از معمولی به خرده سلبریتی: سنخ شناسی خرده سلبریتی های اینستاگرامی ایرانی

سمانه کوهستانی؛ فردین علیخواه؛ نادر افقی؛ هدی حلاج زاده

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، ، صفحه 174-123

https://doi.org/10.22054/nms.2023.71996.1518

چکیده
  رسانه‌های جدید همچون اینستاگرام قابلیت‌هایی دارند که به افراد امکان می‌دهند تا مشهور شوند. بااین‌وجود، شرایط خرده سلبریتی شدن برای همگان برابر نیست، ازاین‌رو شناسایی سازوکارهای خرده سلبریتی‌ها برای درک چگونگی کسب شهرت مهم است. همچنین، تأثیرات خرده سلبریتی‌ها به اینستاگرام محدود نشده و آن‌ها بر مناسبات اجتماعی در فضای واقعی ...  بیشتر

بررسی جامعه‌شناختی مخاطبان فرهنگ سلبریتی در اینستاگرام فارسی

مصطفی اجتهادی؛ وحید کشافی نیا

دوره 5، شماره 20 ، بهمن 1398، ، صفحه 113-148

https://doi.org/10.22054/nms.2020.39301.673

چکیده
  «سلبریتی» شکل جدیدی از شهرت است که تحت تأثیر برخی تغییرات اجتماعی نظیر رسانه‌ای شدن، افول دین رسمی سازمان‌یافته، افول اقتدار گروه‌های مرجع سنتی و کالایی شدن، ظهور کرده است. این شکل جدید از شهرت، به دلیل دارا بودن پنج ویژگی خاص از اشکال سنتی شهرت، متمایز گردیده است: واسطه‌محوری، مخاطب‌محوری، سرعت بالا و دامنه گسترده، تنوع‌بخشی ...  بیشتر