سیدعلی شریفیفرد؛ محمد احمدپناه؛ سیدعلی قطبی؛ هانیه قبله وردی
چکیده
یکی از حوزه های بسیار مهم و پرطرفدار فضای مجازی، بازیهای دیجیتال یا بازیهای مبتنی بر رایانه است. با توجه به جذابیت و فراگیری روزافزون بازیهای مبتنی بر رایانه، بهویژه برای کودکان و نوجوانان، پرداختن به این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است. در مطالعه پیشرو، اطلاعات معتبر در زمینهی سبکها و بازیهای پرطرفدار، میزان ...
بیشتر
یکی از حوزه های بسیار مهم و پرطرفدار فضای مجازی، بازیهای دیجیتال یا بازیهای مبتنی بر رایانه است. با توجه به جذابیت و فراگیری روزافزون بازیهای مبتنی بر رایانه، بهویژه برای کودکان و نوجوانان، پرداختن به این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است. در مطالعه پیشرو، اطلاعات معتبر در زمینهی سبکها و بازیهای پرطرفدار، میزان درآمدهای حاصل از سختافزار و نرمافزار این صنعت در ایران و جهان و نقاط ضعف و قوت بازیهای ایرانی، با روش مرور سیستماتیک، مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیلها نشان داد که متخصصین حوزهی بازیهای رایانهای، ازلحاظ منطقی و تجربی، میتوانند با تحلیل مهندسی، زیباییشناختی و روانشناختی بازیهای پرطرفدار و ارائه ی ایدههای نوآورانه شامل داستانهای جدید و جذاب، رعایت جذابیتهای دیداری-شنیداری، کاربرد مؤلفههای روانشناختی مثبت و مؤثر در شروع، ادامه و اتمام بازی و چگونگی پیوستگی مراحل و پاداشهای مؤثر و به هنگام در طول بازی و نیز موسیقی خوب و متناسب، بازیهای با کیفیت بالا و جذاب با استفاده از ظرفیتهای داخلی و رعایت جنبه های فرهنگ ایرانی طراحی کنند؛ بنابراین، مشخص شد که بازیسازی یک کار تیمی و تخصصی دقیق و چندجانبه است. همچنین، در پایان، به تأثیر پاندمی کووید-19 بر بازیها و تعامل صنعت رمزارزها و صنعت گیم اشاره شد که از این رهگذر تیمهای بازیسازی آینده میتوانند به شرایط خاص (مانند کووید-19) و صنعت رمزارزها در حوزه بازیسازی توجه داشته باشند.
اکبر نصرالهی کاسمانی؛ فرزانه شریفی
چکیده
پس از حادثه 11 سپتامبر، موج گستردهای در رسانههای دنیا مبنی بر بازنمایی غیرواقعی از شرق و مسلمانان ایجاد شد. در این میان، بازیهای دیجیتال ازجمله رسانههایی بودند که همزمان با ورود به عصر جدیدِ بازنمایی، شرق را بهعنوان یک غیریت به مخاطبان در سراسر جهان معرفی کردند. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که شرق بهعنوان یک سوژه، چگونه ...
بیشتر
پس از حادثه 11 سپتامبر، موج گستردهای در رسانههای دنیا مبنی بر بازنمایی غیرواقعی از شرق و مسلمانان ایجاد شد. در این میان، بازیهای دیجیتال ازجمله رسانههایی بودند که همزمان با ورود به عصر جدیدِ بازنمایی، شرق را بهعنوان یک غیریت به مخاطبان در سراسر جهان معرفی کردند. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که شرق بهعنوان یک سوژه، چگونه در رسانه بازی بازنمایی شده است؟ ازاینرو، به مطالعه مهمترین بازیهای بازنماییکننده شرق که مبتنی بر یک روایت واقعی از جنگهای دو دهه اخیر آمریکا در منطقه خاورمیانه بودهاند، پرداختیم تا نحوه بازنمایی شرق را در این بازی واکاوی نماییم. برای این منظور، بازیهای انتخابشده بهصورت پیوسته و به مدت 120 ساعت بازی شدند و از بازیها، فیلم ضبط شد. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سه عنوان بازی از مجموعه بازیهای ندای وظیفه با عنوان «جنگاوری مدرن»، «جنگاوری مدرن 2» و «جنگاوری مدرن 3» تحلیل شدند و مهمترین ابعاد بازنمایی شرق به همراه ویژگیهای آن استخراج شد. ندای وظیفه با 1. سوءبازنمایی سیاسی-نظامی، 2. سوءبازنمایی فرهنگی، 3. سوءبازنمایی دینی (اسلامهراسی)، 4.سوءبازنمایی نژادی، 5. استیلای فرهنگی بر شرق و 6. استیلای سیاسی-نظامی بر شرق، به بازنمایی منفی از این سوژه پرداخته است.