ORIGINAL_ARTICLE
دولت یازدهم و دیپلماسی رسانه ای آمریکا؛ بررسی ابعاد و چارچوب های محتوایی سایت فارسی صدای آمریکا
چکیده این مقاله با هدف بررسی دیپلماسی رسانهای آمریکا در قبال دولت یازدهم، به ارزیابی و تحلیل ابعاد و چارچوبهای محتوایی سایت فارسی صدای آمریکا، به مثابه یک شاخص و نمونهای از فعالیتهای رسانهای این کشور میپردازد. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، با رهیافت عرفی، انجام گرفته و بازه زمانی مورد بررسی آن نیز 10 مرداد تا 7 آذر 1392 است. نتایج این مقاله نشان میدهد که شبکه صدای آمریکا تلاش کرده است تا با ارائه تصویری صلحجو و منطقی از کشورهای غربی و آمریکا از یک سو و با نشان دادن چهره جدی و قاطع در مقابله با ایران از سوی دیگر، افکار عمومی را برای مذاکره ایران و 1+5 و تسلیم شدن تهران در برابر تصمیمات غرب آماده سازد. از جهت دیگر صدای آمریکا تلاش میکند تا حمایت مردمی را به سمت سیاستهای همسو با غرب جلب کند و در مقابل، دیدگاههای انتقادی را نسبت به سیاستهای ناهمسو شکل دهد. صدای آمریکا همچنین این دیدگاه را در افکار عمومی ایجاد میکند که دولت یازدهم در ساختار غیرانتخابی جمهوری اسلامی ایران نمیتواند کاری از پیش ببرد و تمایل دولت ایران به مذاکره نیز ناشی از فشارهای شدید تحریمها است. صدای آمریکا شرایط را به گونهای تصویر میکند که رویکردهای پیشینی که با اهداف غرب تناقض بیشتری داشته، شکست خورده است و تنها راه نجات حکومت ایران اتخاذ الگوی غربی و برقراری رابطه با غرب است. این رسانه، شرایط فعلی را بهترین وضعیت برای برقراری صلح و اصلاح حکومت ایران میشمارد.
https://nms.atu.ac.ir/article_4520_9897649ce6703d581321dd474d150be2.pdf
2015-06-22
1
30
10.22054/cs.2015.4520
دیپلماسی رسانهای آمریکا
دولت یازدهم
تحلیل محتوای کیفی
سایت فارسی صدای آمریکا
محمد مهدی
فرقانی
mmforghani@atu.ac.ir
1
دانشیار دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.
AUTHOR
کاظم
موذن
kazem.moazen@gmail.com
2
** دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.
LEAD_AUTHOR
منابع
1
- آلادپوش، علی و توتونچیان، علیرضا (1372). دیپلماسی، تهران: وزارت امور خارجه.
2
- بشیر، حسن و موذن، کاظم (1392). «دیپلماسی رسانهای آمریکا در قبال بیداری اسلامی سال 2011؛ تحلیل محتوای کیفی سایت فارسی صدای آمریکا (از 1 ژانویه 2011 تا 1 ژوئیه 2011)»، فصلنامه علمی پژوهشی انقلاب اسلامی، شماره 33: 323-344.
3
- رایف، دانیل و دیگران (1381). تحلیل پیامهای رسانهای، ترجمه مهدخت بروجردی علوی، تهران، نشر سروش.
4
- رضویزاده، نورالدین (1381). «اولویتهای خبری در روزنامهها: بررسی میزان و نحوه برجستهسازی مسائل فرهنگی در روزنامهها»، فصلنامه نامه پژوهش، شماره 4: 115- 166.
5
- سولیوان، تام و همکاران (1385). مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمهی میرحسین رئیسزاده، تهران: نشر فصل نو.
6
- گوهری مقدم، ابوذر (1387). «دیپلماسی دیجیتالی: تحول مفهومی و عملی»، فصلنامه راهبرد یاس، شماره 13: 104-117.
7
- گیلبوآ، ایتان (1388). ارتباطات جهانی و سیاست خارجی، حسام الدین آشنا و محمد صادق اسماعیلی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
8
- سایت فارسی صدای آمریکا (www.ir.voanews.com)
9
- Ammon, R. (2001). Global television and the shaping of world politics: CNN, telediplomacy, and foreign policy, Jefferson, NC: McFarland.
10
- Cohen, Y. (1986). Media diplomacy. London: Cass.
11
- Ebo, Bosah. (1996). Media Diplomacy and Foreign Policy: Toward a Theoretical Framework, In: A. Malek (ed.) News Media and Foreign Relations: A Multifaced Perspective, NJ: Albex: 43-57.
12
- Frederick, Howard H. (1993). Global Communication and International Relations, Belmont, CA: Wadsworth.
13
- Gamson, W. A, & Modigliani, A. (1987). The changing culture of affirmative action. In R G. Braungart & M. M. Braungart (Eds.), Research in political sociology (Vol. 3) . Greenwich, CT: JAr Press: 137-177.
14
- Gilboa, E. (2001) Diplomacy in the media age: Three models of uses and effects, Diplomacy & Statecraft, 12:2, 1-28.
15
- Gilboa, E. (2008). Media Diplomacy, In W. Donsbach (Ed), Encyclopedia of Communication (Vol. VII, 2852-2857). London: International Communication Association/Blackwell Publishing.
16
- Hsieh, Hsiu-Fang and Sarah E.Shannon (2005). Tree Approaches to Qualitative Content Analysis, Qualitative Health Research, November 2005.
17
- J. Cull, Nicholas (2008). Voice of America, In W. Donsbach (Ed), Encyclopedia of Communication (Vol. VII,). London: International Communication Association/Blackwell Publishing: 5327- 5329.
18
- Karl, P. (1982). Media diplomacy. In G. Benjamin (ed.), The communications revolution in politics, New York: Academy of Political Science: 143–152.
19
- Malone, Gifford (1985). Managing Public Diplomacy, The Washington Quarterly, vol8.
20
- Mayring, Philipp (2000). Qualitative Content Analysis, Qualitative Social Research, Volume 1. No 2.
21
- Pan, Z., & Kosicki, G. M. (1993). Framing analysis: An approach to news discourse, Political Communication, 10: 55-75.
22
- Ramaprasad, J. (1983). Media Diplomacy: In Search of a Definition, Gazette, Vol. 31, 1983: 69-75.
23
- Rawnsley, G. (1995). Media diplomacy: Monitored broadcasts and foreign policy, Leicester: Center for the Study of Diplomacy, University of Leicester.
24
- Scheufele, DA, Tewksbury D. (2007). Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models, Journal of Communication, Volume 57: 9–20.
25
- Scheufele, Dietram A. (2008). Framing Effects, In W. Donsbach (Ed), Encyclopedia of Communication (Vol. VII), London: International Communication Association/Blackwell Publishing: 2852-2857.
26
- Van Dinh, T. (1987). Communication and diplomacy in a changing world, Norwood, NJ: Ablex.
27
- Weaver, David H. (2008). Agenda-Setting Effects, In W. Donsbach (Ed), Encyclopedia of Communication (Vol. VII), London: International Communication Association/Blackwell Publishing: 145- 151.
28
- Broadcasting Board of Governors website (www.bbg.gov/about-the-agency)
29
ORIGINAL_ARTICLE
نگرش مخاطبان نسبت به دیجیتال شدن شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران
ایجاد نگرش مثبت نسبت به یک نوآوری و پذیرش آن از سوی پذیرندگان، هدف هر ابداع کنندۀ نوآوری است. در سالهای اخیر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز کوشیده است تا با دیجیتال کردن شبکههای تلویزیونی ضمن افزایش و بهبود کیفیت برنامهها به جذب هر چه بیشتر مخاطبان در رقابت با سایر رسانهها بپردازد. لذا با عنایت به این نکته، هدف این پژوهش بررسی این مسئله است که مخاطبان شهر نورآباد لرستان چه نگرشی نسبت به دیجیتال شدن و افزایش شبکههای جمهوری اسلامی ایران دارند؟ این تحقیق به روش پیمایش انجام شد و جامعۀ آماری آن را کلیۀ افراد بالای 15 سال ساکن شهر نورآباد لرستان تشکیل میدادند که 384 نفر از میان آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش تصادفی طبقهبندی شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که 8/67 درصد مخاطبان نسبت به دیجیتال شدن و افزایش شبکهها نگرش مثبت دارند . همچنین، رابطۀ بین نگرش مخاطبان با متغیرهای مستقل مثل دینداری ، احساس تعلق آنها به نظام جمهوری اسلامی ایران نزد آنها، اعتبار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، موفقیت برنامههای شبکۀ استانی، دانش و آگاهی، مزیت نسبی این نوآوری، تجربۀ استفادۀ قبلی و رؤیتپذیر بودن نتایج استفاده از این نوآوری از دیدگاه مخاطبان، رابطهای معنیدار بوده است. به عبارت دیگر این متغیرها میتوانند نحوۀ نگرش نسبت به این نوآوری را تعیین کنند. همچنین رابطۀ بین نگرش با متغیرهای مستقلی مثل سن، جنس، تحصیلات، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و میزان دسترسی به شبکههای ماهوارهای معنیدار نبوده است و این متغیرها نمیتوانند تعیین کننده نگرش مخاطبان باشند.
https://nms.atu.ac.ir/article_4521_68c8de4eb7c2ca151d06e6a07e8fa11c.pdf
2015-06-22
31
55
10.22054/cs.2015.4521
دیجیتال شدن
نگرش
نورآباد لرستان
اشاعۀ نوآوریها
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
علیرضا
حسینی پاکدهی
hosseini2010@yahoo.com
1
استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشکدۀ علوم ارتباطات و علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.
AUTHOR
سید عباس
اسدی مله خان
a.asadi_22@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.
LEAD_AUTHOR
- آذربایجانی، مسعود و دیگران. (بهار 1387). روان شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی. تهران:انتشارات سمت و پژوهشگاه حوزه ودانشگاه، چ (سوم)
1
- اتکینسون، دیوید و دیگران (1390). رادیو – تلویزیون خدمت عمومی؛چالش قرن بیست و یکم . ترجمۀ مرتضی ثاقب فر. تهران: انتشارات سروش، چ (دوم)
2
- اسماعیلی، علی و دیگران (مرداد 1385). روان شناسی اجتماعی. تهران: انتشارات شلاک، چ (اول)
3
- بارون، رابرت و دیگران ( پاییز 1391). روانشناسی اجتماعی. ترجمۀ یوسف کریمی. تهران: انتشارات روان، چ (پنجم)
4
- بریگز، ایسا و پیتر برک (1391). تاریخ اجتماعی رسانه ها؛از گوتنبرگ تا اینترنت. ترجمۀ حسن نمک دوست تهرانی. تهران: انتشارات همشهری، چ (اول)
5
- بینگر، اتولر (1376). ارتباطات اقناعی. ترجمۀ علی رستمی. تهران: مرکز مطالعات و سنجش برنامهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، چ (اول)
6
- پانک، باب (1390). حقایق دیجیتال؛رسانههای همگرا. ترجمۀ مهرداد غروری و حمید رسولی چیذری. تهران: انتشارات سروش
7
- جاوت، گارث و ویکتوریا اُدانل (1390). تبلیغات و اقناع. ترجمۀ حسین افخمی. تهران: انتشارات همشهری، چ (اول)
8
- حامدی اوغولبیک، اشرف (1374). بررسی چگونگی تأثیر وسایل ارتباط جمعی در افزایش اطلاعات و آگاهیهای روستاییان و نقش آن در توسعۀ روستایی پایان نامۀ کارشناسی ارشد علوم ارتباطات به راهنمایی عزتالله سام آرام و مشاوره نعیم بدیعی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدۀ علوم اجتماعی
9
- د واس. دی. اِی (1386). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمۀ هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی، چ (نهم)
10
- راجرز، اورت ام و اف. فلوید شومیکر (1369). رسانش نوآوریها؛رهیافتی میان فرهنگی. ترجمۀ عزتالله کرمی و ابوطالب فنایی. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز، چ (دوم)
11
- رفیع پور، فرامرز (1372). کندوکاوها و پنداشتهها. تهران: شرکت سهامی انتشار
12
- سورین، ورنر و جیمز تانکارد (1388). نظریه های ارتباطات. ترجمۀ علیرضا دهقان. تهران : انتشارات دانشگاه تهران، چ (چهارم)
13
- سولیوان، تام و دیگران (1385). مفاهیم کلیدی ارتباطات. ترجمۀ میرحسن رئیس زاده. تهران:انتشارات فصل نو، چ (اول)
14
- شجاعیزند، علیرضا (1384). « مدلی برای سنجش دینداری در ایران». مجلۀ جامعهشناسی ایران، سال ششم، شمارۀ اول
15
- فرانکفورد، چاوا و دیوید نچمیاس (1381). روشهای پژوهش در علوم اجتماعی. ترجمۀ فاضل لاریجانی و رضا
16
فاضلی. تهران: انتشارات سروش
17
- کرلینجر، فرد. ان (1382). مبانی پژوهش در علوم رفتاری. ترجمۀ حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند. تهران: انتشارات آوای نور، چ (اول)
18
- کریمی، یوسف (زمستان1385). روان شناسی اجتماعی. تهران: نشر ارسباران، چ (هفدهم)
19
- کلانتری، خلیل (1387). پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی. تهران: فرهنگ صبا، چ (سوم)
20
- لاوئری، شرون ای. و ملوین ال. دیفلور (1390). نقاط عطف در پژوهشهای ارتباطی (تأثیرات رسانه). ترجمۀ محمد گذرآبادی. تهران: نشر دانژه، چ (اول)
21
- منصوریان، حسین و دیگران (بهار 1391). «طراحی مدل سنجش اعتبار رسانه ای، مطالعۀ موردی:برنامه های خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران». فصلنامۀ مدیریت دولتی. شمارۀ4، شمارۀ پیاپی9
22
- ویمر، راجر دی و جوزف آر دومینیک (1384). تحقیق در رسانههای جمعی. ترجمۀ کاووس سید امامی. تهران: انتشارات سروش، چ (اول)
23
- Chang, K . M. and Cheung, W. (2001) "Determinants of the Intention to Use Internet at work: a Confirmatory study. " Information and Management.
24
- Dillon, A. and Morris, M. G. (1996) "User Acceptance of Information Technology: Theories and Models. " Annual Review of Information Science and Technology.
25
-Kuo, Y. F & Yen, S. N. (2009) "Towards and Understanding of the Behavioral Intention to Use 3G Mobile Value- added Services. " Computer in Human Behavior .
26
-Lee, S. & Kim, B. G. (2009) "Factors Affecting the Usage of Internet : A Confirmatory Study. " Computers in Human Behavior.
27
-Sun, H. & Zhang, p. (2006) "The Role of Moderating Factors in User Technology Acceptance. " International journal Human-computer Studies.
28
-Tsang, Mehody M . and others. (2004)"Consumer Attitudes toward mobile advertising, International Journal of Electronic Commerce. " Sun Yet-Sen University in Taiwan.
29
-Tung, F. C. & Chang, S. C. (2008) "Nursing Students Behavioral Intention to Use Online Courses: A Questionnaire Survey. " International journal Nursing .
30
-Yi, M. Y and et. (2006) "Understanding Information Technology Acceptance by Individual Professionals: Toward an Integrative View. " Information & management.
31
-Walter, Z. & Lopes, M. S. (2008)"Physician Acceptance of Information Technologies : Role of Perceived Threat to Professional Autonomy. " Decision Support Systems.
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش استعاره درگفتمان خبری رسانه ای بینالمللی
استعاره در زبانشناسی شناختی، تعریفی کاملاً متفاوت از تعریف ادبی آن دارد و به نوعی، تار و پود تفکر و شناخت انسان را میسازد. در این تحقیق به ضرورت بررسی استعارههای به کار گرفته شده در گفتمانهای خبری پرداخته شده است. تحقیق بر مبنای ارائه و توضیح مثالهایی از استعارههای مورد استفاده در گفتمانهای بینالمللی است که منجر به ایجاد فضای ذهنی از پیش طراحی شدهای در ذهن افراد میشود. مسئلة اصلی این پژوهش، بررسی نقش استعاره در گفتمان خبری رسانههای بینالمللی است و اینکه استفاده از استعاره چگونه به انسجام گفتمانی کمک میکند و مخفیگاه ایدئولوژی میشود. پس از روشن شدن این بعد از کارکرد استعاره، در مرحلة بعد به بررسی راهکارهای عملی پرداخته خواهد شد که میتوان از آنها در تولید متون خبری بهره گرفت. از تفکر استعاری نمیتوان اجتناب کرد، به خصوص در موضوعات پیچیده و انتزاعی نظیر سیاست خارجی. از آنچه گفته شد میتوان نتیجه گرفت که توجه به استعارهها در خدمت کشف واقعیت خواهد بود.
https://nms.atu.ac.ir/article_4522_c61eeb6ce2ee3227412f7b0c8f7fc4e5.pdf
2015-06-22
57
85
10.22054/cs.2015.4522
واژههای کلیدی: معنی شناسی شناختی
استعاره
گفتمانهای بینالمللی
اردشیر
زابلیزاده
azmmf9432@gmail.com
1
استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه صدا و سیما.
AUTHOR
سید ندا
موسوی
mousavi@irandoc.ac.ir
2
دکتری زبانشناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبائی.
LEAD_AUTHOR
منابع
1
- گلفام ارسلان؛ فاطمه یوسفیراد (1381)، زبانشناسی شناختی و استعاره، تازههایعلومشناختی، سال 4، شمارۀ 3.
2
- هاوکس، ترنس (1380). استعاره. ترجمة فرزانه طاهری. چ 2. تهران: نشر مرکز.
3
- Fairclough, Norman. (1989). Language and Power. London: Longman.
4
- Geeraerts, D. (1995). Cognitive linguistics: Handbook of Pragmatics. Amsterdam: J. Benjamin Pub. Co.
5
- Heradstveit, Daniel and G. Matthew Bonham. (2007). What the Axis of Evil Metaphor did to Iran. Middle East Journal. Vol 61, No. 3. pp. 421-440.
6
- Lakoff, George. (1991). Metaphor and War: The Metaphor system used to justify war in [Persian] Gulf. Viet Nam Generation Journal & Newsletter. V.3(3).
7
- Lakoff, George and Mark Johnson. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
8
- Van Dijk, Teun A. (1998). Ideology and Discourse: A Multidisciplinary Approach. London: Sage Publications.
9
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه اینترنتی در بین مردم شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن
امروزه با پدیده جهانی شدن و گسترش آن به همه دنیا، رسانه های نوین بیش از پیش اهمیت پیدا کردهاند و همزمان استفاده از اینترنت و مطالعه اینترنتی از رونق بسیاری برخوردار شده است. بنابراین بررسی میزان مطالعه اینترنتی افراد جامعه، بر حسب منابع مختلف و تبیین آن از اهداف اساسی این پژوهش می باشد. پژوهش حاضر به روش پیمایش در بین افراد 15 سال به بالای شهر تهران در سال 1393 انجام گرفته است. حجم نمونه برابر با 5000 نفر و شیوه نمونهگیری چند مرحلهای بوده است. بر اساس نتایج حاصل، میزان مطالعه سایتهای اینترنتی برابر با 20 دقیقه، فایلهای الکترونیک برابر با 8 دقیقه، پستهای الکترونیک برابر با 8 دقیقه، مطالعه شبکههای اجتماعی مجازی برابر با 13 دقیقه در طول شبانهروز است. و در مجموع، مردم شهر تهران به طور متوسط 49 دقیقه مطالعه اینترنتی دارند که در مقایسه با سایر منابع مطالعاتی، وضعیت نسبتاً بالایی را نشان میدهد. در زمینه عوامل مؤثر بر مطالعه اینترنتی، مردان بیش از زنان، مجردان بیش از متأهلان، تحصیلکردهها بیش از سایر مقاطع تحصیلی، گروههای سنی جوان و دانشجویان و شاغلان بیش از سایر گروهها از اینترنت استفاده و نیز بیشتر مطالعه میکنند. به لحاظ خانوادگی میزان سواد والدین و پایگاه اقتصادی و اجتماعی بر میزان مطالعه اینترنتی فرزندان تأثیر داشته و نیز در بعد اجتماعی مشاهده گردید که مناطق توسعهیافته در شهر تهران استفاده بیشتری از منابع اینترنتی دارند.
https://nms.atu.ac.ir/article_4523_767c54c8e778a3e3f6cb45d00027d301.pdf
2015-06-22
87
117
10.22054/cs.2015.4523
میزان مطالعه
مطالعه اینترنتی
انگیزه مطالعه
توسعه
احمد
غیاثوند
ah.ghasvand@gmail.com
1
استادیار رشته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی.
LEAD_AUTHOR
منابع
1
ـ اسفندیاری مقدم، عبدالرضا (1378) نردبان ترقی. مشهد، نشر جلیل.
2
ـ اسکالیوتیس، میشل و دیگران (1388) بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در جهان؛ کتابخوانی و مشارکت فرهنگی در کشورهای اروپایی، به اهتمام حمید قبادی دانا، محمد الهیاری فومنی، و با همکاری زهرا مرادی نسب و اشرف راضی، تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
3
ـ اوزبورن، ماری پوپ و دیگران (1388) بررسی وضعیت مطالعه کودکان و نوجوانان در آمریکا، به اهتمام حمید قبادی دانا، محمد الهیاری فومنی، و با همکاری علی کاظمی و اشرف راضی، تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
4
ـ براتیعلویجه، حسینعلی (1384) روانشناسی مطالعه، اصفهان، مجله پیام علوی، صص 33-35.
5
- بوردیو، پی یر (1380) نظریه کنش؛ دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمه مرتضی مردیها، تهران، انتشارات نقش و نگار.
6
- غیاثوند، احمد (1389) طرح پژوهشی «بررسی نظرات شهروندان تهرانی پیرامون گروه مجلات همشهری»، کارفرما: دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
7
- غیاثوند، احمد (1393) طرح پژوهشی «بررسی نیازهای مطالعهای و رفتار کتابخوانی در بین ساکنان 374 محله در شهر تهران» مجری: احمد غیاثوند، کارفرما: معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
8
- فاضلی، محمد (1382) مصرف و سبک زندگی، تهران، پزوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، چاپ اول.
9
ـ قبادی، حمید؛ اللهیاریفومنی، محمد (1388) پژوهشهایی درباره مطالعه در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلبانی و شیلی. ترجمه زهرا مرادینسب و اشرف راضی، تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
10
ـ قبادی، حمید؛ اللهیاریفومنی، محمد (1388). کتابخوانی و مشارکتهای فرهنگی در کشورهای اروپایی، ترجمه زهرا مرادینسب و اشرف راضی. تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
11
ـ کازوف، دنیل زد (1388) بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در جهان (مجموعه یک آمریکا)، مقاله مطالعه مشترک والدین و کودک در آمریکا کیفیت تعاملات مطالعه بین والدین و بچهها در برابر کمیت آنها، ترجمه اشرف راضی، تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
12
ـ کتابخانه دلا(della) ایتالیا (1388) بررسی وضعیت کتاب و کتابوانی در جهان: پژوهشهایی درباره مطالعه در کشورهای ایتالیات، اسپانیا، آلبانی و شیلی، ترجمه به اهتمام: حمید قبادی دان و محمد الهیاری فومنی، با همکاری زهرا مرداینسب و اشرف راضی. تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
13
ـ کلارک، کریستینا و دیگران (1388) بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در جهان؛ نگرش جوانان انگلیسی نسبت به مطالعه، ترجمه به اهتمام: حمید قبادی دانا، محمد الهیاری فومنی، با همکاری اشرف راضی، تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
14
ـ گزارش سیستم ارزیابی تغیرات فرهنگی در اروپا (1388) اروپائیان جدید و فرهنگ: افکارسنجی در کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا، ترجمه به اهتمام: حمید قبادی دان و محمد الهیاری فومنی، با همکاری کتایون رجبی. تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
15
ـ معیدفر، سعید (1389) طرح پژوهشی مصرف کالاهای فرهنگی در شهر تهران، کارفرما: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهر تهران.
16
ـ نوذر، سمانه (1390) بررسی مؤلفههای محاسبه سنجش سرانه مطالعه و ارائه راهنما برای محاسبه سرانه مطالعه در ایران، پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، تهران.
17
ـ هرمزیزاده، محمد علی (1387) طرح پژوهشی: بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی، کارفرما: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مرکز افکار سنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
18
ـ هرمزیزاده، محمد علی (1388) طرح پژوهشی: بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی، کارفرما: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مرکز افکار سنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
19
- National Endowment for the Arts. [online available] at:
20
http://www.nea.gov/
21
- Bourdieu, Pierre. (1984). Distinction: A Scocial Critique if the Judjement of Taste. Routledje.
22
- Kassow, Danielle Z (2008) Parent-Child Shared Book Reading Quality Versus Quantity Of Reading Interactions Between Parents and Young Children, Talaris Research Institute,
23
- Leisure Reading Habits (2002) int: http: // www.pch.gc.ca/ pc – ch/ pubs/ lalpd – rbbp/ exec/ 1-30 – e. cf.
24
- Pang Elizabeth S., Muaka Angaluki, Bernhardt Elizabeth B., Kamil Michael L. (2003). Teaching and reading. Bellegarde: SADAG; [On-Line] Available: http: //www.ibe. unesco.ir
25
- Parasuraman, A. Zeithaml, V, A, Berry, L.L (1985) A Conceptual model service quality and its
26
ORIGINAL_ARTICLE
سبکهای نوین ارتباطات انسانی در فضای مجازی؛ فرصتها و تهدیدهای شبکههای اجتماعی موبایلی
ظهور هر رسانهای در جامعه کارکردهای مثبت و منفی درهمتنیدهای را به همراه دارد که چشمپوشی از هر کدام میتواند آسیب جدی را متوجه جامعه کند. شبکههای اجتماعی موبایلی نیز از این امرمستثنی نیستند؛ برهمین اساس تحقیق حاضر با هدف شناسایی چنین ابعادی به بررسی سبکهای نوین ارتباطی در فضای مجازی پرداخته است. در این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده است[1] و جامعه آماری آن کاربران 15 سال و بالاتر ساکن در شهر تهران هستند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد از یک سو، شبکههای اجتماعی موبایلی کارکرد تقویتکننده و تکمیلکننده ارتباطات انسانی را داشته و نقش مهمی در خودگشودگی کاربران ایفا میکنند. از سوی دیگر طبق نتایج این تحقیق، کاربران به لحاظ ارتباطی دچار محدودیت شده و از فعالیتها و ارتباطات سازندهای چون برقراری ارتباطات چهره به چهره، کتاب خواندن و ورزش کردن محروم میشوند.
https://nms.atu.ac.ir/article_4524_f1044f6f0cd0abaa8288121ff3f9dfaa.pdf
2015-06-22
119
140
10.22054/cs.2015.4524
شبکههای اجتماعی موبایلی
فضای مجازی
خودگشودگی
حباب فیلتر
مهرزاد
بهمنی
mehrsa.bahmani@gmail.com
1
کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات، پژوهشگر مرکز پژوهش و سنجش افکار،
AUTHOR
عباس
محمدی شکیبا
amshakiba44@gmail.com
2
دانشجوی دکترای جامعه شناسی گرایش مسایل اجتماعی،پژوهشگر مرکز پژوهش و سنجش افکار.
LEAD_AUTHOR
منابع
1
- فرهنگی، علی اکبر (1393). ارتباطات انسانی، تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا
2
- نصرتی،محمد (1391). ارتباطات انسانی درشبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی ارتباطات انسانی در بین کاربران شبکه اجتماعی گوگلپلاس). تهران ،مجموعه مقالات همایش روز رسانههای اجتماعی،پژوهشکده فرهنگ، هنرومعماری (10 تیر 1391).
3
- Baehr, Craig; Schaller, Bob (2010). Writing for the internet: A guide to real communicationin virtual space . USA: Craig Baehr and Bob Schaller
4
- Castells, Manuel (2009). Communication power . Oxford University Press.
5
- Crosbie, V. (2002)". What is new media?". from: http://www.sociology.org.uk/as4mm3a.doc
6
- Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., & Calvert, S. L. (2009). College students' social networking experiences on facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 227-238.
7
- "How to burst the filter bubble that protects us from opposing views" (2013). Retrieved from.
8
www.technologyreview.com/view/522111/how-to-burst-the-bubble-that-protects-us-from-opposing-views/
9
ORIGINAL_ARTICLE
درآمدی بر سیاستهای فیلترینگ سایتهای اینترنتی
ابتدای آخرین دهه قرن بیستم و با گسترش روزافزون تعداد کاربران اینترنت، حکومتها و دولتها نیز متناظر با این رشد سریع برای برقراری امنیت و حفظ نظم در این فضا، اقداماتی را آغاز کردند. در این رابطه نوع نگاهی که دولتها به مسئله ایجاد محدودیت و فیلترینگ در فضای مجازی داشتند سبب بروز انتقاداتی شد. برخی اصل فیلترینگ را در تقابل با آزادی بیان میدانستد و برخی دیگر به مضر بودن آزادی نامحدود در فضای بدون کنترل اینترنت اشاره داشتند. البته به طور همزمان، گروهی دیگر نیز ضمن پذیرش اصل فیلترینگ حداقلی، به گسترده شدن بیش از حد دامنه فیلترینگ انتقاد داشتند. امروزه مسئلهای که در برخی از کشورهای در حال توسعه بیشتر خودنمایی میکند، گسترده شدن دامنه فیلترینگ بر اساس جهتگیریهای خاص سیاسی، سلایق شخصی و منافع گروهی است. مقاله در پی پاسخ به این سؤال است که آیا سیاست فعلی فیلترینگ در کشورمان، سیاستی کارآمد است؟ در این تحقیق با استفاده از روش بررسی کتابخانهای و تحلیل ثانوی9 مقاله تحقیقی در این زمینه، به آسیبهای مدلهای مختلف فیلترینگ پرداخته و سپس پیامدهای فیلترینگ گسترده سایتهای اینترنتی بررسی میشود. نتایج این تحقیق مشخص میکند سیاستهای فیلترینگ در حال حاضر تا چه حد کارآمد است و همچنین سیاست مؤثر و کارآمد در فیلترینگ سراچههای اینترنتی چگونه باید باشد.
https://nms.atu.ac.ir/article_4525_415e9c86680ba7c51a54e2a2dd9a834f.pdf
2015-06-22
141
165
10.22054/cs.2015.4525
اینترنت
فیلترینگ
سانسور
آزادی بیان
علی
سعد
ali.saad1365@gmail.com
1
علی سعد کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی.
LEAD_AUTHOR
منابع
1
- آشنا، حسامالدین (1380)، "اینترنت و ثبات سیاسی- اجتماعی جمهوری اسلامی ایران"، مجموعه مقالات همایش رسانهها و ثبات سیاسی- اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، تهران 1380، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، 209- 236.
2
- ابراهیم آبادی. حسین، (1388 الف)، "الگوی استفاده از اینترنت: محیط یادگیری و بافت فرهنگی و اجتماع"، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 7، صفحات 97-118.
3
- ابراهیم آبادی، حسین (1388 ب)، "وب؛ کارکردهای اجتماعی و ملاحظات فرهنگی"، سمینار ملی فضای مجازی، ملاحظات اخلاقی، حقوقی و اجتماعی، تهران.
4
- ابری. انسیه، (1387)، "فضای مجازی عرصه ظهور خلاقیت"، اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، تهران
5
- دی فلور، ملوین و دنیس، اورت ای (1383)، شناخت ارتباطجمعی، ترجمه سیروس مرادی، انتشارات دانشکده صدا و سیما.
6
- دهقان، علیرضا (1384)، "قماربازی اینترنتی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات"، دوره اول شماره پیاپی 2و3، 45-72.
7
- زمانی. کرشنا، مؤمنی. حمیدرضا و اکبریان. رضا، (1389)، "بازاریابی هوشمند اینترنتی با استفاده از وب کاوی (web mining)"، اولین کنفرانس سالانه مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز.
8
- عاملی، سعیدرضا (1382)، "دو جهانی شدنها و جامعه جهانی اضطراب"، نامه علوم اجتماعی شماره 21.
9
- عبادی. جعفر و افتخاری. فرناز، (1386)، "بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تأکید بر اثرات خارجی شبکهای"، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 79، صفحات 151-170.
10
- عراقچی، سید عباس (1377)، "اینترنت: عرصهای جدید در تعامل فرهنگها"، مجله سیاست خارجی شماره 2 سال دوازدهم.
11
- کاستلز. مانوئل (1384)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمه احد علیقلیان، افشین خاکباز، انتشارات طرح نو.
12
- کمالی اردکانی، علیاکبر (1380)، "کارکرد امنیتی مطبوعات، بررسی تطبیقی چند رویداد سیاسی- اجتماعی"، مجموعه مقالات همایش رسانهها و ثبات سیاسی- اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، تهران 1380، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، 157- 181.
13
- محسنی، منوچهر (1380)، جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی، تهران، نشر دیدار.
14
- منتظر قائم. مهدی، شاقاسمی. احسان، (1388)، اینترنت و تغییر اجتماعی در ایران: نگاهی فراتحلیلی با تأکید بر جوانان، مجله جامعه شناسی، دوره نهم، شماره 3و4.
15
- میناوند. محمدقلی، (1385)، "اینترنت و توسعه سیاسی: حوزه عمومی در فضای سایبرنتیک"، پژوهش علوم سیاسی، شماره دوم، صفحات 119-146.
16
- نوربخش، یونس (1388)، "هرزهنگاری اینترنتی در ایران و نقش خانواده در کنترل آن"، سمینار ملی فضای مجازی، ملاحظات اخلاقی، حقوقی و اجتماعی، تهران.
17
- هاتف، مهدی (1388)، "چالشها و چشماندازهای امنیت در فضای مجازی"، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، شماره 22.
18
- Akdeniz Yaman (2001), Computer Law & Security Report Internet Content Regulation UK Government and the Control of Internet Content, Vol 17 no. 5
19
- Avgoulea, M. C.Bouras, M.Paraskevas, G.Stathakopoulos, (2003), Policies for content filtering in educational networks: the case of Greece, Telematics and Informatics, 20, 71–95
20
- Bertin. Elisa, Ferrari. Elena, Andrea.Perego, (2010) A General Framework for Web Content Filtering, World Wide Web, 13, 215–249
21
- Cho, C., & Cheon, H. (2005). ’Children’s exposure to negative Internet content: effects of family context. Journal of Broadcasting & Electronical Media, 49(4), 488–509.
22
- European Commission. (2009). Empowering and protecting children online. Retrieved July 6, 2010 from.
23
http://ec.europa.eu/information_society/doc/factsheets/018-saferinternet. pdf.
24
- Lyon. D.(1999): Postmodernist. Open University press.
25
- Lodder(2009) , Governmental filtering of websites: The Dutch case, computer law & securityreview 2 5, 2 5 1 – 2 6 2
26
- Russell.D, (1998), Dangerous relationships: Pornography, misogyny, and rape, Thousand Oaks: Sage Publications
27
- Selnow Gary (2000) : The Internet: The Soil of Democracy; Vital speeches of the Day; New York
28
- Stol, W.Ph. H.K.W. Kaspersen, J.Kerstens, E.R. Leukfeldt, A.R. --
29