ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل شبکه ابرپیوند پایگاههای فرهنگی و مذهبی ایران در فضای مجازی
ابرپیوند در فضای وب پیوندی است از یک پایگاه به پایگاه دیگر که پایگاههای مختلف را در فضای مجازی به یکدیگر متصل میکند. با اتصال پایگاهها از طریق ابرپیوندها شبکهای تودرتو از منابع اطلاعاتی شکل میگیرد که وسعت آن به طور پیشفرض کل فضای وب را دربرمیگیرد. در این پژوهش تلاش کردم شبکة ابرپیوندی را مطالعه کنم که میان پایگاههای معرفی شده در صفحة مشهور به فیلترینگ به نشانی اینترنتی Peyvandha.ir شکل میگیرد. هدفهای اصلی، مطالعة ساختار پیوند در این شبکه و نیز شناسایی گرهها یا همان پایگاههای کلیدی است. برای این منظور پس از مرور مبانی نظری دو رویکرد اصلی تحلیل پیوند در وبسنجی و تحلیل شبکة پیوند در حوزة تحلیل شبکههای اجتماعی، فهرست 2370 پایگاه بخش فرهنگی و مذهبی معرفی شده در صفحة فیلترینگ را در 5 بخش استخراج و به عنوان فهرست ورودی خزندة وب سوسیوبوت در نظر گرفتم. نتایج پژوهش نشان میدهد که در سطح کلان تنها 3 شبکة ابرپیوند با تراکم بسیار کم و دو پایگاه کلیدی در سطح خرد وجود دارد.
https://nms.atu.ac.ir/article_7876_764c2a2ab6b76b1277ae97ff3d03edbf.pdf
2017-09-23
1
33
10.22054/cs.2017.20683.192
تحلیل شبکة ابرپیوند
مدل اسناد جایگزین
صفحة فیلترینگ
وبسنجی
تحلیل شبکههای اجتماعی
حامد
طالبیان
hamed.talebian@gmail.com
1
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
LEAD_AUTHOR
هادی
خانیکی
hadi.khanikii@gmail.com
2
استاد گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
- ارسطو پور، شعله. (1388)، دستهبندی نتایج جستوجو بر مبنای ویژگیهای مدارک و امکانسنجی استفاده از الگوریتمهای خوشهبندی مختلف در سطح وب. کتابداری و اطلاعرسانی، دوزه 12، ش 2.
1
- اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ دانش، فرشید؛ سهیلی، فرامرز. (1388)، رتبهبندی و تعیین سایتهای هسته واحدهای جامع و مراکز استانهای دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از روش وبسنجی. دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، دوره 2، ش 5.
2
- اسکندری پور، ابراهیم؛ اکبری تبار، علیاکبر. (1392)، روش مطالعه علمی در باب صفحههای مرتبط با شبکههای رادیو و تلویزیونی در شبکههای اجتماعی مجازی (با رویکرد ترکیبی کمی و کیفی)، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، ش 76.
3
- باستانی، سوسن؛ رئیسی، مهین. (1390)، روش تحلیل شبکه: استفاده از رویکرد شبکههای کل در مطالعه اجتماعات متنباز. مطالعات اجتماعی ایران، ش 14.
4
- چلبی، مسعود. (1373)، تحلیل شبکه در جامعهشناسی. فصلنامه علوم اجتماعی، ش 6.
5
- حاضری، افسانه؛ توکلیزاده راوری، محمد؛ ابراهیمی، وجیهه. (1395)، وجوه اشتراک موضوعی در حوزههای علمی فعال مدیریت دانش بر اساس شاخص مرکزیت بینابینی. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، دوره 27، ش 2.
6
- حسنپور، حمیدرضا؛ طالبیان، حامد؛ مولایی، محمدمهدی. (1393)، ارزیابی رادیو در بستر اینترنت: نگاشت هم پیوندی و تحلیل کیفی وبسایتهای صدای جمهوری اسلامی ایران. تهران: پنجمین اجلاس جهانی صدا.
7
- روشنی، سعید؛ قاضی نوری، سروش؛ طباطبائیان، حبیبالله. (1393)، تحلیل شبکه هم نویسندگی پژوهشگران حوزه سیاستگذاری و مدیریت فناوری در ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی سیاست علم و فناوری، ش 2.
8
- زاهد، آرش؛ قضاوی، رقیه؛ طاهری، بهجت، سلیمان زاده نجفی، نیره السادات؛ مظاهری، الهه. (1392)، ارزیابی وبسایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس نظام رتبهبندی وبسنجی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، دوره 31، ش 254.
9
- صادقی نژاد, مهسا؛ نوغانی دخت بهمنی، محسن. (1393)، روش تحلیل شبکه، رویکردهای نظری و تکنیکها، تهران: دومین کنفرانس ملی جامعهشناسی و علوم اجتماعی.
10
- صدقی، شهرام؛ تفرجی، رقیه؛ رودباری، مسعود. (1391)، بررسی وضعیت وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور بر اساس شاخصهای وبسنجی. مدیریت سلامت، دوره 15، ش 2.
11
- ضرغامی، محمدحسین؛ دلاور، علی؛ فلسفی نژاد، محمدرضا؛ درتاج، فریبرز؛ خوشسخن، اکرم. (1393)، آزمون کاربرد تحلیل دادههای شبکهای در مطالعات همبودی. اندازهگیری تربیتی، دوره 5، ش 16.
12
- عصاره، فریده؛ باجی، فاطمه. (1393)، ساختار شبکه هم نویسندگی حوزه علوم اعصاب ایران با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، سال 6، ش 2.
13
- فهیمی فر، سپیده؛ وصفی، محمدرضا. (1392)، تحلیل شبکه همتآلیفی، مجلات و موضوعات هسته مقالات حوزه کتاب الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، ش 30.
14
- نباتعلی، قاسم؛ جلالی دیزجی، علی. (1390)، بررسی وبگاههای ادارات کل کتابخانههای عمومی ایران: مطالعه وبسنجی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه)، دوره 17، ش 2.
15
- نوشین فرد، فاطمه و مرادی، شیما. (1390)، کندوکاوی در پژوهشهای تحلیل پیوندهای وبی در ایران و جهان: بررسی مروری (ویژهنامه علمسنجی)، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، سال بیست و ششم، شماره 4 (پیاپی 66).
16
- نو کاریزی، محسن، دانش، فرشید و سهیلی، فرامرز. (1388)، وبسنجی دانشگاههای دولتی کشور به منظور تعیین میزان مشارکت آنها و شناسایی وبسایتهای هسته، فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، سال دهم، شماره 2 (پیاپی 21).
17
- Albert, R., Jeong, H., & Barabási, A. L. (1999). Internet: Diameter of the world-wide web. Nature, 401(6749), 130-131.
18
- Berners-Lee, T., Connolly, D., & Swick, R. R. (1999). Web architecture: Describing and exchanging data. W3C Note, June.
19
- Björneborn, L., & Ingwersen, P. (2001). Perspective of webometrics. Scientometrics, 50(1), 65-82.
20
- Broder, A., Kumar, R., Maghoul, F., Raghavan, P., Rajagopalan, S., Stata, R., ... & Wiener, J. (2000). Graph structure in the web. Computer networks, 33(1), 309-320.
21
- De Nooy, W., Mrvar, A., & Batagelj, V. (2011). Exploratory social network analysis with Pajek (Vol. 27). Cambridge University Press.
22
- Jackson, M.H. (1997). Assessing the structure of communication on the world wide web. Journal of Computer-Mediated Communication, 3(1). Retrieved 5 October 2016 from:
23
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.1997.tb00063.x/full
24
- Liu, E. Z. F., Shih, R. C., & Tsai, Y. L. (2011). Hyperlink network analysis of the educational blog. British Journal of Educational Technology, 42(2), E25-E29.
25
- Park, H. W., & Thelwall, M. (2003). Hyperlink analyses of the World Wide Web: A review. Journal of Computer-Mediated Communication, 8(4), Retrieved 5 October 2016 from:
26
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.2003.tb00223.x/full
27
- Park, H. W., Barnett, G. A., & Nam, I. Y. (2002). Interorganizational hyperlink networks among websites in South Korea. Networks and Communication Studies, 16(3-4), 155-174.
28
- Park, H.W. (2003). hyperlink network analysis: New method for the study of social structure on the Web. Connections, 25(1), 49-61.
29
Thelwall, M. (2013). Webometrics and social web research methods. UK: University of Wolverhampton.
30
ORIGINAL_ARTICLE
نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر مصرفگرایی سیاسی
مصرفگرایی سیاسی شیوه جدیدی است که شهروندان توسط آن میتوانند از طریق انتخاب کالاها و محصولات سازگار با ارزشهای اجتماعی، اخلاقی و سیاسی خود در الگوها و فرایندهای اجتماعی و سیاسی جامعه خود مشارکت کنند. به عبارت دیگر، تصور آگاهی، آزادی و توانایی عمل انسان ماهیت مصرفگرایی سیاسی را تشکیل میدهد و به همین دلیل است که مصرفکنندگان سیاسی از تواناییهای خود جهت تغییرات اجتماعی و سیاسی استفاده میکنند. در این راستا شناخت نقش عوامل موثر بر مصرفگرایی سیاسی به منظور ارزیابی نظرات مردم، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد مختلف شبکههای اجتماعی (مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، میزان استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی، میزان فعال بودن کاربران در شبکههای اجتماعی و میزان واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی از دیدگاه کاربران) بر مصرفگرایی سیاسی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان کلیه دانشگاههای سطح شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای 327 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شده و با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتند.در این راستا نتایج پژوهش نشان می دهد تنها میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی بر مصرف گرایی سیاسی تاثیر معنی دار داشته است. به عبارت دیگر به هر میزان فعالیت افراد در شبکههای اجتماعی عمق بیشتری مییابد، گرایش آنان به مصرفگرایی سیاسی نیز افزایش پیدا میکند.
https://nms.atu.ac.ir/article_7877_d3fca8334c94824440359504e513a58c.pdf
2017-09-23
34
59
10.22054/cs.2017.20150.182
شبکههای اجتماعی
مصرفگرایی سیاسی
سیاستهای جدید
محمودرضا
رهبرقاضی
m.rahbarghazi@ase.ui.ac.ir
1
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
مرضیه
فدایی ده چشمه
m_fadaie71@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
اعظم
شهریاری
shahriarisetareh@gmail.com
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
- اشتریان، کیومرث؛ امیرزاده، محمدرضا. (1394)، بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر مشارکت سیاسی (مطالعه موردی: شهر تهران)، سیاست، ش 36.
1
- عدلیپور، صمد؛ قاسمی، وحید؛ قصابی، رضوان؛ طاهری، نقی. (1393)، تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی فیسبوک بر اعتماد و مشارکت سیاسی جوانان، مطالعات فرهنگ ارتباطات، ش 60.
2
- رهبر، قاضی، محمود، رضا؛ مسعودنیا، حسین؛ صادقی، زهرا؛ پوره، امیرحسین. (1395)، نقش شبکههای اجتماعی مجازی در تمایل به مشارکت انتخاباتی و جهتگیریهای سیاسی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاههای شهر اصفهان)، پژوهشهای ارتباطی، ش 23.
3
- امامجمعهزاده، سیدجواد؛ رهبر قاضی، محمودرضا؛ محموداوغلی، سجاد؛ روحانی، حسین؛ بیگی، مسلم. (1392)، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و مصرفگرایی سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان، جامعهشناسی کاربردی ش 24.
4
- سمتی، محمدمهدی. (1385)، عصر سیانان و هالیوود، ترجمه: نرجس خاتون براهوئی، تهران: نشر نی.
5
- نش، کیت. (1389)، جامعهشناسی سیاسی معاصر، ترجمه: محمدتقی دلفروز، نشر کویر
6
- تامپسون، جان. ب. (1391)، رسانهها و مدرنیته، نظریه اجتماعی رسانهها، ترجمه: مسعود اوحدی، تهران: نشر سروش.
7
- مهدیزاده، محمد. (1389)، نظریههای رسانه، اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: نشر همشهری.
8
- Baek, Y. M. (2010). To buy or not to buy: who are political consumers? What do they think and how do they participate?. Political Studies, 58(5), 1065-1086.
9
- Beck, U. (2000). What is globalization?, Oxford: Polity Press
10
- Bennett, W. L. (2012). The personalization of politics: Political identity, social media, and changing patterns of participation. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 644(1), 20-39.
11
- Boulianne, S. (2009). Does Internet use affect engagement? A meta-analysis of research. Political communication, 26(2), 193-211.
12
- Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgement of taste. Harvard university press.
13
- Coleman, S., & Rowe, C. (2005). Remixing citizenship: democracy and young people‟s use of the internet a report for the Carnegie Young People‟ s Initiative.
14
- Earl, J., Copeland, L., & Bimber, B. (2013). Contentious consumers: Political consumerism, movement societies and self-directed political action. New Media and Society, 16, 488-506.
15
- de Zúñiga, H. G., Copeland, L., & Bimber, B. (2014). Political consumerism: Civic engagement and the social media connection. New Media & Society, 16(3), 488-506.
16
- Micheletti, M. (2004). Just clothes? Discursive political consumerism and political participation. Paper for the, 13-18.
17
- Micheletti, M. (2003). Political Virtue and Shopping, Individuals, Consumerism and Collective Action. Palgrave macmillan, New York, NY.
18
- Newman, B. J., & Bartels, B. L. (2011). Politics at the checkout line: Explaining political consumerism in the United States. Political Research Quarterly, 64(4), 803-817.
19
- Norris, P. (2002). Democratic phoenix: Reinventing political activism. Cambridge University Press.
20
- Pellizzoni, L. (2007). Three challenges for political consumerism. In Proceedings of the Nordic Consumer Policy Research Conference.
21
- Persson, L. (2008). Ethics and Environment in the Coffee Sector Linking CSR to the Consumer' s Power in the Context of Sustainable Development, A case study of Lofbergs Lila, Karlstad University Faculty of Social and Life Sciences Department of Environment and Health.
22
- Smith, J., Kearns, M., & Fine, A. (2005). Power to the edges: Trends and opportunities in online civic engagement. Retrieved August 30.
23
- Stolle, D., & Micheletti, M. (2013). Political consumerism: Global responsibility in action. Cambridge University Press.
24
- Stolle, D., Hooghe, M., & Micheletti, M. (2003). Political Consumerism: A New Phenomenon of Political Participation?. An Exploratory Study in Canada, Belgium and Sweden. ECPR joint session. Edinburgh, March.
25
- Terragni, L. (2007). From the White Label campaign to the No sweat initiatives. A journey at the roots of political consumerism. Proceedings of the Nordic Consumer Policy Research Conference.
26
- Verba, S, and N. Nie. (1972). Participation in America, New York: Harper and Row.
27
- Vogel, D. (2004). Tracing the American roots of the political consumerism movement. Politics, products, and markets: Exploring political consumerism past and present, 83-100.
28
- Ward, J. (2005). An opportunity for engagement in cyberspace: Political youth Web sites during the 2004 European Parliament election campaign. Information Polity, 10(3, 4), 233-246.
29
- Ward, J. (2010). Purchasing or protesting? Expanding the notion of the (online) citizen consumer. Young citizens, ICT’s and democracy.
30
- Ward, J., & de Vreese, C. (2011). Political consumerism, young citizens and the Internet. Media, Culture & Society, 33(3), 399-413.
31
- Xenos, M., & Moy, P. (2007). Direct and differential effects of the Internet on political and civic engagement. Journal of communication, 57(4), 704-718.
32
ORIGINAL_ARTICLE
نقش رسانههای نوین در حلوفصل منازعات بینالمللی
رسانههای نوین یک اصطلاح فراگیر است که اشاره به ابزارهای رسانهای دارد که به شیوههای تعاملی و مشارکتی بهکار گرفته میشود. حضور و تاثیرگذاری رسانههای نوین در تمامی ابعاد حیات بشری اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح روابط فروملی، ملی و بینالمللی بهطور روزافزون در حال گسترش است. این فناوریها، همراه با رشد روزافزون شرکتهای چندملیتی، سازمانهای بیندولتی و بازیگران غیردولتی، یک جهان بدون مرز را ایجاد کرده است و نظام دولت ـ ملت را بیاعتبار ساخته است. با وجود ادبیات گسترده پیرامون نقش رسانههای نوین در اهداف خرابکارانه(تروریسم، جرم)، نقش رسانههای نوین در صلحسازی و حلوفصل منازعات کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، این پژوهش به بررسی نقشی که رسانههای نوین میتوانند در حلوفصل منازعات و برقراری صلح ایفا کنند، میپردازد. برهمین اساس، سوال پژوهش حاضر این است که رسانههای نوین چگونه میتوانند در حلوفصل منازعات و برقراری صلح نقشآفرینی کنند؟ فرضیة پژوهش این است که رسانههای نوین از طریق تغییر ایستارهای افراد و بازسازی اعتماد، توانمندسازی گروههای اجتماعی و تنوعبخشی مجاری ارتباطی میتوانند بسترهای دموکراتیک حلوفصل منازعات و برقراری صلح را تقویت کنند. روش پژوهش، توضیحی ـ تبیینی است.
https://nms.atu.ac.ir/article_7878_909f59337aa13321552518ca042aa94b.pdf
2017-09-23
61
94
10.22054/cs.2017.21868.216
رسانههای نوین
صلحسازی
توانمندسازی
مجاری ارتباطی
مرتضی
نورمحمدی
politic110@gmail.com
1
استادیار گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
- سجادپور، سید محمدکاظم؛ وحیدی، موسیالرضا. (1390)، «دیپلماسی عمومی نوین: چارچوبهای مفهومی و عملیاتی،»، فصلنامه سیاست، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 41، شماره 4.
1
- جوادی ارجمند، محمدجعفر؛ متین، محمدمهدی. (1387)، «بررسی نقش حلوفصل منازعه در روابط بینالملل»، فصلنامه سیاست، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. دوره 38 شماره 1.
2
- کاستلز، م؛ اینس، م (1384). گفتوگوهایی با امانوئل کاستلز، ترجمه: حسن چاووشیان، تهران: نشر نی.
3
- دوئرتی، جیمز؛ فالتزگراف، رابرت. (1372)، نظریههای متعارض در روابط بینالملل، ترجمه: علیرضا طیب و وحید بزرگی، تهران: نشر قومس.
4
- منتظر قائم، مهدی؛ شعبان کاسهگر، مونا. (1394)، «فضای سایبر و توانمندسازی زنان در ایران»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال اول، شماره 3.
5
- نورمحمدی، مرتضی. (1390)، «جنگ نرم، فضای سایبر و امنیت جمهوری اسلامی ایران»، راهبرد فرهنگ، شماره شانزدهم.
6
- نورمحمدی، مرتضی؛ محمدی، رقیه. (1392)، «نقش شبکههای اجتماعی مجازی در انقلاب مصر»، فصلنامه تحقیقات سیاسی بینالمللی، شماره چهاردهم.
7
- Azar, E. (1990). The Management of protracted social conflict: Theory and cases. Hampshire,U.K.: Dartmouth Publishing Company.
8
- Becker, J. (2004) ‘Contributions by the Media to Crisis Prevention and Conflict Settlement’, Conflict and Communication Online, 3 (1/2).
9
- Barber, B.R. (1995). Jihad vs. McWorld. New York: times Books.
10
- Dahl. R (1957) The concept of power. Behavioral Science 2: 201–215.
11
- Carruthers S (2000) The Media at War: Communication and Conflict in the 20th Century. Basingstoke: Macmillan.
12
- Callahan K, Dubnick M and Olshfski D (2006) War narratives: framing our understanding of the war on terror. Public Administration Review 66(4): 554–564.
13
- Galtung, J. (1969). Violence, peace, and peace research, Journal of Peace Research, 6,167-191.
14
- Galtung, J. (1995). Prospects for media monitoring: Much overdue, but never too late. The Electronic Journal of Communication. 5 (2). Retrieved from http://www.cios.org/getfile/Galtung_V5N2395.
15
- Galtung, J. (1996). Peace by peaceful means: peace and conflict, development and civilization. London: Sage.
16
- Galtung, J., Jacobsen, C. G., & Brand-Jacobsen, K. F. (2002). Searching For Peace: The Road to Transcend: New Edition. Vancouver, British Columbia: Pluto Press.
17
- Galtung, J. (2002). Peace journalism – a challenge. In W. Kempf & H. Luostarinen (Eds.),Journalism and the new world order: Studying war and the media (pp. 259-272).Goteborg: Nordicom.
18
- Geertz, C, (1973). The interpretation of cultures: Selected essays. New York: Basic Books.
19
- Gidron, B., Katz, S., & Hasenfeld, Y. (Eds.). (2002). Mobilizing for peace: Conflict resolution in Northern Irland, Israel/Palestine and South Africa. New York: Oxford University Press.
20
- Hamelink CJ (1997) New information and communication technologies, social development and cultural change. UNRISD Discussion Paper No. 86. Geneva: United Nations Research Institute for Social Development.
21
- Hattotuwa S (2004) Untying the Gordian Knot: ICT for Conflict Transformation and Peacebuilding. Available at:
22
http://www.polsis.uq.edu.au/dialogue/vol-2-2-3.pdf (accessed 8
23
October 2013).
24
- Kahn R and Kellner D (2004) New media and internet activism: from the ‘Battle of Seattle’ to blogging. New Media & Society 6(1): 87–95.
25
- Kelman, H. (1997) Social-psychological dimensions of international conflict. In I.W. Zartman & J.L. Rasmussen (Eds.), Peacemaking in international conflict: Methods and techniques (pp. 191-237). Washington, D.C.: United States Institute of Peace Press.
26
- Howard, R. (2002). An operational framework for media and peacebuilding. Vancouver,BC: Institute for media, Policy, and civil society. Vancouver, BC: Institute for Media,Policy, and Civil Society.
27
- Lederach, J.P. (1995). Preparing for peace: Conflict transformation across cultures. Syracuse: Syracuse University Press.
28
- Latour B (2007) Reassembling the Social. New York: Oxford University Press.
29
- Long, W., & Brecke, P. (2003). War and reconciliation: Reason and emotion in conflict resolution. Cambridge, MA: MIT Press.
30
- Makhortykh, Mykola(2017). “Social media and visual framing of the conflict in Eastern Ukraine.” Media, War & Conflict.
31
- Robinson, P. (2001) ‘Theorizing the Influence of Media on World Politics: Models of Media Influence on Foreign Policy’, European Journal of Communication, 16 (4), 523–44.
32
- Richmond, Oliver. (2006). “The Problem of Peace: Understanding the ‘Liberal Peace,’” Conflict, Security & Development. Volume 6, Issue 3.
33
- Richmond OP (2012) Missing links: Peace infrastructure and peace formation. In: Unger B,Lundström S, Planta K, et al. (eds) Peace Infrastructures – Assessing Concept and Practice(Berghof Handbook Dialogue Series). Berlin: Berghof Foundation, pp.22–29.
34
- Rød EG and Weidman N (2015) Empowering activists or autocrats? The Internet in authoritarian regimes. Journal of Peace Research 52(3): 338–351.
35
- Richmond OP (2013) Failed statebuilding versus peace formation. Cooperation and Conflict 48(3): 378–400.
36
- Singh JP (2013) Information technologies, meta-power and transformations in global politics. International Studies Review 15(1): 5–29.
37
- Singh, J.P. (2005b) Meta-Power and Information Technologies. presentation at the 1st International Conference on “The Information Revolution and the Changing Face of International Relations and Security.” Center for Security Studies, Swiss Federal Institute of Security and the Comparative Interdisciplinary Studies Section (CISS) of the International Studies Association. May 23 – 25, Switzerland.
38
- Siyakhona D (2011) Citizen journalism inspires change in SA’s townships. Supernews, 30 May. Available at:
39
http://www.supernews.co.za/citizen-journalism-inspires-change-in-sas-
40
townships/ (accessed 12 October 2013).
41
- Shinar, D. (2002). Cultural conflict in the Middle East: The media as peacemakers. In E. Gilboa (Ed.), Media and conflict: Framing issues, making policy, shaping opinions (pp.281-294). Ardsley, NY: Transnational Publishers.
42
- Stratis S and Akbil EC (2015) Imagine Famagusta! Encouraging common visions for a post-conflict city. In: Presentation at BuildPeace conference, Nicosia, 25 April.
43
- Miall, H. (2003) Conflict transformation: A multidimensional task. Berghof Research Center for Constructive Conflict Management. Retrieved January 23, 2004 from
44
http://www.berghof-handbook.net/miall/index.htm
45
- Shinhar, D. (2003)‘The Peace Process in Cultural Conflict: The Role of the Media’,Conflict and Communication Online, 2 (1), 1–10.
46
- Welch JR, Halford S and Weal M (2015). Conceptualising the web for post-conflict governance building. Peacebuilding 3(1): 58–74.
47
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه کاربرد عکس و متن اخبار در وبگاه شبکه های خبر، العالم و پرستیوی
هدف این مقاله مقایسه تطابق محتوایی عکس و متن اخبار در وبگاه شبکه های خبر، العالم و پرس تی وی است. در راستای این هدف، برای تحلیل نشانهشناسانه تصاویر از الگوی نشانه پیرس (نماد، نمایه و شمایل)، برای تحلیل گفتمان تصاویر از الگوی کرس و ونلیوون (فاصله اجتماعی، زاویه اجتماعی و تعامل اجتماعی)، برای تحلیل متن خبر از الگوی نشانهشناسی متنِ رولان بارت (دلالت صریح، دلالت ضمنی و اسطوره) و برای بررسی ارتباط تصاویر و متن نیز از الگوی بارت (لنگرگاه و بازپخش) بهره گرفته شد. جامعه این پژوهش اخبار وبگاه شبکههای خبر، العالم و پرستیوی طی دو ماه آذر و دی 1394 بود. پس از دو مرحله گزینش و از بین 664 خبر، به صورت نمونهگیری هدفمند تعداد 30 خبر (10 خبر از هر سایت) انتخاب و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که در نمونههای بررسی شده، وبگاه شبکه پرس تی وی عملکرد بهتری در زمینه کاربرد عکس دارد. وبگاه شبکه العالم که نسبت به وبگاه شبکه پرستیوی در کاربرد عکس کمی ضعیف تر عمل کرده است، با اختلافی اندک در رتبه دوم قرار دارد و در انتها وبگاه شبکه خبر قرار دارد که عملکردی بسیار ضعیف در کاربرد عکس در اخبار از خود نشان داد. همچنین بر اساس یافته های پژوهش مشخص شد که 16 خبر از 30 خبری که مورد تحلیل قرار گرفتند (تقریباً نیمی از اخبار) دارای تطابق عکس و متن خبر هستند، در 8 خبر به طور کامل عدم تطابق عکس و متن خبر مشاهده شد.
https://nms.atu.ac.ir/article_7880_93800e7dc6c63d97b6985cc30da26d17.pdf
2017-09-23
96
136
10.22054/cs.2017.20270.185
فوتوژورنالیسم
عکس خبری
العالم
شبکه خبر
پرستیوی
فاطمه
عظیمی فرد
azimifard.m@gmail.com
1
مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما
AUTHOR
سیاوش
صلواتیان
salavatian@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما
LEAD_AUTHOR
علیرضا
عمادالدین
alirezaemad@yahoo.com
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد روزنامه نگاری، دانشگاه صداوسیما
AUTHOR
- ازکیا، مصطفی؛ دربان آستانه، علیرضا. (1382)، روشهای کاربردی تحقیق، تهران: انتشارات کیهان.
1
- اقبالی، پرویز. (1390)، تبیین رابطه تصویر و متن در تصویرسازی کتابهای داستانی کودک در ایران از سال 1340 تا 1380. رساله دکتری. تهران: دانشکده هنر دانشگاه شاهد.
2
- بارت، رولان. (1389)، پیام عکس. ترجمه: راز گلستانی فرد. تهران: نشر مرکز
3
- حسنپور، علی. (1394)، بررسی تأثیر تکنولوژی دیجیتال بر عکاسی خبری ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر.
4
- جی، بیل و هورن، دیوید. (1388)، درباره نگاه به عکسها. ترجمه: محسن بایرام نژاد. تهران: انتشارات حرفه هنرمند
5
- چندلر، دانیل. (1387)، مبانی نشانهشناسی. ترجمه: مهدی پارسا. تهران: انتشارات سوره مهر
6
- خیرآبادی، رضا؛ خیرآبادی، معصومه. (1393)، «شیوههای بررسی تحلیل عناصر بصری و تصاویر در چهارچوب تحلیل گفتمان انتقادی». مجموعه مقالات دومین هماندیشی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی. به کوشش فردوس آقاگلزاده. تهران: نشر نویسه پارسی، چاپ اول..
7
- دانسی، مارسل. (1389)، نشانهشناسی رسانهها. ترجمه: گودرز میرانی و بهزاد دوران. تهران: انتشارات چاپار.
8
- رز، ژیلیان. (1394)، روش و روششناسی تحلیل تصاویر. ترجمه: سید جمالالدین اکبر زاده جهرمی. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما.
9
- سادات، احمد. (1395)، تعامل کانال تلویزیونی العالم با مخاطبان از طریق فیسبوک. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. سال دوم. شماره 5. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
10
- سجودی، فرزان. (1387)، نشانهشناسی کاربردی. تهران: نشر علم.
11
- عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخزاده، محمد. (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی.
12
- فردوسی جاه، منصوره. (1390)، زیباییشناسی عکسهای خبری از دیدگاه منتقدان و عکاسان. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده نر دانشگاه الزهرا (س).
13
- فرزین، علیرضا. (1389)، بررسی نقش سیاستگذار و کارگزار ارتباطی در تولید متن عکاسانه (مطالعه موردی خبرگزاریهای ایسنا و مهر). پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی.
14
- فلوسر، ویلم. (1393)، در باب فلسفه عکاسی. ترجمه: پوپک بایرامی. تهران: انتشارات حرفه نویسنده.
15
- فیسک، جان. (1386)، درآمدی بر مطالعات ارتباطی. (مترجم: م، غرایی) تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
16
- کوبر، کنت. (1389)، فوتوژورنالیسم. ترجمه: اسماعیل عباسی. جلد دوم. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
17
- گیرو، پییر. (1387)، نشانهشناسی. ترجمه: محمد نبوی. تهران: انتشارات آگاه
18
- مانته، هارالد. (1391)، ترکیببندی در عکاسی. ترجمه: پیروز سیار. تهران: انتشارات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش).
19
- مهدی زاده، علیرضا. (1392)، تحلیل کنش عکاسی و خوانش عکس از دیدگاه نشانهشناسی. جلوه هنر (دو فصلنامه علمی ترویجی دانشگاه الزهرا). دوره جدید. شماره 5.
20
- ویمر، راجر. دی؛ دومینیک، جوزف. آر. (1384)، تحقیق در رسانههای جمعی. ترجمه: کاووس سید امامی. تهران: انتشارات سروش.
21
- هاتفی، محمد؛ شعیری، حمیدرضا. (1390)، وضعیت شبه گفتمانی: نشانه-معناشناسی تطبیقی متن و تصویر در کتاب مصور مردم معمولی. مطالعات تطبیقی هنر. دوره 1. شماره 2. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
22
- Jensen, P. (2014). Photography in the Field: A Content Analysis of Visual and Verbal Narratives in National Geographic Magazines. A Thesis Presented to the Factuly of the Communication Department at Southern Utah University.
23
- Engel, Dulcie M. (2008). Every picture tells a story: the language and function of French newspaper captions. digital representations. articles from trade journals.anthologies. http://wjfms.ncl.ac.uk/engel.pdf
24
- Van Leeuwen; T. (2008). Discourse and practice, News tools for critical discourse analysis. Oxford university press.
25
- R. Giessner, K. Ryan, W. Schubert, & Van Quaquebeke, (2011). The Power of Pictures: Vertical Picture Angles in Power Pictures. Media Psychology, 442-464.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقابلهای راهبردهای تولید کنشهایگفتاریِ موافقتکردن و مخالفت کردن در فیسبوک (مقایسه فارسیزبانان با انگلیسیزبانان)
با در نظر گرفتن نقش انکارناپذیر شبکه های اجتماعی در مراودات زبانی-اجتماعی و با توجه به ضرورت شناخت علمی این پدیده ها و به دلیل نبود پژوهش های کافی زبانشناختی در این حوزه، پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبرد های دو کنش گفتاری موافقت و مخالفت کردن در فیس بوک در بین انگلیسی زبان و فارسی زبان انجام شد. بدین منظور پیکره ای متشکل از 1196 کامنت (596 کامنت در هر زبان) انتخاب و بر طبق مدل های موجود تحلیل شد. پیکره جمع آوری شده از بعد راهبردهای ابراز احساسات در هنگام موافقت و مخالفت نیز تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین فارسی زبانان و انگلیسی زبانان تفاوت معنی داری از لحاظ استفاده از راهبرد های موافقت و مخالفت و نیز راهبردهای ابراز احساسات در هنگام موافقت و مخالفت وجود دارد. همچنین، مشخص شد که زنان و مردان هر کدام از راهبردهای متفاوتی برای ابراز احساساتشان در حین موافقت یا مخالفت بهره می برند. به علاوه، نتایج این پژوهش اثبات کرد که به طور کلی زنان نسبت به مردان از راهبردهای بیشتری برای اشاره به دو کنش گفتاری مذکور استفاده می کنند. این یافته ها می تواند در شناخت زبانشناختی شبکه های اجتماعی، به خصوص فیس بوک، و زبان مورد استفاده در آن مورد استفاده پژوهشگران حوزه های علوم ارتباطات و منظورشناسی قرار گیرد.
https://nms.atu.ac.ir/article_7879_a055f02e2de7dbe812707491fb78e4d5.pdf
2017-09-23
137
166
10.22054/cs.2017.22258.227
منظورشناسی
کنش گفتاری
راهبرد
فیس بوک
امیر
زندمقدم
amir.zand.moghadam@gmail.com
1
استادیار آموزش زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
رویا
وفایی مهر
royavafaeimehr@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
- Afghari, A. (2007). A sociopragmatic study of apology speech act realization patterns in Persian. Speech Communication, 49, 177-185.
1
- Austin, J. L. (1962). How to do things with words. Oxford: Oxford University Press.
2
- Baym, N. K. (1996). Agreements and disagreements in a computer-mediated discussion. Research on Language and Social Interaction, 29(4), 315-345.
3
- Blum-Kulka, S., & Olshtain, E. (1984). Request and apologies: A cross-cultural study of speech act realization patterns (CCSARP). Applied Linguistics, 5(3), 196-213.
4
- Bolander, B. (2012). Disagreements and agreements in personal/diary blogs: A closer look at responsiveness. Journal of Pragmatics, 44(12), 1607-1622.
5
- Bousmails, K., Mehu, M., & Pantic, M. (2013). Towards the automatic detection of spontaneous agreement and disagreement based on nonverbal behavior: A survey of related cues, data bases and tools. Image and Vision Computing, 31, 203-221.
6
- Brown, P., & Levinson, S. C. (1987). Politeness: Some universals in language usage (Vol. 4). Cambridge: Cambridge University Press.
7
- Crystal, D. (1985). A dictionary of linguistics and phonetics (2nd ed.): Oxford: Blackwell.
8
- Dresner, E., & Herring, S. C. (2010). Functions of the nonverbal in CMC: Emoticons and illocutionary force. Communication Theory, 20(3), 249-268.
9
- Guiller, J., & Durndell, A. (2006). I totally agree with you: Gender interactions in educational online discussion groups. Journal of Computer Assisted Learning, 22(5), 368-381.
10
- Herring, S. (1994, June). Gender differences in computer-mediated communication: Bringing familiar baggage to the new frontier. Keynote Address at the American Library Association Annual Convention, Miami.
11
- Herring, S. C. (Ed.) (1996). Computer-mediated communication: Linguistic, social and cross-cultural perspectives (pp. 81-106). Amsterdam: John Benjamins.
12
- Herring, S. C. (1998). Le style du courrier électronique: variabilité et changement. Terminogramme, 84-85, 9-16.
13
- Herring, S. C. (2001). Computer-mediated discourse. In D. Tannen, D. Schiffrin, & H. Hamilton (Eds.), Handbook of discourse analysis (pp. 612-634). Oxford: Blackwell.
14
- Holtgraves, T. M. (2001). Language as social action: Social psychology and language use. Mahwah, NJ: Erlbaum.
15
- Kashkouli, Z., & Eslamirasekh, A. (2013). The effect of context-external factors on context-internal factors in apology perception: A case in Iranian context. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 1590-1599.
16
- Koczogh, H. V. (2012). The effects of gender and social distance on the expression of verbal disagreement employed by Hungarian undergraduate students. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Debercen.
17
- Kushin, M. J., & Kitchener, K. (2009). Getting political on social network sites: Exploring online political discourse on Facebook. First Monday, 14, 2-11.
18
- Lakoff, R. T. (1975). Language and woman's place (Vol. 56). New York, NY: Harper & Row.
19
- Langlotz, A., & Locher, M. A. (2012). Ways of communicating emotional stance in online disagreements. Journal of Pragmatics, 44(12), 1591-1606.
20
- Leech, G. N. (1983). Principles of pragmatics. London: Longman.
21
- Locher, M. A. (2004). Power and politeness in action: Disagreements in oral communication (Vol. 12). Berlin: Walter de Gruyter.
22
- López, S. R., & Guarnaccia, P. J. (2000). Cultural psychopathology: Uncovering the social world of mental illness. Annual Review of Psychology, 51(1), 571-598.
23
- Mey, J. L. (2001). Pragmatics: An introduction. Oxford: Blackwell publishers.
24
- Nazir, B. (2012). Gender patterns on Facebook: A sociolinguistic perspective. International Journal of Linguistics, 4(3), 252-265.
25
- Nureddeen, F. A. (2008). Cross-cultural pragmatics: Apology strategies in Sudanese Arabic. Journal of Pragmatics, 40, 279-306.
26
- Pishghadam, R. (2011). Delving into speech act of suggestion: A case of Iranian EFL learners. International Journal of Business and Social Science, 2 (16), 152-160.
27
- Pomerantz, A. M. (1984). Giving a source or basis: The practice in conversation of telling how I know. Journal of pragmatics, 8(5), 607-625.
28
- Rambe, P. (2012). Critical discourse analysis of collaborative engagement in Facebook postings. Australasian Journal of Educational Technology, 28(2), 295-314.
29
- Rees-Miller, J. (2000). Power, severity, and context in disagreement. Journal of Pragmatics, 32(8), 1087-1111.
30
- Schauer, G. (2009). Interlanguage pragmatic development: The study abroad context. London: Continuum International Publishing Group.
31
- Searle, J. R. (1969). Speech acts: An essay in the philosophy of language (Vol. 626). Cambridge: Cambridge University Press.
32
- Shum, W., & Lee, C. (2013). (Im)politeness and disagreement in two Hong Kong Internet discussion forums. Journal of Pragmatics, 50(1), 52-83.
33
- Sifianou, M. (2012). Disagreements, face and politeness. Journal of Pragmatics, 44(12), 1554-1564.
34
- Takahashi, S. (1996). Pragmatic transferability. Studies in Second Language Acquisition, 18, 189-224.
35
- Yin, J., Thomas, P., Narang, N., & Paris, C. (2012, July). Unifying local and global agreement and disagreement classification in online debates. Proceedings of the 3rd Workshop in Computational Approaches to Subjectivity and Sentiment Analysis (pp. 61-69).
36
- Walther, J. B., Loh, T., & Granka, L. (2005). Let me count the ways the interchange of verbal and nonverbal cues in computer-mediated and face-to-face affinity. Journal of Language and Social Psychology, 24(1), 36-65.
37
- Zuckerberg, M. (2009). An open letter from Facebook founder Mark Zuckerberg. Retrieved from
38
http://blog.facebook.com/blog.php?post=190423927130 on January
39
18th, 2010.
40
ORIGINAL_ARTICLE
تغییرات نوشتاری زبان فارسی در گفتگوی کاربران برنامههای پیامرسانی تلفن همراه
عوامل متعددی بر رفتار کاربران در فضای مجازی و به طور ویژه برنامههای کاربردی پیامرسانی تلفن همراه که زیرمجموعهی کوچکی از این فضا هستند موثر است. هدف این پژوهش بررسی گرایش نوشتار کاربران در فضای مجازی به سمت یک زبان رمزگونه و نمایهای است. در این راستا نگارندگان به بررسی نوع رفتار کاربران در فضای مجازی (با تآکید بر برنامههای گوشی تلفن همراه) از طریق مطالعهی فعالیت افراد در گروه-ها، گفتگو های خصوصی، بررسی پروفایل، نمایه، نام کاربری و عناوین گروهها پرداختند. نتایج تحلیلها نشان داد که رفتار کاربران پس از ورود به این برنامهها، متأثر از عواملی خواهد بود که به شکل گرفتن نوعی زبان رمزگونه و نمایهای و در حالت اغراق شده، هیروگلیف نوین منجر شده است. در این نوع از ارتباطات، تنها نوشتار ابزار مکالمات، نوشتار است و در نتیجهی حذف شدن بعضی از اعضای بدن در ارتباطات مانند ارتباط چشمی، از بین رفتن ارتباطات کلامی و شنیدار، از رسمالخط خاص و برچسبها استفاده میشود. نوآوری این پژوهش تفکر در مورد تغییر رسمالخط و نوشتار زبان و ادبیات فارسی در برنامههای کاربردی تلفن همراه و بررسی عوامل شکلگیری آن بودهاست.
https://nms.atu.ac.ir/article_7881_d33b4f835f77f6f1b89722dfa58b78fe.pdf
2017-09-23
169
194
10.22054/cs.2017.12538.72
فضای مجازی
برنامه های کاربردی
تلفن همراه
زبان و ادبیات فارسی
نوشتار فارسی
پریسا
علیخانی
parisaalikhani70@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه هنر اسلامی تبریز
LEAD_AUTHOR
حمیده
حرمتی
hhormati2@gmail.com
2
استادیار و عضو هیئت علمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
AUTHOR
سید ابوالحسن
میری
abolhasanmiri@gmail.com
3
مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
- ایمان، محمدتقی؛ مرادی، گلمراد. (1390). روش شناسی نظریه اجتماعی گافمن؛ فصلنامه جامعهشناسی زنان، سال دوم، شماره دوم.
1
- بامشاد، سمانه. (1394)، زبان در شبکههای اجتماعی. http://hamshahritraining.ir
2
- جنکینز، ریچارد. (1381)، هویت اجتماعی، ترجمه: تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه.
3
- دو سوسور، فردینان. (1378)، مبانی نشانهشناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران: سوره مهر.
4
- ذوالفقاری، حسن. (1395)، آیین نگارش و ویرایش، تهران: انتشارات فاطمی.
5
- رضانیا، آوات. (1389)، اینترنت و حوزه عمومی، مطالعه موردی: تحلیل سایت گفتمان. https://turkmentalk.wordpress.com
6
- صباغی، علی. (1394)، بیداد غلطنویسی در شبکههای اجتماعی. http://entekhab.ir
7
- صفارمقدم، احمد. (1392)، تفاوتهای گفتار و نوشتار در آموزش مهارت گفتاری زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، زبان شناخت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، شماره دوم.
8
- فیرحی، داوود. (1386)، نسبیت هویتها و خرده هویتها، مجموعه مقالات (هویت و بحران هویت)، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
9
- کاظمی، عباس. (1394)، تحلیل فضای مجازی در ایران، هنوز در سطوح اولیه است، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها: http://rasaneh.org
10
- کریبر، گلین؛ رویستون، مارتین. (1390)، فرهنگهای دیجیتال: درک رسانههای جدید، ترجمه: مرضیه وحدانی، تهران: ساقی.
11
- موسوی، محمدعلی. (1392)، آسیب شناسی هویتی و فرهنگی رسانههای نوظهور با تأکید بر اینترنت در ایران به منظور ارائه راهکارهای پیشنهادی. نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی نوپدید. 19 آذر ماه 1391. تهران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
12
- نجفقلی، اعظم و همکاران. (1390)، دنیای مجازی، امکانات، قوانین، روشها و ابزارهای ارزیابی، تهران: نشر کتابدار.
13
- نوبخت، محسن. (1391)، تحلیل نشانهشناختیِ داستان کوتاهِ داش آکل، فصلنامه ادبپژوهی، شماره بیست و دوم.
14
- یزدخواستی، بهجت؛ صمد عدلپور؛ الهام کیخائی. (1392)، حوزه عمومی و گفتگو در فضای مجازی شبکههای اجتماعی (بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر گفتگوی میان فرهنگها)، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، دوره 14، شماره 21.
15
- یعقوبی جنبهسرایی، پارسا؛ منتشلو، معصومه. (1391)، سهم علائم ویرایشی در داستانپردازی پسامدرن فارسی، فصلنامه ادبپژوهی، شماره بیست و دوم.
16
- Thompson, J. (1998). Community identity and world citizenship. In Archibugi, Held and Kohler(eds), Culture and global Change, London: Routledge.
17
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر بازیهای رایانهای آموزشی چندکاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش دانشآموزان
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی های رایانه ای چندکاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش دانش آموزان پسر انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان شهریار در استان تهران بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد که به دو گروه 25 نفری (گروه آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. روش تحقیق، روش نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. ابتدا پیش آزمون های یادگیری و انگیزش اجرا شدند بعد از اجرای دوره برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی درس ریاضی در مبحث کسرها از آزمون یادگیری و جهت اندازه گیری میزان انگیزۀ دانش آموزان از پرسشنامۀ کلر استفاده شد. ابزار پژوهش حاضر شامل آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی ریاضی در مبحث کسر ها و پرسشنامۀ انگیزش کلر بود که پایایی آن با استفاده از روش کودرریچادسون21، 77/. محاسبه شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بازی-های آموزشی رایانه ای چند کاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش (علاقه، ارتباط، رضایت، انتظار) دانش آموزان پایۀ سوم مؤثر است و امکان ایجاد ارتباط بین یادگیرندگان در محیطی سرگرم کننده و جذاب فراهم می کند بنابراین می توان از آنها به عنوان ابزاری در یادگیری استفاده کرد.
https://nms.atu.ac.ir/article_7882_6259f57ad9c0f5fcd2b128d9399c46c4.pdf
2017-09-23
195
223
10.22054/cs.2017.22377.232
آموزش
بازی رایانه ای
یادگیری
انگیزش
پرسشنامه کلر
صلاح
اسمعیلی گوجار
salahesmaeili71@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
خدیجه
علی آبادی
aliabadi.kh@yahoo.com
2
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
سعید
پورروستائی اردکانی
ardakani@atu.ac.ir
3
استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
- امینی فر، الهه؛ صدق پور، صالح؛ زاده دباغ، حسین. (1389)، «تأثیر بازیهای رایانهای بر انگیزه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان». نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، شماره 6.
1
- بهرامی، فاطمه و رضوان، شیما. (1385)، «بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگیهای آموزشی آنان». پژوهشهای تربیتی و روانشناختی، 72.
2
- بیابانگرد، اسماعیل. (1390)، روانشناسی تربیتی: روانشناسی آموزش و یادگیری. تهران: نشر ویرایش.
3
- زارعیزوارکی، اسماعیل و غریبی، فرزانه. (1391)، «تأثیر چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی پایه چهارم شهر اراک». فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی افراد استثنایی، 5.
4
- سعدی پور، اسماعیل؛ کبیری، اکبر و جانبزرگی، محمود. (1394)، «سنجش نگرش دانشآموزان از بازیهای رایانهای». مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی. سال هشتم، شماره 3.
5
- سیف، علیاکبر. (1390)، روانشناسی پرورشی نوین روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
6
- فردانش، هاشم. (1392)، طراحی آموزشی مبانی، رویکردها و کاربردها. تهران: انتشارات سمت.
7
- فردانش، هاشم. (1395)، مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات سمت
8
- فرهودی، هاجر. (1387)، «بررسی تأثیر استفاده از بازیهای آموزشی رایانهای بر افزایش خلاقیت کودکان مقطع سوم دبیرستان»، اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران: پژوهشکده علوم خلاقیت شناسی، نوآوری
9
- کلارک، روتکالوین و مایر، ریچارد. (2008)، یادگیری الکترونیکی و علم آموزش. ترجمه: خدیجه علیآبادی، اکرم اسکندری و مصطفی کنعانی. (۱۳۹۳)، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
10
- مرادی، رحیم و ملکی، حسن. (1394)، «تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای بر انگیزش تحصیلی مفاهیم ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی». روانشناسی افراد استثنائی، دوره 5، شماره 18.
11
- نوریان، رباب. (1391)، » مقایسه تأثیر چندرسانهای تولید شده بر اساس اصول مایر درس جغرافیا با چندرسانهای تأیید شده وزارت آموزشوپرورش بر یادگیری و یادداری دانشآموزان سوم راهنمایی». پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
12
- ولایتی، الهه. (1390)، «تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی در مفاهیم ریاضی دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه دوم ابتدایی». پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
13
- یغما، عادل. (1382)، «معلم و فناوری آموزشی». ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 19.
14
- Anderson, T., & Kanuka, H. (1998). Online forums: New platforms for professional development and group collaboration. (ERIC Document Reproduction Service) No. ED 418693
15
- Andrew Rolling’s; Ernest Adams (2006). Fundamentals of Game Design. Prentice Hall.
16
- Bourgonjon, J., Valcke, M., Soetaert, R., & Schellens, T. (2010). Students’ perceptions about the use of video games in the classroom. Computers & Education, 54(4), 1145-1156. Computers & Education, 54. 1145- 1156.
17
- Dostál, J. (2009). Educational software and computer games - tools of modern education. Technology and Information Education. 1(1), 24 – 28.
18
- Gredler, M. E. (1996). Educational games and simulations: A technology in search of a (research) paradigm. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research for educational communications and technology (pp. 521-539). New York: Macmillan.
19
- Huang, W. H. (2011). Evaluating learners’ motivational and cognitive processing in an online game-based learning environment. Computer in Human Behavior, 27(2), 694-704.
20
- Hwang, G. J., & Wu, P. H., (2012). Advancements and trends in digital game-based learning research: A review of publications in selected journals from 2001 to 2010. British Journal of Educational Technology, 43(1), E6-E10.
21
- Jayakathan, R. (2002). Application of computer games in the field of education. Electronic Library, 20(2), 98-102.
22
- Klein, J.D., & Freitag, E. (1991). Effects of Using an Instructional Game on Motivation and Performance. The Journal of Educational Research, 84(5), 303-308.
23
- Liu, T. Y., & Chu, Y. L. (2010). Using ubiquitous games in an English listening and speaking course: Impact on learning outcomes and motivation. Computers & Education, 55(2), 630-643.
24
- Malone, t. & lepper, m. (2011). “Intrinsic motivation and instruction effectiveness in computer–based education”. In R. snow & Farr. Aptitude, learning and instruction, 3, 255- 286.
25
- Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
26
- Molenda, M., & Sullivan, M. (2003). Issues and trends in instructional technology: Treading water. In M. A. Fitzgerald, M. Orey, & R. M. Branch (Eds.), Educational Media and Technology Yearbook 2003 (pp. 3-20). Englewood, CO: Libraries Unlimited.
27
- Prensky, M. (2001). Digital game-based learning. New York London: McGraw-Hill.
28
- Price, R. V. (1990). Computer-aided instruction: A guide for authors. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing Company.
29
- Provenzo, E. F. (1992). The video generation. The American School Board Journal, 179(3), 29-32.
30
- Rieber, L. P. (1996). Seriously considering play: Designing interactive learning environments based on the blending of microworlds, simulations, and games. Educational Technology Research and Development, 44(2), 43-58.
31
- Rieber, L. P., Boyce, M., & Assad, C. (1990). The effects of computer animation on adult learning and retrieval tasks. Journal of Computer-based Instruction, 17(2), 46-5.
32
- Rosas, R., Nussbaum, M., & Cumsille, P. (2003). Beyond Nintendo: Design and assessment of educational video games for first and second grade students. Computers &Education, 40(1), 71-94. Rowland, G. (1992). what do instructional designers actually do? An initial investigation of expert practice. Performance Improvement Quarterly, 5(2), 65-86.
33
- Subrahmanyam, K., Greenfield, P., Kraut, R., & Gross, E. (2001). the impact of computer use on children’s and adolescents’ development. Applied Developmental Psychology, 22(1), 7-30.
34
- Sutton-Smith, B. (2004). Video conference with Brian Sutton-Smith and Eric Zimmerman. Presented at the Digital Games Research Association (DIGRA), Level Up International Conference, Utrecht, The Netherlands.
35
- Üçgül, M. (2006). “The Impact of Computer Games on Students’ Motivation.” M.Sc. thesis, Department of Computer Education and Instructional Technology, School of Natural and Applied Sciences of Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
36
- Wang, L. C., & Chen, M. P. (2010). The effects of game strategy and preference-matching on flow experience and programming performance in game-based learning. Innovations in Education and Teaching International, 47(1), 39-52.
37
- Watson, W. R. (2007). Formative research on an instructional design theory for educational video games. Indiana University.
38
- Whitton, N. (2010). Learning with digital games: A practical guide to engaging students in higher education. New York: Rout ledge press.
39
- Wolf, M. J. P., & Perron, B. (2003). The video game theory reader. New York: Rout ledge press.
40
ORIGINAL_ARTICLE
رهیافتی به سواد بازیهای رایانهای؛ مطالعه ساختار و محتوای «بازی عفو»
در مقاله حاضر بر مبنای تعریف کلاوس برون ینسن از سطوح سهگانه مفهوم رسانه، سه قلمرو نظری برای طرح مباحث حوزه سواد رسانهای پیشنهاد کرده و مفهوم سواد بازی رایانهای را متناظر با قلمروهای مذکور بسط داده و در انتها بازی رایانهای «بازی عفو» را به عنوان یک مطالعه موردی از منظر قلمروهای سهگانه سواد بازی رایانهای مورد مطالعه قرار میدهیم.طبق تعریف ینسن، مفهوم رسانه، در سه سطح متمایز فهم میشود. سطح نخست سطح مادّی و فنّی (تکنولوژیک)، سطح دوم سطح بیانی و تدقیق در ظرفیتهای ارتباطی و سطح سوم سطح نهادی و اجتماعی است. اگر این معنا و مبنا بر سواد رسانهای و به تبع آن سواد بازی رایانهای تطبیق و تدقیق شود، قلمروهای مفصلی در سه سطح مجزّا و البته متصلی برای طرح نظریات و انجام مطالعات بدست میآید.با رهیافت از این دریافت، «بازی عفو» از منظر ارزیابی قلمروهای مطالعاتی سواد بازی رایانهای مورد مطالعه قرار گرفته و نشان داده شده است که چگونه معانی و ارزشهای گفتمانی این متن، بهشکلی همافزا در هر سه سطح مفهومی ماهیّت رسانهای آن بازتولید شده است. این بازی ازطریق نحوه برقراری ارتباط تعاملی با کاربر، متصل کردن هویت مجازی کاربر در بازی با هویت مجازی او در شبکه اجتماعی فیسبوک، درگیرکردن حافظه اجتماعی کاربر از جهان واقعی و تاریخی با جلوههای متعددی از متن و در نهایت ایجاد دوگانههای ارزشی در لایههای روایی و رویهای خود، کوشیده است، محدوده آگاهیهای حاصل شده از تعامل کاربر با بازی را در جهان مجازی متن، به جهان واقعی و تاریخی تسرّی دهد.
https://nms.atu.ac.ir/article_7883_342012fc926fa9db250cb4364fbdda62.pdf
2017-09-23
225
264
10.22054/cs.2017.21446.209
بازی رایانهای
مفهوم رسانه
سواد رسانهای
سواد بازی رایانهای
بازی عفو
آرین
طاهری
tahery.aryan@gmail.com
1
پژوهشگر جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبائی و کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه صدا و سیما
LEAD_AUTHOR
سیدبشیر
حسینی
saiedbashir@gmail.com
2
مدیر گروه علوم نوین رسانه و هیئتعلمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما
AUTHOR
- انصاری، امی.ن (1389). مقدّمهای بر روایت در هنر رسانه جدید. چاپ اوّل. تهران: انتشارات افراز.
1
- سجودی، فرزان. (1390). نشانهشناسی کاربردی: ویرایش دوم. تهران: نشر علم. چاپ دوم.
2
- خانیکی، هادی؛ برکت، محیا. (1394). بازنمایی ایدئولوژیهای فرهنگی دربازیهای رایانهای. فصلنامه رسانههای نوین. تهران: دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی. شماره (4).
3
- خانیکی، هادی؛ شاهحسینی، وحیده؛ نوریراد، فاطمه. (1395). تبیین الگوی آموزش سواد رسانهای در نظام آموزشوپرورش. تهران: دفتر برنامهریزی و مطالعات رسانهها. شماره (؟؟؟؟؟؟؟).
4
- طاهری، آرین. (1392). تحلیل ابزارهای بلاغی دربازیهای رایانهای هدفمند: مطالعه موردی کاپیتان نوولین. ارائه شده در اولین همایش ملّی بازیهای رایانهای و ارتقای سلامت. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
5
- طاهری، آرین؛ سوهانی، کمیل. (1393). مخاطب و قراردادهای استفاده از متن رسانهای: مطالعه مقایسهای بازی رایانهای و فیلم. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. تهران: مرکز پژوهشهای سازمان صداوسیما. شماره (79).
6
- کوثری، مسعود. (1389). عصر بازی: بازیهای ویدئویی و رایانهای در جامعه معاصر. تهران: نشر دریچه نو.
7
- کوثری، مسعود؛ طاهری، آرین. (1394). تحلیل ابزارهای بلاغی دربازیهای رایانهای هدفمند: مطالعه موردی بازی مکدونالد. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات. تهران: انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. شماره (40)..
8
- محسنی آهویی، ابراهیم. (1388). رسانه نوین و امر جدید: بازی رایانهای یا رسانه بازی پذیر. دربازیهای رایانهای: مجموعه مقالات. چاپ اوّل. تهران: انتشارات همشهری.
9
- Brummett, B. (2004). Rhetorical homologies: Form, culture, experience. Tuscaloosa: University of Alabama Press.
10
- Childers, J. P. (2008). Rhetoric and Media Studies. In W. Donsbach (ed.), The International Encyclopedia of Communication. Oxford: Blackwell Publishing, PP. 4272-4276.
11
- Fiske, J. (2006). Medium/Media. In T. O’Sullivan & J. Hartley & D. Saunders & M. Montgomery & J. Fiske (eds.), Key Concepts in Communication and Cultural Studies. London: Routledge, pp. 176-177.
12
- Ihde, D. (1999). Postphenomenology and Technosience. NY: State University of New York Press.
13
- Jensen, K. B. (2008). Media. In W. Donsbach (ed.), The International Encyclopedia of Communication. Oxford: Blackwell Publishing, PP. 2811-2817.
14
- Juul, J. (2005). Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, MA: MIT Press.
15
- Stake, R. E. (2005). Qualitative Case Studies. In N. K. Denzin & Y. Lincoln (eds.), Handbook of qualitative research Third Edition. Thousand Oaks, CA: Sage, pp443-466.
16