مطالعه ابعاد نظارت والدین بر مصرف بازی‌های ویدئویی فرزندان و ضرورت ایجاد نظام رتبه‌بندی

مقداد مهرابی؛ علیرضا دهقان

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1396، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22054/cs.2017.18630.158

چکیده
  هدف از این پژوهش مطالعه ضرورت ایجاد نظام رتبه‌بندی از دید والدین است. در مطالعه این ضرورت، ابعاد نظارت والدین بر رفتار بازی فرزندان را نیز مورد مطالعه قرار دادیم. با روش تحقیق کیفی مصاحبه عمیق مقوله‌های مشترک مربوط به الگوهای نظارت، انواع والدین بر اساس دیدگاه نسبت به نظام رتبه‌بندی و بازی فرزندان و دیدگاه نسبت به تأثیرات بازی‌ها ...  بیشتر

آموزش سواد رسانه‌ای در فضای مجازی (مقایسه وب‌سایت مدیااسمارتس کانادا و وب‌سایت سواد رسانه‌ای ایران)

علیرضا حسینی پاکدهی؛ حسنیه السادات شبیری

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1396، صفحه 31-76

https://doi.org/10.22054/cs.2017.9241.25

چکیده
  روش‌ها و میزان موفقیت آموزش سواد رسانه‌ای در کشورهای مختلف، متفاوت است؛ برای مثال کشوری چون کانادا باسابقه‌ای طولانی در آموزش سواد رسانه‌ای، یکی از موفق‌ترین‌های این حوزه در جهان است. اما آموزش سواد رسانه‌ای در ایران با وجود فراگیری رسانه‌ها در کشور، پدیده‌ای نسبتاً نوظهور محسوب می‌شود. این پژوهش باهدف مقایسه عملکرد یک کشور ...  بیشتر

سناریوهای مسائل فضای مجازی ایران در سال ۱۳۹۵

محمد مهدی مولایی؛ حامد طالبیان؛ حمید عابدی

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1396، صفحه 77-117

https://doi.org/10.22054/cs.2017.12820.76

چکیده
  در این مقاله با استفاده از روش تحلیل احتمالاتی اثرات متقابل، سناریوهایی را برای مسائل فضای مجازی ایران در سال ۱۳۹۵ ارائه خواهیم کرد. در پژوهش سالانه «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۵» با پویش و پایش محیط ایران و از طریق روش‌های متفاوت گردآوری داده و اخذ نظرات خبرگان و کارشناسان حوزه‌های مختلف، تعداد 195 متغیر مشخص‌ شده که برای ایران ...  بیشتر

بازنمایی «شبکه ملی اطلاعات» در رسانه‌های برون‌مرزی

محمدساجد هاشمی؛ محمدهادی همایون

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1396، صفحه 120-161

https://doi.org/10.22054/cs.2017.13156.143

چکیده
  شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، پروژه‌ای در دست اجرا است که در مقاطع مختلف مورد توجه رسانه‌ها ازجمله رسانه‌های خارجی قرار گرفته است. ازآنجایی‌که بازنمایی‌های رسانه‌ای در این خصوص می‌تواند در جهت‌گیری افکار عمومی نسبت به ماهیت شبکه ملی اطلاعات مؤثر واقع شود، در این پژوهش بازنمایی این طرح در برخی رسانه‌های ...  بیشتر

اصول پالایش (فیلترینگ) پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی

حامد بابازاده مقدم؛ عباس اسدی

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1396، صفحه 164-194

https://doi.org/10.22054/cs.2017.10650.39

چکیده
  امروزهتردیدی وجود ندارد که توسعه و گسترش اینترنت و همچنین بهره‌مندی از این ابزار نوین ارتباطی، نیازمند یک نظام حقوقی مدون و منسجم است. نظام حقوقی مورد نظر باید بتواند ضمن تأمین آزادی این رسانه نوین، مانع سوءاستفاده احتمالی از آزادی بیان‌شده و به مردم اطمینان دهد که دسترسی و استفاده آن‌ها از رسانه‌های اینترنتی ارزان، امن و پایدار ...  بیشتر

آثار ارتباطات مجازی بر بیگانگی جمعی (مورد مطالعه: شهر مشهد)

علی یوسفی؛ کمال اوجاقلو

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1396، صفحه 195-219

https://doi.org/10.22054/cs.2017.15473.106

چکیده
  بیگانگی جمعی در این نوشتار به معنای کاهش چگالی یا نسبت ارتباط واقعی به ارتباط ممکن در شبکه‌های اجتماعیِ خانوادگی، خویشاوندی، دوستی، همکاری و همسایگی است. فرضیه اساسی تحقیق حاضر عبارت است از این که: ارتباطات مجازی، اثر دوگانه‌ای بر بیگانگی جمعی دارد. این اثر در شرایط طولانی بودن سابقه ارتباط و جنسیت زنانه، کاهنده است درحالی‌که در ...  بیشتر

رابطه مصرف رسانه‌ای با تغییر سبک زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی)

حبیب اله فتحی؛ علی جعفری

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1396، صفحه 221-255

https://doi.org/10.22054/cs.2017.11954.60

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه مصرف رسانه‌ای با تغییر سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به روش پیمایشی انجام‌ شده است. اصلی‌ترین نظریه‌هایی که قادر به تبیین تئوریک مسئله این تحقیق بود نظریه کاشت و نظریـه سبک زندگی بوردیـو است. از ترکیب دو نظریه پیر بوردیو و نظریه کاشت گربنر به رابطه بین سبک زنـدگی و مصـرف ...  بیشتر