نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی- کسب‌وکار دانشگاه رازی کرمانشاه.

2 استادیار گروه کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه.

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر مصرف رسانه‌های نوین بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارآفرینی دانشگاه تهران است. در سال‌های اخیر مطالعات محدودی در حوزه رسانه و کارآفرینی انجام‌ شده که بیشتر آن‌ها به کارآفرینی در رسانه‌ها پرداخته و به نقش ترغیبی و ترویجی رسانه‌ها در حوزه کارآفرینی توجه نکرده‌اند. این پژوهش برای اولین باراست که در ایران به بررسی تأثیر مصرف رسانه‌های نوین بر قصد کارآفرینانه می‌پردازد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است و جامعه آماری 450 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع ارشد و دکترای رشته کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در سال 95-1394 هستند. نمونه‌گیری به روش احتمالی طبقه‌ای نسبی متناسب و حجم نمونه 210 نفر است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که افراد موردمطالعه به‌طور میانگین چهار ساعت از شبانه‌روز از اینترنت استفاده می‌کنند و بیشترین میزان رسانه‌های نوین اینترنتی مورداستفاده به ترتیب شامل وب‌سایت‌های خبری آنلاین، شبکه‌های اجتماعی مجازی، وب‌سایت‌های علمی و آموزشی و وبلاگ‌ها و ویکی‌ها بوده است. نتایج بیانگر این است که رابطه معنادار و مثبتی بین مصرف رسانه‌های نوین و قصد کارآفرینانه در بین دانشجویان وجود دارد. بدین معنا که هرچه میزان مصرف رسانه‌های نوین اینترنتی در بین دانشجویان بالاتر می‌رود، انگیزه و قصد کارآفرینانه در میان دانشجویان موردبررسی به‌ویژه در بُعد درک امکان‌پذیری برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار و اقدام علمی برای شروع فعالیت کارآفرینانه تقویت می‌شود. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نیز نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های نوین از طریق تأثیرگذاری بر سایر متغیّرها (شاخص‌های قصد کارآفرینانه) به‌صورت غیرمستقیم بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تأثیر داشته‌ است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effects of New Media Consumption upon Student Entrepreneurial Intentions

نویسندگان [English]

  • shiva moradi 1
  • nader naderi 2

چکیده [English]

The present study was aimed at investigating the effects of new media consumption upon the entrepreneurial intention of the students of entrepreneurship at Tehran University. The method applied in the research was a questionnaire-based survey, with the statistical population consisting of all M.A. and PhD students selected using the stratified sampling method. The results showed a significantly direct relationship between the use of new online media and all variables. The structural equation-modeling analysis of the theoretical model, based on AMOS software, was employed. In the modeling process, the basic model was modified for three times and the final model was extracted and analyzed based on the Goodness-of-Fit Index. The analysis of the relationships in the final model suggested that the use of new Internet media did not directly influence the students' entrepreneurial intentions but indirectly affected their entrepreneurial intentions by influencing their perceived desirability, feasibility, and pragmatism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • entrepreneurial intention
  • new media consumption
  • entrepreneurship students
-  جعفری مقدم، سعید؛ زالی، محمدرضا؛ جلیل زاده، مریم. (1390)، عوامل بازدارنده قصد کارآفرینانه دانشجویان: مورد مطالعه دانشگاه تهران، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره‌های 25 و 26.
-  زالی، محمدرضا؛ ناهید، مجتبی. (1393)، شناسایی نقش‌های تلویزیون ایران در توسعه کارآفرینی در ایران بر مبنای روش‌شناسی کیو (Q)، نشریه رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، ش. دوم.
-  زعفریان، رضا؛ خرمی، زهرا؛ محمدی الیاسی، قنبر. (1390)، شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های نقش تلویزیون در توسعه فرهنگ کارآفرینی. مطالعات میان‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول، شماره دوم.
-  سورین، ورنر؛ جیمز تانکارد. (1381)، نظریه‌های ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران: دانشگاه تهران.
-  معتمد نژاد، کاظم. (1371)، وسایل ارتباط‌جمعی، تهران: نشر دانشگاه علامه طباطبائی.
 مک کوایل، دنیس. (1387)، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه: پرویز اجلالی، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها. 
-  مهدی زاده، سید محمد. (1389)، نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران: نشر همشهری، چاپ اول.
-  ناهید، مجتبی؛ زالی، محمدرضا. (1391)، چگونگی اثرگذاری رسانه‌های جمعی (تلویزیون) در توسعه فرهنگ کارآفرینی، فصلنامه اقتصاد نوین تجارت، شماره‌های 29 و 30.
-  واحد وحدت‌کار، مهدی؛ برادران، محمدصادق. (1389)، ارائه مدل و راهکار نقش‌آفرینی رسانه (رادیو و تلویزیون)، اولین کنفرانس بین‌المللی در مدیریت نوآوری و کارآفرینی در شیراز.
-  ویندال، سون؛ سیگنایزر، بنو؛ اولسون، جین. (1376)، کاربرد نظریه‌های ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
-    Ajzen, I., & Fishbein, M. (1999). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
-     Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman: New York.
-    Carr, J. C. and Sequeira, J. M. (2007), "Prior family business exposure as intergenerational influence and entrepreneurial intent: A Theory Planned Behavior approach". Journal of Business Research. Vol, 60, PP.1090-1098.
-    Gartner, W.B. (1985), “A conceptual framework for describing the phenomenon of new venture creation”, Academy of Management Review, Vol. 10 No. 4, pp. 696-706. 
-    (GEM)Global Entrepreneurship Monitor Report, (2014). Executive Report, Babson College, Babson Park, MA, USA/ LBS, London, UK.
-    Guerrero, Maribel; Rialp, Josep; Urbano, David (2008). the impact of desirability and feasibility on entrepreneurial intentions: A structural equation model. Int Entrep Manag J, 4:35–50.
-    Hang, M. & A. V. Weezel (2007). "Media and Entrepreneurship: What Do We Know and Where Should We Go?" Media Business Studies, 4(1), 51-70
-    Olming, K., & MacFarquhar, N. (2007). Lessons learnt from supporting mass Media to improve the business environment. Geneva: International Labour Organisation.
-    Kokinov, B. (2007) "Can Mass Media and the Educational Institutions Change the Entrepreneurial Culture? A Study of How a Single Story Can Change the Risk-taking Behavior of Individuals", Global Business and Economics Review, Vol. 9, Nos. 2/3.
-    Krueger, N. F. Jr. & Carsrud, A. (1993). Entrepreneurial intentions: Applying the theory of planned behaviour. Entrepreneurship and Regional Development, 5(4), 315-330.
-    Krueger, N. (2009). Entrepreneurial intentions are dead: Long live entrepreneurial intentions. In Understanding the entrepreneurial mind (pp. 51-72). Springer New York.
-    Lewis, Jeff. (2002). Cultural Studies: The Basics. London: Sage
-    Lister, Martin & Dovey, Jon & Giddings, Seth& Grant, Iain & Kelly, Kieran(2009), New Media: a critical Introduction,London & New York:routledge.
-    Machesney, Robert W. (1999). Rich Media, Poor Democracy. Chicago: University of Illinois Press.
-    Shapero, A. (1982). Social dimensions of entrepreneurship. In the encyclopedia of Entrepreneurship. (Eds.). C. Kent, D. Sexton, & K. Vesper. Englewood Cliffs, NJ. Prentice Hall, 72-90
-     Ali, S., Lu, W., Cheng, C., & Chaoge, L. (2012). Media Inattention for Entrepreneurship in Pakistan. European Journal of Business and Management, 4(18).
-    Specht, P. H. (1993). Munificence and Carrying Capacity of the Environment and Organizational Formation. Entrepreneurship Theory and Practice, 17, 77-86.