازی سرقت بزرگ اتوموبیل %J مطالعات رسانه‌های نوین %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-2209 %A مهرابی, مقداد %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 5 %N 18 %P 259-284 %! بازنمایی کلیشه های نژادی و مذهبی در بازیهای دیجیتال و توجیه جنگ طلبی و خشونت گرایی در مکان های عمومی شهر: مطالعه موردی بازی سرقت بزرگ اتوموبیل %K بازی دیجیتال %K بازی سرقت بزرگ اتومبیل %K بازنمایی اقلیت‌های قومی و مذهبی %K توجیه خشونت‌گرایی %K تأثیرات بازی بر بازیکنان %R 10.22054/nms.2019.30672.439 %X بازی‌های دیجیتال تبدیل به سرگرمی رایج گروه‌های مختلف مردم بویژه نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا گردیده است. مجموعه بازی‌های سرقت بزرگ اتومبیل موردتوجه نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که طبق آمار فروش ویکی‌پدیا نسخه سان آندریاس این بازی بیش از 43 میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش داشته است. با انتشار این بازی‌ها که سرشار از خشونت هستند، انتقادهایی از سوی سیاستمداران نسبت به خشونت موجود در آن‌ها صورت گرفته است و الگور که معاون بیل کلینتون بود، گروه نگهبان جهت نظارت بر محتوای بازی‌ها را تشکیل داد. مرور ادبیات تحقیق نشان می‌دهد پژوهشگران اغلب به تحلیل تأثیرات مخرب این نوع بازی‌ها بر نوجوانان پرداخته‌اند اما کمتر به انتقاد از بازنمایی‌های کلیشه‌ای بازی‌ها از اقلیت‌های قومی و مذهبی پرداخته‌اند. جهت پر کردن این خلأ پژوهشی در این مقاله با تحلیل بازی‌های سرقت بزرگ اتومبیل: سان آندریاس، کوما وار، اسپلینتر سل: لیست سیاه، دلتافورس، نبرد: طوفان شن، جنگجوی تمام‌عیار، و ارتش آمریکا به این نتیجه رسیده‌ایم که این بازی‌ها گروه‌های اقلیت مثل سیاه‌پوستان و مسلمانان را به مجموعه‌ای از تصاویر کلیشه‌ای فرو می‌کاهد و با تأثیر گذاشتن بر بازیکنان خشونت‌گرایی در مکان عمومی هراس‌زده شهر پس از حادثه یازده سپتامبر آمریکا را توجیه می‌کند. در پایان با بیان خلأهای پژوهشی در حوزه بازنمایی در بازی‌های دیجیتال پیشنهادهایی جهت پژوهش بیان می‌گردد.  %U https://nms.atu.ac.ir/article_10210_efcf30111e68a346a7e97d4b7bf9d7bf.pdf