آسیه شریعتمدار
چکیده
دسترسی به نمونه مناسب و جلب همکاری مشارکتکنندگان در پژوهشهای رشتههای یاورانه که با مسائل عمیق افراد سروکار دارند، موضوعی حساس است. بر این اساس روانشناسان روزبهروز بیشتر برای مصاحبه، به اینترنت بهعنوان رسانه رو میآورند. هدف از این پژوهش ارائه الگوی پژوهش مجازی در حرفههای یاورانه مبتنی بر ضوابط اخلاقی است. روش پژوهش کیفی ...
بیشتر
دسترسی به نمونه مناسب و جلب همکاری مشارکتکنندگان در پژوهشهای رشتههای یاورانه که با مسائل عمیق افراد سروکار دارند، موضوعی حساس است. بر این اساس روانشناسان روزبهروز بیشتر برای مصاحبه، به اینترنت بهعنوان رسانه رو میآورند. هدف از این پژوهش ارائه الگوی پژوهش مجازی در حرفههای یاورانه مبتنی بر ضوابط اخلاقی است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه مورد مطالعه متون مربوط به اخلاق پژوهش و مقالاتی که در مورد پژوهش در فضای مجازی نوشته شده و نمونه شامل مقالاتی بود که در بازه زمانی 20 سال اخیر به چاپ رسیدهاند. تحلیل تا اشباع دادهها ادامه یافت و سپس با ترکیب مضامین، الگوی اخلاقی پژوهش مجازی بر مبنای 7 مؤلفه ارائه شد: آمادهسازی محقق (پرورش نگرش مثبت به پژوهش مجازی، شناخت امکانات پیامرسانهای فوری، آمادهسازی سؤالات، دعوت اولیه از مشارکتکننده، تنظیم وقت)، آموزش رویههای مصاحبه به محقق (نوشتاری بودن مصاحبه و ویژگیهای آن، مصاحبه همزمان جهت خودانگیختگی، مرور پاسخهای مشارکتکننده در زمان نوشتن پاسخ بعدی وی)، برقراری رابطه حسنه (بیان هدف، اصول رازداری، کسب رضایت آگاهانه)، ارائه اطلاعات اولیه به مشارکتکنندگان (بیان اهداف و حقوق، نحوه رویارویی با هیجانات ناراحتکننده، تأکید بر رازداری)، آموزش رویهها به مشارکتکنندگان (تأکید بر مصاحبه همزمان، تأکید بر داوطلبانه بودن مصاحبه و عدم تحمیل)، ثبت و ذخیرهسازی دادهها (انتقال گفتگو به فایل ورد، ویرایش فایل، مطالعه مکرر آن) و گزارش تحقیق (قرار دادن رمز برای گفتگوها، تغییر اطلاعات هویتی مشارکتکننده پیش از گزارش نهایی). با رعایت ضوابط اخلاقی ذکرشده، پژوهش مجازی روشی مفید و مقرونبهصرفه در حرفههای یاورانه است.
محمد حسینی مقدم؛ تهمینه شاوردی؛ فروزنده جعفرزاده پور
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال درک تفاوت شهرت افراد در فضای حقیقی و فضای مجازی است. هدف از این پژوهش، توسعه و معرفی روش های جدید در مطالعات مربوط به فضای مجازی، تحلیل میزان کاربردپذیری سنت نظریات تاثیر رسانه در شرایط گسترش مناسبات فضای جدید درفضای مجازی و مقایسه تفاوت توان رسانه های مختلف بر متغیر مورد بررسی یعنی «شهرت فردی» می باشد. برای ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال درک تفاوت شهرت افراد در فضای حقیقی و فضای مجازی است. هدف از این پژوهش، توسعه و معرفی روش های جدید در مطالعات مربوط به فضای مجازی، تحلیل میزان کاربردپذیری سنت نظریات تاثیر رسانه در شرایط گسترش مناسبات فضای جدید درفضای مجازی و مقایسه تفاوت توان رسانه های مختلف بر متغیر مورد بررسی یعنی «شهرت فردی» می باشد. برای این منظور، از موتور جستجوی گوگل به عنوان ابزار پایه برای تولید لیست مشهور ترین افرادی که نام کوچک یکسانی داشته اند، استفاده شده و سپس با استفاده از روش لمپرت و شولمن در کمّی کردن شهرت، به هریک از افراد این لیست، مقادیر عددی متناسب با شهرت شان اختصاص داده شده است. در گام بعد مقادیر شهرت مجازی این افراد با نتایج پیمایشی مشابه در فضای حقیقی مقایسه شده و تفاوت ها با استفاده نظریه «کاشت» تبیین گردیده است. نتایج به دست آمده بیانگر این مطلب است که ضریب و رتبه بندی شهرت مجازی افراد با رتبه شهرت حقیقی آنها تفاوت معناداری دارد و نیز رسانه های مختلف در ایجاد این میزان از شناخته شدگی نقش متفاوتی دارند. این مطلب موید این است که میان آن کسانی که مردم در موردشان چیزهایی می دانند با آن کسانی که مردم می خواهند در موردشان چیزهایی بدانند تفاوت وجود دارد.