TY - JOUR ID - 10864 TI - ارائه و سنجش رفتار معنوی در سازمان‌های رسانه‌ای خبری مجازی کشور JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - فتوت, بنفشه AU - فرهنگی, علی اکبر AU - رستگار, عباس علی AU - زارعی, عظیم AD - دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان،ایران AD - استاد ارتباطات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،تهران ایران AD - دانشیار، مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - دانشیار، مدیریت سیستم، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 5 IS - 20 SP - 179 EP - 205 KW - رفتار معنوی KW - معنویت KW - سازمان‌های رسانه‌ای KW - نظریه داده بنیاد DO - 10.22054/nms.2020.42834.747 N2 -  این پژوهش با هدف ارائه و سنجش مدلی مناسب در زمینه رفتار معنوی در سازمان‌های رسانه‌ای صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و کاربردی، از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نحوه انجام تحقیق از نوع پژوهش‌های آمیخته کیفی و کمی به شمار می‌رود که در آن از رویکرد پژوهشی «نظریه داده بنیاد» و مدل‌سازی معادلات ساختاری بهره گرفته‌ شده است. جامعه خبرگان پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان حوزه اخلاق رسانه و مدیریت رسانه می‌باشد؛ که با استفاده از روش نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی 15 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمّی نیز شامل کلیه کارکنان سازمان‌های رسانه‌ای مجازی فعال در حوزه خبر (خبرگزاری‌های داخلی) بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی و در دسترس 200 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های عمیق اکتشافی در بخش کیفی و پرسشنامه محقق‌ساخته در بخش کمّی استفاده شد. پس از انجام مراحل سه‌گانه کدگذاری مقوله‌ها، مفاهیم و ابعاد استخراج‌ شده و یک تئوری جدید که همان مدل رفتار معنوی در سازمان‌های رسانه‌ای است، طراحی شد و با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و فرضیه‌های برخاسته از مدل پژوهش تأیید شدند.  UR - https://nms.atu.ac.ir/article_10864.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_10864_59e35c6d17a53a6c9490e81e45df630c.pdf ER -