دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941520181023An analysis of Individualism in Virtual Social Networksتحلیل فردگرایی در شبکه های اجتماعی مجازی133913210.22054/nms.2018.28108.379FAمحمدرضاییپژوهشگر مرکز مطالعات اسلام جهانی دانشگاه گوته فرانکفورتمهدیغلامزادهکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20171223The debate regarding the individuality or collectivity of the Iranian society is still alive among the Iranian scholars and sociologists. But, in these debate and also experimental researches on the individualism or collectivism of Iranian society one will notice that no attention has been paid to virtual social networks. However the participation in the virtual social networks has become an important part of Iranians` everyday life, and so it is necessary to examine collectivism and individualism with regard to these networks. In order to study this topic the following inquiry has been started by examining the networked individualism theory of Barry Wellman (2012) and after redefining of the concept, we have made a scale for measuring it. Therefore, one of the innovations in this study is creating a scale for this concept. The results showed that networked individualism exists at a moderate level. Also, the new findings suggest that familism, as a public culture of Iranian society in virtual networks also plays a significant role. Finally, it can be said that the networked individualism`s scale developed in this research, which has happened for the first time, can be a sufficient tool for the study of individualism in cyberspace that needs to be rectified and measured.در میانِ اندیشمندان و جامعهشناسانِ ایرانی مجادلهای مبنی بر فردگرا یا جمعگرا بودن جامعۀ ایرانی وجود دارد؛ اما این مجادله و همچنین پژوهشهای تجربی در مورد فردگرا یا جمعگرا بودن جامعۀ ایران فارغ از توجه به زندگی ایرانیها در شبکههای اجتماعی مجازی، شکلگرفته و انجامشده است. حالآنکه با گسترش استفاده از این شبکهها در سالهای اخیر لازم است تا جمعگرایی و فردگرایی در نسبت با شبکههای مجازی نیز مورد مطالعه قرار گیرد. برای مطالعۀ این موضوع در این پژوهش، کار با نظریۀ فردگرایی شبکهای بری وِلمن (2012) آغاز گردید و درنهایت این مفهوم بازتعریف و مقیاسی برای سنجش آن ساخته شد؛ بنابراین یکی از نوآوریهای این پژوهش ساخت مدل اندازهگیری برای این مفهوم بوده است. یافتههای بهدستآمده نشان از فردگرایی شبکهای در سطح متوسط دارد و بهطورکلی میتوان گفت کنشهای فردگرایانه و جمعگرایانه در سطوح مختلف در شبکههای اجتماعی مجازی دیده میشود. همچنین یافتههای جدید نشان میدهد خانوادهگرایی بهعنوان یکی از فرهنگهای عمومی جامعۀ ایران در شبکههای مجازی نیز نقش چشمگیری دارد. در نهایت میتوان گفت مقیاس فردگرایی شبکهای ساختهشده در این پژوهش که برای اولین بار سنجش شده است میتواند الگوی مناسبی در مطالعه فردگرایی در فضای مجازی باشد که لازم است اصلاح و دوباره سنجش شود.https://nms.atu.ac.ir/article_9132_c79823b43a9adf9d083fda86fe0f9326.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941520181023Influential Factors Affecting Documentary and Drama Content Appealingness from the Youth's Point of Viewعوامل مؤثر بر جذابیت محتواهای داستانی و مستند تلویزیونهای ماهوارهای از نگاه جوانان3572912810.22054/nms.2018.31307.456FAعبدالرحمانعلیزادهاستادیار علوم ارتباطات، گروه علوم اجتماعی دانشگاه گلستان، گرگان، ایرانزرینزرداراستادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180416This paper aims to scrutinize what factors make Iranian youth pick Persian satellite televisions to fulfill their needs to entertain and prefer it to domestic TV channels and to answer this main question that from Youth audiences point of view, which factors affecting documentary and drama content appealingness in satellite televisions? To achieve the answer, 25 qualitative semi-structured individual and group in-depth interview conducted and analyzed by thematic analysis technic through MAXQDA 10 software.<br />Analysis revealed that the main factors of appealingness of drama content of satellite TVs could be summarized to five factors: story telling trends, social sticks, informational emowerment, resistance against domestic TV frames and repetition of familiar patterns. Moreover, there are two main factors which explain appealingness of satellite televisions documentaries to Iranian youth: comprehensiveness of narratives and professional selection and narration of subjects.<br />In general, drama and documentary contents of Persian satellite TVs have three substancial functions for youth audiences which cause their gratification. Audiences gain some Ideas and subjects to communicate, so, they can use this material to expand their social interactions. As well, they can find their familiar patterns, in the world where the other author created that; they can make their own meanings and build their own world. Without any irritating confront with serious content, they get the information from drama and documentary and it make them feel empowered in creating their world and confronting social world and this feeling of surrounding the world make them satisfied.این مقاله به دنبال بررسی عواملی است که سبب شدهاند جوان ایرانی برای تأمین نیاز خود به سرگرمی، شبکههای ماهوارهای را به برنامههای مشابه تلویزیون داخلی ترجیح دهد و به این سؤال پاسخ میدهد که از دید مخاطبان جوان، چه عواملی سبب جذابیت محتواهای داستانی و مستند تلویزیونهای ماهوارهای شدهاند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال با 25 جوان تهرانی مصاحبه فردی و گروهی نیمه ساختاریافته کیفی انجامشده و متن مصاحبهها به روش تحلیل مضمونی و با کمک نرمافزار مکسکیودا تحلیلشده است.<br /> تحلیل یافتههای مصاحبهها نشان میدهد که دلایل جذابیت فیلمها و سریالهای تلویزیونی ماهوارهای را میتوان در مضامین فراگیر زیر خلاصه کرد: روالهای قصهپردازی، چسب اجتماعی، توانمندسازی اطلاعاتی مخاطب، مقاومت در برابر چارچوبهای تلویزیون داخلی و تکرار الگوهای آشنا. همچنین دلایل جذابیت مستندهای تلویزیونهای ماهوارهای را میتوان در جامعیت روایت و انتخاب و روایت حرفهای سوژهها خلاصه کرد.<br /> بهطورکلی محتوای داستانی و مستند شبکههای ماهوارهای سه کارکرد اصلی دارند: مخاطبان با استفاده از محتوا تعاملات خود را گسترش میدهند و موضوعاتی برای ارتباط به دست میآورند. آنها میتوانند در دنیایی که معانی آن را مؤلفان دیگری تولید کردهاند، الگوهای آشنای خود را بیایند و فضای آشنای خود را شکل دهند و با اطلاعاتی که از محتوای داستانی و مستند به دست میآورند، بدون اینکه رنج مواجهه با محتوای جدی را متحمل شده باشند، احساس میکنند در ساختن دنیای خود و مواجهه با جهان اجتماعی توانمندند و این توانمندی بااحساس احاطه بر جهان بهدستآمده که رضایت روانی مخاطبان جوان را در پی دارد.https://nms.atu.ac.ir/article_9128_3172dc03f6139297d6b93c02a133026e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941520181023Cyber Diplomacy Influence on Viewpoint of
Iranian Users of Cyberspace (Case Study: USA Dar Farsi Facebook Webpage)سایبر دیپلماسی دولت آمریکا؛ تأثیر صفحه فیسبوک وزارت امور خارجه آمریکا بر نگرش کاربران ایرانی نسبت به جامعه ایران73112916110.22054/nms.2018.34886.569FAسید روح اللهحاج زرگرباشیدکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-2451-8624احسانموحدیاندکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180418The subject of this article is “U.S Cyber Diplomacy Influence on Viewpoint of Iranian Users of Cyberspace(Case Study: USA Dar Farsi Facebook Webpage)”. Nowadays, using Internet and social networks to advance foreign policy goals and national interests, has become one of the most important issues. From 40’s and during World War II, U.S government tried to implement various cultural programs, stuent exchange programs, and use publications, the media and movies to convince residents of different countries about its foreign policy goals, and it became known as public diplomacy. Considering Iran’s high stance in U.S foreign policy, United States Department of State implemented various cyber diplomacy projects to influence Iranians public opinion that include launching USA Dar Farsi Facebook Webpage. In this thesis, the Author tried to answer one key question concerning this important strategy within US foreign policy system: What is the Influence of USA Dar Farsi Facebook Webpage, as a tool of U.S Cyber Diplomacy, on Viewpoint of Iranian Users of Cyberspace? For this purpose, qualitative content analysis of USA Dar Farsi Facebook Webpage and sending questionnaires to its users and other Iranian users of Internet has been used. The hypothesis is that, comparing to Iranian Internet users who do not read USA Dar Farsi Facebook Webpage content, the USA Dar Farsi Facebook Webpage users are more influenced by cyber diplomacy content and messages and this leads to negative attitude towards Iranian society.موضوع مقاله حاضر مطالعه سایبر دیپلماسی دولت آمریکا و تأثیر آن بر دیدگاه کاربران ایرانی فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه این کشور است. با عنایت به جایگاه مهم ایران در سیاست خارجی آمریکا، وزارت امور خارجه ایالاتمتحده، صفحه فیسبوک فارسی را بهمنظور تأثیرگذاری بر کاربران ایرانی راه اندازی کرده است. مسئله اساسی مقاله، شناسایی میزان تأثیرگذاری استفاده از فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا بهعنوان یک ابزار سایبر دیپلماسی دولت این کشور بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی نسبت به جامعه ایران است. برای پاسخ به پرسش مقاله، از روش تحلیل محتوای کیفی سایتهای رادیو فردا، صدای آمریکا و فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا برای استخراج گزارههای پرسشنامه، و سپس انجام پیمایش استفادهشده است. بر اساس فرضیه اصلی مقاله، کاربرانی که از فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا استفاده میکنند، در مقایسه با کاربرانی که از آن استفاده نمیکنند؛ بیشتر تحت تأثیر محتوا و پیامهای سایبر دیپلماسی این کشور بوده و این امر باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به جامعه ایران در بین آنها میشود. بر همین اساس، میزان استفاده از صفحه فیسبوک فارسی بر نوع نگرش کاربران نسبت به جامعه ایران به مقدار 12 درصد تأثیر دارد که این تأثیر ازلحاظ آماری معنیدار است. همچنین هرچقدر مطالب صفحه فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا مورد تأیید کاربران باشد به میزان 30 درصد تغییر در نگرش (منفی) آنها نسبت به جامعه ایران قابل برآورد است.https://nms.atu.ac.ir/article_9161_129c821cb18c5c61d9e653b0e6a7c57a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941520181023Critical Discourse Analysis of Nuclear Agreements Jokes
The Nuclear Agreement Representation in Persian Jokesتحلیل گفتمان انتقادی جوک در خصوص توافق هستهای؛ بازنمایی توافق هستهای در جوک فارسی113148912710.22054/nms.2018.20595.190FAسرونازتربتیاستادیار علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایرانامینمهدویکارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایرانJournal Article20170409The objective of the present research concerns nuclear agreements jokes that have propagated in social networks. The critical issue of this research is to illustrate the ideological aspects and the relationship of these jokes with the political factions in the case of nuclear agreements. The main question is how language shifts to joke and witticism in power relations. Fairclough’s three dimension model of critical discourse analysis is used in this research. Hence a number of jokes in virtual space regarding nuclear agreement have been analyzed. The consequences shows that the fantasy which derives from the ideological aspects of witticism language represents the existing situation and also construct, sustain, and change the social relation and discursive actions. Textual characteristics show positive and negative representation of jokes. The positive representation constructs in the ideology of dominate power (11enth government) and the negative representation construct in the opposition faction (fundamentalism). The genre of joke is in the service of power and is used in order to hegemonies the power discourse.<em>پژوهش حاضر با هدف بررسی جوکها در خصوص توافق هستهای که در شبکههای مجازی انتشاریافتهاند، انجام شده است. مسئله اصلی این تحقیق آشکار کردن سویههای ایدئولوژیک و وابستگی این جوکها در خصوص امر هستهای با جناحهای قدرت است و این سؤال مطرح است که چگونه زبان در مناسبات قدرت در قالب طنز و شوخطبعی چرخش پیدا کرده است و همچون یک امر رهاییبخش از تحکم و نظم پایگانی موجود، امکان تفسیرهای متفاوت از گفتمان غالب و تکصدا را ایجاد میکند. در این مقاله از روش تحلیل گفتمان انتقادی با رویکرد سهبعدی فرکلاف، نظریه کارناوال باختین و طنز گروستیک استفاده شده است. بدین منظور تعدادی از جوکهای هستهای در فضای مجازی تحلیل و بررسی شدهاند. نتایج نشان داد که خیالپردازی حاصل از جنبههای ایدئولوژیک زبان جوک، وضعیت موجود را بازنمایی و بازتفسیر میکند و به ایجاد، حفظ و تغییر در روابط اجتماعی و کردارهای گفتمانی منتهی میگردد. همچنین با توجه به ویژگیهای متنی آن مشخص شد که تعدادی از آنها، بازتفسیری مثبت و تعدادی نیز بازتفسیری منفی از توافق هستهای دارند. به نظر میرسد که بازنمایی مثبت در قالب ایدئولوژی قدرت حاکم (دولت یازدهم) و بازنمایی منفی در قالب ایدئولوژی اصولگرایان شکلگرفته است. درواقع، ژانر زبانی جوک در خدمت قدرت قرارگرفته و برای هژمونیک و چندصدایی شدن گفتمانهای قدرت به کار گرفته میشود.</em>https://nms.atu.ac.ir/article_9127_fa9c44f1311cf659c945b62a939af163.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941520181023Digital Distribution of Music and Media Innovations in Iranian Businesses (Case Study: Beeptunes.com)توزیع دیجیتال موسیقی و نوآوریهای رسانهای در کسبوکارهای ایران (مطالعه موردی: وبسایت بیپتونز)149176912910.22054/nms.2018.29157.405FAطاهرروشندل اربطانیاستاد گروه مدیریت رسانه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران0000-0002-7826-9208هوماناسعدیاستادیار گروه موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهرانافشینامیدیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران0000-0003-0611-006XJournal Article20180124The disadvantage of the innovation system is one of the main causes of the economic problems in the music industry, and elimination of this problem involves organizing the innovation system in various parts of the music industry, especially in the digital age. In recent decades, the digital distribution of music has been able to create a lot of wealth for different societies. In particular, inside the digital media environment, "distribution" is at the heart of the music industry. Therefore, with a closer look at how digital distribution of music can be systematically mapped out the creation of wealth in the music industry. Using a deep case study, the present study seeks to reach the efficient media market in the digital distribution of music through the identification and analysis of media innovations of an Iranian business (i.e., Beeptunes). In this regard, using the conceptual framework of Media Innovation of Storsul and Krumsvik, innovations in this online business have been analyzed in five dimensions of product, process, position, paradigm and social. The main results of this study indicate that media innovations should not be considered only as technological innovations; instead, online businesses in the digital distribution of music should have a "humanistic" look at innovations Media outlets. The key to the success of online business in the music industry is to pay more attention to the key player in the industry, called the "human".نابسامانی نظام نوآوری یکی از علل اصلی وجود معضلات اقتصادی در صنعت موسیقی به شمار میرود و رفع آنها مستلزم سازماندهی نظام نوآوری در بخشهای مختلف صنعت موسیقی، بهخصوص در عصر دیجیتال میباشد. در دهههای اخیر، توزیع دیجیتال موسیقی بهطور چشمگیری توانسته است برای جوامع مختلف، خلق ثروت زیادی داشته باشد. در محیط اکنونی رسانههای دیجیتال، «توزیع» در محوریت صنعت موسیقی قرار دارد. بنابراین با نگاهی دقیقتر به چگونگی توزیع دیجیتال موسیقی میتوان نقشه دستیابی به خلق ثروت در صنعت موسیقی را بهطور نظاممند ترسیم نمود. این پژوهش با استفاده از یک مطالعه موردی عمیق، به دنبال آن است که از طریق شناسایی و تحلیل نوآوریهای رسانهای یک نمونه کسبوکار ایرانی در توزیع دیجیتال موسیقی (بیپتونز)، راه دستیابی به بازار کارآمد رسانهای در دنیای دیجیتالی صنعت موسیقی ایران را هموار سازد. در این راستا، با استفاده از چارچوب مفهومی نوآوری رسانهای استورسول و کرومسویک، نوآوریهای صورت گرفته در این کسبوکار آنلاین در پنج بُعد محصول، فرایند، موقعیت، پارادایمی و اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج اصلی این پژوهش نشان میدهد که نوآوریهای رسانهای نباید تنها بهمنزله نوآوریهای تکنولوژیکی در نظر گرفته شوند؛ در عوض، کسبوکارهای آنلاین در توزیع دیجیتالی موسیقی باید نگاهی «انسانگرایانه» نسبت به نوآوریهای رسانهای اتخاذ کنند. کلید موفقیت کسبوکارهای آنلاین در صنعت موسیقی، توجه بیشتر به بازیگر کلیدی این صنعت یعنی «انسان» میباشد.https://nms.atu.ac.ir/article_9129_ad754046dbea3493bdfb4e9f1a044475.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941520181023A Comparative Study on the Function of Mass Media in Social Media Mainstreaming in Morteza Pashaei's Death Reportمطالعه تطبیقی عملکردِ رسانههای جمعی در جریانسازی رسانههای اجتماعی از خبرِ فوت مرتضی پاشایی179216913410.22054/nms.2018.27593.365FAسیاوشصلواتیانعضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما0000-0003-3894-2792مصیبعلی اکبرزاده آرانیکارشناسی ارشد روزنامهنگاری دانشگاه صداوسیماعباسناصری طاهریعضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیماJournal Article20180105The purpose of this article is to provide a comparative study on the performance of mass media in Morteza Pashaei’s death report. 9 news sites or top news agencies were selected and their contents were analyzed in the three periods of before his death, from his death to the funeral ceremony and the week after the funeral. Also, the first half pages of the 24 news papers of the country with the largest circulations were surveyed. Five news sections of the IRIB, and the satellite news channels of BBC Persian, Manoto and Voice of America were selected using purposive sampling. Then, the process of mainstreaming was extracted and the actions of each of the media, in different sections of this news, were identified. The two methods of content analysis and quantitative content analysis were used to identify the contents and to count the present units in the text messages respectively. According to the findings of this research, the prevalence of the social media on mass media is evident in this news mainstreaming. Social media were at the fore front in the first wave. In the second wave, the mass media tried to recompense their retardation from this huge volume of news and they entered quickly and tried to accompany the first wave. But the speed of the events made the mass media to lose the initiative, so that no media can manage the flow of information in the third wave desirably.هدف این مقاله مطالعه تطبیقی عملکرد رسانههای جمعی در جریان خبریای است که رسانههای اجتماعی پیرامون خبر فوت مرتضی پاشایی ایجاد کردند. 9 سایت خبری یا خبرگزاری برتر انتخاب و مطالب آنها در سه بازه زمانی پیش از فوت، از زمان فوت تا تشییع و هفته پس از تشییع تحلیل شد. همچنین نیمصفحه اول 24 روزنامه پرتیراژ کشور بررسی شد. از بین بخشهای خبری صداوسیما نیز پنج بخش خبری و شبکههای ماهوارهای خبری، بیبیسی فارسی، منوتو و صدای آمریکا به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. سپس روند جریانسازی خبری استخراج و اقدامات هر یک از رسانهها در مقاطع مختلف این جریان خبری مشخص گردید. برای تحلیل دادهها از دو روش تحلیل مضمون برای شناسایی مضامین و از روش تحلیل محتوای کمی برای شمارش واحدهای موجود در متن پیامها استفاده شد. بر اساس یافتههای این پژوهش سبقت رسانههای اجتماعی بر رسانههای جمعی در این جریانسازی خبری مشهود است. در موج اول، رسانههای اجتماعی پیشتاز بودند. در موج دوم، رسانههای جمعی سعی کردند، عقبافتادگی خود را از این حجم عظیم خبری جبران کنند و بهسرعت وارد شده و تلاش نمودند با موج اول همراهی کنند. اما سرعت حوادث باعث میشود ابتکار عمل از دست رسانههای جمعی خارجشده و هیچ رسانهای نتواند در موج سوم به مدیریت مطلوب جریان خبری خود بپردازد. موج تولید محتوا در شبکههای اجتماعی، رسانههای جمعی را غافلگیر میکند و سایتهای خبری با پوشش همهجانبه خبری موضوع پاشایی، بیش از اینکه به فکر جهتدهی به افکار عمومی باشند، به فکر جذب یا نگهداشتن مخاطبان خود هستند.https://nms.atu.ac.ir/article_9134_2c1ab0c8a265e8c346658c4493d86c78.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941520181023Mechanism of Governmental Power in Siamak Filizadeh`s works According to Michel Focult` ideas (case study: underground exhibition)تحلیل مکانیسم قدرت حاکمیتمند در آثار سیامک فیلیزاده بر اساس آرای فوکو (مطالعه موردی: نمایشگاه اندر گراند)217258913010.22054/nms.2018.31071.450FAفریدهآفریناستادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنانJournal Article20180408A general view to the works of contemporary Iranian artists shows that the Qajar problems are the repetitive commonplace preoccupation.The aim of the article is to find out the types of elements of mechanisem of Governemental power in Siamak filizadeh`s photographes. The descriptive-analytical method & genealogy approach, is used. the works of Filizadeh are analyzed Relying on its function, and the object and techniques, and differentiation system in the works of the exhibition. In these photos, the many characters and symbolic rules of the Qajar court art have been manipulated. Consequently, the composition of the works of Filizadeh, despite the Qajar period's ruptures, are to distinguish itself from other contemporary works. In some of these works, by revealing part of the mechanism of capitalism, there is a kind of temporary resistance that, in the case of preservation, forms the basis or the syntax for the works of other artists. The contemporary artworks return to this period`s concepts to some kind of refreshment the history as becoming. the opportunity to revisit the problematic rupture between visible and invisible forms, discursive and non-discursive acts in court art, so on, is provided. History is formed in the same turns and twists and through the conflict of forces. The genealogist is able to see the struggled forces beyond the body of events & visible forms. the reasons for this return to the Qajar period can be rooted in that such rupture in present with emphasis on capitalistic ways & means.با توجه به رواج فرمهای رویتپذیر هنر دوره قاجار در آثار برخی از هنرمندان معاصر ایران، هدف تحقیق، تحلیل مکانیسم قدرت حاکمیتمند در 6 اثر نمایشگاه آندرگراند سیامک فیلیزاده است. سؤال تحقیق درباره چگونگی نگاه به مؤلفههای این مکانیسم در آثار یادشده در دو بخش نظام سلطنتی/حکومتی و سرمایهداری است. روش خوانش آثار توصیفی-تحلیلی با بهرهگیری از آرای میشل فوکو و رویکرد «تبارشناسی» است. در این رویکرد مؤلفههایی چون کارکرد یا هدف؛ شیوه، ابزار یا تکنیک و نظام تمایزگذاری در مکانیسم قدرت حاکمیتمند، تحلیل میشود. خوانش توصیفی مؤلفههای بصری، نوشتاری و پسزمینه آثار یادشده سلطه خطوط عمودی و سطوح کشیده، رنگهای سرد؛ تیره و گرفته، استفاده اندک از نوشته و تأکید بسیار بر عناصر معماری در پسزمینه را نشان میدهد. در این آثار از بسیاری از قوانین نمادین هنر درباری نماد زدایی و در شخصیتهای تاریخی دستکاری صورت گرفته است. خوانش تحلیلی ترکیببندی آثار فیلیزاده با وجود اینکه حاکی از نیرویِ گسست دوره قاجار یعنی هنر نمادین درباری از جریان هنر اعتراضی و بازاری است؛ گسست سنت و مدرنیته و آغازههای گسست سلطنت مشروطه از مشروعه را نشان میدهد. در این عکسها خوانش توصیفی جزییاتی چون لباس برند و مارک شخصیت بدمن و سوپرمن ناصرالدینشاه، لباس پاپ آرتی و دستبند و گردن بند طلای او، مانکنها، زنان لاغراندام و... به تأثیر سرمایهداری از طریق فرهنگ بر جامعه هنرمند اشاره میکند. نتیجه اینکه در این آثار همراهِ تأکید بر ابزار و تکنیک و هدف قدرت حاکمیتمند در یک نظام سلطنتی، از مؤلفههای قدرت حاکمیتمند در نظام سرمایهداری نیز پرده برداشته میشود.https://nms.atu.ac.ir/article_9130_da506b610b31d5acf109606f4bc2fd93.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941520181023The relationship between the use of social networks with Cognitive and emotional intelligence, creativity and Personality traits in usersرابطه استفاده از شبکههای اجتماعی با هوش شناختی، هوش هیجانی، خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی در کاربران258286913110.22054/nms.2018.31796.473FAمریمطاهریاندانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانعلیدلاوراستاد گروه سنجش و اندازه گیری دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیمحمدرضارسولیدانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانسید وحیدعقیلیدانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20180227The present study investigates the relationship between the use of social networks with cognitive intelligence, emotional intelligence, and creativity and Personality traits in users. The research method in this study is descriptive-correlation method and, we developed a structural model by using the calculated correlation coefficients. The statistical population of the present study included all high school female students in Tehran during the academic year of 1395-96 and the sample size was selected based on Cochran formula equivalent to 400 people. The data were gathered by five questionnaires of Raven's intelligence, Bar-On Emotional Intelligence, Torrance Creativity, NEO Five-factor Personality traits, and Social Network, Researcher’s Questionnaire. Also, the analysis of the test information was done in two descriptive and inferential categories, the main results of which are as follows:<br />Based on the results, it was found that the direct effect of intelligence on the use of social networks is not meaningful, but the effect of intelligence on social networks with the mediation of emotional intelligence is inversely significant. Also, the results of the study indicated that the direct effect of emotional intelligence could predict the use of social networks. The research hypothesis that creativity predicts the use of social networks is not confirmed. Also, the results showed that the effect of Personality traits on social networks with the mediation of emotional intelligence is inversely significant.And emotional intelligence has a greater role in predicting the use of social networks than other cognitive variables.پژوهش حاضر به بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی با هوش شناختی، هوش هیجانی، خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی در کاربران میپردازد. روش تحقیق به کار برده شده در این پژوهش توصیفی، همبستگی بوده و با استفاده از ضرایب همبستگی محاسبهشده، اقدام به تدوین مدل ساختاری گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران معادل با 400 نفر انتخاب شد. اطلاعات لازم بهوسیله پنج پرسشنامه هوش ریون، هوش هیجانی بار- آن، خلاقیت تورنس، ویژگیهای شخصیتی پنج عاملینئو<strong>[1]</strong> و پرسشنامه محقق ساخته شبکههایاجتماعی جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات آزمون نیز در دوطبقه توصیفی و استنباطی صورت گرفت که عمدهترین نتایج آن بدین قراراست: بر اساس نتایج مشخص شد که اثر مستقیم هوش بر استفاده از شبکههای اجتماعی معنادار نمیباشد، اما اثر هوش بر شبکههای اجتماعی با مداخله هوش هیجانی بهصورت معکوس معنادار است. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که اثر مستقیم هوش هیجانی توانسته است استفاده از شبکه اجتماعی را پیشبینی کند. فرضیه پژوهشی مبنی بر اینکه خلاقیت، استفاده از شبکههای اجتماعی را پیشبینی میکند، تأیید نشد. اثر ویژگیهای شخصیتی بر شبکههای اجتماعی با مداخله هوش هیجانی بهصورت معکوس معنادار است و هوش هیجانی در مقایسه با سایر متغیرهای شناختی نقش بیشتری در پیشبینی استفاده از شبکههای اجتماعی دارد.
<br clear="all" />
[1]. NEO Five-factor Personality traitshttps://nms.atu.ac.ir/article_9131_e8f0b9b3c2ee36c57eb1053eb733b878.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941520181023Adaptive Case Study 9 Educational Computer Games with Principles and Standards for Educational Computer Games Designتطبیق موردی 9 بازی رایانهای آموزشی با اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازیهای رایانهای آموزشی287321913310.22054/nms.2018.26648.344FAزهرانصراصفهانیکارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیخدیجهعلی آبادیدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیاسماعیلزارعی زوارکیدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-3584-4118Journal Article20171104The current study is conducted with the purpose of analyzing the content of educational computer games based on principles and standards of game design. The basic questions of this research are as follows: 1. Are the educational computer games produced based on the standards of significant computer game design? 2. Do the produced educational computer games correspond with the elements and principles offered by specialists of game design? The statistical population is all the produced educational computer games. Convenience sampling is used to select samples; hence, 9 educational computer games are selected and analyzed. Data collection tools include a self-made checklist prepared based on the two main research question. The validity of checklist was approved by supervisor, advisor and other experts, and to determine its reliability using the composite reliability coefficient, a 94 percent agreement was obtained. This checklist contained the five point Likert scale and data were analyzed using SPSS software. Research findings indicate that all games analyzed in terms of principles and standards are in a relatively good (average) state.پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای بازیهای رایانهای آموزشی بر اساس اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی است. سؤالات اساس این پژوهش عبارتاند از: 1. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده بر اساس استانداردهای طراحی بازیهای رایانهای جدی ساخته شدهاند؟ 2. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده با عناصر و اصول عمومی طراحی بازی مطابقت دارند؟ روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری این پژوهش تمام بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده میباشد. جهت انتخاب نمونه از نمونهگیری در دسترس استفادهشده است و بهاینترتیب 9 بازی رایانهای آموزشی انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل یک چکلیست محقق ساخته میباشد. برای محاسبه ضریب پایایی در این پژوهش از روش ضریب پایایی مرکب استفاده شد و توافق 94/0 به دست آمد. این چکلیست دربرگیرنده مقیاس پنجدرجهای لیکرت است و دادهها با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که همه بازیهای مورد بررسی از نظر دارا بودن اصول و همچنین استانداردها در وضعیت نسبتاً مطلوب (متوسط) قرار دارند.https://nms.atu.ac.ir/article_9133_cc022a09aaf2e2b10c7ecc240bb89dca.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941520181023The role of social media in the scientific communication of faculty members at Allameh Tabatabai Universityنقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی322351916410.22054/nms.2018.27860.371FAگلنساگلینی مقدماستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-0815-1298میتراصمیعیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائیمریمکمالیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20171215The present research study endeavors to define the role of social media in the scientific communication of faculty members at Allameh Tabatabai University. It uses an analytical survey method. To collect the necessary data, a questionnaire was developed in accordance with Kietzmanns social media model and Zuccala’s invisible college concept as applied to scientific communication. The Cronbach alpha coefficient was used to verify the validity of the questionnaire; its value was 0.91. The statistical population was 460 members of the university’s academic staff. From this population, 150 people were randomly selected. SPSS software was used for data analysis. The results showed that the social medium preferred by faculty members was Google Scholar. An analysis of relationships showed that faculty members interacted mostly with other specialists in the country, while they also followed other colleagues and specialists via social media. The formation of groups occurred mostly within the university. Regarding dialogue and conversation, e-mail was the most popular medium in communication. Faculty members were honest in their use of social media in their communication. Finally, trust, identity, and information sharing were found to be at a medium level in communication through social media.پژوهش حاضر، با هدف تبیین نقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس مدل لانه زنبوری کیتزمان در رسانههای اجتماعی و مدل دانشگاه نامرئی (مدل زاکالا) در ارتباطات علمی بوده است. برای روایی پرسشنامه؛ روایی صوری- محتوایی و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آن 91/. بدست آمد. جامعه آماری 460 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی تهران بودند و 150 نفر به شکل نمونهگیری تصادفی ساده به پرسشنامه پاسخ دادند. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین استفاده از انواع رسانههای اجتماعی 1۳/2 پایینتر از حد متوسط بوده و ارتباطات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گوگل اسکالر بیشتر از سایر رسانهها بوده است. بیشترین ارتباط اعضای هیات علمی با متخصصان داخل کشور بود و بیشترین علت حضور آنها در رسانههای اجتماعی، آشنایی آنان با دیگر تخصصها و استفاده از توان متخصصان رشتههای دیگر بوده است. بیشترین گفتگو و مکالمه از طریق ایمیل صورت گرفته است. به طور متوسط اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی برای معرفی خود در رسانههای اجتماعی صداقت داشته و بیشترین تشکیل گروه متعلق به گروه آموزشی دانشگاه خودشان بوده است.https://nms.atu.ac.ir/article_9164_8774b6ab0e9df63aa3e381db8b53910b.pdf