زهرا جعفرپور مرزونی؛ علی خورسندی طاسکوه؛ علیرضا عبدالهی نژاد
چکیده
توسعه ی فناوری نوع خاصی از ارتباطات را در حیات آکادمیک ایجاد کرد؛ از سوی دیگر امروزه وجود شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری موثر در دستیابی به اهداف آموزشی درنظر گرفته شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل کارکردهای استفادهی مؤثر از شبکههای اجتماعی در مدیریت آموزشی و همچنین بررسی موانع و چالشهای دسترسی به انواع رسانههای اجتماعی ...
بیشتر
توسعه ی فناوری نوع خاصی از ارتباطات را در حیات آکادمیک ایجاد کرد؛ از سوی دیگر امروزه وجود شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری موثر در دستیابی به اهداف آموزشی درنظر گرفته شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل کارکردهای استفادهی مؤثر از شبکههای اجتماعی در مدیریت آموزشی و همچنین بررسی موانع و چالشهای دسترسی به انواع رسانههای اجتماعی و اطلاعات بوده است. در این راستا علاوه بر مطالعهی اسنادی ، با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی با 10 نفر از مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران مصاحبه انجام شد. دادهها به روش کیفی و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا (MAXQDA) تحلیل شدند که طبق نتایج بهدستآمده کارکردهای استفادهی هدفمند از شبکهی اجتماعی برای مدیران آموزشی شامل: «رشد حرفهای، علمی و پژوهشی؛ ایجاد فضای مدیریت دموکراتیک؛ ارتقای کیفیت آموزشی گروه؛ تسریع عملکرد اداری و اجرایی؛ تأثیر روانی و اجتماعی» میباشد. علاوه بر این طبق یافته های پژوهش مهمترین موانع و چالشهای دسترسی به شبکههای اجتماعی «موانع فنی و زیرساختی؛ چالشهای مدیریتی؛ موانع سیاسی و موانع فردی» است که درنهایت راهکارهایی برای ارتقای کارآمدی رسانه ها و هدفمند سازی استفاده از شبکه های اجتماعی ارائه شد.
میلاد میرمحمدصادقی؛ عبدالعلی قوام؛ افسانه مظفری
چکیده
مقالهی حاضر با استفاده از روش تحلیل شبکههای اجتماعی (SNA) به بررسی اکتشافی شبکهای متشکل از 7885 نفر و 9927 پیوند از کاربران عربزبانِ هوادار گروه تروریستی داعش در شبکهی اجتماعی آنلاین توییتر پرداخته است. هدف از این پژوهش، کشف و استخراج ساختار روابط کاربران مذکور، بررسی مزایا و معایب کارکردی این ساختار برای گروه تروریستی داعش، و شناسایی ...
بیشتر
مقالهی حاضر با استفاده از روش تحلیل شبکههای اجتماعی (SNA) به بررسی اکتشافی شبکهای متشکل از 7885 نفر و 9927 پیوند از کاربران عربزبانِ هوادار گروه تروریستی داعش در شبکهی اجتماعی آنلاین توییتر پرداخته است. هدف از این پژوهش، کشف و استخراج ساختار روابط کاربران مذکور، بررسی مزایا و معایب کارکردی این ساختار برای گروه تروریستی داعش، و شناسایی افرادی (گرههایی) بود که بهلحاظ سنجههای مرکزیت بهعنوان گرههای کلیدی بالقوه در این شبکه محسوب میشدند. بر اساس یافتههای این پژوهش، شبکهی روابط هواداران عربزبان گروه تروریستی داعش در توییتر در بازهی زمانی بهمنماه تا اسفندماه 1397 از ساختاری نامتمرکز با قطر شبکهای بالا، و خوشههایی تشکیل شده بود که با یکدیگر و کل شبکه، پیوندی ضعیف داشتند. این ساختار سبب انعطاف، پایایی و چابکی شبکهی مورد مطالعه و نیز حفظ ناشناسی کاربران مرکزی آن میشد. همچنین ضمن تعیین گرههای دارای بالاترین سنجههای مرکزیت شبکهای، مشخص شد کاربران شبکهی مورد مطالعهی این پژوهش، در سه دستهی کلی قابل تقسیمبندی هستند: «اعضای کلیدی»، «رابطان» و «پیروان».