فرنام مرادی نژاد؛ مرضیه پیراوی ونک؛ احمد الستی
چکیده
این پژوهش به مسئله «شناخت دقیقتر رفتارها و ویژگیهای هویتی» جامعه آماری سطح الف (54 نفر) از افرادی که در فرایند پژوهش در طول چهار سال از طریق شبکههای اجتماعی شناساییشده و با توجه به اعلام خود هوادار یکی از این پنج فیلم کالت ایرانی برگزیده خوانده شدهاند، پرداخته است. در خلال همین تحقیق و با روشی تحلیلی- پیمایشی با ابزار ...
بیشتر
این پژوهش به مسئله «شناخت دقیقتر رفتارها و ویژگیهای هویتی» جامعه آماری سطح الف (54 نفر) از افرادی که در فرایند پژوهش در طول چهار سال از طریق شبکههای اجتماعی شناساییشده و با توجه به اعلام خود هوادار یکی از این پنج فیلم کالت ایرانی برگزیده خوانده شدهاند، پرداخته است. در خلال همین تحقیق و با روشی تحلیلی- پیمایشی با ابزار پرسشنامه بهعنوان مرحله اول شناسایی اساساً ضریب نفوذ دو اصطلاح «کالت» و «بلاک باستر /گیشهای» در دو جامعه آماری توده مردم دو کلانشهر اصفهان و تهران؛ یعنی سطح ج (203 نفر) و دانشجویان سینما و رشتههای هنری؛ یعنی سطح ب (115 نفر) انجام شد، تا مشخص گردد که برای یافتن هواداران فیلمهای کالت منتخب پژوهش نمیتوان خیلی تصادفی عمل کرد. با طرح پرسشهایی درباره مشخصات هویتی/فردی/بوم شناسانه/رفتارشناسانه این جامعه آماری، پژوهش به یافتههایی دست پیدا کرد که میتوان آنها را چنین خلاصه کرد: خوشه غالب کالتیستها یا هواداران این پنج فیلم منتخب را مردانی در بازه سنی سی سالگی تا پنجاه سالگی، با سطحِ تحصیلات کارشناسی به بالا و خلوتگزین تشکیل میدهند که اکثراً با واژه آشنایی داشته و بیشتر بر مبنای داوریشان درباره کارگردانی/ وجوه شکلی و سبکی / و بهویژه فیلمنامه و روایت و زیرمتن و دیالوگها و در درجه بعد هم ذات پنداری با شخصیت اصلی به هواداریشان استمرار بخشیدهاند.