طاهر روشندل اربطانی؛ وحید عقیلی؛ مهدی معتمدی
چکیده
سایت های خبری از جمله رسانه های جمعی هستند که به دلیل تسهیل استفاده از فناوری وب سایت ها، رشد بسیاری داشتند. اکنون به واسطه ظهور رسانه های نوین (شبکه های اجتماعی تلفن همراه و... ) و تغییر ذائقه مصارف خبری مخاطب، برخی سایت های خبری، بخشی از مخاطبان خود را از دست داده اند. اما حفظ فرایند سردبیری رسمی و قابلیت اعتماد و مرجعیت بیشتر نسبت به ...
بیشتر
سایت های خبری از جمله رسانه های جمعی هستند که به دلیل تسهیل استفاده از فناوری وب سایت ها، رشد بسیاری داشتند. اکنون به واسطه ظهور رسانه های نوین (شبکه های اجتماعی تلفن همراه و... ) و تغییر ذائقه مصارف خبری مخاطب، برخی سایت های خبری، بخشی از مخاطبان خود را از دست داده اند. اما حفظ فرایند سردبیری رسمی و قابلیت اعتماد و مرجعیت بیشتر نسبت به رسانه های اجتماعی خبری، آنها را هنوز به عنوان رسانه های خبری پر بازدید نگه داشته است. «مرجعیت خبری» که از جمله دغدغه های مدیران سایت های خبری است، ارتقاء اعتبار این سایت های اطلاع رسانی را در پی دارد و کوشش غالب مدیران رسانه ای، دستیابی به مرجعیت بلا فصل خبری در سطح محلی و ملی است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ارائه مدل پارادایمی جهت مرجعیت بخشی به وب سایت های خبری است. روش پژوهش، روش کیفی نظریه داده بنیاد و روش گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با 16 نفر از مدیران، سردبیران و خبرنگاران سایت های خبری و خبرگزاری ها و متخصصان حوزه رسانه ها بوده است. روش تحلیل داده ها، کدگذاری باز، محوری و انتخابی بوده و در نهایت الگوی پارادایمی مرجعیت بخشی برای سایت های خبری ارائه شده است. طبقه های شکل دهنده الگوی ارائه شده شامل: محیط رقابتی سایت های خبری (شرایط علی)، اعتماد رسانه ای(پدیده اصلی)، افزایش اعتبار رسانه ای(راهبرد)، جذابیت طراحی سایت خبری(شرایط مداخله گر)، تمایلات رفتاری مخاطب(زمینه حاکم) و مرجعیت خبری به عنوان (پیامد) الگو بود.
لیدا کاووسی؛ زرین زردار
چکیده
سوانح هوایی همیشه برای رسانهها و افکارعمومی مهماند، اما طی مناقشات سیاسی بینالمللی اهمیت این رویدادها بیشتر میشود. سقوط هواپیمای پیاس 752 در 18 دی 98، بهدلیل ارتباطبا تنش مابین ایران و آمریکا، بدلبه تیتر اول رسانههای دنیا شد. حتی، با گذشت بیشاز دوسال، رسانهها با تولید محتوا دربارۀ این رویداد و قربانیان آن، انعکاس واکنش ...
بیشتر
سوانح هوایی همیشه برای رسانهها و افکارعمومی مهماند، اما طی مناقشات سیاسی بینالمللی اهمیت این رویدادها بیشتر میشود. سقوط هواپیمای پیاس 752 در 18 دی 98، بهدلیل ارتباطبا تنش مابین ایران و آمریکا، بدلبه تیتر اول رسانههای دنیا شد. حتی، با گذشت بیشاز دوسال، رسانهها با تولید محتوا دربارۀ این رویداد و قربانیان آن، انعکاس واکنش کشورهای دخیل و قدرتهای جهانی و پیوند آن با سایر مباحث مربوطبه ایران، نظیر پروندۀ اتمی، حقوق بشر و اعتراضات داخلی، افکارعمومی را به سمتوسوی مدنظر خود هدایت میکنند. ازاینرو، برای درک افکارعمومی داخلی و بینالمللی و پیشبینی خطسیر تحولات مربوطبه سانحه، مطالعۀ پوشش خبری رویداد در رسانههای شاخص جهان، ازجمله تلویزیونهای خبری 24 ساعته که منبع خبری مخاطبان عاماند، مناسب است. مقالۀ حاضر، بهروش تحلیل چهارچوب بررسی میکند که این رسانهها، در مراحل مختلف، چه تصویری از رویداد سقوط پیاس 752 به مخاطبان دادند. بدینمنظور، پژوهشگران تمام اخبار سقوط پیاس 752 را که از 18 تا 28 دی 1398 در وبسایتهای بیبیسیفارسی، بیبیسیجهانی، شبکۀخبر ایران، ایراناینترنشنال، راشاتودی، سیانان، فاکسنیوز و یورونیوز منتشر شده بود گردآوردند. تعداد دادهها 663 و شامل تمام تیترها و لیدها بود. این پژوهش، بااستفادهاز چارچوبهای ازپیشموجود و جدید، نشان میدهد که هریک از رسانههای مذکور کدام وجوه از رویداد را برجستهتر کردند و براساس این دادهها به مقایسۀ این رسانهها و سیاستهای آنها میپردازد. نتایج این تحلیل در دو محور خلاصه میشود: 1. افزایش سطح توجه اغلب این شبکهها پساز اعلام اصابت موشک و درعینحال تفاوت الگوی توجه آنها؛ و 2. شناسایی سه رویکرد مبتنیبر برجستهسازی، محافظهکاری و حاشیهرانی در چارچوببندی اخبار مذکور در شبکههای موردبررسی.
فردوس آقاگلزاده؛ آزاده کشوردوست؛ عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا؛ ارسلان گلفام
چکیده
بهرغم پژوهشهای بسیاری که در حوزه خبر و گفتمان رسانهای انجام شده است، توجه به ژانرهای خبری و تفاوتهایی که در جزئیات زبانشناختی این انواع وجود دارد، مغفول مانده است. این ژانرها شامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کارگری، بینالملل، ورزشی و علمی هستند. در این پژوهش تلاش شده است حوزههای اجتماعی و ورزشی به لحاظ ویژگیهای ...
بیشتر
بهرغم پژوهشهای بسیاری که در حوزه خبر و گفتمان رسانهای انجام شده است، توجه به ژانرهای خبری و تفاوتهایی که در جزئیات زبانشناختی این انواع وجود دارد، مغفول مانده است. این ژانرها شامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کارگری، بینالملل، ورزشی و علمی هستند. در این پژوهش تلاش شده است حوزههای اجتماعی و ورزشی به لحاظ ویژگیهای زبانشناختی با استفاده از نظریه ایدئولوژی وندایک (۲۰۰۶) مورد بررسی قرار گرفته و تفاوتهای هر یک از آنها شناسایی، توصیف و تبیین شود و در نهایت الگویی برای انتخاب و نگارش خبر برای هر کدام از آنها ارائه شود. دلیل انتخاب این دو حوزه، پرمخاطب بودن آنها و اختلاف معنیدار میزان خطاهای زبانشناختی در اخبار این دو حوزه است. این پژوهش به روش میدانی انجام شده و دادههای آن با استفاده از آزمون خی دو مورد تحلیل قرار گرفته است. ارزیابی کارایی الگوی ارائه شده نشان داد که این الگو به لحاظ زبانشناسی و نظریههای ارتباطی میتواند بهعنوان مرجعی برای فعالان حوزه اجتماعی و ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد و نتیجهای که با استفاده از شم حرفهای حاصل شده و برای دستیابی به آن، صرف چندین سال زمان نیاز است، در قالب الگویی منسجم و کارآمد خلاصه شود تا بهاینترتیب هم استفاده بهینه از نیروی انسانی محقق شده و هم الگوی واحد و یکدست برای مراجعه و استناد متخصصان هر حوزه معرفی شود.
محمدقلی میناوندچال؛ سیمین مشکواتی
چکیده
در این پژوهش سعی بر این است تا چگونگی تقابل هژمونی رسانههای غربی و عمل کانترهژمونیک رسانه خبری پرس تیوی با طرح پرسشهایی چون «چرا سخن میگویند؟»، «چه کسانی سخن میگویند؟»، «از چه سخن میگویند؟» و «چگونه سخن میگویند؟» بررسی شود. دادهها از نوع کیفی و روش مطالعه تحلیل گفتمان انتقادی و چارچوب مفهومی متشکل ...
بیشتر
در این پژوهش سعی بر این است تا چگونگی تقابل هژمونی رسانههای غربی و عمل کانترهژمونیک رسانه خبری پرس تیوی با طرح پرسشهایی چون «چرا سخن میگویند؟»، «چه کسانی سخن میگویند؟»، «از چه سخن میگویند؟» و «چگونه سخن میگویند؟» بررسی شود. دادهها از نوع کیفی و روش مطالعه تحلیل گفتمان انتقادی و چارچوب مفهومی متشکل از نظریههای هژمونی گرامشی، بازنمایی استوارت هال و گفتمان لاکلا و موفه است. یافتهها نشان میدهد آنچه در رسانههای خبری غربی از «اسلام و شرق« بهمثابه «دیگری فرودست» بازنمایی شده در شبکه خبری پرس تیوی با استفاده از تکنیک «بازنمایی معکوس» به اشکال مختلف نفی و طرد میشود. شبکه خبری پرس تیوی در شرایط تاریخی خاص با بهرهمندی از دو دسته روشنفکران سنتی و ارگانیک، با تمرکز بر صداهای به حاشیه رانده شده و با استفاده از سیستم واژگانی ویژه در مقابل هژمونی رسانههای غربی به طرح موضوعات و نگرشهای پسااستعماری میپردازد که با هدف گفتمان کانترهژمونیک این شبکه همخوانی دارد.
مهدی ادیبان؛ علی اصغر کیاء
چکیده
روزنامه نگاری همراه و تاثیر آن بر تولید و انتشار خبر موجب قدرت بیشتر افکار عمومی شده است. الگوی انتشار ((منتشر کن سپس فیلتر ))، ((پایین به بالا)) و ((یکی به همه ))، مهمترین تمایز این گونه جدید روزنامه نگاری است. کشور پاکستان اگر چه دارای رسانه های متنوعی است؛ لیکن وابستگی های حزبی و اقتصادی و ساختار سنتی حاکم بر آن، امکان مشارکت و تاثیر افکار ...
بیشتر
روزنامه نگاری همراه و تاثیر آن بر تولید و انتشار خبر موجب قدرت بیشتر افکار عمومی شده است. الگوی انتشار ((منتشر کن سپس فیلتر ))، ((پایین به بالا)) و ((یکی به همه ))، مهمترین تمایز این گونه جدید روزنامه نگاری است. کشور پاکستان اگر چه دارای رسانه های متنوعی است؛ لیکن وابستگی های حزبی و اقتصادی و ساختار سنتی حاکم بر آن، امکان مشارکت و تاثیر افکار عمومی را در فرایند خبر محدود کرده است؛ رسانه های همراه در پاکستان، با تکیه بر سه ویژگی ((همه جایی، همیشگی و همگانی )) نوید قدرت گرفتن افکار عمومی را می دهند. درحادثه انفجار معبد ((داتا دربار)) علیرغم چیرگی رویکرد رسانه های سنتی بر اخبارمرتبط که سعی داشتند آن را فرقه ای جلوه دهند و این کشور بزرگ را تا آستانه جنگ داخلی بکشانند، رسانه های همراه با وساطت شبکه های اجتماعی، جریانها و بازیگران سیاسی را با اخبار متفاوت و البته واقعگرایانه به مقابله با اختلاف افکنی سوق دادند.روزنامه نگاری همراه، اساسا موضوعی بدیع است. خصلت نوآورانه و سوالاتی که به چگونگی تاثیر و عمل این نوع روزنامه نگاری معطوف می شود، این پژوهش را به تکیه بر راهبرد استقرایی و استفاده از روش های کیفی تحلیل متن و ترکیب با مطالعه تاریخی سوق داد. مهمترین نتیجه این تحقیق، شناسایی تحول درقدرت افکار عمومی با کمک رسانه های همراه است؛ از جمله تاثیرات روزنامه نگاری همراه، افزایش مشارکت سیاسی - مدنی در کاربران است.