علی احمدی؛ سید محسن عسگرزاده؛ سمیه شیر محمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوههای یادبود فوتشدگان در شبکههای اجتماعی و نحوه ابراز احساسات کاربران درباره فرد متوفی انجام شده است. به این منظور کامنتهای کاربران در صفحات اینستاگرامی متوفیان بیماری همهگیر کووید 19 به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل مضمون کامنتهای کاربران در صفحات اینستاگرامی به استخراج شش مضمون ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوههای یادبود فوتشدگان در شبکههای اجتماعی و نحوه ابراز احساسات کاربران درباره فرد متوفی انجام شده است. به این منظور کامنتهای کاربران در صفحات اینستاگرامی متوفیان بیماری همهگیر کووید 19 به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل مضمون کامنتهای کاربران در صفحات اینستاگرامی به استخراج شش مضمون فراگیر «ابراز ناباوری و انکار»، «ابراز غم و اندوه به علت مهیا نبودن شرایط برای آخرین وداع»، «ابراز همدلی»، «اسطورهسازی از متوفی»، «احساس ناراحتی از حاضر نبودن کنار خانواده متوفی به علت ترس از ابتلا به بیماری» و «نقش فضای مجازی برای دیرفراموشی مرگ» منجر شد. بر اساس یافتههای پژوهش، کاربران اینستاگرام در برگزاری یادبود آنلاین غالباً به ابراز غم و اندوه و عرض تسلیت به بازماندگان فرد متوفی و بیان احساسات درباره فرد متوفی میپردازند که گریه و اشک و آه آنها با استفاده از ایموجیهای مرتبط بروز داده میشود. این پژوهش نشان میدهد در شبکههای اجتماعی، کاربران علاوه بر ابراز همدردی با بازماندگان متوفی این امکان را در صفحات اجتماعی فرد از دست رفته دارند که احساسات خود را به صورت یک طرفه با او نیز بیان کنند و به نوعی ارتباط کاربران با متوفیان یک سویه ادامه خواهد داشت که البته این موضوع به دیرفراموشی مرگ افراد و کامل نشدن تکالیف سوگواری منجر خواهد شد.
سید محمد مهدی زاده؛ مهدخت بروجردی علوی؛ سید محسن عسگرزاده
چکیده
پژوهش حاضر، برای شناخت چارچوب سازی سخنرانی ترامپ و روحانی در مورد مذاکرات برجام، توسط خبرگزاریهای ایسنا، فارس، بیبیسی فارسی و بخش فارسی صدای آمریکا در پیامرسان تلگرام صورت گرفته و از نظریه چارچوب سازی بهعنوان مبانی نظری تحقیق استفاده شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و واحد تحلیل، مطلب است. در این پژوهش، کلیه اخبار منتشره ...
بیشتر
پژوهش حاضر، برای شناخت چارچوب سازی سخنرانی ترامپ و روحانی در مورد مذاکرات برجام، توسط خبرگزاریهای ایسنا، فارس، بیبیسی فارسی و بخش فارسی صدای آمریکا در پیامرسان تلگرام صورت گرفته و از نظریه چارچوب سازی بهعنوان مبانی نظری تحقیق استفاده شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و واحد تحلیل، مطلب است. در این پژوهش، کلیه اخبار منتشره در مورد رویداد موردبررسی در کانالهای تلگرامی رسانههای خبری ذکر شده، به شیوه نمونهگیری هدفمند، کل شماری شدهاند. ضریب پایایی تحقیق بر اساس فرمول اسکات محاسبه شد که برای همه متغیرها بالای ۸۰ درصد بود که این امر نشانگر پایایی مطلوب متغیرهای پژوهش حاضر است. بر اساس یافتههای این تحقیق، در مورد سخنرانی ترامپ و روحانی، شیوه انتشار اخبار در خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری فارس و بیبیسی فارسی تقریباً مشابه یکدیگر بوده است و این رسانههای خبری (بیبیسی فارسی تا حدودی) علیه سخنرانی ترامپ، مطالب خود را منتشر کردهاند، در حالی اکثر قریب بهاتفاق اخبار صدای امریکا علیه سخنرانی روحانی منعکسشده بود.