محمد تقی کرمی؛ زهرا محمد زاده
چکیده
مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 میپردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانهشناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با بهکارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالتهای موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، ...
بیشتر
مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 میپردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانهشناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با بهکارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالتهای موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، «زن دوم»، «پاتو زمین نذار» و «زندگی خصوصی» که به روشی هدفمند برگزیده شدهاند، شخصیت زن دوم واکاوی و بازنمایی سینمایی از شخصیت زن دوم و کلیشههای به کار رفته در این بازنمایی آشکار شود.بنابر نتایج این مقاله میتوان گفت در بازنمایی زن دوم شاهد کلیشههایی هستیم که به کرات به تصویر در آمدهاند. کلیشههایی چون: «یافتن تکیهگاه عاطفی»، «زن مدرن و مستقل»، «زن مطلقه»، «اغواگری»، «تنهایی»، «مادرانگی»، «دینداری»، «تبرئه شدن و مظلومیت»، «ارتباط پنهانی» و «بیآبرویی» از عمده کلیشههای مطرح شده در این فیلمها هستند. با بررسی این فیلمها مشخص شد که زن دوم هرچند عمدتاً در ابتدای امر اغواگر و فریبنده ظاهر میشود، اما در جریان داستان در جستجوی نقش همسر و در پی تشکیل کانون خانوادگیست و در نهایت او از تقصیر ورود به این رابطه تبرئه میشود. انگشت اتهام در خصوص ازدواج دوم عمدتاً به سوی مردان متأهل است و اراده آنها در ورود به این ارتباط اصیل شمرده میشود.
هادی خانیکی؛ محیا برکت
چکیده
بازیهای رایانهای ازجمله کالاهای پر تقاضای فرهنگی در جهان پیش رو جامعه ما به شمار میآیند، از این رو به لحاظ خلق، انتقال و توزیع ارزشهای فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفتهاند. این مقاله با توجه به همین ویژگی ارتباطی بازیهای رایانهای به مطالعه بازنمایی ایدئولوژیها و ارزشهای فرهنگی آنها پرداخته است. مطالعه موردی این تحقیق ...
بیشتر
بازیهای رایانهای ازجمله کالاهای پر تقاضای فرهنگی در جهان پیش رو جامعه ما به شمار میآیند، از این رو به لحاظ خلق، انتقال و توزیع ارزشهای فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفتهاند. این مقاله با توجه به همین ویژگی ارتباطی بازیهای رایانهای به مطالعه بازنمایی ایدئولوژیها و ارزشهای فرهنگی آنها پرداخته است. مطالعه موردی این تحقیق تحلیل نشانهشناسی سه بازی رایانهای "مدافعان کربلا"، "مقاومت"و "میر مهنا" است که با پشتیبانی سه نهاد رسمی عرضه شدهاند. هدف این مطالعه، چگونگی پردازش ایدئولوژیهای فرهنگی در محتوای بازی رایانهای از سوی بازیسازهای ایرانی است. روش تحقیق در این مطالعه روش کیفی، مبتنی بر نشانهشناسی است که در این باب از نظریههای رولان بارت برای تحلیل رمزگان فرهنگی و فیلیپ تاگ برای واکاوی نشانههای رسانه استفادهشده است. نتایج تحقیق که در دو سطح ماهیت رسانه و ایدئولوژیهای فرهنگی استخراج شدهاند نشاندهنده آناند که بازیهای رایانهای ایرانی از قابلیتهای خاص رسانه بازی مانند "تعاملی بودن" و "روایت سازی" توسط بازیکن استفاده نکردهاند. در بعد ایدئولوژیهای فرهنگی نیز نتایج تحقیق نشان میدهد که میان محتوای ایدئولوژیک بازیها و ایدئولوژیهای فرهنگی نهاد سازنده بازی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد پس سیر روایی بازی مبتنی بر ارزشهای رسمی است.
صادق رشیدی؛ زهرا صبورنژاد
چکیده
این مقاله با هدف مطالعه و تحلیل مفهوم ستارهسازی پس از اینترنت و تحلیل تأثیرات رسانههای جدید و مجازی در دگرگونی معنای ستارگی نوشته شده است. در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از مطالعه موردی بومی و مطالعه معنای ستارگی و ستارهسازی در سینما از دیدگاههای گوناگون، نقش اینترنت و فضاهای مجازی در تغییر و دگرگون کردن معنای ستاره سینمایی ...
بیشتر
این مقاله با هدف مطالعه و تحلیل مفهوم ستارهسازی پس از اینترنت و تحلیل تأثیرات رسانههای جدید و مجازی در دگرگونی معنای ستارگی نوشته شده است. در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از مطالعه موردی بومی و مطالعه معنای ستارگی و ستارهسازی در سینما از دیدگاههای گوناگون، نقش اینترنت و فضاهای مجازی در تغییر و دگرگون کردن معنای ستاره سینمایی را مورد تحلیل قرار گیرد. بدین منظور برای مطالعات موضوع مورد نظر و تحلیل یافتهها و نمونههای موردی این مقاله، از تحقیق کیفی با رویکرد مطالعات فرهنگی و روش نشانهشناسی استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز این مقاله نیز بهصورت کتابخانهای گردآوری شده است. اما در مورد پیشینه تحقیق این مقاله، باید گفت تاکنون پژوهشی در این مورد خاص صورت نگرفته است. نتایج این مطالعات در مجموع نشان میدهد که ستارههای سینمایی در تعامل بی واسطه با مخاطب و نیز با راهبرد خودبیانگری و تصاویر شخصی و خصوصی تغییر مهمی در شیوههای نگرش جامعه به معنای ستارگی ایجاد کردهاند و چگونگی ستارهسازی و معرفی آن به جامعه، که در روشهای کلاسیک و وابسته به رسانههای جمعی و نشریات عام، تحت اختیار هنرپیشهها نبود، این بار در بافت و شرایط جدید و بی واسطهای در جریان است و در حقیقت معنای جدید ستارگی، ستاره بودن در شرایط پس از اینترنت است.