عباس اسدی؛ رایحه رمضانی؛ سامان خدایاری؛ شادی خدایاری
چکیده
پیامرسانها و رسانههای نوین بستر مناسبی برای نشر اخبار جعلی هستند. این امر در همهگیریها خود را بیشتر نشان میدهد. به دلیل استفادۀ عموم با سطح سواد رسانهای مختلف از رسانههای اجتماعی و پیامهایرسانهای آنلاین در بحرانهای گوناگون باید در شناسایی و مواجهه با آنها تدابیری اندیشید. در این بین، نقش روزنامهنگاران بسیار ...
بیشتر
پیامرسانها و رسانههای نوین بستر مناسبی برای نشر اخبار جعلی هستند. این امر در همهگیریها خود را بیشتر نشان میدهد. به دلیل استفادۀ عموم با سطح سواد رسانهای مختلف از رسانههای اجتماعی و پیامهایرسانهای آنلاین در بحرانهای گوناگون باید در شناسایی و مواجهه با آنها تدابیری اندیشید. در این بین، نقش روزنامهنگاران بسیار مهم است. پس از شیوع ویروس کرونا در مدت کوتاهی «اخبار جعلی» در قالب عدم اطمینان و بار عاطفی وضعیت به وجود آمدند. در این بین از بحران نمیتوان بدون بهرهمندی از «ارتباطات» گذشت. «ارتباطات بحران» قدرت و روایت تابآوری انسان اجتماعی در برابر تهدیدها و بالهای سوقدهنده به رهایی از زیست جمعی است. ویروس کرونا و آثار برآمده از شیوع آن، بزرگترین بحران سلامت و حیات زیستی را برای بشر به وجود آورد. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت مضامین نهفتۀ اخبار جعلی منتشر شده در ایام شیوع کرونا در بستر پیامرسان تلگرام است. پدیدهای که به آن «اینفودمی» گفته میشود در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با روش کیفی و رویکرد تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفته است. محققان با این روش به کدگذاری و تحلیل دادهها پرداختهاند. با این رویکرد معانی نهفته در مجموعۀ دادهها شناسایی و معرفی شدند. نهایتاً مشخص شد که شش مضمون اصلی پژوهش، شامل اعلام زمان پایان اپیدمی کرونا، رواج طب سنتی، عوارض واکسن زدن، ابتلای سلبریتیها و مشاهیر به کرونا، خوراکیهای نابودکنندۀ کرونا و مسائل اقتصادی کرونا مورد توجه این رسانه است. همچنین «پیشگیری، ابتلا و پایان کرونا» به عنوان مضمون فراگیر اصلی شناسایی و تحلیل شد.
هادی خانیکی؛ علی احمدی
چکیده
بحرانها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی بهشمار میروند و روزبهروز برتعداد و تنوع آنها افزوده میشود. رسانههای اجتماعی بهدلیل قابلیتهای گسترده در جذب مخاطب و توانایی شکلدهی به افکار عمومی نقش مهمی در پیشگیری و مدیریت بحرانها دارند بهنحویکه با توجه به کارکردهای متعددشان، میتوانند بهعنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت ...
بیشتر
بحرانها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی بهشمار میروند و روزبهروز برتعداد و تنوع آنها افزوده میشود. رسانههای اجتماعی بهدلیل قابلیتهای گسترده در جذب مخاطب و توانایی شکلدهی به افکار عمومی نقش مهمی در پیشگیری و مدیریت بحرانها دارند بهنحویکه با توجه به کارکردهای متعددشان، میتوانند بهعنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران محسوب شوند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون در بازه زمانی اسفندماه ۹۸ تا شهریورماه ۹۹ باهدف بازنمایی اخبار ویروس کووید 19 در رسانههای اجتماعی ایرانیان، به تحلیل بیشترین مطالب منتشرشده و نیز پر بازدیدترین پستهای کانالهای تلگرامی مرتبط با شیوع کرونا پرداخته است. بر اساس یافتههای پژوهش با کاهش شدت انتشار مطالب مرتبط با کرونا، از میزان اهمیت پستهای مرتبط با قرنطینه، فاصلهگذاری اجتماعی و اقدامات دولت برای مدیریت بحران در کانالهای تلگرامی کاسته شده و حساسیت و توجه مردم به اعمال محدودیتهای کرونایی در بازه زمانی موردبررسی کاهش یافته است که این امر عاملی اصلی تشدید بحران کرونا در جامعه در بازه زمانی موردمطالعه بوده است.