سپیده مقصودی؛ حبیب صبوری حسروشاهی؛ نوروز هاشم زهی
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی رابطه متغیرهای نگرش جوانان به محتوا، هدف کاربران از استفاده از فضای مجازی و میزان مشارکت در شبکه های اجتماعی با متغیر هویت اجتماعی در مقایسه با دیدگاه نخبگان نسبت به جایگاه رسانه در فرایند شکلگیری هویت اجتماعی انجام شد. چارچوب نظری ترکیبی از نظریه های گیدنز، گافمن و نظریه کاشت بود و روش مطالعه نیز ترکیبی ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی رابطه متغیرهای نگرش جوانان به محتوا، هدف کاربران از استفاده از فضای مجازی و میزان مشارکت در شبکه های اجتماعی با متغیر هویت اجتماعی در مقایسه با دیدگاه نخبگان نسبت به جایگاه رسانه در فرایند شکلگیری هویت اجتماعی انجام شد. چارچوب نظری ترکیبی از نظریه های گیدنز، گافمن و نظریه کاشت بود و روش مطالعه نیز ترکیبی (کمی و کیفی) به صورت همزمان بود. جامعه آماری را در بخش کمی جوانان 18 تا 35 ساله شهر تهران تشکیل میداند و تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر به دست آمد که نمونهگیری به روش خوشه ای چندمرحله ای انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی نخبگان فرهنگی و اجتماعی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و پس از 20 مصاحبه، پژوهشگر به اشباع نظری دست یافت. نتایج این پژوهش نشان داد که نخبگان کارکردهای ایدئولوژیک رسانه را در شکلگیری هویت اجتماعی موثر میدانند و آن را ابزار تاریخی ارتباط به شمار میآورند که میتواد هویتهای جدید تولید نماید. از سوی دیگر رسانه های سنتی و جدید در هویت اجتماعی تاثیرگذارند و نوع تاثیرگذاری در ابعاد مختلف هویت متفاوت میباشد. در بخش کمی نگرش کاربران به محتوای فضای مجازی رابطه معناداری با هویت اجتماعی نشان نداد، اما میزان هدفمندی نیز رابطه ای معنادار با هویت اجتماعی نشان داد که مقایسه این دو فرضیه به کنشگری آگاهانه جوانان در فضای مجازی اشاره دارد.