راضیه ذاکری هامانه؛ منصوره اعظم آزاده؛ مریم قاضی نژاد؛ سوسن باستانی
چکیده
بررسی کیفی احساس امنیت آنلاین کاربران شبکههای اجتماعی راضیه ذاکری هامانه* ، منصوره اعظم آزاده**مریم قاضینژاد*** ، سوسن باستانی****تاریخ دریافت: 15/2/1398 تاریخ پذیرش: 20/6/1398 چکیدهپرداختن به مفهوم امنیت بهعنوان یکی از مقولات مهم اجتماعی، از الزامات آکادمیک و ضروریات مدیریت جامعه محسوب شده و نیاز به وجود احساس امنیت ...
بیشتر
بررسی کیفی احساس امنیت آنلاین کاربران شبکههای اجتماعی راضیه ذاکری هامانه* ، منصوره اعظم آزاده**مریم قاضینژاد*** ، سوسن باستانی****تاریخ دریافت: 15/2/1398 تاریخ پذیرش: 20/6/1398 چکیدهپرداختن به مفهوم امنیت بهعنوان یکی از مقولات مهم اجتماعی، از الزامات آکادمیک و ضروریات مدیریت جامعه محسوب شده و نیاز به وجود احساس امنیت و آرامش خاطر در فعالیتهای روزمره اینترنتی ازجمله دوستیابی، گپزنی آنلاین، مبادله اطلاعات، اشتراکگذاری و دادوستد مالی، ضرورت مطالعه علمی تخصصی این مقوله را مضاعف مینماید. این پژوهش کیفی با هدف مطالعه احساس امنیت آنلاین کاربران ایرانیِ شبکههای اجتماعی در بازه زمانی مهر 1396 تا دی 1397 با روش تثلیث انجام شد. یافتههای تحقیق با بهرهگیری از مطالعات اسنادی، مصاحبه عمیق با خبرگان و کاربران فعال، تکنیک گروه متمرکز و تحلیل محتوای مراجعات سایبری کاربران و مصاحبه مطبوعاتی مسئولان بدست آمد. نتایج مطالعه حکایت از کشف 66 گزاره در 5 حوزۀ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی و 11 مقولۀ تبادلات مالی، فرصتهای شغلی، عقاید سیاسی، توان ملی، اصول اخلاقی، هنجارهای فرهنگی، باورهای دینی، عواطف و احساسات، روابط خانوادگی، حریم خصوصی و حقوق شهروندی دارد. احساس امنیت آنلاین کاربران ایرانی، اگرچه با مصادیق متفاوتی از امنیت آفلاین بروز و نمود مییابد اما تحت تأثیر روابط دولت-شهروند در فضای واقعی جامعه است.
سوسن باستانی؛ هادی خانیکی؛ سعید ارکانزاده یزدی
چکیده
بعد از انقلاب ارتباطات و اطلاعات و ظهور رسانههای نوین، انحصار رسانههای جریان اصلی از دست رفت و مردم با ابزارهای بسیار متنوعتری روبهرو شدند. پژوهش حاضر، به پیمایش مصرف و میزان اعتماد و رضایت و مشارکت رسانهای شهروندان تهرانی میپردازد که با ابزار پرسشنامه بسته در میان مناطق مختلف تهران انجامشده است. پیمایش نشان میدهد که ...
بیشتر
بعد از انقلاب ارتباطات و اطلاعات و ظهور رسانههای نوین، انحصار رسانههای جریان اصلی از دست رفت و مردم با ابزارهای بسیار متنوعتری روبهرو شدند. پژوهش حاضر، به پیمایش مصرف و میزان اعتماد و رضایت و مشارکت رسانهای شهروندان تهرانی میپردازد که با ابزار پرسشنامه بسته در میان مناطق مختلف تهران انجامشده است. پیمایش نشان میدهد که استفاده رسانههای جریان اصلی روزنامه، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری در میان افرادی با ویژگیهای شخصی متفاوت چندان تفاوتی با هم ندارد اما افرادی با تحصیلات بالاتر یا سن پایینتر بهطور معنیداری متفاوت از دیگران رسانههای نوین را مصرف میکنند. همچنین پیمایش مشخص میکند که مصرف رسانههای نوین در میزان زمان مصرف رسانههای جریان اصلی اثرگذار بوده اما در میزان رضایت یا اعتماد یا اثرگذاری آنها چندان نقشی نداشته است.