مرضیه رحیمی؛ مهدی محمدی نسب
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر مهاجرت کاربران ایرانی تلگرام به واتسآپ بهجای مهاجرت به پیامرسانهای داخلی پس از فیلتر تلگرام و ارائه مدل با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، میباشد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ماهیت اکتشافی و بهصورت موردپژوهی انجام شده است. روش نمونهگیری برای جامعه اول، در دسترس و برای جامعه دوم، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر مهاجرت کاربران ایرانی تلگرام به واتسآپ بهجای مهاجرت به پیامرسانهای داخلی پس از فیلتر تلگرام و ارائه مدل با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، میباشد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ماهیت اکتشافی و بهصورت موردپژوهی انجام شده است. روش نمونهگیری برای جامعه اول، در دسترس و برای جامعه دوم، غیرتصادفی هدفمند میباشد. ابتدا بهمرور ادبیات و مصاحبه عمیق با 28 نفر از دانشجویان دانشگاه قم که کاربر پیامرسانهای اجتماعی میباشند و بعد از فیلتر تلگرام از تلگرام به واتسآپ مهاجرت نمودند بهصورت مصاحبه نیمه ساختاریافته پرداخته شد که بهعلت رسیدن به اشباع نظری تعداد نمونه 14 نفر میباشد. برای تحلیل عوامل، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. سپس با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری به شناسایی ارتباط میان این عوامل توسط 15 نفر از خبرگان پرداخته شد. این عوامل در 5 سطح قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد، سه عامل عدم نیاز واتسآپ به فیلترشکن، قابلیت تماس صوتی و تصویری و سازگاری واتسآپ با همه دستگاههای تلفن همراه و عدم نصب پیامرسان داخلی بر روی موبایلهای دارای سیستم IOS در سطح پنجم، بهعنوان تأثیرگذارترین عوامل و عوامل عادت کردن به استفاده از پیامرسانهای خارجی، حضور مخاطبین من در واتسآپ (فراگیری)، عدم حضور مخاطبین من در پیامرسانهای داخلی (عدم فراگیری)، تشکیل یا انتقال گروهها به واتسآپ و ارسال و دریافت فایل از طریق واتسآپ بنا به درخواست دیگران، فشار و پیشنهاد دیگران برای مهاجرت به واتسآپ، تبلیغ دهانبهدهان منفی در مورد پیامرسانهای داخلی و احساس عدم امنیت در پیامرسانهای داخلی بهعلت رمزنگاری نشدن و هک شدن آنها در سطح اول، تأثیرپذیرترین عوامل میباشند.
داتیس خواجه ئیان؛ سیاوش صلواتیان؛ شقایق کلی؛ توحید سلطانی
چکیده
پلتفرمها در قالب بهروزرسانی امکانات و قابلیتها تغییرات سبک زندگی کابران پلتفرمها را تسهیل میکنند و با توجه به اینکه، رسانههای جدید ابتدا با ظهورشان و سپس با ارائه امکانات جدید به لذت تازهای منجر میشوند، بنابراین، شناخت انگیزههای بومیان دیجیتال در استفاده از امکان هشتگگذاری ضروری است. هدف این تحقیق، بررسی هشتگهای ...
بیشتر
پلتفرمها در قالب بهروزرسانی امکانات و قابلیتها تغییرات سبک زندگی کابران پلتفرمها را تسهیل میکنند و با توجه به اینکه، رسانههای جدید ابتدا با ظهورشان و سپس با ارائه امکانات جدید به لذت تازهای منجر میشوند، بنابراین، شناخت انگیزههای بومیان دیجیتال در استفاده از امکان هشتگگذاری ضروری است. هدف این تحقیق، بررسی هشتگهای پرکاربرد و میزان استفاده از این هشتگها توسط بومیان دیجیتال و در ادامه آن، شناسایی انگیزههای هشتگگذاری بومیان دیجیتال در اینستاگرام است. بنابراین، در قدم اول، از طریق دادهکاوی هشتگهای پرکاربرد 534 نفر از بومیان دیجیتال در طی یک ماه جمعآوری شد و سپس از طریق مصاحبه نیمه ساختیافته با 20 نفر از بومیان دیجیتال، انگیزهها و الگوهای رفتاری این نسل شناسایی شد. طبق یافتهها، 15097 هشتگ از پستهای 534 کاربر اینستاگرام استخراج شد که «nice»، «jzb»، «best» و «awli» پرکاربردترین هشتگها بودند. انگیزههای استفاده از هشتگها شامل تعلقداشتن، اجتماعیبودن، جلب توجه، کسب اطلاعات، محبتکردن، مستندسازی موقعیتها و ابراز هویت شخصی است. بروز لذتها و انگیزههای جدید ناشی از هشتگ از نگاه کاربر و جامعه و سهولت استفاده از دیدگاه نرمافزاری نهایتاً به ظهور سبک زندگی جدید کمک میکند که بومیان دیجیتال از رهگذر استفاده از این امکان، به بازآفرینی هنجارهای دنیای واقعی در دنیای مجازی میپردازند.