نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

2 دکترای تخصصی ادبیات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان

چکیده

هدف اصلی این پژوهش شناخت نحوه بازنمایی و برساخت اسطوره اتوپیا در تولیدات سینمای‌هالیوودی مرتبط است. روش به کار گرفته‌ شده در آن نیز روش نشانه‌شناسی است. در این پژوهش از میان تمام فیلم‌های با موضوع آرمان‌شهر در هزاره جدید، سه فیلم تأثیرگذار که هرکدام نوعی خاصی از آرمان‌شهر محسوب می‌شوند، به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. هر یک از این فیلم‌ها معنای منسجم و یکسان را در قالب متن و زمینه‌ها و عناصر بصری متفاوت در لوای نوعی خاصی از اتوپیا مطرح کردند. مثلاً اتحاد و نفی فردگرایی در فیلم آواتار در یک نسبت همنشینی با قبیله، طبیعت و روح حاکم بر طبیعت نشانه‌گذاری شده است که در آن آرمان‌شهر، زندگی طبیعی همراه با اتحاد مردم و مسئولیت‌پذیری و رابط صمیمی به تصویر کشیده شده است. آرمان‌شهر به تصویر کشیده شده در فیلم بهشت نیز به آرمان‌شهر کارل مارکس و جامعه کمونیستی می‌پردازد که در آن انقلاب طبقه کارگر درنهایت باعث برچیده شدن تضاد طبقاتی و یکسان شدن افراد در قبال دسترسی به منابع و رفع تبعیض می‌شود؛ فیلم سرزمین فردا نیز نمودی از آرمان‌شهری است که اتین کابه به تصویر می‌کشد و نشان از تفریحگاه‌هایی دارد که دیزنی‌لند برای سرگرمی مردم و جذب مخاطبان به سمت‌هالیوود در نظر گرفته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Representation of the Utopia myth in contemporary Hollywood Cinema: Semiotics of "Avatar", "Elysium" and "Tomorrowland" films

نویسندگان [English]

  • Masoud Taghiabadi 1
  • hamid taghiabadi 2

2 AF

چکیده [English]

The main purpose of this study is to understand how the representation and construction of the myth of utopia in Hollywood productions works .
The method used in this research is semiotic method. In this study, among all films on the theme of utopia in the new millennium, we were selected and analyzed three Effective films that each of them are a certain kind of utopia. Each of these films, presented the same consistent meaning in a different context and visual elements in the guise of a certain kind of utopia. For example, unity and rejection of individualism in the Avatar movie has been code in a syntagmatic Ratio with the tribe, nature and dominant spirit of nature. In that utopia, Natural life is depicted with people's unity and responsibility and intimate relationships. depicted utopia in the elysium film also refers to Karl Marx's utopia and communist society. In this film, working-class revolution leading to the abolition of class conflict and the Uniformity of people for access to resources and the elimination of discrimination. as well as Tomorrowland is a manifestation of utopian film that Etienne cabet depicts that And represents the resorts that Disneyland is considered for people's entertainmente and attract them to Hollywood.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Utopia"
  • "Hollywood"
  • "representation"
  • "semiotics"
  • "Barthes"
-  ادوارد، جیمز. (1383)، "آرمان‌شهر و ضد آرمان‌شهر در آثار علمی تخیلی"، ترجمه: بابک مظلومی، مجله فارابی، شماره 53.
-  اسلامی، سید حسین. (1382)، "مرد چهار فصل/گزارش و نقد اتوپیای توماس مور"، خردنامه همشهری، آذر، شماره 8.
-  توسلی، غلامعباس. (1384)، نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران: انتشارات سمت.
-  دانشوری نسب، عبدالحسین، " نگاهی به فیلم آواتار"، بارگذاری شده در سایت مردم‌شناسی، دسترسی در تاریخ 7 خرداد 1395/ http://anthropology.ir
-  صادقی، لیلا. (1387)، "هیچ‌چیز بیرون از متن وجود ندارد: بررسی نشانه‌شناسی داستان خروس اثر ابراهیم گلستان"، مجله نوشتا، شماره نهم
-  فکوهی، ناصر. (1383)، انسان‌شناسی شهری، تهران: نشر نی، چاپ دوم
-  فیسک، جان. (1380)، فرهنگ تلویزیون، ترجمه: مژگان برومند، فصلنامه ارغنون، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شماره 19.
-  کابه، اتین. (1372)، سفر به آرمان‌شهر (ایکاری)، ترجمه: محمد قاضی، تهران: انتشارات تهران
-  گودن، کریستیان. (1383)، آیا باید از اتوپیا اعاده حیثیت کرد؟ سوسن شریعتی، تهران: قصیده‌سرا،
-  مالوی، لورا. (1382)، "لذت بصری و سینمای روایی"، ترجمه: فتاح محمدی، ارغنون، شماره 23، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی
-  مؤذنی، حمید. (1391)، فوتبال و سینما، تهران: نشر قطره، چاپ اول
-  مارکس، کارل. (۱۳۸۲)، دست‌نوشته‌های اقتصادی و فلسفی ۱۸۴۴، ترجمه: حسن مرتضوی، تهران: نشر آگه، چاپ سوم.
-  مهدی زاده، سیدمحمد. (1387)، رسانه‌ها و بازنمایی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
-  هیوارد، سوزان. (1381)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمه: فتاح محمدی، تهران: نشر هزاره سوم
 
-  Tietgen, Jörn. (2006). “Political Utopias in Film”, Spaces of Utopia: An Electronic Journal, nr. 3, Autumn/Winter, pp. 114-131
-  Maker Joel Gilbert. (2014). “ Utopia and the Vast Left Wing Conspiracy” 2-3
-  Dahrendorf, R. (1967). “Society and Democracy in Germany” New York: Doubleday Anchor.
-  Eliav-Feldon, M. (1982). “Realistic Utopias: the ideal imaginary societies of the Renaissance” 1516-1630. Oxford: Clarendon Press
-  Gomes, mayra Rodrigues. (2010). “Avatar: Between Utopia and Heterotopia”.
-  OLSSEN, MARK. (2003). "Totalitarianism and the ‘Repressed’ Utopia of the Present: moving beyond Hayek, Popper and Foucault, Policy Futures in Education, Volume 1, Number 3
-  Zhang Rui, 'Elysium:' Utopia in danger", September 6, 2013/ http://china.org.cn/ دسترسی در تاریخ 25 اردیبهشت 1395
-  MacDonald, Kevin, “Elysium: An all too real dystopian vision of the future, August 21, 2013/ http://www.theoccidentalobserver.net/ دسترسی در تاریخ 25 اردیبهشت 1395
-  C. Webster, Stephen, “Why the Sci-Fi Film “Elysium” Is Practically Made for Progressives// August 12, 2013/
 http://www.commondreams.org/دسترسی در تاریخ 28 اردیبهشت 1395
-  Utopian Society –" Utopias Types” دسترسی در تاریخ 14 فروردین 1395/ //www.utopiaanddystopia.com
-  http://damouse.com/Take Charce at Epcot: First Walt Disney World Theme Park to Offer Electric Vehicle Chargers/ دسترسی در تاریخ 26 اسفند 1394