مرتضی شمس؛ اعظم راودراد
چکیده
این پژوهش توصیفی-تحلیلی، به دنبال پاسخ به این سوال است که «خبرگزاریهای کشور در صفحات علم و فناوری خود، چگونه و به چه میزان از پیامهای تصویری جهت انتقال بهتر و قابل درک پیام به مخاطبانشان، استفاده میکنند؟». در انجام پژوهش از روش کیفی «تفسیر ترکیب محور» و «تحلیل محتوای کمی» استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش، اخبار ...
بیشتر
این پژوهش توصیفی-تحلیلی، به دنبال پاسخ به این سوال است که «خبرگزاریهای کشور در صفحات علم و فناوری خود، چگونه و به چه میزان از پیامهای تصویری جهت انتقال بهتر و قابل درک پیام به مخاطبانشان، استفاده میکنند؟». در انجام پژوهش از روش کیفی «تفسیر ترکیب محور» و «تحلیل محتوای کمی» استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش، اخبار علم و فناوری خبرگزاریهای رسمی کشور است که با روش نمونهگیری هدفمند، اخبار بهار سال 1398در خبرگزاریهای «فارس»، «ایسنا» و «مهر» به عنوان چارچوب نمونهگیری انتخاب شد. از میان چارچوب نمونهگیری و با روش تصادفی ساده، یک هفته آماری انتخاب و تصاویر هر یک از اخبار در آن، به عنوان واحد مشاهده و تحلیل، مطالعه گردید. بر اساس نتایج، خبرگزاری ایسنا، استفاده مناسبتری از پیامهای تصویری جهت انتقال بهتر و قابل درک پیام به مخاطبانش داشته است و خبرگزاری «فارس» و «مهر» در رتبههای بعدی قرار دارند. پژوهش نشان میدهد استفاده از ظرفیت پیامهای تصویری در اخبار علم و فناوری خبرگزاریها پایین است و در کمتر از نیمی از این اخبار، استفاده مناسبی از پیامهای تصویری در جذابیت، ارائه اطلاعات خبری و خوانش آسان و قابل درک اخبار علمی شده است. استفاده بیشتر از تصاویر اختصاصی با عناصر و ارزشهای خبری مناسب، شرح تصاویر و ارجاع به آنها در متن، استقاده از پیامهایی تصویری در قابهای چندگانه و عدم استفاده از تصاویر آرشیوی نامرتبط به موضوع اصلی خبر، از مهمترین پیشنهادات به خبرگزاریهای کشور در استفاده بهتر از پیامهای تصویری در جهت جذابیت، سادهسازی و قابل فهمتر نمودن اخبار علمی به مخاطبان است.
سیاوش صلواتیان؛ مصیب علی اکبرزاده آرانی؛ عباس ناصری طاهری
چکیده
هدف این مقاله مطالعه تطبیقی عملکرد رسانههای جمعی در جریان خبریای است که رسانههای اجتماعی پیرامون خبر فوت مرتضی پاشایی ایجاد کردند. 9 سایت خبری یا خبرگزاری برتر انتخاب و مطالب آنها در سه بازه زمانی پیش از فوت، از زمان فوت تا تشییع و هفته پس از تشییع تحلیل شد. همچنین نیمصفحه اول 24 روزنامه پرتیراژ کشور بررسی شد. از بین بخشهای ...
بیشتر
هدف این مقاله مطالعه تطبیقی عملکرد رسانههای جمعی در جریان خبریای است که رسانههای اجتماعی پیرامون خبر فوت مرتضی پاشایی ایجاد کردند. 9 سایت خبری یا خبرگزاری برتر انتخاب و مطالب آنها در سه بازه زمانی پیش از فوت، از زمان فوت تا تشییع و هفته پس از تشییع تحلیل شد. همچنین نیمصفحه اول 24 روزنامه پرتیراژ کشور بررسی شد. از بین بخشهای خبری صداوسیما نیز پنج بخش خبری و شبکههای ماهوارهای خبری، بیبیسی فارسی، منوتو و صدای آمریکا به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. سپس روند جریانسازی خبری استخراج و اقدامات هر یک از رسانهها در مقاطع مختلف این جریان خبری مشخص گردید. برای تحلیل دادهها از دو روش تحلیل مضمون برای شناسایی مضامین و از روش تحلیل محتوای کمی برای شمارش واحدهای موجود در متن پیامها استفاده شد. بر اساس یافتههای این پژوهش سبقت رسانههای اجتماعی بر رسانههای جمعی در این جریانسازی خبری مشهود است. در موج اول، رسانههای اجتماعی پیشتاز بودند. در موج دوم، رسانههای جمعی سعی کردند، عقبافتادگی خود را از این حجم عظیم خبری جبران کنند و بهسرعت وارد شده و تلاش نمودند با موج اول همراهی کنند. اما سرعت حوادث باعث میشود ابتکار عمل از دست رسانههای جمعی خارجشده و هیچ رسانهای نتواند در موج سوم به مدیریت مطلوب جریان خبری خود بپردازد. موج تولید محتوا در شبکههای اجتماعی، رسانههای جمعی را غافلگیر میکند و سایتهای خبری با پوشش همهجانبه خبری موضوع پاشایی، بیش از اینکه به فکر جهتدهی به افکار عمومی باشند، به فکر جذب یا نگهداشتن مخاطبان خود هستند.