نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهراء

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهراء

3 دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه درگیرسازی در رسانه اجتماعی با تصویر و در نهایت انتخاب مقصد گردشگری است. بدین منظور مدل مفهومی که رابطه‌ی بین درگیرسازی، تصویر ذهنی شناختی، تصویر ذهنی عاطفی و انتخاب مقصد را نشان می‌دهد، ارائه و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و ابزار پرسشنامه اقدام به اجرای پژوهش گردید. جامعه مورد بررسی پژوهش کاربران گروه‌های گردشگری فعال در تلگرام بوده و روش نمونه‌گیری، نمونه دردسترس است. داده‌های جمع‌آوری شد و با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار SPSS22 و AMOS 22 مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحلیل مدل پژوهش حاکی از این بود که درگیرسازی در گروه‌های تلگرامی با محوریت گردشگری با تصویر ذهنی شناختی و تصویرذهنی عاطفی از مقصد رابطه معناداری دارد. علاوه بر این، تصویر ذهنی شناختی و تصویر ذهنی عاطفی نیز با انتخاب مقصد رابطه معنا‌دار داشتند. در نهایت، این پژوهش به شواهدی مبنی بر رابطه مستقیم درگیرسازی بر انتخاب مقصد دست نیافت. سرانجام، با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهادها کاربردی جهت بهره‌گیری از کانال تلگرام به سازمان‌های مدیریت مقصدهای گردشگری کشور، ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The impact of Customer Engagement with Social Media Groups on Image and Destination Selection

نویسندگان [English]

  • Zeinab Zamani 1
  • Manije Haghighi Nasab 2
  • Neda Zarandian 3

1 PhD student in Marketing Management, Faculty of Social Sciences and Economics, Al-Zahra University

2 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Social Sciences and Economics, Al-Zahra University-

3 Ph.D student of Tourism Management, Faculty of Management, Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the relationship of engagement in social media with the image and tourism destination selection, ultimately. For this aim, a conceptual model that shows the relationship between engagement, cognitive mental image, emotional image and destination selection was designed and the research was carried out by using survey method and questionnaire tool. The target population of the study was the users of the active tourism groups in Telegram, and an available sample was our sampling method. Collected data were tested by using structural equation modeling and by helping SPSS22 and AMOS22. The results of the research model analysis indicated that there is a significant relationship between engagement in tourism-based Telegram groups with a cognitive and emotional image of the destination. In addition, cognitive mental image and emotional mental image have also a meaningful relationship with the destination selection. Finally, this study did not find evidence of a direct relationship between engagements with destination selection. At sum up, practical propositions for using telegram channel by tourism destination management have been provided.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Destination Image
  • Destination Selection
  • Engagement
  • Social Media
  • Telegram
  • منابع

    • امامی, علی‌رضا؛ رنجبریان, بهرام و فتحی, سعید. (1393). تصویر ذهنی ادارک شده از یک کشور و تأثیر آن بر قصد بازدید گردشگران (مورد مطالعه: ایران). فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین. 3 (14), 133-148.
    • اجاق، سیده زهرا و میرزایی، سیدرسول . (1395). تحلیل کنش های ارتباطی و مدیریت تاثیر در گروه های تلگرام. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین. 2(5)، 75-100.
    • دانایی‌فرد، حسن و الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل. (1393). روش‌شناسی پژوهش‌های کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار، چاپ نهم.
    • دلاور, علی ؛ قادری, اسماعیل و مجدی, نیما. (12393). جایگاه رسانه‌های اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. 9 (28), 1-16.
    • طباطبایی نسب, سیدمحمد و ماه آورپور, فهیمه. (1396). مدل‌سازی ساختاری عوامل مؤثر بر شهرت مقصد گردشگری و تأثیر آن بر ارزش ویژۀ برند مقصد (مطالعة موردی: شهر اصفهان). گردشگری شهری، 4، (1), 71-86.
    • طولابی, زینب و نصرالهی وسطی, سیمین. (1396). تأثیر منابع اطلاعاتی بر تصویر ذهنی از مقصد گردشگری (مورد مطالعه: شهرستان خرم‌آباد). فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. 12 (38), 111-127.
    • فرزانه, سیف‌الله و فلاحتی شهاب‌الدینی, راضیه (1394). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی) مورد مطالعه: دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بابل. دو فصلنامه مشارکت و توسعه اجتماعی. 1 (1),1-22.
    • محمدی, مصطفی. (1395). نگرش عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری مقصد به نقش رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی مقصد گردشگری در شهرستان رامسر. مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری 5 (19), 75-93.
    • محمودی, سمیه؛ رنجبریان, بهرام و فتحی, سعید. (1394). توسعه مدل تصویر ذهنی گردشگران بالقوه از مقصد گردشگری ایران. مطالعات مدیریت گردشگری. 10 (29), 21-44.
    • منصوری مؤید, فرشته و سلیمانی, سمیرا. (1391). ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. 7 (18), 93-110.
    • مهدی‌زاده طالشی، سیدمحمد؛ خالدیان، اقبال و فردوسی، مهراوه. (1396). نقش نرم‌افزار اجتماعی «تلگرام» در تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از منظر رأی‌دهندگان. مطالعات رسانه‌های نوین. 3 (10):9-42.
    • Baloglu, Seyhmus., & McCleary, Ken. (1999). "A Model of Destination Image Formation". Annals of Tourism Research, 26(4), 868-897.
    • Beerli, Asuncion., & Martin, Josefa D. (2004). "Factor Influncing Destination Image". Annals of Tourism Management, 31(3), 657-681.
    • Bowden, Jana Lay-Hwa. (2009). "The process of customer engagement: A conceptual framework". Journal of Marketing Theory and Practice, 17 (1), 63-74.
    • Brodie, Roderick J., Ilic, Ana., Juric, Biljana., & Hollebeek, Linda. (2013). Consumer engagement in a virtual brand community: An exploratory analysis 66, 105-114. Journal of Business Research, 105-114.
    • Cheung, Christy M.K., Lee, Matthew K.O., & Jin, Xiao-Ling. (2011). Customer engagement in an online platform:A conceptual model and scale development.. In The proceedings of the thirty-second international conference on information systems (ICIS). Shanghai,China.
    • Crompton, John. (1979). An assessment of the image of Mexico as a vacation destination and the influence of geographical location upon that image. Journal of Travel Research, 17 (4), 18-23.
    • Dimanche, Frederic. (2003). Destination image evaluation: PartI. Available: http://www.moonshine.es/ECLIPSE.
    • Dwivedi, Abhishek. (2015). A higher-order model of consumer brand engagement and its impact on loyalty intentions. Journal of Retailing and Consumer Services, 24, 100-109.
    • Gartner, William.C. (1989). Tourism image: Attribute measurement of state tourism products using Multidimensional scaling techniques. Journal of Travel Research, 28 (2), 16-20.
    • Gartner, William.C, & Hunt, John D. (1987). An analysis of state image change over a twelve-year period (1971-1983)., 16 (2) (Fall), 15-19. Journal of Travel Research, 16 (2), 15-19.
    • Goodrich, Jonathan N. (1978). The Relationship Between Preferences for and Perceptions of Vacation Destinations: Application of a Choice Model. Journal of Travel Research, 17 (2), 8-13.
    • Harrigan, Paul., Evers, Uwana., Miles, Morgan., & Daly, Timothy. (2017). Customer engagement with tourism social media brands. Tourism Management, 59, 597-609.
    • Hose, Thamson. A. and Wickens, Elaine (2004). Typologies, tourism locations and images: Meeting the real needs of real tourists. In S. Weber & R. Tomljenovic (Eds.). Reinventing a tourism destination. Facing the challenge (pp. 103-114). Institute for Tourism, Zagreb
    • Hollebeek, Linda D., Glynn, Mark S., & Brodie, Roderick J. (2014). Consumer brand engagement in social media: Conceptualization, scale development and validation. Journal of Interactive Marketing, 28 (2), 149-165.
    • Hsu, Meng- Hsiang ., Tien, Shih- Wei., Lin, Hsein- Cheng., & Ming Chang, Chun. (2015). Understanding the roles of cultural differences and socio-economic status in social media continuance intention. Information Technology & People, 28 (1), 224-241.
    • Hunt, John D. (1975). Image as a Factor in Tourism Development. Journal of Travel Research, 13 (3), 1-7.
    • Kim, Jong- Hyeong. (2017). The Impact of Memorable Tourism Experiences on Loyalty Behaviors: The Mediating Effects of Destination Image and Satisfaction. Journal of Travel Research, 1-15.
    • Khan, Mohammad Jamal., Chelliah, Shankar., & Ahmed, Sahrish. (2017). Factors influencing destination image and visit intention among young women travellers: role of travel motivation, perceived risks, and travel constraints. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 1-17.
    • Kim, Hany., & Stepchenkova, Stepchenkova. (2015). Effect of tourist photographs on attitudes towards destination: Manifest and latent content. Tourism Management, 49, 29-41.
    • Kim, Sung.-Eun., Lee, Kyung., Shin, Soo II., & Yang, Sung-Byung. (2017). Effects of tourism information quality in social media on destination image formation: The case of Sina Weibo. Information & Management, 54, 697-802.
    • Llodra-Riera, Isabel., Martínez-Rui, Maria Pilar., Jiménez-Zarco, Ana Isabel., & Izquierdo-Yusta, Alicia. (2015). Assessing the influence of social media on tourists’ motivations and image formation of a destination. International Journal of Quality and Service Sciences, 7, 458-482.
    • Lee, Sojung., & Bai, Billy. (2016). Influence of popular culture on special interest tourists' destination. Tourism Management 52, 161-169.
    • Mariania, Marcello.M, Mura, Matteo., & Felicec, Marco Di. (2017).The determinants of Facebook social engagement for national tourism organizations' Facebook pages:A quantitative approach. Journal of Destination Marketing & Management,1-14.
    • Mayo, Edward J. (1973). Regional Images and Regional Travel Destination. In Proceedings of the Fourth Annual Conference of Travel and Tourism Research Association, (pp. 211-217). Salt Lake City UT:TTRA.
    • McCartney, Glenn. (2008). Does one culture all think the same? An investigation of destination image perceptions from several origins. Tourism Review, 63 (4), 13-26.
    • Milman, Ady., & Pizam, Abraham. (1995). The Role of Awareness and Familiarity with a Destination: The Central Florida Journal of Travel Research, 33 (3), 21-27.
      • Molinillo, Senbastian., Liebana-Cabanillas, Francisco., Anaya-Sanchez, Rafael., & Buhalis, Dimitrios. (2018). DMO online platforms: Image and intention to visit. ourism Management 65 (2018) 116e130, 65, 116-130.
      • Frías, Dolores., A. Rodríguez, Miguel., Castañeda, J Alberto., M. Sabiote, Carmen., & Buhalis, Dimitro. (2011). The Formation of a Tourist Destination’s Image via Information Sources: the Moderating Effect of Culture. International Journal of Tourism Research, 14 (5).
      • Patterson, Paul G., & Ruyter, K De. (2006). "Understanding customer engagement in services". Proceedings of the Australian and New Zealand Marketing Academy 2006 Conference: Advancing Theory, Maintaining Relevance, Brisbane.
      • Phang, Chee Wei., Zhang, Chenghong., & Sutanto, Juliana. (2013). "The influence of user interaction and participation in social media on the consumption intention of niche products". Information & Management, 661-672.
    • Phelps, Angela. (1986, September). "Holiday Destination Image- The Problem of Assessment: An Example Developed in Memorca". Tourism Maangment, 168-180.
    • Phillips, Woomi., & Jang, Shawn Jang. (2007). "Destination Image and Visit Intention: Examining the Moderating Role of Motivation". Tourism Analysis, 12 (4), 319-326.
    • Reilly, Michael D. (1990). "Free Elicitation of Descriptive Adjectives for Tourism Image Assessment". Journal of Travel Research, 23, 21-26.
    • Richardson, Sarah L., & Crompton, John L. (1988). "Cultural Variations in Perceptions of Vacation Attributes". Tourism Management, 128-136.
    • Rodríguez-Molina, M.A, Frías-Jamilena, D.M, & Casta~neda-García, J.A (2015). "The contribution of website design to the generation of tourist destination image: The moderating effect of involvement". Tourism Management, 47, 303-317.
    • Saks, Alan M. (2006). "Antecedents and Consequences of Employee Engagement". Journal of Managerial Psychology, 21 (7), 600-619.
    • Scott, Douglas R., Schewe, Charles D., & Frederick, Donald G. (1978). "A Multi-brand/Multi-attribute Model of Tourist State Choice". Journal of Travel Research, 17 (3), 23-29.
    • So, Kevin Kam., King, Ceridwyn., & Sparks, Beverley. (2014). "Customer Engagement With Tourism Brands: Scale Development and Validation". Journal of Hospitality & Tourism Research, 38 (3), 304-329.
    • Stepaniuk, Krzysztof. (2015, 1 December). "The relation between destination image and social media user engagement – theoretical approach". Procedia - Social and Behavioral Sciences,. 213 616-621.
    • Tasci, Asli D A. (2009). "Social Distance The Missing Link in the Loop of Movies, Destination Image, and Tourist Behavior?" Journal of Travel Research, 47, 494-507.
    • Terzidou, Matina., Stylidis, Dimitrios., & Terzidis, Konstantinos. (2017). "The role of visual media in religious tourists’ destination image, choice, and on-site experience: the case of Tinos, Greece". Journal OF Travel & Tourism Marketing, 1-15.
    • Tourism Canada. (1987). Pleasure travel markets to North America: United Kingdom. Toronto: Market Facts of Canada.
    • Van Doorn, Jenny., Lemon, Katherine., Mittal, Vikas., Nass, S,pick, Doren., Piner, P., & Verhoef, Peter C. (2010). "Customer Engagement Behavior: Theoretical Foundations and Research Directions". Journal of Service Research, 13 (3), 253-266.
    • Welbourne, Theresa. (2007). "Employee Engagement: Beyond The Fad And into The Executive Suite". Executive Forum, 45-51.
    • Xia, Mengaling., Zhang, Yang., & Zhang, Chen. (2017). "A TAM-based approach to explore the effect of online experience on destination image: A smartphone user's perspective". Destination Marketing & Management, 1-12.
    • Fu, Hui., Ye, Ben Haobin., & Xiang, Junzhi. (2016). "Reality TV, audience travel intentions, and destination image". Tourism Management, 55, 37-48.
    • Echtner, Charlottee M., & Ritchie, J.R Brent. (1993). "The Measurement of Destination Image: An Empirical Assessment". Journal of Travel Research, 3-13.