ORIGINAL_ARTICLE
نقش نرمافزار اجتماعی «تلگرام» در تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از منظر رای دهندگان
چکیده هدف عمدهای که این مقاله در پی آن بود، بررسی نقش نرمافزار اجتماعی تلگرام در تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران است. برای رسیدن به این هدف، با رجوع به آراء اساتید و صاحبنظران حوزه رسانه و جامعهشناختی، پدیده نرمافزار اجتماعی «تلگرام» را مطالعه میکند. صاحبنظران با نمونهگیری خوشهای و هدفمند، انتخاب گردید. چارچوب نظری حول نظریات تبلیغات و اقناع، برجستهسازی و استفاده و رضامندی انتخاب شده است. نتایج در دو بخش توصیفی و استنباطی بررسی و تشریح شده است. نتایج توصیفی در محورهای چهارگانة میزان استفاده پاسخگویان از اینترنت (خیلی زیاد)، میزان استفاده از نرمافزار اجتماعی تلگرام (زیاد)، دلایل استفاده از نرمافزار اجتماعی تلگرام (کسب اطلاعات و آگاهی از اوضاع اجتماعی و سیاسی) و نقش نرمافزار اجتماعی تلگرام در تبلیغات انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری بررسی شده است. نتایج تبیینی نشان میدهد که بین جلب توجه به انیمیشنها و ویدیوهای تبلیغاتی «تلگرام» و شرکت در انتخابات، رابطه معناداری وجود دارد. بین کارکردهای نرمافزار اجتماعی «تلگرام» (شبکهای بودن، در دسترس بودن، سرعت بالا) و انتشار پیامهای تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات رابطه معناداری وجود دارد. بین جذابیت شعارها و تبلیغات نامزدها در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه معناداری وجود دارد. بین استفاده از نمادها و نشانهها در تبلیغات کاندیداها و احزاب در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه معناداری وجود دارد. بین انتشار پیامهای افراد صاحب نفوذ سیاسی در تبلیغات انتخاباتی در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه ی معناداری وجود دارد. بین اعتماد به تبلیغات در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه معناداری وجود دارد.
https://nms.atu.ac.ir/article_7694_ffb4d6425f35f30168f8e45eb665e1ae.pdf
2017-08-23
9
42
10.22054/cs.2017.22793.247
شبکه اجتماعی «تلگرام»
انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری ایران
تبلیغات
سید محمد
مهدی زاده طالشی
mahdizadeh45@yahoo.com
1
استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی.
LEAD_AUTHOR
اقبال
خالدیان
e.khaledian@gmail.com
2
کار شناس ارشد دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
AUTHOR
مهراوه
فردوسی
mehraveferdosi@gmail.com
3
کار شناس ارشد دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
AUTHOR
- ابراهیمی، شهروز. (1392)، رابطه شبکههای اجتماعی و مشارکت سیاسی، فصلنامه راهبرد، سال بیست و دو، شماره 66.
1
- باستانی، سوسن؛ اعظم آزاده، منصوره؛ سلطانی، فاطمه. (1388)، شبکههای اجتماعی و رفتار رأی دهی جوانان در شهر مشهد، مجله جامعهشناسی ایران، دوره 10، شماره 3، صص 26-3.
2
- ببی، ارل. (1385)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه: رضا فاضل، جلد اول، تهران: انتشارات سمت.
3
- بشیر، حسن؛ طاهری، سیدحمید. (1394)، تحلیل گفتمان فیلمهای تبلیغاتی نامزدهای دهمین دورة انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران. (1388)، فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، سال چهارم، شماره 13.
4
- بیکر، ترز آل. (1386)، نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه: هوشنگ نایبی، تهران، نشر نی.
5
- پراتکانیس، آنتونی، آرنسون. (1380)، عصر تبلیغات؛ استفاده و سوءاستفاده روزمره از اقناع، ترجمه: کاووس سیدامامی و محمدصادق عباسی، تهران: سروش.
6
- پناهی، محمدحسین. (1380)، مقایسه شعارهای انتخاباتی مجلس ششم تهران بـا شعارهای انـقلاب اسلامی، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 13.
7
- پوری، احسان. (1390)، بررسی نقش و تأثیر فیس بوک بر شکلگیری شبکههای اجتماعی از دیدگاه متخصصان و کارشناسان امور رسانه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
8
- دلاور، علی. (1382)، مبانی عملی و نظری پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
9
- سولیوان تیم او و دیگران. (1385)، مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمه: میرحسن رئیس زاده، تهران: نشر فصل نو. (نشر اثر اصلی بیتا).
10
- شیفر، ریچارد آل؛ مندن هال، ویلیام؛ اوت، لایمن. (1382)، آمارگیری نمونهای، ترجمه: کریم منصورفر، تهران: سمت.
11
- طالب، مهدی؛ ایمانی جاجرمی، حسین ، فیروزآبادی ، سیداحمد و صادقی ، علیرضا. (1390)، رویکردهای توسعه در شعارهای تبلیغاتی هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران، مجله مطالعات جامعه شناختی، دوره 18، شماره 38.
12
- طالب، مهدی؛ یوسفوند، سامان و یوسفوند، علی. (1392)، تحلیل محتوای کیفی شعارهای تبلیغاتی نامزدهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرخرم آباد: از منظررویکردهای توسعه محور، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 6، صص 79-43.
13
- علوی پور، مرتضی. (1391)، تبلیغات انتخاباتی، شیوههای کلاسیک و مدرن، فصلنامه مطالعات انتخابات، سال اول، شماره 1.
14
- مک کوایل، دنیس. (1385)، درآمدی بر نظریههای ارتباط جمعی، ترجمه: پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها (نشر اصلی 1996).
15
- نصیری، بهاره. (1389)، بررسی نقش مشارکتی رسانهها در انتخابات، رسانهها و مشارکت سیاسی، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
16
- ویلیامز، کوین. (1386)، درک تئوری رسانه، ترجمه: رحیم قاسمیان، تهران: نشر ساقی.
17
- هرمز، مهرداد. (1378)، جامعهپذیری سیاسی، تهران: پاژنگ.
18
- http://www.Javann.ir/791646
19
- Bignell, Jonathan. (2004). An Introduction To Television Studies, Routledge. London: sage publication.
20
- Grosseck, Gabriela, Ramona, Bran, Laurentiu, Tiru. (2011). Dear teacher, what should I write on my wall? A case study on academic uses of Facebook, Procedia Social and Behavioral Sciences 15, 1425-1430.
21
- Tyler, T. (2012). “Social networking and Globalization”, Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol. 4, No. 6, July 2013.
22
- Vidal, C., J, Martinez., M, Fortuno and M, Cervera. (2011). University Students’ Attitudes Towards and Expectations of the Educational Use of Social Networks. RUSC, VOL. 8 No 1, pp: 186-199.
23
ORIGINAL_ARTICLE
پساتلویزیون در ایران: ارزیابی اقدامات صداوسیما در قبال همگرایی رسانه ای
پساتلویزیون که با تحقق همگرایی رسانهای و گذار از شکل سنتی تلویزیون آغاز میشود، نه به معنای مرگ تلویزیون بلکه تجدید ساختار در شیوههای تولید، توزیع و مصرف محتوای تلویزیونی است. همگرایی رسانهای که بهمثابه تحولی ساختاری سازمانهای پخش تلویزیونی را به چالش کشیده است، سازمان صداوسیما را بواسطۀ موقعیت انحصاریاش با وضعیت خطیرتری کرده است. این مقاله در صدد بررسی واکنشهای صداوسیما به همگرایی رسانهای و ارزیابی این واکنشهاست و برای این منظور از روش کیفی مصاحبۀ عمیق و سندپژوهی بهره میبرد. در مجموع با 17 نفر از کارشناسان و سیاستگذاران حوزۀ تلویزیون مصاحبه گردید. یافتههای تحقیق حاکی از این است که صداوسیما با درک مخاطرات و فرصتهای فضای جدید، اقدامات زیادی را در دستور کار قرار داده است؛ راه-اندازی پخش زمینی دیجیتال، افزایش شبکههای تلویزیونی، «اچ. دی » کردن بعضی از شبکهها، بهره-گیری از تکنولوژی ماهواره و توزیع سیگنال تلویزیونی در سطح ملی و قرار دادن شبکههای ملّی و استانی بر روی ماهواره برای دسترسی به مخاطبان بیشتر در سطح ملّی و نیز و راهاندازی شبکههای ماهوارهای تلویزیونی در سطح منطقهای و جهانی بخشی از این اقدامات است. سیاستها و اقدامات صداوسیما با نقدهایی جدی نیز روبرو است از جمله این که در توسعۀ شبکهها و خدمات رویکردی تکنولوژیک غلبه دارد؛ بواسطۀ فقدان سازوکارهای بازار و انحصار صداوسیما، اقدامات انجام شده مبتنی بر برنامهریزی متمرکزی است که هزینههای زیاد و کارایی کم را به همراه دارد و این که در بسط همگرایی و پیامدهای آن رویکردی اغلب امنیتی و سیاسی مشهود است.
https://nms.atu.ac.ir/article_7695_0beee0496a2336e7dca03c390a686164.pdf
2017-08-23
43
88
10.22054/cs.2017.21226.204
تلویزیون
پساتلویزیون
همگرایی رسانه ای
صداوسیما
سیدجمال الدین
اکبرزاده جهرمی
jamal.jahromi@gmail.com
1
استادیار گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی.
LEAD_AUTHOR
- اسکندری فاروجی؛ علیرضا آقا حسینی. (1394)، کاربست دیپلماسی عمومی در صدور انقلاب اسلامی. مطالعات انقلاب اسلامی سال دوازدهم، شماره 43.
1
- اکبر زاده جهرمی، سید جمالالدین. (1394)، پیامدهای همگرایی اینترنت و تلویزیون بر سیاستگذاری رسانهای در ایران، فصلنامه فرهنگ-ارتباطات، دوره 17، شماره 34.
2
- ایسنا. (1393)، «پر کردن آنتن صداوسیما با فیلمهای دانلودی/ کد خبر 93043016957». بازیابی شده در تاریخ 5/2/1395 از http://www.isna.ir.
3
- بلالی، مجید. (1391)، شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر آینده سازمان صداوسیما به روش تحلیل تأثیر متقابل روندها، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 71.
4
- بهنیا، مسیح و فریده محمدعلیپور. (1385)، تأملی در ماهیت، حدود وظایف و اختیارات شورای نظارت بر سازمان صداوسیما. فصلنامه مجلس و پژوهش، شماره 51.
5
- روشندل اربطانی و احمد کوهی. (1391)، همگرایی رسانهای: رابطه تولید محتوای اینترنتی توسط کاربران و نحوه تماشای تلویزیون، فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات، سال سیزدهم، شماره 20.
6
- ساروخانی و شراره مهدی زاده. (1381)، تلویزیون و نوگرایی، پژوهشنامه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، شماره 35.
7
- سازگار، ژیلا. (1356)، کارنامهای از رادیوتلویزیون ملی ایران تا پایان سال 1355، تهران: سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران.
8
- سازمان صداوسیما. (1393)، گزارش عملکرد سال 1393 سازمان صداوسیما، اداره کل آمار و توسعه فناوری اطلاعات سازمان صداوسیما.
9
- سواری، حسن؛ مهریار راشدی. (1393)، ماهیت و قلمرو تعهد رفتار ملی در چارچوب موافقتنامه عمومی تجارت خدمات، مجله حقوقی دادگستری، دوره 78، شماره 87.
10
- فصلنامه موج. (1393)، «اچ.دی» رمز ماندگاری مخاطبان رسانه، سال شانزدهم، سازمان صداوسیما، حوزه فناوری و رسانههای نوین، شماره 66 و 67، ویژهنامه پاییز و زمستان.
11
- کاستلز، مانوئل. (1380)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ قدرت هویت، جلد دوم، ترجمه: حسن چاووشیان، تهران: طرح نو.
12
- کاستلز، مانوئل. (1393)، قدرت ارتباطات، ترجمه: حسین بصریان جهرمی: تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
13
- کچویان، حسین. (1391)، آیا اصلاً تلویزیون ضرورت دارد؟ متن سخنرانی در همایش «تلویزیون، مردم، انقلاب اسلامی». قابلدسترس در:
14
http://rajanews.com/detail.asp?id=128583
15
- مک لوهان، مارشال. (1377)، برای درک رسانهها، ترجمه: سعید آذری. تهران: انتشارات سروش
16
- نیومن، ویلیام لاورنس. (1390)، شیوههای پژوهش اجتماعی: رویکردهای کمی و کیفی، ترجمه: حسن داناییفرد و سید حسین کاظمی، تهران: مهربان نشر.
17
- هفتهنامه داخلی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران. (1394)، عملکرد سازمان صداوسیما در حیطه ماهواره. شماره 1005.
18
- هفتهنامه رمز عبور. (1394)، مدیریت ماهواره موضوع همه کشورهاست: مصاحبه با عزتالله ضرغامی، شماره 10.
19
- ویمر، راجر و جوزف دومینیک. (1391)، تحقیق در رسانههای جمعی، ترجمه: کاووس سید امامی، تهران: انتشارات سروش.
20
- Bennett, James and Niki Strange. (2008). The BBC's Second-Shift Aesthetics: Interactive Television, Multi-Platform Projects and Public Service Content for a Digital Era. Media International Australia, Vol 126, Issue 1.
21
- Brevini, Benedetta. (2013). Public Service Broadcasting Online: A Comparative European Policy Study of PSB 2.0, Palgrave Macmillan.
22
- Dalton, Kim. (2011). Henry Mayer Lecture Television - Convergence and Local Content: The National Broadcaster in the Digital World Order. Media International Australia, Vol 140, Issue 1, pp 4-11.
23
- Ellis, John. (2000). Seeing Things: Television in the Age of Uncertainty, I.B. Tauris & Co. Ltd.
24
- European Commision. (1997). Green Paper on the Convergence of the Telecommunications, Media and Information Technology Sectors, and the Implications for Regulations. COM (97) 623 Final, 3 December Brussels.
25
- Evens, Tom and Karen Donders. (2013). Broadcast Market Structures and Retransmission Payments: a European Perspectives, Media, Culture and Society. 35(4) 417-434. Sage Pub.
26
- Hitchens, Lesley. (2007). ‘Citizen versus Consumer in the Digital World’ in TV Futures: Digital Television Policy in Australia, Edited byAndrew T Kenyon, Melbourne University Press
27
- Jenkins, H. (2004). ‘The Cultural Logic of Media Convergence’, International Journal of Cultural Studies, Vol. 7, No. 1.
28
- Jin, Dal Yong. (2007). Transformarion of the World television System under Neolibral Globalization, 1983 to 2003. Television & New Media, Sage Publications Volume. 8 No. 3: 179-196
29
- Mander, Jerry. (1978). Four Arguments for the Elimination of Television. New York: Harper Collins.
30
- Noam, Eli M. (1994). The Stage of Television: From Multi- Channel to the Me Channel. [Online] Available:
31
http://www.citi.columbia.edu/elinoam/articles/stages_tv_multi-me.pdf
32
- Sreberny-Mohammadi A. and A. Mohammadi. (1994). Small Media, Big Reveloution. University of Minesota Press.
33
- Strangelove, Michael. (2015). Post TV: Piracy, Cord- Cutting and Future of television. University of Toronto Press.
34
- Thussu, D.K. (2000). International communication: continuity and Change. London: Arnold Publication
35
- Van Dijk, Jan. (2012). The Network Society, Social Aspects of New Media (3th Edition). London, Thousand Oaks CA, New Delhi: Sage.
36
ORIGINAL_ARTICLE
عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی و فعالیت در عرصه عمومی غیرمجازی (با تأکید بر دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران)
عرصه عمومی میدان حقیقی شکلگیری و تداوم ارتباطات اجتماعی، نهادها و تشکلهای مدنی است. از جمله پدیدههای اجتماعیای که ارتباط تنگاتنگی با عرصه عمومی دارد، رسانههای جمعی بهویژه شبکههای اجتماعی مجازی است. در جهان امروز، حاصل فعالیت و تجربه اعضای یک جامعه در شبکههای اجتماعی مجازی میتواند به مثابه یکی از تعیین کنندههای اجتماعی، حدود و ثغور عرصه عمومی را دستخوش تغییر کند. تمرکز این پژوهش نیز بر همین رابطه استوار است و بهطور دقیقتر کاوشی است در یافتن پاسخ به این پرسش که در جامعه ما آیا شبکههای اجتماعی مجازی، توان و قابلیت کنشگران اجتماعی را در عرصه عمومی غیرمجازی تقویت میکنند؟. این پژوهش از نوع تحقیقات تبیینی، کمّی، کاربردی و پیمایشی است. منطق آن قیاس است و تمرکز نظری آن بر آرای هانا آرنت، یورگن هابرماس و دیدگاههای متأخر در مطالعات عرصه عمومی و رسانه میباشد. جمعیت مورد بررسی آن دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 95-1394 است. حجم نمونه این پژوهش، 310 نفر است و شیوه نمونهگیری آن از نوع احتمالی چند مرحلهای است. از جمله مهمترین یافتههای تجربی این پژوهش میتوان به دو مورد اشاره کرد: نخست، عضویت در تعداد اندکی از شبکههای اجتماعی مجازی و یا در تعداد کثیری از آنها، هیچ نقش تعیین کنندهای در میزان فعالیت در عرصه عمومی غیرمجازی (فعالیت در انجمنها و تشکلهای مدنی) نداشته است. دوم، با افزایش میزان فعالیت دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی، میزان فعالیت آنان در عرصه عمومی غیرمجازی کاهش یافته است.
https://nms.atu.ac.ir/article_7696_1f883a995feb52bec07bcb810239b784.pdf
2017-08-23
89
112
10.22054/cs.2017.21899.218
واژگان کلیدی: شبکههای اجتماعی مجازی
عرصه عمومی غیرمجازی
جامعه مدنی
اسماعیل
عالی زاد
i.aalizad@gmail.com
1
استادیار جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائی.
LEAD_AUTHOR
نازگل
ابراهیم طاری
sogolet@yahoo.com
2
دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائی.
AUTHOR
- آرنت، هانا. (1390)، وضع بشر، ترجمه: مسعود علیا، تهران: ققنوس.
1
- اوثویت، ویلیام. (1386)، هابرماس: معرفی انتقادی، ترجمه: لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان. تهران: اختران.
2
- بردشا، لی. (1380)، فلسفه سیاسی هانا آرنت، ترجمه: خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
3
- سعیدی مقدم، مهری. (1390)، بررسی تعامل کنشگری در حوزه عمومی مجازی و واقعی در بین دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
4
- سیدعلوی، سید مسعود؛ نقیبالسادات، سیدرضا. (1391)، "حوزه عمومی در فضای مجازی؛ مؤلفههای شکلگرفته حوزه عمومی در اینترنت از دیدگاه کارشناسان علوم ارتباطات و علوم سیاسی در دانشگاههای ایران"، فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، شماره 57.
5
- میناوند،محمدقلی. (1385)، "اینترنت و توسعه سیاسی: حوزه عمومی در فضای سایبرنتیک"، فصلنامه پژوهش علوم سیاسی، شماره دوم.
6
- نوذری، حسینعلی. (1381)، بازخوانی هابرماس، تهران: چشمه.
7
- هابرماس، یورگن. (1389)، جهانیشدن و آینده دموکراسی: منظومه پساملی، ترجمه: کمال پولادی، تهران: مرکز.
8
- Bohman, James. (2004). Expanding dialogue: The internet, the public sphere and prospects for transnational democracy. Published by black well publishing LTD.
9
- Canovan, Margaret. (1974). The Political Thought of Hana Arendt. London: J.M. Dent and Sons.
10
- Papacharissi, ZiZi. (2002). “Internet as public sphere”. Journalism. 10 (3). 1-23.
11
- Pempek, T., & et al. (2009). “College students' social networking experiences on Facebook”. Journal of Applied Developmental Psychology. 30. 227–238.
12
- Habermas, Jurgen. (1999). Moral Consciousness and Communicative Action. Translate by Christian Lenhardt and Shierry Weber Nicholseen. Cambridge: the MIT press
13
- Habermas, Jurgen. (1996). Between facts and norms. Translate By William Rehg. Cambridge: polite press.
14
ORIGINAL_ARTICLE
تفاوت شهرت حقیقی و مجازی و نقش رسانه ها در میزان شناخته شدگی افراد
پژوهش حاضر به دنبال درک تفاوت شهرت افراد در فضای حقیقی و فضای مجازی است. هدف از این پژوهش، توسعه و معرفی روش های جدید در مطالعات مربوط به فضای مجازی، تحلیل میزان کاربردپذیری سنت نظریات تاثیر رسانه در شرایط گسترش مناسبات فضای جدید درفضای مجازی و مقایسه تفاوت توان رسانه های مختلف بر متغیر مورد بررسی یعنی «شهرت فردی» می باشد. برای این منظور، از موتور جستجوی گوگل به عنوان ابزار پایه برای تولید لیست مشهور ترین افرادی که نام کوچک یکسانی داشته اند، استفاده شده و سپس با استفاده از روش لمپرت و شولمن در کمّی کردن شهرت، به هریک از افراد این لیست، مقادیر عددی متناسب با شهرت شان اختصاص داده شده است. در گام بعد مقادیر شهرت مجازی این افراد با نتایج پیمایشی مشابه در فضای حقیقی مقایسه شده و تفاوت ها با استفاده نظریه «کاشت» تبیین گردیده است. نتایج به دست آمده بیانگر این مطلب است که ضریب و رتبه بندی شهرت مجازی افراد با رتبه شهرت حقیقی آنها تفاوت معناداری دارد و نیز رسانه های مختلف در ایجاد این میزان از شناخته شدگی نقش متفاوتی دارند. این مطلب موید این است که میان آن کسانی که مردم در موردشان چیزهایی می دانند با آن کسانی که مردم می خواهند در موردشان چیزهایی بدانند تفاوت وجود دارد.
https://nms.atu.ac.ir/article_7697_f2524d20c364ca90c1d9b1097e7668c3.pdf
2017-08-23
113
141
10.22054/cs.2017.19787.180
کمّی کردن شهرت
گوگل
سلبریتی ها
نظریه کاشت
مجازی
حقیقی
محمد
حسینی مقدم
moghaddam.ihss@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی.
LEAD_AUTHOR
تهمینه
شاوردی
t.shaverdi@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی.
AUTHOR
فروزنده
جعفرزاده پور
fjafarzadehpour77@gmail.com
3
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی.
AUTHOR
- سورین، ورنر جی؛ تانکارد، جیمز دبلیو. (1381)، «نظریههای ارتباطات»، ترجمه: علیرضا دهقان، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
1
- لیتل جان، استیفن. (1384)، «نظریههای ارتباطات»، ترجمه: مرتضی نوربخش و اکبر میرحسنی، تهران: انتشارات جنگل.
2
- مهدیزاده، محمد. (1384)، «مطالعه تطبیقی نظریه کاشت و و دریافت در ارتباطات»، انتشارات مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
3
- مهدیزاده، محمد. (1393)، «نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی»، تهران: انتشارات همشهری.
4
- Fechner, Gustav-Theodor. (1912). “Elements of Psychophysics (Sections VII & XVI)”, translated by Herbert Sydney Langfeld, first appeared in Rand Benjamin (Ed). the classical psychologists. (pp. 562-572)
5
- Lamport, Leslie. (2005). “measuring celebrity”, Annals of Improbable Research, volume 12, issue 1,
6
- Schulman, Eric. (1999). "Can Fame Be Measured Quantitatively?", Annals of Improbable Research, Volume 5, Issue 3,
7
- Schulman, Eric. and Boissier, S. (2001). "How Should Fame Be Measured Quantitatively?", Annals of Improbable Research Online, volume 7 Issue 6.
8
- Schulman, Eric. (2006). "Measuring Fame Quantitatively (part: III) What Does it Take to Make the 'A' List?", Annals of Improbable Research, Volume 12, Issue 1
9
- Schulman, Eric. (2009). "Measuring Fame Quantitatively (part: IV) who’s the Most Famous of Them All?", Annals of Improbable Research Online, Volume 15, Issue 1
10
- Schulman, Eric. (2016). “Measuring Fame Quantitatively (part: V) Who Is The Most Famous of Them All?”, Annals of Improbable Research, Volume 22, Issue, 4.
11
ORIGINAL_ARTICLE
جنگ رسانه در بحران اکراین: چارچوب سازیِ تحولات سیاسی اکراین و کریمه (2013-2015) در شبکه های خبری سی ان ان (CNN) و راشاتودی (RT)
کشور اکراین از اواخر سال 2013 میلادی تاکنون صحنه اتفاقات و تحولات سیاسی-اجتماعی گوناگونی بوده است. در کنار ابعاد مختلف و ریشه های بحران اکراین، نقش و تاثیر رسانه های خبری گوناگون در تحولات این کشور از جهت شکل دهی به افکار عمومی و نیز چارچوب سازی رویدادها غیرقابل انکار است. دو شبکه خبری سی ان ان (شبکه خبری آمریکا) و راشا تودی (شبکه خبری روسیه) از جمله مهمترین این شبکه ها محسوب می شوند که در طول شکل گیری و در جریان تحولات سیاسی-اجتماعی اکراین سعی در چارچوب سازی و هدایت افکار عمومی مخاطبان خود در جهت سیاست های راهبردی خود داشته اند. مهمترین یافته تحقیق حاضر آن است که شبکه خبری سی ان ان مسکو را مسبب اصلی بحران اکراین قلمداد کرده و تحولات اکراین و کریمه را انقلاب مردمی و دمکراتیک دانسته و همه پرسی شبه جزیره کریمه و الحاق آن به کشور روسیه را به مثابه اشغال آن توسط مسکو و شبکه خبری راشا تودی آن را نوعی شورش تحریک شده از سوی غرب، الحاق کریمه به روسیه را دمکراتیک و نقش روسیه را بیطرفانه بازنمود کرده است. این پژوهش بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی از نوع جهت دار بر روی متون منتشره دو رسانه سی ان ان و راشاتودی در سال 2014 در قبال بحران اکراین و بر اساس معیار دوگانه سازی گفتمانی انجام گرفته است.
https://nms.atu.ac.ir/article_7698_138156b00d5ccb72a29eba641d576a3f.pdf
2017-08-23
142
171
10.22054/cs.2017.18255.153
سی ان ان
راشاتودی
چارچوب سازی
بحران اکراین
کریمه
علی
امیدی
al.omidi@gmail.com
1
دانشیار روابط بین الملل گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان.
LEAD_AUTHOR
مهرداد
رشیدی علویجه
mehrdad.raschidi@yahoo.de
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان.
AUTHOR
- ایمان، محمدتقی؛ نوشادی، محمودرضا. (1390)، "تحلیل محتوای کیفی"، پژوهش، سال سوم، شماره دوم، پاییز و زمستان.
1
- بروجردی علوی، مهدخت (1380). "دروازهبانی خبر چیست و دروازهبانان کیستاند؟"، روزنامهنگاری حرفهای، مجموعه مقالات، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
2
- پرید مور، جف. (1383)، الفبای کار در رسانهها، ترجمه: بیتا غفاری، تهران: موسسه انتشاراتی روزنامه ایران.
3
- سلطانیفر، محمد؛ شهناز هاشمی. (1382). پوشش خبری، تهران: انتشارات سیمای شرق.
4
- عباسی، حجتالله. (1382)، "دروازهبانی خبر در تلویزیون"، ماهنامه افق (ماهنامه تخصصی آموزش معاونت سیاسی)، سال چهارم، شماره 45.
5
- محسنیان راد، مهدی. (1384)، ارتباط شناسی، تهران: انتشارات سروش
6
- مهدی زاده، سیدمحمد. (1389)، نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: نشر همشهری.
7
- نصراللهی، اکبر. (1382)، "دروازهبانی خبر در رسانه"، ماهنامه افق، سال چهارم، شماره 45.
8
- واعظی، احمد. (1389)، درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
9
- Ahmed, Saeed& Others (20 Feb. 2014), “20 Questions, What’s Behind Ukraine Political Crisis”, CNN, at:
10
http://edition.cnn.com/2014/02/18/world/Europe/Ukraine-Protests-Explainer/index.html?hpt=hpt1
11
- Cissel, Margaret (2012). “Media Framing: A Comprative Content Analysis On Media Stream and Alternative News Coverage of Occupy Wall Street”, The Elon Journal of Undereducated Researching Communications, Vol.3, No.1.
12
- CNN (21 April 2015), “Russia Alleged Incursion and the Threat?”, at:
13
http://edition.cnn.com/2015/04/05/world/europe/ukraine-crisis
14
- CNN (27 September 2014), “Will Minsk Ceasefire Deal Bring Peace to Eastern Ukraine?”, at:
15
http://edition.cnn.com/2014/02/07/world/europe/ukraine-peace-deal/index.html
16
- CNN (7 September 2014), “Artillery Barrages in Southeastern Ukraine Raise Questions on Ceasefire”,at:
17
http://edition.cnn.com/2014/02/06/world/europe/ukraine-crisis/index.html
18
- CNN (2014), “Ukraine bloodiest Day: Dozens Dead as Kiev Protesters Regain Territory from Police”, at:
19
http://edition.cnn.com/specials/2014/ ukraine /index.html?hpt=hp-in the news/
20
- De Vreese, Claes H. (2005). “News Framing: Theory and Typology”, Information Design Journal + Document Design 13(1), John Benjamins Publishing Company.-Ghitis, Frida (20 Feb. 2014), “Ukraine, Sochi”, CNN, at: http://edition.cnn.com/2014/02/19/opinion/ghitis-ukraine-sichi/index.html
21
- Gunter, John(2000), Inside Russia Today, HarperCollins; First Edition.
22
- Motyl, Alexander J. (17 March 2014), “Putin war in Ukraine”, CNN, at:
23
http://edition.cnn.com/2014/03/14/opinion/putin-war-in-ukraine /index.html
24
- RT (23 April 2015), “US Military Instructors in Eastern Ukraine-Combat Zone”at: http://rt.com/news/250809-ukraine-ceasefire-violations-osce
25
- RT (17 April 2015), “US Military Instructors in Ukraine Undermine Minsk Peace Deal”at: http://rt.com/news/250769-us-instructors-undermine-ukraine
26
- RT (5 June 2014), “Dozens Feared Killed in Ukrainian Military Assualt on Hospital”, at: http://rt.com/news/163748-hospital-dead-army-ukraine.
27
- RT (5 June 2014), “Russia Troops in Ukraine? Got Any Proof?”, at:
28
http://rt.com/news/163676-putin-ukraine-french-us/
29
- RT (4 June 2014), “181 People Killed, 203 Injured in Kiev Military in Eastern Ukraine”, at: http://rt.com/news/163308-killed-injured-eastern-ukraine.
30
- RT (20 April 2014), “Sanctions Not Effective in the Modern World”, at:
31
http://rt.com/business/154576-sanctions-not -effective-putin.
32
- RT (20 March 2014), “Nicolas Maduro: Ukrainian Crisis is Response to US and EU anti-Russian Policy, at: http://rt.com/interview/ukraine-crisis-us-russia-144/
33
- RT (10 March 2014), “Moscow Denounces Gun Attack on Pro Russian Activists in Eastern Ukraine”, at: http://rt.com/news/kharakov-gun-attack-denounced-842.
34
- RT (2014), “Ukraine Annexed Crimea 23 Years Ago”, at:
35
http://rt.com/politics/165300-russia-ukraine%20-crimea-claims.
36
- RT (30 Nov. 2013), “Ukraine Rejects EU Deal 30 Nov.”, at:
37
http://rt.com/news/ukraine-rejects-eu-deal-473/
38
- RT (25 Nov. 2013), “No Benefits, Just Loses: Reasons Why Ukraine Stepped Away From The EU”, at: http://rt.com/business/5-reasons-ukraine-eu-155/
39
- Satter, David (21 April 2014), “Opinion: Russia Euphoria Over Crimea Wont Last”,CNN, at: http://edition.cnn.com/2014/03/31/opinion/russia-euphoria-crimea/index.html
40
- Shah, Anup (2007), “Media Reporting, Journalism and Propaganda”, Global Issue, at: http://global issue.org
41
- Slayton, David (14 March 2014), “Russia via US”, CNN, at:
42
http://edition.cnn.com/2014/03/14/opinion/slayton-rosen-us-article/index.com
43
- Stent. Angela (4 March 2014), “Ukraine End Game and Why the West May Have A Hard Time Stopping Time”, CNN, at:
44
http://edition.cnn.com/2014/03/03/opinion/stent-putin-ukraine-russia-endgame/index.html
45
- Tisdall, Simon (10 Feb. 2015), “Ukraine Putin”, CNN, at:
46
http://edition.cnn.com/2015/02/09/opinion/ukraine-putin-opinion-tisdall/index.html
47
- Volkov, Leonid (3 April 2014), “Is Vladimir Putin Irrational?”, CNN, at:
48
http://edition.cnn.com/2014/04/03/opinion/volkov-russia-ukraine /index.html
49
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جامعه شناختی عوامل مرتبط با گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانشآموزان دختر شهر شهرکرد)
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختیِ عوامل مرتبط با گرایش نوجوانان دختر دبیرستانهای شهرکرد به شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر شهرکرد که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهد که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 390 نفر برآورد شده است. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه و با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای جمعآوری گردید. اعتبار ابزار به وسیله روش اعتبار محتوایی مورد تأیید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری اسپیرمن، پیرسون، آزمون تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی توکی، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد بین پایه تحصیلی، پایگاه اقتصادیاجتماعی والدین دانشآموزان، میزان استفاده از اینترنت، مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، سادگی و سهولت استفاده از شبکههای اجتماعی، میزان استفاده اطرافیان(دوستان و خانواده)، نیاز به پیشرفت، انزوای اجتماعی، گرایش به جنس مخالف با گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت. بی
https://nms.atu.ac.ir/article_7699_8d21cf730752230f72a78f2ec0da50c3.pdf
2017-08-23
172
211
10.22054/cs.2017.17353.131
گرایش
شبکههای اجتماعی مجازی
عوامل جامعهشناختی
نوجوانان
شهر شهرکرد
کبری
کریمیان
kobra.karimian@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه یزد.
LEAD_AUTHOR
مهربان
پارسامهر
.irparsamehr@yazd.ac
2
دکتری جامعهشناسی، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد.
AUTHOR
سید علیرضا
افشانی
afshanialireza@yazd.ac.ir
3
دکتری جامعهشناسی، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد.
AUTHOR
- احمدزاده کرمانی، روحالله. (1390). بازاندیشی در فرهنگ و رسانه، تهران: نشر چاپار.
1
- احمدی ده قطبالدینی، محمد. (1387). بررسی رابطه تجربه کار با رایانه، تناسب تکلیف- فناوری، خودکارآمدی رایانه، اضطراب رایانه، لذت ادراک شده رایانه، سازههای مدل پذیرش فناوری دیویس، طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.
2
- پاینده، محبوبه. (1393). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان گرایش به شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه پیام نور کوهپایه)، کنفرانس بینالمللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، سال اول، شماره سوم، بهار 93.
3
- جعفر پور، محمود. (1390). مفهوم شناسی و بررسی متغیرهای مؤثر بر پذیرش شبکههای اجتماعی مجازی و نقش سازمانهای مردمنهاد در آنها. فصلنامه مطالعات بسیج، سال چهاردهم، شماره(52).
4
- دهقان، علیرضا و مرسده نیکبخش. (1385): "مطالعه شیوه رفتار افراد در محیط مجازی: شکلگیری روابط صمیمانه در اتاقهای گپزنی اینترنتی"، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال دوم، شماره 6.
5
- رحمان زاده، سیدعلی. (1389)، کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در عصر جهانیشدن، فصلنامه مطالعات راهبردی جهانیشدن، سال اول، پیششماره اول.
6
- رفیع پور، فرامرز. (1376). توسعه و تضاد. تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
7
- رفیع پور، فرامرز. (1372). سنجش گرایش روستائیان نسبت به جهاد سازندگی، پژوهشی در سه استان اصفهان، فارس و خراسان. تهران: مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی وزارت جهاد سازندگی.
8
- سیدان، فریبا. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر نگرش دختران نسبت به روابط با جنس مخالف، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد: شماره (اول).
9
- سورین، ورنر جی؛ جیمز دبلیو تانکارد. (1384). نظریههای ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران: انتشارات سیمای شرق.
10
- شاوردی، تهمینه. (1392). شبکههای اجتماعی مجازی و قومیت؛ فرصتها و تهدیدهای پیشرو. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال بیستم، شماره (4).
11
- علیزاده، فرشته و ایزدی، حسین. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر گرایش جوانان به چت در شهر بابل (با تأکید بر استفاده نامتعارف)، مجموعه مقالات همایش منطقهای آسیبهای اجتماعی نوپدید، دفتر تحقیقات کاربردی و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان مازندران.
12
- عاملی، سعید رضا. (1388). شبکههای علمی مجازی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
13
- فرزانه، سیفالله؛ فلاحتی شهابالدینی، راضیه. (1394). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانشآموزان دختر دوره دوم شهر بابل)، دو فصلنامه مشارکت و توسعه اجتماعی، سال اول، شماره یک.
14
- گیدنز، آنتونی. (1381). جامعهشناسی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
15
- مهدی زاده، شراره و الهه عبدالهی. (1386). "بررسی رابطه میان نحوه استفاده از اینترنت و ماهواره با برگزاری روز دوستی (ولنتاین) در میان جوانان تهرانی"، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال سوم، شماره (9).
16
- مهدوی، محمدصادق. (1375). عوامل مؤثر بر رضایت زن و شوهر. تهران: مبتکران.
17
- مرادی، ش. رجب پور، م. کیان ارثی، ف. حاجلو، ن. رادبخش، ن. (1393). انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی. فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، شماره 10.
18
- محسنی، منوچهر و همکاران. (1385)، بررسی اثرات استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی کاربران اینترنت (در میان کاربران کافینتهای تهران)، مجله جامعهشناسی ایران، دوره هفتم، شماره 4.
19
- مهرداد، هرمز. (1380). مقدمهای بر نظریات و مفاهیم ارتباطجمعی، تهران: مؤسسه فرهنگی- پژوهشی فاران.
20
- معتمد نژاد، کاظم. (1383). وسایل ارتباطجمعی، تهران: انتشارت دانشگاه علامه طباطبائی.
21
- هرمز، مهرداد. (1380). مقدمهای بر نظریات و مفاهیم ارتباطجمعی، تهران: انتشارات فاران.
22
- هالن، هارلی. (1376). راهنمای جامع اینترنت. ترجمه: محمدرضا آیت الله زاده شیرازی. تهران: کانون نشر علوم.
23
- Al-Gahtani, Said S.; Geoffrey S. Hubona & Jijie Wang (2007). “Information Technology (IT) In Saudi Arabia: Culture and the Acceptance and Use of IT “ , Information & Management, 44, 681-691.
24
- Beraman, P.S. & Moody, J. (2004). Adolescents Suicidability. American journal of public Health, 94, 89-95.
25
- Briggle, A. (2008). Real Friends: How the Internet can Foster Friendship. Ethics and Information Technology. 10, 71-79.
26
- Hampton, K & et al., (2009). Social Isolation and New Technology, New York: Princeton Survey Research Associates International.
27
- Inglehart, Ronald, Wayne E.Baker. (2000). Modernization, cultural change, and the persistence of traditional values. American Sociological Review, 65: 19-51.
28
- pempek, Tiffany A., Yermolayeva, Yevdokiya A. Calvert, Sandra L. (2009). Collega students ̓Social Networking Experiences on Facebook, Journal of Applied Developmental Psycholog", 30: 227-238.
29
- Pornsakulvanich, Vikanda, Haridakis, Paul and Alan M. Rubin (2008): “The influence of disposition and Internet motivation on online communication satisfaction and relationship closeness”, Computers in Human Behavior, Vol.24, pp. 2292-2310.
30
- Thrane, k. (2003), “Adoption of ICT in Norwegian teenage homes”. Available on: http://www.telenor.com/rd/pub/rep03/R_20_2003.pdf.
31
- United Nations conference on Trade and Development (UNCTAD) (2006), The Divide Report: ICT Diffusion Index 2005,. NewYork and Geneva: United Nations.
32
- Wasserman, Stanley & Katherine Faust (1994). Social Network Analysis, Methods and Applications, Cambridge, University Press.
33
- Wills, Matthew J.; Omar F. El-Gayar & Dorine Bennett (2008). "Examining Healthcare Professionals̎ Acceptance of Electronic Medical Records Using UTAUT ̎, Issues In Information Systems, IX,2: 396-401.
34
ORIGINAL_ARTICLE
تعامل رسانههای جمعی و فناوریهای نوین ارتباطی (بازنمایی اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی)
پژوهش پیشرو کوششی برای ارائه رهیافتی به فراگرد تعامل رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی در تولید جریان های اصلی خبر و پویش های اجتماعی با مطالعه موردی بازنمایی اقتصاد مقاومتی به مثابه یک الگوی توسعه ملی است. روند اقبال کاربران به شبکه های اجتماعی(بویژه پیام رسان های موبایل محور) مدیران رسانه های جمعی را بر آن داشته است تا از ظرفیت این فناوری های نوین ارتباطی برای توزیع مناسبتر تولیدات خود در فضای مجازی بهره بیشتری گیرند، ترکیب و تعامل رسانه های جمعی مانند خبرگزاری ها و رسانه های اجتماعی(برای توزیع موثر خبر و ایجاد پویش اجتماعی) بهینه ترین حالت اثرگذاری رسانه ها برای اقناع افکار عمومی و اجرای الگوهای توسعه ملی است. در ایران آسیب پذیری اقتصاد ملی در برابر تکانه های طبیعی و تعمدی اقتصاد جهانی و داخلی، سیاستگذاران را بر آن داشت تا الگویی درون زا، برون گرا و متناسب با شرایط بومی کشور با عنوان اقتصاد مقاومتی طراحی کنند. در این پژوهش برای سنجش جامع رویکرد های رسانه های نزدیک به گفتمان های مسلط به اقتصاد مقاومتی به تحلیل گفتمانی 63 متن از خبرگزاری های ایسنا، صداوسیما و فارس به نمایندگی از سه گفتمان مسلط اصلاح طلبان، حاکمیت، اصولگرایان پرداخته شده است. در نتیجه گیری نمودار مقایسه ای مزیت ها و محدودیت های «پایگاه آنلاین» و «کانال تلگرام» خبرگزاری ها آمده است، تحلیل گفتمانی این سه رسانه نشان از فقدان قرائت مشترک از معنای اقتصادمقاومتی و واگرایی نسبی و نگاه بخشی نگرانه رویکرد هر رسانه متناسب با گفتمان مسلط نزدیک به آن دارد.
https://nms.atu.ac.ir/article_7700_b33218acee7cd5d5ae89f783f80d1822.pdf
2017-08-23
212
263
10.22054/cs.2017.21482.210
اقتصاد مقاومتی
بازنمایی
رسانه های جمعی
شبکه اجتماعی تلگرام
فناوری های نوین ارتباطی
محمد مهدی
فرقانی
mmforghani@yahoo.com
1
دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی.
LEAD_AUTHOR
رامین
شمسایی نیا
shamsaei.r@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی.
AUTHOR
- الوانی، مهدی. (1389)، مدیریت توسعه، تهران: انتشارات صفار (اشراقی)،
1
- بورن، اد. (1379)، بعد فرهنگی ارتباطات برای توسعه، ترجمه: مهرسیما فلسفی، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیما. چاپ اول
2
- تهرانیان، مجید. (1354)، نقش رسانهها در پشتیبانی توسعه ملی ایران، تهران: پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران
3
- خواجه زاده، مهدی. (1392)، لزوم توجه به مفهوم لجستیک معکوس در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد منابع طبیعی، سال دوم، شماره 2.
4
- داوودی، پرویز و جعفریه، فاطمه سادات. (1393)، افزایش کارایی نظام مالیاتی ایران با توجه به آموزههای اقتصاد اسلامی رساله دکتری دانشگاه شهید بهشتی.
5
- درخشان، مسعود. (1391)، همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ الزامات و چالشها»، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
6
- دی فلور، م و دنیس، او.. (1383) شناخت ارتباط جمعی، چاپ اول، مترجم: سیروس مرادی، تهران: انتشارات دانشگاه صدا و سیما.
7
- راودراد، اعظم. (1391)، جامعه شناسی سینما و سینمای ایران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
8
- سرواس، جان. (1384)، به سوی رویکرد جدید ارتباطات و توسعه، ترجمة پیروز ایزدی، مجله رسانه، سال شانزدهم، شماره 64.
9
- سرواس، جان. (1384)، دگرگونی در نظریههای ارتباطات و توسعه و پیامدهای آن در سیاستگذاری و برنامه ریزی ارتباطی، ترجمه: علیرضا حسینی پاکدهی، مجله رسانه، سال شانزدهم، شماره 64.
10
- سمیعی، علیرضا و حبیبی، فاطمه. (1394)، نظریه پساتوسعه و الگوی اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران؛ رویکردی مقایسهای، مطالعات راهبردی بسیج، سال هجدهم، شماره 66.
11
- سیف، اله مراد. (1392)، مقدمهای بر نقشه راه پیاده سازی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ج.آ.ایران، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات راهبردی بسیج، شماره 1.
12
- سیف، اله مراد و ابراهیمی، آیت اله. (1394)، مفهوم شناسی و زمینه یابی بانکداری مقاومتی در اقتصاد ایران، فصلنامه روند، سال بیست و دوم، شماره 71.
13
- عقیلی، سید وحید. (1384)، توسعه در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، فصلنامه رسانه، شماره 64
14
- فرقانی، محمد مهدی. (1384)، تعامل سنت و فناوری در جامعه اطلاعاتی، مجله علوم اجتماعی، شماره 28 و 29
15
- فرانکفورت، چاوا و نچمیاس، دیوید. (1381)، روشهای پژوهش در علوم اجتماعی (مترجمان: فاضل لاریجانی و رضا فاضلی)، تهران: سروش
16
- مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران. (1395)، «گزارش سنجش میزان مصرف شبکههای اجتماعی و نگرش مردم به این شبکه ها»، تهران: جهاد دانشگاهی.
17
- مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران. (1394)، «بررسی روندی دیدگاه مردم نسبت به شبکههای اجتماعی و میزان مصرف آن». گزارش نظرسنجی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، جهاد دانشگاهی.
18
- مک کوایل، دنیس. (1382)، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه: پرویز اجلالی، تهران، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
19
- مولایی، حسین. (1394)، ریشههای هنجاری در اقتصاد مقاومتی، فصلنامه روند، سال بیست و دوم، شماره 17
20
- ون دایک، تئون ای. (1382)، مطالعاتی در تحلیل گفتمان؛ از دستور متن تا گفتمانکاوی انتقادی، (ترجمة گروه مترجمان)، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
21
- http: //www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalRisks_Report_2013.pdf
22
- http://www.rockefellerfoundation.org/news/publications/resilience-literaturereview.
23
- http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20831
24
خامنهای، سید علی (2/6/1391). بیانات در دیدار رئیسجمهوری و اعضای هیأت دولت
25
- Amidon, Debra M.; Formica, Piero; Mercier-Laurent, Eunika, eds. (2005). Knowledge Economics: Principles, Practices and Policies. Tartu University Press.
26
- Baker C. Edwin. (2002). Media, Markets and Democracy, Cambridge University Press.
27
- Becker, Gary. (1964). Human Capital; with special Reference to Education, Chicago Press.
28
- Briguglio, Lino. (2014). A Vulnerability and Resilience Framework for Small States. Report Prepared for the Commonwealth Secretariat, University of Malta.
29
- Briguglio, Lino & Stephen Piccinino. (2009). "Growth and Resilience in East Asia and The Impact of the 2009 Global Recession", Available at: http://www.Um.edu.mt/__data/assets/pdf_file/0011/141959/Growth_ with_ Resilience_in_Asia_5 Dec 2011. Pdf.
30
- Carter, Barry E. (1988). International Economic Sanction: Improwing the Haphazard U.S legal Regime, Cambridge: Cambridge University press
31
- Drucker, Peter. (1969). The Age of Discontinuity; Guidelines to Our Changing Society. New York: Harper and Row.
32
- Farazmand, Ali. (2001). “Comparative & Development Admanastration: Past, Present & Future”, handbook of Comparative & Development Public Admanastration, Marsel Dekker, Inc. Second Edition.
33
- Flick, Uwe (2005). An Introduction to Qualitative Research, Second Edition, Sage Publication.
34
- Guillaumont, P. (2010). “Assessing the Economic Vulnerability of Small Island Developing States and the Least Developed Countries”, The Journal of Development Studies, 46, issue 5, P 828-854.
35
- Hall, Stuart. (1997). The Work of Representation, In ultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication.
36
- Hansen, D.L., B. Shneiderman, M. A. Smith. (2011). Analyzing Social Media Networks With NodeXL: Insights From a Connected World.
37
- Jean Philippe Cotis & Jonathan Coppel. (2005). Business Cycle Dynamics in OECD Countries: Evidence Causes and Policy Implications, Sydney, Australia; OECD Economics Department.
38
- Kietzmann, Jan; Kristopher Hermkens. (2011). "Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media". Business Horizons 54: 241–251.
39
- Koh, J.; Kim, Y.; Butler, B. & Bock, G. (2007). Encouraging Participation in Virtual Communities. Communications of the ACM, Vol. 50, No. 2, Pp. 68-73.
40
- Macmillan, Katie. (2006). "Discourse Analysis — A Primer".
41
- Martin-Breen, P. & Anderies, and J.M. (2011). “Resilience: A Literature Review”, Rockefeller Foundation;
42
- Man, Michael. (1989). Macmillan student encyclopedia of sociology. (London: Macmillan).
43
- McGregor, A. (2007). “Development, Foreign Aid and Post Development in Timor-Leste”, Third World Quarterly 28.
44
- Nakano, K.T. and Fujii, S. (2011). An empirical analysis of national economic resilience using macroeconomic data before and after the global financial crisis.available at:
45
- North, Douglass. (2000). The new institutional Economics and Third World Developmen, Edited by J. Harris, Harris, Hunter International ltd.
46
- Obar, Jonathan A.; Wildman, Steve. (2015). "Social media definition and the governance challenge: An introduction to the special issue". Telecommunications policy 39 (9). Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=2647377
47
- Overmyer, K. (2012). Economic Vulnerability and Resilience: lesson from eastern Caribbean small island, thesis submitted to MA in public Policy, Central European University, Department of Public Policy. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8607010571, 86/07/02 - 15: 30
48
- Pieterse, J. N. (2000). "After Post-development”, Third World Quarterly 21.
49
- Rojek, Chris (2003). Stuart Hall, Polity Publications.
50
- Rosenberg N. and Bridzell L. E. (1986). How the West Grew Rich: the economic transformation of the industrial world, I.B. Tauris &Co. Ltd, publishers, London.
51
- Rose, Adam. (2004). Defining and Measuring Economic Resilience to Disasters, Disasters prevention and management, volume 13, number 4, pp307-314.
52
- Schumpeter, J. (1911). Theory of Economic Development, Harvard U.Press.
53
- Smulders, J. & L. Bretschger.(2007). “Sustainable Use of Resources and Economic Dynamics”, Journal of Environmental & Resource Economics, Vol.36, pp.1-13.
54
- Schiller Herbert I. (1996). Information Inequality: The Deepening Social in America, New York, Routledge.
55
- Watson, James and Hill, Anne (2006). Dictionary of Media and Communication Studies, 7th Edition, Hodder Arnold Publication.
56
- Wang, J.; Jackson, L.; Wang, H. & Gaskin, J. (2015). Predicting Social Networking Site use: Personality, Attitudes, Motivation and Internet Self-Efficacy. Personality and Individual Differences, Vol. 80, Pp. 119-124
57
- Wortham, S. (2007). Education 645: Methods of Discourse Analysis.
58
- Zhu, X.G. (2011). A New Perspective of Language Study: Critical Linguistics, Northwest Normal University, China, Vol. 9, No. 11, pp. 679-689.
59
ORIGINAL_ARTICLE
گونه شناسی الگوهای بازنمایی بدن رسانه ای کاربران ایرانی در اینستاگرام
هدف از انجام این پژوهش شناخت چگونگی باز-نمود بدن رسانه ای کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است؛ و ارائه تصویری طبقه بندی شده از انواع تیپ هایی که توسط کاربران برای باز-نمود بدن رسانه ای به کار گرفته شده است. مقصودی که تلاش شد از رهگذر پاسخ گویی به سه سؤال اصلی محقق شود؛ این سؤالات عبارت اند از: 1- الگوهای غالب باز-نمود بدن رسانه ای در عکس های شخصی کاربران ایرانی اینستاگرام چیست؟ 2- کاربران ایرانی اینستاگرام از چه استراتژی ها و تکنیک هایی برای باز-نمود بدن رسانه ای استفاده می-کنند؟ 3- هدف از به کارگیری هر از این استراتژی ها و تکنیک ها چیست؟ برای نیل به هدف مذکور از مفاهیم مورد نظر گافمن مانند مدیریت تأثیرگذاری، نمود خود و آنچه باتلر در باب نمایش جنسیتی می گوید استفاده شده است. با استفاده از روش مردم نگاری مجازی و به کارگیری الگوی ارائه شده توسط سادبک مشتمل بر سه تکنیک مصاحبه، مشاهده مشارکتی و خوانش محتوای مجازی داده های لازم گردآوری و سپس تحلیل شدند. بر همین مبنا، ضمن حضور طولانی مدت در اینستاگرام، اشتراک گذاری عکس و فعالیت در این شبکه با 26 کاربر مصاحبه نیمه ساخت یافته عمیق انجام شد؛ و محتوای تولیدی آنها در قالب عکس و متن مورد تحلیل قرار گرفت. عملیاتی سازی سه تکنیک سادبک در میدان مطالعه، نشان از وجود سه تیپ بدنی اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی در اینستاگرام داشت؛ تیپ هایی که هر یک به زیرمجموعه هایی کوچک تر تقسیم می شوند.
https://nms.atu.ac.ir/article_7701_0a5a77e2ac40d23fa3226caa7a296165.pdf
2017-08-23
265
310
10.22054/cs.2017.22288.237
اینستاگرام
بدن رسانه ای
اجرا
بازنمود
اعظم
راودراد
ravadrad@ut.ac.ir
1
استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران.
LEAD_AUTHOR
گلنار
گیشنیزجانی
geshnizjani.gol@ut.ac.ir
2
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران.
AUTHOR
- ادیبی سده، م و جلالی، ه. (1392)، مدیریت بدن و هویت ملی جوانان؛ (نمونه موردی مطالعه: جوانان شهر ساری)، جامعهشناسی مطالعات جوانان، سال سوم، شماره 9.
1
- برت، ت. (1379)، نقد عکس، ترجمه اسماعیل عباسی و کاوه میر عباسی، تهران: مرکز.
2
-کریبر، گ و مارتین، ر. (1390)، فرهنگهای دیجیتال: درک رسانههای جدید، ترجمه: مرضیه وحدانی، تهران.
3
- گافمن، الف. (1392)، نمود خود در زندگی روزمره، ترجمه: مسعود کیان پور، تهران: مرکز.
4
- لو برتون، د. (1393)، جامعهشناسی بدن، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نشر ثالث.
5
- مهدیزاده، م. (1389)، نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری.
6
- ونلون، ی. (1391)، تکنولوژی رسانهای از منظری انتقادی، ترجمه: احمد علیقلیان، تهران: همشهری.
7
- Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer - Mediated Communication, 13(1),11.
8
- Butler, J. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge.
9
- Butler, J. (1988). Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, 40(4): 510-531.
10
- Cover, R. (2012).Performing and undoing identity online: Social networking, identity theories and the incompatibility of online profiles and friendship regimes. The International Journal of Research into New Media Technologies 18(2) 177-193.
11
- Geertz, C. (1977). The Interpretation of Cultures: selected essays. New York: Basic Books.
12
- Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York: Doubleday.
13
- Harrison, B. (2002). Photographic Visions and Narrative Inquiry. Narrative Inquiry 12(1): 87–111.
14
- Keep, D. (2014). The liquid aesthetic of the cameraphone: Re-imagining photography in the mobile age. Journal of Creative Technologies (MINA Special Issue), 4, 128-146.
15
- Murray, S. (2008). Digital Images, Photo-Sharing, and Our Shifting Notions of Everyday Aesthetics. Journal of Visual Culture, 7(2): pp. 147-163.
16
- Negrin, L. (2008). Appearance and Identity Fashioning the body in Postmodernity. New York: Palgrave.
17
- Papacharissi, Z. (2012).Without You, I’m Nothing: Performances of the Self on Twitter. International Journal of Communication, 6:1989–2006.
18
- Sade-Beck, L. (2004). Internet Ethnography: Online and Offline. International Journal of Qualitative Methods, 3(2): pp 45-51.
19
- Shilling, C. (2003). The Body and Social Theory (second ed.). London: Sage.
20
- Shilling, C. (2005). The Body in Culture, Technology & Society. London: Sage.
21
- Van dijck, J. (2008). Digital photography: communication, identity, memory. Virtual Communication, 7(1): 57-76.
22
- Van House, N. A. (2009). Collocated photo sharing, story-telling, and the performance of self. Human-Computer Studies, 67: 1073-1086.
23
- Waskul, D; Vannini, P. (2006). Body/ embodiment: symbolic interaction and the sociology of the body. Ashgate.
24