دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220951820190823Exposure of the Siegfried Kracauer and Roger Scruton Theories in Essence of the Representation of the Film Media with Appraoch to the Theory of Imagination in the Philosophy of Religious Artمواجههی نظریه «زیگفرید کراکوئر» و «راجر اسکروتن» در ماهیت بازنمایی رسانه فیلم با رویکرد به نظریه «خیال» در فلسفه هنر دینی1301020210.22054/nms.2019.40113.693FAاحمدرضامعتمدیاستادیار دانشگاه صداو سیماJournal Article20190221Exposure of the Siegfried Kracauer and Roger Scruton Theories in Essence of the Representation of the Film with Appraoch to the Theory of Imagination in the Philosophy of Religious ArtExposure of the Siegfried Kracauer and Roger Scruton Theories in Essence of the Representation of the Film with Appraoch to the Theory of Imagination in the Philosophy of Religious ArtExposure of the Siegfried Kracauer and Roger Scruton Theories in Essence of the Representation of the Film with Appraoch to the Theory of Imagination in the Philosophy of Religious ArtExposure of the Siegfried Kracauer and Roger Scruton Theories in Essence of the Representation of the Film with Appraoch to the Theory of Imagination in the Philosophy of Religious ArtExposure of the Siegfried Kracauer and Roger Scruton Theories in Essence of the Representation of the Film with Appraoch to the Theory of Imagination in the Philosophy of Religious ArtExposure of the Siegfried Kracauer and Roger Scruton Theories in Essence of the Representation of the Film with Appraoch to the Theory of Imagination in the Philosophy of Religious Art«زیگفرید کراکوئر» بهمثابه آخرین نظریهپرداز واقعگرا در دوران کلاسیک، وجه ذاتی ماهیت بازنمایی رسانه فیلم را «مفاهیم بنیادین» و به تعبیر خودش «رویکرد عکاسانه» تلقی میکند و خلاقیتهای فنی را عرضِ ذاتی فیلم میشناسد. «راجر اسکروتن»، «بازنمایی» را حد اطلاق به کنشی میداند که «علت غایی» خودش باشد. اگر عکس «الف»، تصویرگر موضوع «ب» است، به شرطی عکس «الف» مصداق بازنمایی است، که مقصود اصلی دیدار، عکس «الف» باشد و نه دیدن موضوع «ب». بنابراین «رویکرد عکاسانه» در فیلم، که ذهن آگاه و نیت هدفمند را از واسطۀ موضوع «بازنموده» و تصویر آن حذف میکند؛ نه کنش «بازنمایی» تلقی میشود و نه بالمآل «اثر هنری».<br />منازعه ناتمام شکلگرا ـ واقعگرا در دوران کلاسیک، در نظریههای فیلم معاصر یا در مباحث زبانشناختی، نشانهشناختی، معناشناختی، روانکاوی، جامعهشناختی،... مفقود میشود و یا در نظریههایی معطوف به منازعه، چون راجر اسکروتن و موارد مشابه، به انسداد مضاعف میرسد. مدعای این نوشتار آن است که رویکردهای شناختی، همواره در جمعبندی منازعه شکلگرا ـ واقعگرا به بنبست میرسد. راهکار بنیادین، رویکرد هستیشناختی به ماهیت بازنمایی فیلم است، که از ابتدا مورد توجه متفکران و فلسفهورزان «فلسفه هنر دینی» بوده است. روش تحقیق در این نوشتار برمبنای پژوهش کتابخانهای و تحلیلی ـ توصیفی است.<br /><br />دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220951820190823A new approach for trust computing in mobile social networksروشی نوین برای محاسبه اعتماد در شبکههای اجتماعی موبایلی31621020310.22054/nms.2019.33062.505FAفرشته آزادیپرنداستادیار گروه رایانه، دانشکده علوم ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانفرزاممتین فراستادیار گروه رایانه، دانشکده علوم ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانفاطمهمهدی خانلودانشجوی کارشناسی ارشد گروه رایانه، دانشکده علوم ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20180722Mobile social networks facilitate connections through mobile devices, and users of these networks can use mobile to access, share and distribute information. With increasing the number of users on social networks, the large amount of shared information and the dissemination of created information cause some problems such as rumor propagation and access to incorrect information. The most powerful tools for validity of received information is based upon the trust value which is assigned by the others. However, considering the subjective and perceptive nature of the concept of trust, the mapping of trust in a computational model is one of the important issues in computing systems of social networks. In addition, there may be various communities on social networks and all users will not be directly connected to each other, which leads to a more complex process of calculating trust. In this research, using user characteristics in social networks, a fuzzy classification approach is proposed, and the trust is computed between users in a class using a computational model. Also trust is gained between users who are not directly connected, using the combination, transition and aggregation processes. By comparing the results, it can be seen that the proposed method recognizes trustworthy people with high precision.شبکههای اجتماعی موبایلی موجب تسهیل ارتباطات از طریق موبایل میشوند که کاربران این شبکهها از موبایل بهمنظور دسترسی، اشتراک و توزیع اطلاعات استفاده میکنند. با افزایش روزافزون کاربران در شبکههای اجتماعی، حجم زیادی از اطلاعات به اشتراک گذاشته میشود که مشکلاتی ازجمله انتشار مطالب نادرست و شایعات دروغ را نیز به دنبال دارد. در این زمینه قویترین عامل برای سنجش صحت اطلاعات، استفاده از اعتبار هر کاربر بهعنوان منبع توزیع اطلاعات است. اعتبار هر کاربر بهعنوان منبع پخش اطلاعات میتواند بر اساس اعتماد دیگر کاربران به آن کاربر محاسبه شود. با توجه به ذهنی و ادراکی بودن مفهوم اعتماد، نگاشت اعتماد به یک مدل محاسباتی یکی از مسائل مهم در سیستمهای محاسباتی شبکههای اجتماعی است. ازجمله پیچیدگیهای فرآیند محاسبه اعتماد در این شبکهها توجه به این موضوع است که در شبکههای اجتماعی، اجتماعات گوناگونی وجود داشته که همه کاربران آنها بهصورت مستقیم به یکدیگر متصل نمیباشند. در این مقاله با استفاده از ویژگیهای کاربران در شبکههای اجتماعی، روشی منطبق بر منطق فازی برای دستهبندی کاربران پیشنهادشده است که اعتماد بین کاربران واقع در یک دسته با استفاده از مدل پیشنهادی محاسبه میشود. همچنین با استفاده از فرآیندهای ترکیب، انتقال و اجتماع اعتمادها، اعتماد بین کاربرانی که بهصورت مستقیم به یکدیگر متصل نیستند نیز بدست میآید. بررسی نتایج بیانگر این مسئله است که روش پیشنهادشده اعتماد افراد را در یک شبکه با دقت قابل قبولی معین میسازد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220951820190823Comparative study on the Professional use of Smartphone tools Between online journalists, print and Radio&TV journalists in Iranمطالعه مقایسهای استفاده حرفهای از تلفنهمراه هوشمند بین روزنامهنگاران آنلاین، چاپی و رادیو تلویزیونی ایران65961020410.22054/nms.2019.40736.708FAعلیرضاکتابداردانشجوی دکترای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانیونسشکرخواهاستادیار دانشکده ی مطالعات جهان دانشگاه تهرانزهراخرازی آذراستادیار دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20190224The basic question of this article is that what is the difference between online journalists, print and Radio&TV journalists in terms of amount and manner to use Smartphone Tools? Accordingly, in the framework of the survey method and using the tools of the Iranian Journalists' Questionnaire, a statistical analysis of two comparative hypotheses is to be tested: (1) There is a difference between the three groups of online journalists, print journalists and Radio&TV journalists in the "amount" of using Smartphone and (2) there is difference between the three groups of online journalists, print and Radio&TV journalists in the "manner" of using Smartphones. The results showed that there is no significant difference between the "amount" of print and Radio&TV journalists' use of Smartphones, but the amount of online journalists using Smartphones is higher than others. It was also concluded about the "manner" of use. The dominant use of online and print media from Smartphones was "networking" usage and the dominant use of Radio&TV journalists was "communicative" usage. پرسش اساسی مقاله این است که بین روزنامهنگاران آنلاین، چاپی و رادیوـتلویزیونی از نظر میزان و نحوه استفاده از ابزارهای تلفنهمراه هوشمند چه تفاوتهایی وجود دارد؟ بر اساس این پرسش، در چارچوب روش پیمایشی و استفاده از ابزار پرسشنامه شیوه استفاده نمونه ۴۰۰ نفری از روزنامهنگاران ایران گردآوریشده تا با تحلیل آماری دو فرضیه مقایسهای به آزمون گذاشته شود: (1) بین سه گروه روزنامهنگاران آنلاین، روزنامهنگاران چاپی و روزنامهنگاران رادیوـتلویزیونی در «میزان» استفاده از تلفنهای همراه هوشمند تفاوت وجود دارد و (2) بین سه گروه روزنامهنگاران آنلاین، روزنامهنگاران چاپی و روزنامهنگاران رادیوـتلویزیونی در نوع استفاده از تلفنهای همراه هوشمند تفاوت وجود دارد. نتایج نشان داد هرچند بین «میزان» استفاده روزنامهنگاران چاپی و رادیوـتلویزیونی از تلفنهمراه هوشمند تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما میزان استفاده روزنامهنگاران آنلاین از تلفنهمراه هوشمند بیشتر از دیگران است. همچنین دربارة «نحوه» استفاده نتیجه گرفته شد استفاده غالب روزنامهنگاران چاپی و آنلاین از تلفنهمراه هوشمند، استفاده «شبکهای» و استفاده غالب روزنامهنگاران رادیوـتلویزیونی، استفاده «ارتباطی» بوده است.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220951820190823Investigating the role of mobile-based social network in the reproduction of the ethnic identity of Kurdish students in Tehran universitiesنقش شبکههای اجتماعی موبایلی در بازتولید هویت قومی دانشجویان کرد دانشگاههای تهران971291020510.22054/nms.2019.35922.597FAامیرکیهاندانشجوی علوم ارتباطات دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامیمحمد مهدیفرقانیدانشیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائیافسانهمظفریاستادیار گروه علوم ارتباطات،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران.0000-0003-3855-7552Journal Article20181022The purpose of this article is to survey the role of mobile social network in reproduction of the ethnic identity of Kurdish students in Tehran universities. To this end, using the deductive strategy, we have set up a theoretical framework for compilation (the theory of Domestication of Media, Ted Robert gurr's Ethno-Political Identity Theory and Henri Tajfel's social identity Theory). The data collection tool was a written questionnaire. A sample of 400 students from Kurds in social sciences and human sciences of Tarbiat Modarres, Tehran, Shahid Beheshti, Allameh Tabataba'i and Shahed universities were surveyed using cluster sampling. The statistical analysis of the survey also revealed that the social software programs included the Telegram, the Instagram, WhatsApp and Emo. Analytical results have shown that Telegram and Instagram, without controlling the impact of political, social and cultural variables, have been related to the ethnic identity of students, but by controlling the impact of these variables, the impact of the use of social media on telegrams and Instagram has been greatly reduced. Thus, the present paper has shown that modern social media is only a new way of representing the identity of individuals and the main causes of ethnic identity escalation should be sought in the offline world and among structural causes such as relative deprivation, dissatisfaction, ethnical life experience, and so on.هدف مقاله حاضر مطالعه نقش شبکههای اجتماعی تلفن همراه در بازتولید هویت قومی دانشجویان کرد دانشگاههای تهران است. بر اساس این هدف، با استفاده از استراتژی قیاسی اقدام به تنظیم چارچوب نظری تلفیقی (نظریه اهلی سازی رسانه، نظریه هویت قومی- سیاسی تد رابرت گر و نظریه هویتی هنری تاجفل) شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه کتبی بوده و نمونه آماری شامل 400 نفر از دانشجویان کرد رشتههای علوم اجتماعی و انسانی دانشگاههای تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی و شاهد بوده که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخابشدهاند. نتایج تحلیل آماری این بخش از تحقیق نیز نشان داده است که نرمافزارهای اجتماعی پرمخاطب شامل تلگرام، اینستاگرام، واتسآپ و ایمو بوده است. نتایج تحلیلی نشان داده است که تلگرام و اینستاگرام، بدون کنترل تأثیر متغیرهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با هویت قومی دانشجویان رابطه داشتهاند؛ امّا با کنترل تأثیر این متغیرها، تأثیر استفاده از رسانههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بشدت کاهش پیدا کرده است. بهاینترتیب مقاله حاضر نشان داده است که رسانههای اجتماعی نوین تنها فضای جدیدی برای بازنمایی هویتی افراد بوده و عوامل اصلی تشدید هویت قومی را باید در دنیای آفلاین و در بین علل ساختاری ازجمله محرومیت نسبی، نارضایتی، تجربه زیسته اقوام و غیره جستجو کرد.
دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220951820190823The relation of using satellite, Internet and virtual social networks on the attitude toward friendship with the opposite sex before marriage (Case study: Students of Arak University)بررسی رابطه بین استفاده از ماهواره، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی و نگرش به دوستی با جنس مخالف قبل از ازدواج (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاههای شهر اراک)1311661020610.22054/nms.2019.24689.297FAاحسانمبارکیکارشناس ارشد جامعه شناسیمحمدشرفیدکتری مدیریت آموزش عالی0000-0003-1246-4593Journal Article20180523The purpose of this study is to investigate the relation of the use of modern communication technologies (satellite, Internet, and virtual social networks) on students' attitude toward the friendship with the opposite sex before marriage in the context of the "Cultivation effects" frameworks, "effects of consequences". The method of this study was correlation and data were collected by using a questionnaire from male and female students of state universities, Payame Noor, Islamic Azad University and Arak Medical Sciences University, which were selected by inappropriate Stratified sampling method. Pearson correlation coefficient and hierarchical regression were used to analyze the data. The results of the hierarchical regression analysis showed that among the research variables, using virtual and satellite social networks after sex control, religious beliefs, and the relationship between parents and their children, 26% of the changes in the attitude towards friendship with the opposite sex can be explained. Also, there was no significant relationship between the use of the Internet and the attitude toward the friendship with the opposite sex. Among the variables of control, gender, and religious beliefs, they significantly related the attitude toward the friendship with the opposite sex. In general, the use of satellite, the use of virtual networks, gender, and religious beliefs have been able to explain 62 percent of the variation of the dependent variable in the statistical population of the research.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی (ماهواره، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) بر نگرش دانشجویان به دوستی با جنس مخالف قبل از ازدواج در چارچوبهای «اثرات کاشت» گربنر، «اثرات پیامدهای» ویندال انجام گرفت. روش تحقیق حاضر همبستگی بوده و دادهها با استفاده از پرسشنامه از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی و علوم پزشکی شهر اراک که به شیوه نمونهگیری طبقهای نامتناسب انتخابشده بودند، جمعآوری شد. بهمنظور تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد از بین متغیرهای تحقیق استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و ماهواره بعد از کنترل جنس، اعتقادات دینی، و میزان ارتباط والدین با فرزندان توانستهاند 26 درصد از تغییرات نگرش به دوستی با جنس مخالف را تبیین نمایند. همچنین بین استفاده از اینترنت و نگرش به دوستی با جنس مخالف رابطۀ معناداری مشاهده نشد. از بین متغیرهای کنترل، جنس و اعتقادات دینی بهگونهای معنادار قادر به پیشبینی نگرش به دوستی با جنس مخالف بود. در مجموع میتوان گفت، استفاده از ماهواره، استفاده از شبکههای مجازی، جنس و اعتقادات دینی توانستهاند 62 درصد از تغییرات متغیر وابسته را در جامعۀ آماری تحقیق پیشبینی نمایند<em>.</em>
<strong> </strong>دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220951820190823Mediatization of Everyday Life and Family Healthرابطه رسانه ای شدن زندگی روزمره و سلامت خانواده1672021020710.22054/nms.2019.38261.644FAمنصورهتبریزیدکتری جامعه شناسی فرهنگیJournal Article20190312Family is one of the most important social units and its health is very effective in the health of the community and its members. The mediatization of everyday life is a process that refers to the continuous bonding of the individual's everyday life to the media, a process that can affect the health of the family. Accordingly, in this research, focusing on 530 families with a child, using the survey method, the relationship between the mediatization of everyday life and family health (including five dimensions), and the effect of the consumption of each of the three media of the internal TV, Satellite programs and the Internet were questioned. The results of the research indicate that the mediatization of everyday life has a significant negative correlation with family health and this relationship is visible in the dimensions of family relational and process health. In a more detailed analysis, the two dimensions of mediatization of identity and the mediaization of interactions have had a negative correlation with the overall index of family health and family relational health. Internet usage and satellite usage have also decreased with the increase in media out of the family's health, and the use of internal television has not played a role in the media process.خانواده یکی از مهمترین واحدهای اجتماعی است و حفظ سلامت آن در سلامت جامعه و اعضای آن تأثیر بسزایی دارد. رسانهای شدن زندگی روزمره فرآیندی است که به پیوند مداوم زندگی روزمره فرد با رسانهها اشاره دارد، فرآیندی که میتواند سلامت خانواده را متأثر سازد. بر این اساس، در این تحقیق با تمرکز بر 530 خانواده تهرانی دارای فرزند، و با استفاده از روش پیمایش، رابطه رسانهای شدن زندگی روزمره و سلامت خانواده (شامل پنج بعد)، و تأثیر میزان مصرف هر یک از سه رسانه تلویزیون داخلی، شبکههای ماهوارهای و اینترنت بر این رابطه مورد پرسش قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آناند که رسانهای شدن زندگی روزمره رابطه معنادار معکوسی با سلامت خانواده دارد و این رابطه معکوس در ابعاد ارتباطی و فرآیندی سلامت خانواده نمود دارد. در تحلیلی جزئیتر، دو بعد رسانهای شدن هویت و رسانهای شدن تعاملات همبستگی منفی با شاخص کل سلامت و با سلامت ارتباطی خانواده داشتهاند. همچنین میزان مصرف اینترنت و استفاده از ماهواره با افزایش رسانهای شدن از سلامت خانواده کاستهاند و استفاده از تلویزیون داخلی نقشی در فرآیند رسانهای شدن نداشته است.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220951820190823The sociological consequences of media literacy on awareness of citizenship rights and democracityپیامدهای جامعهشناختی سواد رسانهای بر آگاهی از حقوق شهروندی و دموکراسیخواهی2032281020810.22054/nms.2019.27012.350FAسمیهرستگاریکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازعبدالرضانواحدانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازعزیزحزباویمربی گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20180214The media literacy is considered as requirement in technology ear to train active and awarded citizens. The critical capability of media, skills to make programs and fair access to media and ability to control media usage are dependent on media literacy. A number of benefits of the media literacy can be mentioned such as helping to awareness and understanding of the citizens of receiving massages from the media, having a critical approach to mentioned massages, wanting a right from the media atmosphere and having a share from the media atmosphere in accordance with the acceptance or the lack of acceptance. The goal of current research is to investigate sociological consequences of media literacy on awareness of citizenship rights and democracity among Ahvaz people were more than 18years. The research conducted as applied through descriptive-analytic research. It was a survey and used researcher-made questionnaire. The population of those were more than 18 years included 780728 citizens, after that 392 participant selected by Cochran formula. The results revealed that level of media literacy in Ahvaz was average. There was direct and significant relationship between media literacy-independent variable-, awareness of citizenship rights and democracity-dependent variables-. In fact improving media literacy cause to improve dependent variables.<em>سواد رسانهای لازمه عصر ارتباطات برای پرورش شهروندانی آگاه و فعال است. قدرت نقد رسانهها، مهارت در تولید محتوا، دسترسی عادلانه به رسانهها و توانایی کنترل مصرف رسانهای همگی در گرو داشتن سواد رسانهای است. </em><em>سواد رسانهای به شهروندان کمک میکند که به پیامهای دریافتی از رسانهها دیدی نقادانه داشته و داشتن سهمی از فضای رسانهای را حق خود بدانند و در رد یا قبول پیامهایی که به آنها عرضه میشود و سود و ضررشان آگاه گردند. </em><em>پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای جامعهشناختی سواد رسانهای </em><em>بر آگاهی از حقوق شهروندی و دموکراسیخواهی (</em><em>در بین شهروندان 18 سال به بالای شهر اهواز) </em><em>انجامشده است. نوع پژوهش کاربردی و ماهیت آن توصیفی- تحلیلی بوده است. در این پژوهش از روش پیمایشی و از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشده است. جامعه آماری جمعیت 18 سال به بالای ساکن شهر اهواز به تعداد </em><em>780728 </em><em>نفر بوده و</em><em> </em><em>حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر 392 نفر برآورد شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میزان سواد رسانهای شهروندان شهر اهواز در حد متوسط است. بین متغیر سواد رسانهای بهعنوان متغیر مستقل و آگاهی از حقوق شهروندی و دموکراسیخواهی بهعنوان متغیرهای وابسته رابطه معنیداری مشاهده شد؛ یعنی با افزایش سواد رسانهای، میزان متغیرهای وابسته نیز افزایش مییابد.</em>دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220951820190823The US digital diplomacy toward Iran during the presidency of Obamaدیپلماسی دیجیتال آمریکا در برابر ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما2292581020910.22054/nms.2019.34778.558FAمحمدرضانوروزپوردانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی تهرانفریدهمحمد علیپوراستادیار روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20180820Abstract<br />The United States of America has always used public diplomacy as a "strategic" tool in its foreign policy towards the Islamic Republic of Iran. During Barack Obama’s presidency, "digital diplomacy" and "social networks”, for some reasons, including the lack of traditional diplomatic relationship with Iran & the necessity of having a tool for managing the public opinion and collecting information from inside Iran, had been paid special attention. Therefor during Hillary Clinton's term as secretary of state, using digital diplomacy and, in particular, twitter diplomacy (twiplomacy) as an effective tool for the US foreign policy, was significantly intensified, in a wayTwitter, Facebook and YouTube played very effective roles in the protests against the 2009 Iranian presidential election results. Hence, the main question of the present research is how the US State Department usede digital diplomacy to affect Iran during the Obama administration. Using the explanatory method, the hypothesis is investigated that the US Department of State, in the frame work of digital diplomacy, has managed a soft war against Iran through using Twitter and its capabilities to bring people on the streets, organize the protesters, collect information from within Iran, and publish targeted analyses, and disseminate a wave of Iran-phobia across the world.ایالاتمتحده آمریکا همواره در سیاست خارجی خود در قبال جمهوری اسلامی ایران از ابزار دیپلماسی عمومی بهصورت «راهبردی» استفاده کرده است اما به دلایلی ازجمله نداشتن رابطه دیپلماتیک سنتی با ایران و لزوم داشتن ابزاری برای مدیریت افکار عمومی و جمعآوری اطلاعات از داخل ایران، در سالهای ریاست جمهوری باراک اوباما توجه ویژهای به «دیپلماسی دیجیتال» و «شبکههای اجتماعی» ایجاد شد. استفاده از دیپلماسی دیجیتال و بهطور خاص دیپلماسی توئیتری (توئیپلماسی) بهعنوان ابزاری کارآمد برای سیاست خارجی آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و وزارت خارجه هیلاری کلینتون شدت گرفت و به نقشآفرینی مؤثر در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 در ایران با استفاده از توئیتر، فیسبوک و یوتیوب و بعدازآن منجر شد. ازاینرو، سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه وزارت خارجه آمریکا از دیپلماسی دیجیتال برای تأثیرگذاری بر ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما بهره برده است؟ در پاسخ با استفاده از روش تبیینی، این فرضیه بررسی میگردد که وزارت خارجه آمریکا در چارچوب دیپلماسی دیجیتال با استفاده از توئیتر و ظرفیتهای آن برای به خیابان کشاندن و سازماندهی معترضین به نتیجه انتخابات، جمعآوری اطلاعات از داخل ایران و انتشار تحلیلهای هدفمند و اشاعه ایران هراسی در مقیاس جهانی به مدیریت جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220951820190823Representation of Ethnic and Religious Stereotypes in Digital Games and Justification of aggressiveness in public spaces: The case study of Grand Theft Auto gameبازنمایی کلیشه های نژادی و مذهبی در بازیهای دیجیتال و توجیه جنگ طلبی و خشونت گرایی در مکان های عمومی شهر: مطالعه موردی بازی سرقت بزرگ اتوموبیل2592841021010.22054/nms.2019.30672.439FAمقدادمهرابیدکتری ارتباطات، دانشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات وی کیم وی، دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپورJournal Article20180319Digital games have become a popular form of entertainment among different people specially adults and adolescents. The game Grand Theft Auto series has taken a lot of attention from young people around the world so that according to Wikipedia game sales the version of San Andreas has sold more than 43 million copies around the world. With the release of the series of this game, politicians have criticized them for their aggressive content. The review of literature confirms that game researchers have mainly analyzed the game effects on young players, but they have seldom critiqued misrepresentation of minor ethnicities and minor religions. In this paper, with the methodology of game feature analysis of the games including Grand Theft Auto: San Andreas, Kumawar, Splinter cell: Black List, Delta force, Sandstorm: Pirate Wars, Total warrior and America’s Army we indicate how they misrepresent ethnical minors such as African-Americans and Muslims with stereotypes or how they justify aggressive tendency and behavior in the stressful public places of U.S.A. after September 11th attacks.بازیهای دیجیتال تبدیل به سرگرمی رایج گروههای مختلف مردم بویژه نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا گردیده است. مجموعه بازیهای سرقت بزرگ اتومبیل موردتوجه نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا قرار گرفته است، بهگونهای که طبق آمار فروش ویکیپدیا نسخه سان آندریاس این بازی بیش از 43 میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش داشته است. با انتشار این بازیها که سرشار از خشونت هستند، انتقادهایی از سوی سیاستمداران نسبت به خشونت موجود در آنها صورت گرفته است و الگور که معاون بیل کلینتون بود، گروه نگهبان جهت نظارت بر محتوای بازیها را تشکیل داد. مرور ادبیات تحقیق نشان میدهد پژوهشگران اغلب به تحلیل تأثیرات مخرب این نوع بازیها بر نوجوانان پرداختهاند اما کمتر به انتقاد از بازنماییهای کلیشهای بازیها از اقلیتهای قومی و مذهبی پرداختهاند. جهت پر کردن این خلأ پژوهشی در این مقاله با تحلیل بازیهای سرقت بزرگ اتومبیل: سان آندریاس، کوما وار، اسپلینتر سل: لیست سیاه، دلتافورس، نبرد: طوفان شن، جنگجوی تمامعیار، و ارتش آمریکا به این نتیجه رسیدهایم که این بازیها گروههای اقلیت مثل سیاهپوستان و مسلمانان را به مجموعهای از تصاویر کلیشهای فرو میکاهد و با تأثیر گذاشتن بر بازیکنان خشونتگرایی در مکان عمومی هراسزده شهر پس از حادثه یازده سپتامبر آمریکا را توجیه میکند. در پایان با بیان خلأهای پژوهشی در حوزه بازنمایی در بازیهای دیجیتال پیشنهادهایی جهت پژوهش بیان میگردد. دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220951820190823The Country Used to Be Hanging in the Air, It Is Now Floating on Water…: Thematic Analysis of Online Jokes Related to April 2019 Flash Flooding"قبلا ممکلت رو هوا بود الان افتاده رو آب...": تحلیل محتوایی جوک های مجازی حادثه سیلاب فروردین ماه 13982853161038510.22054/nms.2019.42598.743FAسیده فهیمهپارسائیاناستادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران0000-0003-1781-2948Journal Article20190508In recent years, production and dissemination of jokes related to tragic and non-tragic events have turned into a social phenomenon. The reasons for the production, the nature, contents, functions, and repercussions of such a discourse definitely need in-depth sociological and anthropological analysis and scrutiny; among others. Focusing on a recent catastrophe, the present study aims at analyzing jokes related to April 2019 widespread flash flooding in Iran. The corpus consisted of 100 jokes collected from social networking sites. Through adopting qualitative thematic analysis, the jokes’ contents were coded and then categorized. The findings reveal that the flooding resulted in production of jokes with political-critical, religious, gendered, and neutral themes. In other words, a large number of jokes were not neutral and based on the Iranians’ lived experiences and backgrounds contained socio-political and ideological meanings. <br />Keywords: Disaster jokes, Flash flooding, Social networking sites, Qualitative thematic analysis, Political-critical jokes, Religious jokes, Gendered jokes, Neutral jokes.<em>در سالهای اخیر ساخت و انتشار جوکهای برخاسته از حوادث و موضوعات خوشایند و ناخوشایند جامعه (جوکهای فاجعه) به یک پدیده اجتماعی در ایران تبدیلشده است. بیشک دلایل پیدایش، ماهیت، محتوا، و کارکردها و کژکارکردهای این گفتمان نیازمند بررسی از ابعاد مختلف جامعهشناسی، مردمشناسی و بررسی فرهنگعامه است. این پژوهش با تمرکز بر رویدادی اخیر، به بررسی محتوایی جوکهای ساختهشده در خصوص حادثه سیلاب گسترده در فروردینماه 1398 در ایران میپردازد. دادههای پژوهش مشتمل بر بیش از 100 جوک است که از شبکههای اجتماعی در خصوص این حادثه گردآوری شد که با روش تحلیل محتوای کیفی کدگذاری و سپس مقولهبندی گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که پدیده سیلاب منتهی به ساخت جوکهایی با مضامین سیاسی- انتقادی، اعتقادی-مذهبی، جنسیتی و منفعلانه گردیده است. بهعبارتیدیگر، بخش اعظمی از این جوکها خنثی نبوده، برگرفته از تجربه زیسته و پیشزمینه ذهنی مخاطب ایرانی هستند و دارای بار ارزشی سیاسی-اجتماعی و ایدئولوژیکی هستند.</em>