آسیه شریعتمدار
چکیده
دسترسی به نمونه مناسب و جلب همکاری مشارکتکنندگان در پژوهشهای رشتههای یاورانه که با مسائل عمیق افراد سروکار دارند، موضوعی حساس است. بر این اساس روانشناسان روزبهروز بیشتر برای مصاحبه، به اینترنت بهعنوان رسانه رو میآورند. هدف از این پژوهش ارائه الگوی پژوهش مجازی در حرفههای یاورانه مبتنی بر ضوابط اخلاقی است. روش پژوهش کیفی ...
بیشتر
دسترسی به نمونه مناسب و جلب همکاری مشارکتکنندگان در پژوهشهای رشتههای یاورانه که با مسائل عمیق افراد سروکار دارند، موضوعی حساس است. بر این اساس روانشناسان روزبهروز بیشتر برای مصاحبه، به اینترنت بهعنوان رسانه رو میآورند. هدف از این پژوهش ارائه الگوی پژوهش مجازی در حرفههای یاورانه مبتنی بر ضوابط اخلاقی است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه مورد مطالعه متون مربوط به اخلاق پژوهش و مقالاتی که در مورد پژوهش در فضای مجازی نوشته شده و نمونه شامل مقالاتی بود که در بازه زمانی 20 سال اخیر به چاپ رسیدهاند. تحلیل تا اشباع دادهها ادامه یافت و سپس با ترکیب مضامین، الگوی اخلاقی پژوهش مجازی بر مبنای 7 مؤلفه ارائه شد: آمادهسازی محقق (پرورش نگرش مثبت به پژوهش مجازی، شناخت امکانات پیامرسانهای فوری، آمادهسازی سؤالات، دعوت اولیه از مشارکتکننده، تنظیم وقت)، آموزش رویههای مصاحبه به محقق (نوشتاری بودن مصاحبه و ویژگیهای آن، مصاحبه همزمان جهت خودانگیختگی، مرور پاسخهای مشارکتکننده در زمان نوشتن پاسخ بعدی وی)، برقراری رابطه حسنه (بیان هدف، اصول رازداری، کسب رضایت آگاهانه)، ارائه اطلاعات اولیه به مشارکتکنندگان (بیان اهداف و حقوق، نحوه رویارویی با هیجانات ناراحتکننده، تأکید بر رازداری)، آموزش رویهها به مشارکتکنندگان (تأکید بر مصاحبه همزمان، تأکید بر داوطلبانه بودن مصاحبه و عدم تحمیل)، ثبت و ذخیرهسازی دادهها (انتقال گفتگو به فایل ورد، ویرایش فایل، مطالعه مکرر آن) و گزارش تحقیق (قرار دادن رمز برای گفتگوها، تغییر اطلاعات هویتی مشارکتکننده پیش از گزارش نهایی). با رعایت ضوابط اخلاقی ذکرشده، پژوهش مجازی روشی مفید و مقرونبهصرفه در حرفههای یاورانه است.
آسیه شریعتمدار
چکیده
اغلب دانشآموختگان رشتههای یاورانه با فرایند پرورش هویت حرفهای با مشکل روبهرو میشوند. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش کارورزی در شبکههای مجازی در تقویت هویت حرفهای و بررسی کیفی امکانات و موانع این روش است. روش این تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون پاسخهای کارورزان در مورد تجارب کارورزی خود در فضای مجازی و روش جمعآوری دادهها، ...
بیشتر
اغلب دانشآموختگان رشتههای یاورانه با فرایند پرورش هویت حرفهای با مشکل روبهرو میشوند. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش کارورزی در شبکههای مجازی در تقویت هویت حرفهای و بررسی کیفی امکانات و موانع این روش است. روش این تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون پاسخهای کارورزان در مورد تجارب کارورزی خود در فضای مجازی و روش جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جامعه آماری دانشجویان رشتههای یاورانه دانشگاههای سراسر کشور و دانش آموختگان این رشتهها بود. نمونه گیری به صورت هدفمند از میان کارورزان فعال و تعداد افراد نمونه 20 نفر بود. طبق یافتههای کد گزاری شده، امکانات کارورزی در شبکه مجازی در سه مضمون اصلی امکانات فضای مجازی، امکانات فراهم شده به وسیله مشاور و امکانات ناشی از روند (کنش متقابل فضای مجازی، کارورزان و مشاور) طبقه بندی شد. سرعت اینترت، فقدان نشانههای صوتی و تصویری، کاهش اثر بخشی مشاوره، سختی تایپ کردن، ابهام در گفت و شنود و کاهش درگیری ذهنی به عنوان موانع شناسایی شدند. کارورزی در فضای مجازی، با توجه به محدودیت فعلی امکانات، میتواند به عنوان روش کمکی، حجم بالای اعضای سازمان نظام را که در صف گرفتن پروانه هستند، پاسخگو باشد.