جواد دلیری؛ محمد سلطانی فر؛ علی اکبر فرهنگی؛ هادی خانیکی
چکیده
در این مقاله یک مدل مطلوب برای رسانههای داخلی (سازمان های مطبوعاتی)ایران طراحی و اراِئه شده است.در این پژوهش، با توجه به ماهیت اکتشافی پژوهش از روش گراندد تئوری یا نظریه داده بنیاد استفاده شد. شیوه اجراء اکتشافی، نحوه گردآوری دادهها به صورت کیفی و با استفاده از ابزار مصاحبه انجام گرفت، نمونه آماری در این مطالعه، ۵۰ نفر است. این پژوهش ...
بیشتر
در این مقاله یک مدل مطلوب برای رسانههای داخلی (سازمان های مطبوعاتی)ایران طراحی و اراِئه شده است.در این پژوهش، با توجه به ماهیت اکتشافی پژوهش از روش گراندد تئوری یا نظریه داده بنیاد استفاده شد. شیوه اجراء اکتشافی، نحوه گردآوری دادهها به صورت کیفی و با استفاده از ابزار مصاحبه انجام گرفت، نمونه آماری در این مطالعه، ۵۰ نفر است. این پژوهش در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. در کدگذاری محوری، ۶ شبکه اصلی، ۲1 مولفه اصلی و ۳۵۴ مولفه فرعی به عنوان مولفههای مدل نوین اتاق خبر رسانههای جهان برای الگو گرفتن رسانه های داخلی شناسایی شد. براساس یافتههای این پژوهش یک اتاق خبر چهار لایه ای شامل شبکه تولید ، شبکه محصول ، شبکه توزیع و انتشار و شبکه مخاطب و مشتری طراحی . ویژگی های هر لایه و ارتباط بین لایه ها نیز تشریح شد «دیجیتالی شدن فرایند تولید و توزیع محتوا»، «ارایه محتوای تعاملی» و کاهش هزینه ، چابک و افزایش سرعت خبررسانانی و همزایی و همگرایی در تولید و توزیع محتوا و تکیه بر هوش مصنوعی و داده کاوی از جمله این ویژگی هاست .
حسن خجسته باقرزاده؛ کمیل خجسته باقرزاده
چکیده
جهان جدید به وسیلهی اینترنت در حال شبکهای شدن است. در این دنیای شبکهشده، آنچه جدید مینماید، جامعهی شبکهای و معماری شبکهسازیشدهی آن است که در آن گرههای به هم پیوسته با ارتباطات مختلف درون شبکه قرار دارند و اثرات اجتماعی مختلفی را بر جوامع میگذارند. برخی محتوا را عنصر بسیار مهمی در شکلدادن به قدرت آینده میبینند. ...
بیشتر
جهان جدید به وسیلهی اینترنت در حال شبکهای شدن است. در این دنیای شبکهشده، آنچه جدید مینماید، جامعهی شبکهای و معماری شبکهسازیشدهی آن است که در آن گرههای به هم پیوسته با ارتباطات مختلف درون شبکه قرار دارند و اثرات اجتماعی مختلفی را بر جوامع میگذارند. برخی محتوا را عنصر بسیار مهمی در شکلدادن به قدرت آینده میبینند. اما بررسی رخدادها و رفتارهایی که تاکنون بهوجود آمده و با روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی شده است نشان میدهد که قدرت از مفهوم سنتی خود در حال تغییر است و عناصر قدرتساز جدیدی ناظر به فناوریهای ارتباطی در حال شکلگیری هستند. آنچنان که این موضوع حتی چالش حکمرانی آیندهی دولتها شده است. فناوری، شبکه، اطلاعات مولفههای جدید قدرتساز هستند. این سه عنصر به صورت کلی در 4 پدیده اینترنت، دستگاه، پلتفرم و محتوا-خدمت بروز و ظهور میکنند و از طریق آنها اعمال قدرت میکنند. عصر فناوریهای ارتباطی، عصر شبکه است که در آن با ایجاد روابط فرامکانی و بیزمانی بر بستر اینترنت، کنشگر شبکه خلق میشود. کنشگری که خود را در قید حاکمیت دولت ملی نمیبیند چرا که روابط و محتوایش در کنترل او نیست و دولت تنها به یک گره هرچند مهم از شبکه خاص تبدیل میشود. از سوی دیگر قدرت بهصورت عمودی بهترتیب از دارندگان فناوری، صاحبان پلتفرم و تولیدکنندگان محتوا-خدمت توزیع میشود.