دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220931120170923Hyperlink Network Analysis of Iran’s Cultural & Religious Sites in Cyberspaceتحلیل شبکه ابرپیوند پایگاههای فرهنگی و مذهبی ایران در فضای مجازی133787610.22054/cs.2017.20683.192FAحامدطالبیانعضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتهادیخانیکیاستاد گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170531In cyberspace, a hyperlink from one website into another one is a link that connects various websites into each other. Connecting sites by hyperlink provides a nested network from information resources that its extent hypothetically covers the whole web space. In this research, I try to study a hyperlink network which is formed among sites presented by so-called “Filtering Page” at “www.peyvandha.ir” URL. This research aims to study link structure in this networks and recognize key nodes or that of key sites. To do so, after reviewing theoretical foundations of two basic approaches in Webometrics & Hyperlink Network Analysis in the field of social network analysis, I consider a 2370 list of religious-cultural sites presented by filtering page on 5 different sections as an input list for web crawler of SocioBot. The findings indicate that there are just 3 hyperlink networks with very low density in macro level and just 2 key sites in micro level, as well.ابرپیوند در فضای وب پیوندی است از یک پایگاه به پایگاه دیگر که پایگاههای مختلف را در فضای مجازی به یکدیگر متصل میکند. با اتصال پایگاهها از طریق ابرپیوندها شبکهای تودرتو از منابع اطلاعاتی شکل میگیرد که وسعت آن به طور پیشفرض کل فضای وب را دربرمیگیرد. در این پژوهش تلاش کردم شبکة ابرپیوندی را مطالعه کنم که میان پایگاههای معرفی شده در صفحة مشهور به فیلترینگ به نشانی اینترنتی Peyvandha.ir شکل میگیرد. هدفهای اصلی، مطالعة ساختار پیوند در این شبکه و نیز شناسایی گرهها یا همان پایگاههای کلیدی است. برای این منظور پس از مرور مبانی نظری دو رویکرد اصلی تحلیل پیوند در وبسنجی و تحلیل شبکة پیوند در حوزة تحلیل شبکههای اجتماعی، فهرست 2370 پایگاه بخش فرهنگی و مذهبی معرفی شده در صفحة فیلترینگ را در 5 بخش استخراج و به عنوان فهرست ورودی خزندة وب سوسیوبوت در نظر گرفتم. نتایج پژوهش نشان میدهد که در سطح کلان تنها 3 شبکة ابرپیوند با تراکم بسیار کم و دو پایگاه کلیدی در سطح خرد وجود دارد.https://nms.atu.ac.ir/article_7876_764c2a2ab6b76b1277ae97ff3d03edbf.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220931120170923The impact of virtual social networks on political consumerismنقش شبکههای اجتماعی مجازی بر مصرفگرایی سیاسی3459787710.22054/cs.2017.20150.182FAمحمودرضارهبرقاضیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانمرضیهفدایی ده چشمهدانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهاناعظمشهریاریدانش آموخته کارشناسی ارشد کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20170528The aim of this study was to evaluate the impact of various aspects of social networking (duration of membership in social networks, the daily use of social networks, the user's activity on social networks, and the true extent deemed a social network content from a user perspective) on political consumerism. In other words, any social-network activity level in more depth will, in favor of political consumerism also increases. The statistical population of this research includes all university students in Isfahan city in the academic year of 2011-2012. By cluster sampling, 327 of them were selected as sample size and studied by scrolling method. In this regard, the results of the research show that only the amount of activity in social networks has a significant effect on political consumption. In other words, the level of activity of people in social networks is deeper, their tendency to political consumption also increases. .مصرفگرایی سیاسی شیوه جدیدی است که شهروندان توسط آن میتوانند از طریق انتخاب کالاها و محصولات سازگار با ارزشهای اجتماعی، اخلاقی و سیاسی خود در الگوها و فرایندهای اجتماعی و سیاسی جامعه خود مشارکت کنند. به عبارت دیگر، تصور آگاهی، آزادی و توانایی عمل انسان ماهیت مصرفگرایی سیاسی را تشکیل میدهد و به همین دلیل است که مصرفکنندگان سیاسی از تواناییهای خود جهت تغییرات اجتماعی و سیاسی استفاده میکنند. در این راستا شناخت نقش عوامل موثر بر مصرفگرایی سیاسی به منظور ارزیابی نظرات مردم، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد مختلف شبکههای اجتماعی (مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، میزان استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی، میزان فعال بودن کاربران در شبکههای اجتماعی و میزان واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی از دیدگاه کاربران) بر مصرفگرایی سیاسی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان کلیه دانشگاههای سطح شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای 327 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شده و با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتند.در این راستا نتایج پژوهش نشان می دهد تنها میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی بر مصرف گرایی سیاسی تاثیر معنی دار داشته است. به عبارت دیگر به هر میزان فعالیت افراد در شبکههای اجتماعی عمق بیشتری مییابد، گرایش آنان به مصرفگرایی سیاسی نیز افزایش پیدا میکند.https://nms.atu.ac.ir/article_7877_d3fca8334c94824440359504e513a58c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220931120170923The role of new media in international conflict resolutionنقش رسانههای نوین در حلوفصل منازعات بینالمللی6194787810.22054/cs.2017.21868.216FAمرتضینورمحمدیاستادیار گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170527New media is an umbrella term that covers media tools being used in participatory and interactive ways. These technologies, along with the growing influence of international corporations, intergovernmental organizations, and nonstate actors have created a world without boundaries and made the nation state less relevant. Despite the volume of research exploring the use of new media for destructive purposes (terrorism, crime,) on the other hand, very little has been said about the role that new social media, can play for the transformation and prevention of conflicts. The presence and influence of new media on all aspects of human life, including the political, economic and social relations between subnational, national and international, are increasingly expanding. In this regard, this study examines the role that new media can play in resolving conflicts and building peace. Accordingly, the question is that how new media can resolve conflict and peace? The research hypothesis is that new media by changing the attitudes of people and rebuild trust, empowerment of community groups and the diversification of communication channels can Strengthen Fields of democratic settlement of conflict.رسانههای نوین یک اصطلاح فراگیر است که اشاره به ابزارهای رسانهای دارد که به شیوههای تعاملی و مشارکتی بهکار گرفته میشود. حضور و تاثیرگذاری رسانههای نوین در تمامی ابعاد حیات بشری اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح روابط فروملی، ملی و بینالمللی بهطور روزافزون در حال گسترش است. این فناوریها، همراه با رشد روزافزون شرکتهای چندملیتی، سازمانهای بیندولتی و بازیگران غیردولتی، یک جهان بدون مرز را ایجاد کرده است و نظام دولت ـ ملت را بیاعتبار ساخته است. با وجود ادبیات گسترده پیرامون نقش رسانههای نوین در اهداف خرابکارانه(تروریسم، جرم)، نقش رسانههای نوین در صلحسازی و حلوفصل منازعات کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، این پژوهش به بررسی نقشی که رسانههای نوین میتوانند در حلوفصل منازعات و برقراری صلح ایفا کنند، میپردازد. برهمین اساس، سوال پژوهش حاضر این است که رسانههای نوین چگونه میتوانند در حلوفصل منازعات و برقراری صلح نقشآفرینی کنند؟ فرضیة پژوهش این است که رسانههای نوین از طریق تغییر ایستارهای افراد و بازسازی اعتماد، توانمندسازی گروههای اجتماعی و تنوعبخشی مجاری ارتباطی میتوانند بسترهای دموکراتیک حلوفصل منازعات و برقراری صلح را تقویت کنند. روش پژوهش، توضیحی ـ تبیینی است.https://nms.atu.ac.ir/article_7878_909f59337aa13321552518ca042aa94b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-22093112017092300مقایسه کاربرد عکس و متن اخبار در وبگاه شبکه های خبر، العالم و پرستیوی96136788010.22054/cs.2017.20270.185FAفاطمهعظیمی فردمرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیماسیاوشصلواتیانعضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما0000-0003-3894-2792علیرضاعمادالدیندانش آموخته کارشناسی ارشد روزنامه نگاری، دانشگاه صداوسیماJournal Article20170322Selecting a proper photo for news in websites has always been emphasized. Because it’s the photo of the news that persuades or discourages the audience to continue reading. The photo also shapes basic understanding of news. The present study was conducted to compare news contents with news photos, in the three news websites: IRNN, Al-Alam and Press-TV. Using semiotic analysis of Peirce, the researchers tried to find out the semiotic elements of pictures. Kress & van leeuwen pattern for Critical Discourse Analysis of photos and semiotic analysis of Barthes has been used also. Thus, 30 news from these three websites, during a two-month period (Azar And Dey 1394 (22 November 2015 to 20 January 2016() was examined. Results of the analysis show that Press-TV had the best performance among three websites in choosing relevant photos for texts. Furthermore, in 16 news proper relationship between the photo and the text exist and in 8 news, there were no relationship.هدف این مقاله مقایسه تطابق محتوایی عکس و متن اخبار در وبگاه شبکه های خبر، العالم و پرس تی وی است. در راستای این هدف، برای تحلیل نشانهشناسانه تصاویر از الگوی نشانه پیرس (نماد، نمایه و شمایل)، برای تحلیل گفتمان تصاویر از الگوی کرس و ونلیوون (فاصله اجتماعی، زاویه اجتماعی و تعامل اجتماعی)، برای تحلیل متن خبر از الگوی نشانهشناسی متنِ رولان بارت (دلالت صریح، دلالت ضمنی و اسطوره) و برای بررسی ارتباط تصاویر و متن نیز از الگوی بارت (لنگرگاه و بازپخش) بهره گرفته شد. جامعه این پژوهش اخبار وبگاه شبکههای خبر، العالم و پرستیوی طی دو ماه آذر و دی 1394 بود. پس از دو مرحله گزینش و از بین 664 خبر، به صورت نمونهگیری هدفمند تعداد 30 خبر (10 خبر از هر سایت) انتخاب و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که در نمونههای بررسی شده، وبگاه شبکه پرس تی وی عملکرد بهتری در زمینه کاربرد عکس دارد. وبگاه شبکه العالم که نسبت به وبگاه شبکه پرستیوی در کاربرد عکس کمی ضعیف تر عمل کرده است، با اختلافی اندک در رتبه دوم قرار دارد و در انتها وبگاه شبکه خبر قرار دارد که عملکردی بسیار ضعیف در کاربرد عکس در اخبار از خود نشان داد. همچنین بر اساس یافته های پژوهش مشخص شد که 16 خبر از 30 خبری که مورد تحلیل قرار گرفتند (تقریباً نیمی از اخبار) دارای تطابق عکس و متن خبر هستند، در 8 خبر به طور کامل عدم تطابق عکس و متن خبر مشاهده شد.https://nms.atu.ac.ir/article_7880_93800e7dc6c63d97b6985cc30da26d17.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220931120170923A Contrastive Study of Agreement and Disagreement Strategies In Facebook: Persian vs. Englishبررسی مقابلهای راهبردهای تولید کنشهایگفتاریِ موافقتکردن و مخالفت کردن در فیسبوک (مقایسه فارسیزبانان با انگلیسیزبانان)137166787910.22054/cs.2017.22258.227FAامیرزندمقدماستادیار آموزش زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-8555-8481رویاوفایی مهردانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170605Given the inevitable role of social networks in our social-linguistic interactions and because of the fact that social networks need to be analyzed and understood scientifically and that few studies have investigated social networks from a linguistic perspective, the aim of the present study was to investigate and describe agreement and disagreement strategies used by Persian and English native speakers in their comment tags in Facebook. To this end, a corpus of 1196 comments was collected and analyzed based on the existing models of speech act strategies. Also, their use of strategies to express their feelings while agreeing and disagreeing in their comments was analyzed. The findings revealed that there is a significant difference between English and Persian native speakers in terms of the strategies they use for agreement and disagreement speech acts and the expression of their feelings while agreeing and disagreeing. It was also found that there is a difference between males and females in terms of using agreeing and disagreeing strategies and the accompanying strategies for the expression of their feelings; females were observed to use more strategies on the whole. The results of this study can have a contribution to the researchers in the fields of communication sciences and pragmatics.با در نظر گرفتن نقش انکارناپذیر شبکه های اجتماعی در مراودات زبانی-اجتماعی و با توجه به ضرورت شناخت علمی این پدیده ها و به دلیل نبود پژوهش های کافی زبانشناختی در این حوزه، پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبرد های دو کنش گفتاری موافقت و مخالفت کردن در فیس بوک در بین انگلیسی زبان و فارسی زبان انجام شد. بدین منظور پیکره ای متشکل از 1196 کامنت (596 کامنت در هر زبان) انتخاب و بر طبق مدل های موجود تحلیل شد. پیکره جمع آوری شده از بعد راهبردهای ابراز احساسات در هنگام موافقت و مخالفت نیز تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین فارسی زبانان و انگلیسی زبانان تفاوت معنی داری از لحاظ استفاده از راهبرد های موافقت و مخالفت و نیز راهبردهای ابراز احساسات در هنگام موافقت و مخالفت وجود دارد. همچنین، مشخص شد که زنان و مردان هر کدام از راهبردهای متفاوتی برای ابراز احساساتشان در حین موافقت یا مخالفت بهره می برند. به علاوه، نتایج این پژوهش اثبات کرد که به طور کلی زنان نسبت به مردان از راهبردهای بیشتری برای اشاره به دو کنش گفتاری مذکور استفاده می کنند. این یافته ها می تواند در شناخت زبانشناختی شبکه های اجتماعی، به خصوص فیس بوک، و زبان مورد استفاده در آن مورد استفاده پژوهشگران حوزه های علوم ارتباطات و منظورشناسی قرار گیرد.https://nms.atu.ac.ir/article_7879_a055f02e2de7dbe812707491fb78e4d5.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220931120170923Studying the changes of written Farsi as a result of using mobile messaging applications, case study: Dialogue.تغییرات نوشتاری زبان فارسی در گفتگوی کاربران برنامههای پیامرسانی تلفن همراه169194788110.22054/cs.2017.12538.72FAپریساعلیخانیدانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه هنر اسلامی تبریزحمیدهحرمتیاستادیار و عضو هیئت علمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریزسید ابوالحسنمیریمدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20170507There are several elements which influence the manners of users in cyber space especially in mobile apps all of which are minor branches of such space.<br />This article seeks to study the tendency of users’ written language in cyber space to an encoded and symbolic language.<br />From this point of view, the researchers will study the type of users’ manner in cyber space (especially in mobile applications) through studying issues such as the activities of users in groups and private chats.<br />The outcome of researches showed that after using these applications the manner of users will affected by some factors that lead to creating a kind of encoded and symbolic language.<br />The reason could be that there are just writing and written relations in such communications; some parts of body beside oral and aural relations are omitted; and an especial kind of orthography and labels are used.<br />Innovation in this article is contemplating about changes in orthography and written language of Farsi in mobile applications and also studying about the elements which are influential in these changes.عوامل متعددی بر رفتار کاربران در فضای مجازی و به طور ویژه برنامههای کاربردی پیامرسانی تلفن همراه که زیرمجموعهی کوچکی از این فضا هستند موثر است. هدف این پژوهش بررسی گرایش نوشتار کاربران در فضای مجازی به سمت یک زبان رمزگونه و نمایهای است. در این راستا نگارندگان به بررسی نوع رفتار کاربران در فضای مجازی (با تآکید بر برنامههای گوشی تلفن همراه) از طریق مطالعهی فعالیت افراد در گروه-ها، گفتگو های خصوصی، بررسی پروفایل، نمایه، نام کاربری و عناوین گروهها پرداختند. نتایج تحلیلها نشان داد که رفتار کاربران پس از ورود به این برنامهها، متأثر از عواملی خواهد بود که به شکل گرفتن نوعی زبان رمزگونه و نمایهای و در حالت اغراق شده، هیروگلیف نوین منجر شده است. در این نوع از ارتباطات، تنها نوشتار ابزار مکالمات، نوشتار است و در نتیجهی حذف شدن بعضی از اعضای بدن در ارتباطات مانند ارتباط چشمی، از بین رفتن ارتباطات کلامی و شنیدار، از رسمالخط خاص و برچسبها استفاده میشود. نوآوری این پژوهش تفکر در مورد تغییر رسمالخط و نوشتار زبان و ادبیات فارسی در برنامههای کاربردی تلفن همراه و بررسی عوامل شکلگیری آن بودهاست.https://nms.atu.ac.ir/article_7881_d33b4f835f77f6f1b89722dfa58b78fe.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220931120170923The Effect of Multiplayer Network-Based Serious Games Utilization on Student Learning and Motivationتأثیر بازیهای رایانهای آموزشی چندکاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش دانشآموزان195223788210.22054/cs.2017.22377.232FAصلاحاسمعیلی گوجاردانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائیخدیجهعلی آبادیدانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیسعیدپورروستائی اردکانیاستادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170609The aim of this study was investigation the effect of network-based educational games on learning and motivation among boy student. The statistical population consisted of all of the boy students in grade three of an elementary school in Shahriar, Tehran, in the academic year of 2016-2017. The study sample was selected by purposive sampling method and have been divided into tow group of 25 (control and experimental groups). The research methodology was semi-experimental design with pre-test and post-test. At first, the pre-test of learning and motivation were administrated after Treatment in order to assess the students’ mathematic success in the section of the fraction, the post-test was administrated and in order to examine the level of learner motivation keler questionnaires of motivation have been used. The research instrument was researcher-made mathematic achievement test of fraction and Keler questionnaire of motivation, which its reliability was calculated as 0/77 by cuder and Richardson 21 statistical method. Multivariate analysis of covariance was used in order to data analysis. The finding showed that network-based educational games improve the student achievement and motivation level (interest, correlation, satisfaction, expectation) of grade three in elementary school and they can be used as a tool for learning.پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی های رایانه ای چندکاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش دانش آموزان پسر انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان شهریار در استان تهران بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد که به دو گروه 25 نفری (گروه آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. روش تحقیق، روش نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. ابتدا پیش آزمون های یادگیری و انگیزش اجرا شدند بعد از اجرای دوره برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی درس ریاضی در مبحث کسرها از آزمون یادگیری و جهت اندازه گیری میزان انگیزۀ دانش آموزان از پرسشنامۀ کلر استفاده شد. ابزار پژوهش حاضر شامل آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی ریاضی در مبحث کسر ها و پرسشنامۀ انگیزش کلر بود که پایایی آن با استفاده از روش کودرریچادسون21، 77/. محاسبه شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بازی-های آموزشی رایانه ای چند کاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش (علاقه، ارتباط، رضایت، انتظار) دانش آموزان پایۀ سوم مؤثر است و امکان ایجاد ارتباط بین یادگیرندگان در محیطی سرگرم کننده و جذاب فراهم می کند بنابراین می توان از آنها به عنوان ابزاری در یادگیری استفاده کرد.https://nms.atu.ac.ir/article_7882_6259f57ad9c0f5fcd2b128d9399c46c4.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220931120170923Explaining an approach to "computer games literacy":study of structure and content in ''Amnesty the Game''رهیافتی به سواد بازیهای رایانهای؛ مطالعه ساختار و محتوای «بازی عفو»225264788310.22054/cs.2017.21446.209FAآرینطاهریپژوهشگر جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبائی و کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه صدا و سیماسیدبشیرحسینیمدیر گروه علوم نوین رسانه و هیئتعلمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما0000-0003-2396-6396Journal Article20170508In this article we suggest three theoretical realms to media literacy studies based on the three dimensional concept of media in Klaus Bruhn Jensen’s definition. After that, we develop the concept of computer games literacy corresponding to the three realms of media literacy. <br />In Jensen’s definition, concept of “media” understand in three distinct levels: The first level is related to material and technological sense of media; second level is related to close examination on communicating potentials of media; and finally third level is related to social and institutional sense of media. Media literacy in framework of these three levels of media concept, gain distinct realms of detailed ideas for different kind of researches and studies. As a result, we suggest that “computer games literacy” has triple realms corresponding to three theoretical realms of “media literacy”. According to this receipt, we evaluate "Amnesty the Game" in the second part of the article from the perspective of triple realms of “computer games literacy”. <br />Case Study of "Amnesty the Game" showed, how discursive means of the text reproduced in synergistic form in all of the three levels of media concept. This game practiced to expand the knowledge generated by user interaction with the virtual world of the text to the real and historical world through utilizing communicative strategies as: establishing somehow interactive communication with user; linking the virtual identity of the user in the world of the game with his virtual identity on Facebook as a social network.در مقاله حاضر بر مبنای تعریف کلاوس برون ینسن از سطوح سهگانه مفهوم رسانه، سه قلمرو نظری برای طرح مباحث حوزه سواد رسانهای پیشنهاد کرده و مفهوم سواد بازی رایانهای را متناظر با قلمروهای مذکور بسط داده و در انتها بازی رایانهای «بازی عفو» را به عنوان یک مطالعه موردی از منظر قلمروهای سهگانه سواد بازی رایانهای مورد مطالعه قرار میدهیم.<br />طبق تعریف ینسن، مفهوم رسانه، در سه سطح متمایز فهم میشود. سطح نخست سطح مادّی و فنّی (تکنولوژیک)، سطح دوم سطح بیانی و تدقیق در ظرفیتهای ارتباطی و سطح سوم سطح نهادی و اجتماعی است. اگر این معنا و مبنا بر سواد رسانهای و به تبع آن سواد بازی رایانهای تطبیق و تدقیق شود، قلمروهای مفصلی در سه سطح مجزّا و البته متصلی برای طرح نظریات و انجام مطالعات بدست میآید.<br />با رهیافت از این دریافت، «بازی عفو» از منظر ارزیابی قلمروهای مطالعاتی سواد بازی رایانهای مورد مطالعه قرار گرفته و نشان داده شده است که چگونه معانی و ارزشهای گفتمانی این متن، بهشکلی همافزا در هر سه سطح مفهومی ماهیّت رسانهای آن بازتولید شده است. این بازی ازطریق نحوه برقراری ارتباط تعاملی با کاربر، متصل کردن هویت مجازی کاربر در بازی با هویت مجازی او در شبکه اجتماعی فیسبوک، درگیرکردن حافظه اجتماعی کاربر از جهان واقعی و تاریخی با جلوههای متعددی از متن و در نهایت ایجاد دوگانههای ارزشی در لایههای روایی و رویهای خود، کوشیده است، محدوده آگاهیهای حاصل شده از تعامل کاربر با بازی را در جهان مجازی متن، به جهان واقعی و تاریخی تسرّی دهد.https://nms.atu.ac.ir/article_7883_342012fc926fa9db250cb4364fbdda62.pdf