لیدا کاووسی؛ زرین زردار
چکیده
سوانح هوایی همیشه برای رسانهها و افکارعمومی مهماند، اما طی مناقشات سیاسی بینالمللی اهمیت این رویدادها بیشتر میشود. سقوط هواپیمای پیاس 752 در 18 دی 98، بهدلیل ارتباطبا تنش مابین ایران و آمریکا، بدلبه تیتر اول رسانههای دنیا شد. حتی، با گذشت بیشاز دوسال، رسانهها با تولید محتوا دربارۀ این رویداد و قربانیان آن، انعکاس واکنش ...
بیشتر
سوانح هوایی همیشه برای رسانهها و افکارعمومی مهماند، اما طی مناقشات سیاسی بینالمللی اهمیت این رویدادها بیشتر میشود. سقوط هواپیمای پیاس 752 در 18 دی 98، بهدلیل ارتباطبا تنش مابین ایران و آمریکا، بدلبه تیتر اول رسانههای دنیا شد. حتی، با گذشت بیشاز دوسال، رسانهها با تولید محتوا دربارۀ این رویداد و قربانیان آن، انعکاس واکنش کشورهای دخیل و قدرتهای جهانی و پیوند آن با سایر مباحث مربوطبه ایران، نظیر پروندۀ اتمی، حقوق بشر و اعتراضات داخلی، افکارعمومی را به سمتوسوی مدنظر خود هدایت میکنند. ازاینرو، برای درک افکارعمومی داخلی و بینالمللی و پیشبینی خطسیر تحولات مربوطبه سانحه، مطالعۀ پوشش خبری رویداد در رسانههای شاخص جهان، ازجمله تلویزیونهای خبری 24 ساعته که منبع خبری مخاطبان عاماند، مناسب است. مقالۀ حاضر، بهروش تحلیل چهارچوب بررسی میکند که این رسانهها، در مراحل مختلف، چه تصویری از رویداد سقوط پیاس 752 به مخاطبان دادند. بدینمنظور، پژوهشگران تمام اخبار سقوط پیاس 752 را که از 18 تا 28 دی 1398 در وبسایتهای بیبیسیفارسی، بیبیسیجهانی، شبکۀخبر ایران، ایراناینترنشنال، راشاتودی، سیانان، فاکسنیوز و یورونیوز منتشر شده بود گردآوردند. تعداد دادهها 663 و شامل تمام تیترها و لیدها بود. این پژوهش، بااستفادهاز چارچوبهای ازپیشموجود و جدید، نشان میدهد که هریک از رسانههای مذکور کدام وجوه از رویداد را برجستهتر کردند و براساس این دادهها به مقایسۀ این رسانهها و سیاستهای آنها میپردازد. نتایج این تحلیل در دو محور خلاصه میشود: 1. افزایش سطح توجه اغلب این شبکهها پساز اعلام اصابت موشک و درعینحال تفاوت الگوی توجه آنها؛ و 2. شناسایی سه رویکرد مبتنیبر برجستهسازی، محافظهکاری و حاشیهرانی در چارچوببندی اخبار مذکور در شبکههای موردبررسی.
عبدالرحمان علیزاده؛ زرین زردار
چکیده
این مقاله به دنبال بررسی عواملی است که سبب شدهاند جوان ایرانی برای تأمین نیاز خود به سرگرمی، شبکههای ماهوارهای را به برنامههای مشابه تلویزیون داخلی ترجیح دهد و به این سؤال پاسخ میدهد که از دید مخاطبان جوان، چه عواملی سبب جذابیت محتواهای داستانی و مستند تلویزیونهای ماهوارهای شدهاند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال با 25 جوان ...
بیشتر
این مقاله به دنبال بررسی عواملی است که سبب شدهاند جوان ایرانی برای تأمین نیاز خود به سرگرمی، شبکههای ماهوارهای را به برنامههای مشابه تلویزیون داخلی ترجیح دهد و به این سؤال پاسخ میدهد که از دید مخاطبان جوان، چه عواملی سبب جذابیت محتواهای داستانی و مستند تلویزیونهای ماهوارهای شدهاند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال با 25 جوان تهرانی مصاحبه فردی و گروهی نیمه ساختاریافته کیفی انجامشده و متن مصاحبهها به روش تحلیل مضمونی و با کمک نرمافزار مکسکیودا تحلیلشده است. تحلیل یافتههای مصاحبهها نشان میدهد که دلایل جذابیت فیلمها و سریالهای تلویزیونی ماهوارهای را میتوان در مضامین فراگیر زیر خلاصه کرد: روالهای قصهپردازی، چسب اجتماعی، توانمندسازی اطلاعاتی مخاطب، مقاومت در برابر چارچوبهای تلویزیون داخلی و تکرار الگوهای آشنا. همچنین دلایل جذابیت مستندهای تلویزیونهای ماهوارهای را میتوان در جامعیت روایت و انتخاب و روایت حرفهای سوژهها خلاصه کرد. بهطورکلی محتوای داستانی و مستند شبکههای ماهوارهای سه کارکرد اصلی دارند: مخاطبان با استفاده از محتوا تعاملات خود را گسترش میدهند و موضوعاتی برای ارتباط به دست میآورند. آنها میتوانند در دنیایی که معانی آن را مؤلفان دیگری تولید کردهاند، الگوهای آشنای خود را بیایند و فضای آشنای خود را شکل دهند و با اطلاعاتی که از محتوای داستانی و مستند به دست میآورند، بدون اینکه رنج مواجهه با محتوای جدی را متحمل شده باشند، احساس میکنند در ساختن دنیای خود و مواجهه با جهان اجتماعی توانمندند و این توانمندی بااحساس احاطه بر جهان بهدستآمده که رضایت روانی مخاطبان جوان را در پی دارد.
عبدالرحمان علیزاده؛ زرین زردار
چکیده
در سالهای اخیر سهم شبکههای تلویزیونی ماهوارهای در سبد مصرفی مخاطبان بهویژه جوانان افزایش زیادی را نشان میدهد و همین امر مسئولان و سیاستگذاران را به جستجوی پاسخ این سؤال واداشته که چه دلایلی باعث جذابیت برنامههای این شبکهها بهویژه شبکه منوتو، بهعنوان پربینندهترین شبکه ماهوارهای در حال حاضر، و تماشای آن توسط ...
بیشتر
در سالهای اخیر سهم شبکههای تلویزیونی ماهوارهای در سبد مصرفی مخاطبان بهویژه جوانان افزایش زیادی را نشان میدهد و همین امر مسئولان و سیاستگذاران را به جستجوی پاسخ این سؤال واداشته که چه دلایلی باعث جذابیت برنامههای این شبکهها بهویژه شبکه منوتو، بهعنوان پربینندهترین شبکه ماهوارهای در حال حاضر، و تماشای آن توسط مخاطبان شده است. این تحقیق باهدف پاسخ بهاین دغدغه طراحی و به روش مصاحبه فردی و گروهی با جوانان تهرانی اجرا شده است. مصاحبههای انجام شده به روش تحلیل مضمونی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از مصاحبهها نشان میدهد که جوانان برای تماشای شبکههای ماهوارهای و جذابیت آنها از پانزده دلیل مشخص نام میبرند که میتوان آنها را ذیل چهار مفهوم اصلی شامل بازنمایی ممنوعهها، صمیمیت و جوانی، قدرت بخشیدن به مخاطب و اطلاعات ـ سرگرمی دستهبندی کرد. به نظر میرسد، من و تو فضاهایی را پیش روی مخاطب ایرانی باز میکند که در شبکههای داخلی مسکوت گذاشته شده است.