%0 Journal Article %T بررسی جامعه شناختی مصرف شبکه های اجتماعی مجازی و تسامح قومی در بین شهروندان تهرانی (با تأکید بر گفتگوی اجتماعی) %J مطالعات رسانه‌های نوین %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-2209 %A روزبهانی, منیر %A ساروخانی, باقر %A پروین, ستار %D 2020 %\ 01/21/2020 %V 5 %N 20 %P 313-356 %! بررسی جامعه شناختی مصرف شبکه های اجتماعی مجازی و تسامح قومی در بین شهروندان تهرانی (با تأکید بر گفتگوی اجتماعی) %K تسامح قومی %K شبکه‌های اجتماعی %K فضای مجازی %K گفتگوی اجتماعی %R 10.22054/nms.2020.44941.789 %X مقاله حاضر با تأکید بر تعاملی بودن رسانه‌های جدید به تبیین ارتباط میان مصرف شبکه‌های اجتماعی مجازی (با تأکید بر گفتگوی اجتماعی) و تسامح قومی در بین شهروندان تهرانی پرداخته است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث زمانی، مقطعی و ازلحاظ روش جمع‌آوری داده‌ها، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شهروندان تهرانی بودند، که تعداد 384 نفر بر اساس برآورد فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای و تصادفی سیستماتیک، به‌عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. با توجه به یافته‌های پژوهش، می‌توان چنین استدلال کرد که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، امکان برقراری ارتباط و امکان گفتگو را به‌عنوان سازوکاری مناسب جهت تقویت پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بین خرده‌فرهنگ‌ها و نیز قومیت‌های یک جامعه فراهم نموده و نتیجتاً تسامح بین آن‌ها را ارتقاء می‌دهند. به عبارتی» افزایش مصرف بهینه و متعارف، افزایش استفاده مدیریت ‌شده، پایین بودن سطح استفاده عامیانه و تفننی و نیز افزایش شکل‌گیری گفتگوی اجتماع«، در کنار یکدیگر می‌توانند به‌عنوان مدلی جهت افزایش سطح تسامح  قومی مدنظر قرار گیرند. %U https://nms.atu.ac.ir/article_10873_1944939d09f2dd326782785db9da3d6f.pdf