شبکه‌های اجتماعی و گونه‌های کارکرد جمعی: مطالعۀ موردی شبکه اینستاگرام

جمال محمدی؛ پرنیا رضی پور

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، ، صفحه 108-75

https://doi.org/10.22054/nms.2022.66356.1357

چکیده
  شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی نوین در جامعه ایرانی محسوب می‌شود که کاربران بسیاری آن را دنبال می‌کنند. وجود صفحات مختلف و متعدد در شبکه اجتماعی اینستاگرام نشان‌دهنده آن است که کاربران ایرانی با اهداف و مقاصد متفاوتی به ایجاد و پیگیری این صفحات می‌پردازند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ...  بیشتر

ویژگی‌های محتوا و درگیری کاربران مطالعه موردی: صفحه رسمی توییتر المپیک توکیو 2020

مهدی لطیفی فرد؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ محمد بحرانی

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400، ، صفحه 357-331

https://doi.org/10.22054/nms.2021.52556.978

چکیده
  رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در سیاست‌های رسانه‌ای رویدادهای ورزشی تبدیل شده است. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط ویژگی‌های محتوا و درگیری کاربران صفحه رسمی المپیک توکیو 2020 است. در این تحقیق 2364 توییت‌ صفحه رسمی کمیته برگزاری بازی‌های المپیک 2020 از سال 2014، به همراه تعداد پسند و بازتوییت‌ها استخراج شد. برای کشف موضوع ...  بیشتر

دیپلماسی رسانه ای در شبکه اجتماعی توییتر

سیدرضا نقیب السادات؛ فاطمه عودلاجانی

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، ، صفحه 324-295

https://doi.org/10.22054/nms.2021.49542.903

چکیده
  این پژوهش با هدف شناخت «ساختار دیپلماسی رسانه ای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در شبکه ی اجتماعی توییتر» به تحلیل محتوای صفحات توییتر این دو وزیر پرداخته است.ظهور فناوری های نوین ارتباطی موجب تغییر و تحول در عرصه سیاست شده است به نحوی که شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و اینستاگرام با نقش آفرینی در عرصه ی سیاست جایگاه ...  بیشتر

رهیافتی برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر فارسی؛ مطالعه موردی انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1396

حسین کرمانی؛ مرضیه ادهم؛ امیرعلی تفرشی

دوره 7، شماره 25 ، فروردین 1400، ، صفحه 78-37

https://doi.org/10.22054/nms.2021.54618.1029

چکیده
  هدف این مقاله، ارائه یک رهیافت جامع و دقیق برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر است. توئیتر در سال‌های اخیر به رسانه‌ای محبوب در بین کاربران تبدیل شده اما مسائل روش شناختی تحقیق در رسانه‌های اجتماعی در ایران به موازات گسترش استفاده از این رسانه‌ها توسعه نیافته است. این در حالی‌است که نبود یک رهیافت نظام‌مند می‌تواند به تشتت نظری ...  بیشتر

بازتاب همه‎پرسی کردستان عراق در رسانه‎ها؛ تحلیل محتوای سایت‎های خبری بی‎بی‎سی،الجزیره، ایرنا و روداوو

فاطمه نوری راد؛ زهرا حکیمی

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، ، صفحه 178-220

https://doi.org/10.22054/nms.2018.28630.389

چکیده
  همه‌پرسی استقلال کردستان عراق علیرغم مخالفت‌های گسترده با اصرار حزب بارزانی در تاریخ 3 مهر 1396 مصادف با 25 دسامبر 2017 برگزار شد و اخبار مرتبط با همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق برای مدت زیادی به اخبار یک رسانه‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده بود. از این‌رو در این پژوهش برآنیم تا با بررسی مطالب مرتبط با همه‌پرسی در روزهای ...  بیشتر

کاربرد رسانه‌های اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی؛ فرا تحلیل مقالات بین‌المللی

محمدکریم بیات؛ علیرضا اسفندیاری مقدم؛ حامد علیپوری حافظی

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، ، صفحه 317-365

https://doi.org/10.22054/nms.2018.15269.103

چکیده
  هدف از این پژوهش شناسایی انواع رسانه‌های اجتماعی و کاربرد آن‌ها در کتابخانه‌های دانشگاهی است، که پژوهشگران در پژوهش‌های خود به آن پرداخته‌اند، بدین معنی که پژوهشگران در پژوهش‌های خود بیشترین کاربرد رسانه‌های اجتماعی را در کتابخانه‌ها کدام رسانه معرفی کرده و این رسانه‌ها چه کاربردهایی در کتابخانه‌های دانشگاهی داشته‌اند. ...  بیشتر