دستکاری اجتماعی خصمانه؛ راهبرد نوین تأثیرگذاری بر افکار عمومی (مطالعه موردی اقدامات عربستان سعودی در توییتر با روش تحلیل شبکه اجتماعی)

حسن بشیر؛ امیررضا تمدن؛ امین میرشکاری سلیمانی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 36-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.61502.1229

چکیده
  با گسترش روز افزون استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی، ابزارهای مدیریت افکار عمومی نیز دستخوش تحولات اساسی شده است؛ به‌طوریکه هم از نظر روشی و هم از نظر مبانی نظری، تحولاتی در حوزه مدیریت افکار عمومی رخ داده است که ضرورت بازنگری و توسعه ادبیات نظری گذشته را مضاعف می‌نماید. آنچه که امروزه در چند سال اخیر و به‌ویژه پس از انتخابات ...  بیشتر

توئیتر به مثابه حوزه عمومی؛ نقش بروکرها در کاهش قطبیدگی توئیتر فارسی(مورد مطالعه: ترور سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی)

امیر محمد قدسی؛ سید جمال‌ الدین اکبرزاده جهرمی

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1401، ، صفحه 46-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.67771.1389

چکیده
  اگرچه، گفت‌وگو و مباحثه مستدل و آزادانه که به شکل‌گیری افکار عمومی بینجامد، مشخصه نظریه حوزه عمومی هابرماس است؛ اما در توئیتر فارسی به علت خوشه‌ای شدن کاربران و مواجهه آنها با افکار و عقاید مشابه، گفت‌و‌گو و تضارب آرا کمتر پدید خواهدآمد. هدف از انجام این پژوهش شناسایی و بررسی ویژگی‌ها و مشخصه‌های منحصربه‌فرد کاربرانی است که ...  بیشتر