@article { author = {Janadleh, Ali and Rahnama, Maryam}, title = {The Pathological Representation of New Media in Family Studies (a Meta-Analysis of Articles Regarding the Effect of New Media on Family)}, journal = {New Media Studies}, volume = {4}, number = {16}, pages = {1-40}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2019.34873.562}, abstract = {The increasing in the use of new media has attracted scholars’ attention to the relationship between those technologies and variant aspects of everyday life and a great number of contradictory perspectives have been postulated regarding implications of new media technologies in relation to families. In our society, the growing use of modern media has also led to significant studies of the impact of these media on families. In this study, we formulate diverse views on the effects of new media on families grounded in three approaches, namely pathological, positive effects and the complexity of effects approach, and consequently, published articles during last decade (2006-2016) were investigated. By utilizing meta-analysis as research method, the articles were scrutinized from various aspects such as theoretical approaches, methodology, research variables and findings. The findings indicated that those articles were mostly focused on pathological approach, and new media was represented as a harmful media. What is more, the complexity of new media effects, the role of variables and mediator factors as well as the role of families in acceptance or rejection of media, and controlling their effects have been overlooked. In this way, a passive image of family’s exposure to such media has been revealed. Ultimately, some suggestions on how to apply substantive theories, specifically in the field of family, mixed methods and longitudinal studies were offered. Moreover, paying serious attention to the influence mechanisms and mediator variables was accentuated in order to grasp the mutual relationship between new media and divergent facets of family.}, keywords = {"New Media","Family","Meta-Analysis"," Complexity of Effects"}, title_fa = {بازنمایی آسیب‌شناسانه رسانه‌های نوین در مطالعات خانواده (فراتحلیل مقالات چاپ شده درخصوص تاثیر رسانه‌های نوین بر خانواده)}, abstract_fa = {افزایش مصرف رسانه‌های نوین توجه پژوهشگران در خصوص رابطه این فناوری‌ها با ابعاد مختلف زندگی روزمره را به خود جلب کرده است. در این میان دیدگاه‌های متضادی در خصوص دلالت‌های فناوری‌های نوین رسانه‌ای در ارتباط با خانواده‌ها مطرح‌شده است. در جامعه ما نیز مصرف رو به رشد رسانه‌های نوین، زمینه‌ساز مطالعات قابل‌توجهی در خصوص تأثیر این رسانه‌ها بر خانواده‌ها شده است. ما در این مقاله، دیدگاه‌های مختلف مربوط به تأثیر رسانه‌های نوین بر خانواده را ذیل سه رویکرد آسیب‌شناختی؛ تأثیرات ایجابی؛ و پیچیدگی تأثیرات صورت‌بندی کرده‌ایم و بر همین اساس مقالات منتشرشده طی دهه اخیر (1395-1385) را مورد بررسی قرار داده‌ایم. روش تحقیق در این مقاله فرا تحلیل می‌باشد و مقالات در ابعاد مختلف رویکرد نظری، روش، متغیرهای تحقیق و یافته‌های تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها نشان می‌دهد که در بیشتر این مقالات رویکرد آسیب‌شناختی حاکم بوده و رسانه‌های نوین، به‌عنوان رسانه‌هایی آسیب‌زا بازنمایی شده‌اند. همچنین علاوه بر بی‌توجهی به تأثیرات مثبت این رسانه‌ها، پیچیدگی تأثیرات رسانه‌های نوین و همچنین نقش متغیرها و عوامل میانجی و نقش خانواده‌ها در پذیرش یا عدم پذیرش این رسانه‌ها و کنترل تأثیرات آن‌ها نادیده گرفته‌شده است. بر همین اساس با نگاهی مبتنی بر جبرگرایی تکنولوژیک، تصویری منفعلانه از خانواده در مواجهه با این رسانه‌ها ترسیم‌شده است. در نهایت بر اساس این یافته‌ها پیشنهادهایی در خصوص به‌کارگیری نظریات موضوعی به‌ویژه نظریه‌های حوزه مطالعات خانواده، روش‌های ترکیبی، انجام مطالعات طولی و توجه جدی به مکانیزم‌های تأثیرگذاری و متغیرهای میانجی جهت فهم و تبیین بهتر رابطه متقابل رسانه‌های نوین و ابعاد مختلف خانواده ارائه‌شده‌اند.}, keywords_fa = {"رسانه‌های نوین","خانواده","فراتحلیل","پیچیدگی تاثیرات"}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_9458.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_9458_62266449c734fc0271a1a37fa7a6ae34.pdf} } @article { author = {zokaei, Mohammad saeeid and Nezakati Rezapour, Farzaneh}, title = {Mobital lifestyle in student society; Understanding the Lived Experience of Students at Allameh Tabataba'i and Industrial Sharif Universities}, journal = {New Media Studies}, volume = {4}, number = {16}, pages = {41-74}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2019.39105.665}, abstract = {This study was conducted with the aim understanding “mobile digital” lifestyle of students, which we have called “mobital”. Using grounded theory methodology and relying on episodic interviews with students from two top universities (Allameh Tabataba’i and Sharif) in three main educational groups (Humanities, Engineering and Basic Sciences), the data were coded with “Nvivo 10”. Contrary to those researches who only highlight the sense of gratification from the use of new ICT’s, the findings reveal that the lived experience of students exposed to mobital devices, is a “paradoxical mixture of satisfaction and dissatisfaction”. Although this experience tends to create “cognitive dissonance” and contradictory feelings towards mobital devices, students have found strategies to handle it. They try to maximize their interests and stay away from its damages with “choosing rationally” exercising more “self-control”. In brief, the findings suggest that the three elements of students, devices and society are jointly construct “mobital lifestyle”. This provides an important case for assessing validity of existing theories and gives us valuable information for future research on new media and students’ lifestyles.}, keywords = {mobile digital devices,mobital lifestyle,actor-network-theory (ANT),cultural studies of technology}, title_fa = {سبک زندگی موبیتال در جامعۀ دانشجویی؛ فهم تجربۀ زیستۀ دانشجویان دانشگاه‌های علامه‌طباطبائی و صنعتی شریف}, abstract_fa = {این پژوهش، با هدف شناخت سبک زندگی «دیجیتال و درحرکت» دانشجویان که اصطلاحاً آن را «موبیتال» نامیده‌ایم، انجام‌شده است. به این منظور، با روش نظریۀ مبنایی و تکنیک مصاحبۀ اپیزودیک با دانشجویان دو دانشگاه سطح یک کشور (علامه طباطبائی و صنعتی شریف) که سه گروه آموزشی اصلی علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه را پوشش می‌دهند، گفتگو کردیم. برخلاف پژوهش‌هایی که فقط رضایت حاصل از کاربری تکنولوژی‌های نوین ارتباطی برای کاربران را برجسته می‌کنند، در این پژوهش دریافتیم که تجربۀ زیستۀ دانشجویان از کاربری دستگاه‌های دیجیتال همراه، تجربۀ متناقض‌گونۀ احساس «خشنودی و ناخشنودی هم‌زمان» است. اگرچه این تجربه در آن‌ها «ناهماهنگی شناختی» و احساسی دوگانه نسبت به دستگاه‌های دیجیتال همراه ایجاد کرده، اما دانشجویان استراتژی‌هایی برای کاهش این ناهماهنگی یافته‌اند. آن‌ها سعی می‌کنند با «انتخاب عقلانی» و «خودکنترلی» منافع خود را از این سبک زندگی جدید، حداکثر کنند و از آسیب‌های آن تا حد ممکن دور بمانند. همچنین، دریافتیم که هر سه عامل دانشجویان، دستگاه‌ها و جامعه، در شکل‌دهی به آنچه «سبک زندگی موبیتال» می‌نامیم، نقش دارند. نظریۀ کنشگر- شبکه، بهتر از سایر دیدگاه‌ها می‌تواند وضعیت موجود را تبیین کند. این یافته، دیدگاه مهمی در خصوص ارزیابی نظریه‌های موجود و چشم‌انداز ارزشمندی برای صورت‌بندی نظریه‌های جدید ارائه می‌دهد.}, keywords_fa = {الگوی کاربری,دستگاه‌های دیجیتال همراه,سبک زندگی موبیتال,کنشگر- شبکه,مطالعات فرهنگی تکنولوژی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_9459.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_9459_0db47ad47dc6c44b43b069799cb61b8c.pdf} } @article { author = {borojerdi, mahdokht and ilali, seyed hassan}, title = {Consequences of Iranians virtual life}, journal = {New Media Studies}, volume = {4}, number = {16}, pages = {75-110}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2019.33142.508}, abstract = {Abstract Social networks are an important factor for social changes and appropriate tool for culture making. Virtual communication facilitates the political, social, and cultural relations of users by establishing communication autonomy from mainstream media and consequently, it causes more flexibility and cultural adaptation of communication. These networks, due to the diversity and variety, provide requirements for improving the user's media literacy as a smart citizen. This qualitative research was carried out with the aim of investigating the impacts and consequences of the Iranian virtual life with the thematic analysis method. The research findings were obtained with documentary studies and by interviewing 25 people from experts and active users. At first the purposive or judgment sampling was used and then snowball sampling method was used. The MAXQDA software was used to draw thematic network model. Impacts of Iranians virtual life are communication capability, collective self-sufficiency, and online social and political reform, formation and strengthening of the public sphere, innovation, entrepreneurship and economic capacity. The negative consequences of Iranians virtual life are Psychological and social damage, social despotism, the production and distribution of superficial and popular content, fluid and unstable life style and identity conflict. The Iranians virtual life goes through their transition. Achieve positive effects unexpected in the transitional conditions. Therefore, promoting media literacy and removing public and private constraints is a strategy for reform and improving Iranians virtual life.}, keywords = {virtual life,Iranian users,impacts and consequences,cyberspace,Thematic analysis}, title_fa = {پیامدهای زیست مجازی ایرانیان}, abstract_fa = {شبکه‌های اجتماعی عامل مهمی برای تغییرات اجتماعی و ابزار مناسبی برای فرهنگ‌سازی هستند. ارتباطات مجازی با ایجاد استقلال ارتباطی از رسانه‌های جریان اصلی، روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کاربران را تسهیل می‌کند و به‌تبع آن، افزایش انعطاف و انطباق فرهنگی ارتباط‌گران را سبب می‌شود. این شبکه‌ها به علت تعدد و تنوع، شرایط لازم را برای ارتقاء سواد رسانه‌ای کاربر به‌عنوان شهروند هوشمند محقق می‌سازند. این پژوهش کیفی باهدف بررسی پیامدهای زیست مجازی ایرانیان با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته‌های تحقیق با بهره‌گیری از مطالعات اسنادی و انجام 25 مصاحبه با خبرگان و کاربران فعال بدست آمد. برای انتخاب مصاحبه‌شوندگان، در ابتدا از روش نمونه‌گیری هدفمند و سپس از نمونه‌گیری گلوله برفی استفاده شد. برای تحلیل مصاحبه‌ها و ترسیم مدل شبکه مضامین از نرم‌افزار MAXQDA نسخه 10 بهره گرفته شد. پیامدهای مثبت زیست مجازی ایرانیان توانمندی ارتباطی، خودکاوی جمعی و اصلاح برخط اجتماعی و سیاسی، شکل‌گیری و تقویت حوزه عمومی، نوآوری، کارآفرینی و توانمندی اقتصادی است. پیامدهای منفی زیست مجازی ایرانیان آسیب‌های روانی و اجتماعی، بی‌سازمانی اجتماعی، تولید و توزیع محتوای سطحی و عامه‌پسند، سبک زندگی سیال و ناپایدار و تعارض هویتی است. زیست مجازی ایرانیان دوره گذار خود را طی می‌کند و در شرایط گذار، دستیابی به پیامدهای مثبت دور از انتظار است. بنابراین ارتقاء سواد رسانه‌ای کاربران و رفع محدودیت‌های عمومی و خصوصی راهبرد اصلاح و ارتقاء زیست مجازی ایرانیان است.}, keywords_fa = {زیست مجازی,کاربران ایرانی,پیامدها,فضای مجازی,تحلیل مضمون}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_9460.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_9460_81d71cf106ffe2587fb1920ea32466b7.pdf} } @article { author = {ghanbary, saeid and Javadi, Soodeh and abdollahi, davood}, title = {Study of components associated with the use religious content of online media by an active audience (Case study of youth in Tehran -2017)}, journal = {New Media Studies}, volume = {4}, number = {16}, pages = {112-142}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2019.24213.275}, abstract = {Target: Since today, religious content has been widely disseminated on the Internet, and the audience is using it according to the style of their media consumption, this study aimed at studying has been various components on the consumption of religious content based on the concepts of active audience approach and the theory of Uses and Gratification. Method: This research was a questionnaire in terms of method, survey and data gathering tool. The mean reliability coefficient of its indices was estimated as 0.76 according to Cronbach's alpha. The sample size was estimated based on Cochran formula 384 and the required information was collected from 385 people by cluster sampling. Findings: The findings of this research showed that there are a direct and significant relationship between the components of answering questions, eliminating doubts, quality of family education, easy access to the media and raising awareness with the amount of religious content consuming. In this regard, based on regression analysis, the components of easy access and awareness raising Arrangements have the most predictive power of the dependent variable.}, keywords = {Religious content,Online Media,Media consumption,Internet,active audience,Uses and Gratification}, title_fa = {مطالعه مؤلفه‌های مرتبط با میزان مصرف محتوای دینی رسانه‌های برخط‌ اینترنتی توسط مخاطب فعال (مطالعه موردی جوانان و نوجوانان شهر تهران-1396)}, abstract_fa = {امروزه محتوای دینی فراوانی در فضای اینترنت منتشرشده و مخاطب نیز بنا بر سبک مصرف رسانه‌ای خود آن‌ها را مصرف می‌کند لذا این تحقیق باهدف مطالعه مؤلفه‌های گوناگون برگرفته از مفاهیم رویکرد مخاطب فعال و نظریه استفاده و خشنودی بر مصرف محتوای دینی انجام‌شده است. این پژوهش به لحاظ روش، پیمایشی و ابزار جمع‌آوری اطلاعات آن پرسشنامه بوده که میانگین ضریب پایایی شاخص‌های آن نیز طبق آلفای کرونباخ 76/0 برآورد گردید. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 برآورد و اطلاعات مورد نیاز از 385 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای جمع‌آوری شد. یافته‌های این تحقیق نشان داد که مؤلفه‌های پاسخ‌دهی به سؤالات، رفع شبهات، کیفیت تربیت خانوادگی، دسترسی آسان به رسانه‌ها و ارتقای آگاهی با میزان مصرف محتوای دینی رابطه مستقیم و معناداری دارند که دراین‌بین بر اساس تحلیل رگرسیونی مؤلفه‌های دسترسی آسان و ارتقای آگاهی به ترتیب بیشترین قدرت پیش‌بینی متغیر وابسته را داشته‌اند. مصرف فردی محتوای دینی در رسانه‌های برخط اینترنتی نیازمند تولید هدفمند و به‌دوراز سطحی‌نگری چنین محتوایی به همراه افزایش سطح دسترسی به رسانه‌های برخط اینترنتی است.}, keywords_fa = {محتوای دینی,رسانه‌های برخط,مصرف رسانه‌ای,اینترنت,مخاطب فعال,استفاده و خشنودی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_9461.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_9461_2544cdb0afdde519fca7964eb2720856.pdf} } @article { author = {Nemati Far, Nosrat allah and Khojasteh, Hassan and Kazemi, Hajar}, title = {Study of Media Literacy in Social Network Users (Case Study of Telegram Social Network)}, journal = {New Media Studies}, volume = {4}, number = {16}, pages = {143-175}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2019.24432.282}, abstract = {The purpose of this research is to identify and analyze the social media users' literacy by telegraphic case study. Research data was gathered among users in social media using a researcher-made questionnaire with twenty four classes in the field of media literacy. Data analysis is done on two levels of descriptive and inferential statistics. The results of the study showed that the average media literacy of media literacy indexes from the 20th rank was equal to the analysis of the message (355.12), the truth of the message (12.29), self-regulation (11.667), the interpretation of the message (535/11), curiosity (146/10), explanation (131/10), which in total media literacy of social media users equals (11357/11). Media literacy was not the same in the users' gender. In addition, there was a significant difference between education and field of study and the type of university users with their media literacy rate. Other results showed a direct (positive) relation between the age of their media literate users and the negative (negative) relation between the use of telegram and media literacy among users. Also, according to the regression test, two variables of education were (0.217) and telegram usage (586.0) was the explanatory factor for media literacy. Finally, the level of media literacy in social media (social media telegram) among users is moderate to high of about 567%}, keywords = {"Media Literacy","Social Networking","Telegram Social Networking"}, title_fa = {مطالعه سطح سواد رسانه‌ ای در کاربران رسانه های اجتماعی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی تلگرام)}, abstract_fa = {هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل سواد رسانه‌ای کاربران رسانه‌های اجتماعی بامطالعه موردی تلگرام است. داده‌های پژوهش در میان کاربران در رسانه اجتماعی تلگرام با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با بیست چهار گویه در زمینه سواد رسانه‌ای گرداوری شدند. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد، میانگین شاخص‌های بررسی‌شده سطح سواد رسانه‌ای کاربران از نمره 20 به ترتیب برابر است با تحلیل پیام (355/12)، حقیقت‌جویی پیام (299/12)، خودنظم دهی (676/11)، تفسیر پیام (535/11)، کنجکاوی (146/10)، توضیح (131/10) که درمجموع سواد رسانه‌ای کاربران رسانه اجتماعی برابر (357/11) است. همچنین سطح سواد رسانه‌ای در جنسیت کاربران یکسان نبود. علاوه بر این تفاوت معناداری بین تحصیلات و حوزه رشته تحصیلی و نوع دانشگاه کاربران با سطح سواد رسانه‌ای آن‌ها وجود داشت. نتایج دیگر پژوهش رابطه مستقیمی (مثبت) بین سن کاربران با سطح سواد رسانه‌ای آن‌ها و رابطه معکوسی (منفی) بین میزان استفاده از رسانه‌ای اجتماعی و سواد رسانه‌ای کاربران وجود داشت. همچنین با توجه به آزمون رگرسیون هم‌زمان دو متغیر تحصیلات به میزان (217/0) و میزان استفاده از تلگرام (586/0-) تبیین‌کننده سواد رسانه‌ای بودند. درنهایت سطح سواد رسانه‌ای در رسانه‌های اجتماعی (رسانه اجتماعی تلگرام) در بین کاربران در حد متوسط، حدود 567/0 درصد است.}, keywords_fa = {سواد رسانه‌ای,رسانه های اجتماعی,رسانه اجتماعی تلگرام}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_9463.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_9463_c30010c8fab18b06912266083c6f7034.pdf} } @article { author = {farhadi, sajad and Taghavifard, Mohamadtaghi}, title = {Mobile health (m-Health); A Communication model for monitoring and improving the quality of life of dialysis patients}, journal = {New Media Studies}, volume = {4}, number = {16}, pages = {177-216}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2019.37333.627}, abstract = {The present study is intended to answer the question that how the quality of life in dialysis patients can be monitored by mobile-health-based information technology. This was an applied-developmental study, in which the indices introduced in the Kidney Disease Quality of Life Short Form (KDQOL-SF) were initially ranked from the viewpoints of three groups of physicians, patients and their hospital attendants, and the weighting criteria of each indicator were specified. In the following, the dynamic system for monitoring quality of life in dialysis patients was modeled and designed based on the weight of the obtained indices. The architecture provided for the system is based on three-layer MVC architectural pattern. The reporting services and access levels were also used in the design of the system. The results of ranking of the main indices of the quality of life in chronic kidney patients suggest that although the opinions of the groups of physicians and hospital attendants are different in weighting the criteria, they are similar in ranking of indices. Moreover, accurate analysis and collecting the data obtained from the ranking of quality indices were used in the implementation of the system to form the data model; and after the analysis and modification, a suitable model for system requirements was designed and used.}, keywords = {Mobile Health,Quality of life,monitoring quality,Design,dialysis patient}, title_fa = {سلامت همراه؛ الگویی ارتباطی برای پایش کیفیت زندگی و بهبود آن در بیماران دیالیزی}, abstract_fa = {تحقیق حاضر در جستجوی پاسخ به این سؤال است که چگونه می‌توان با استفاده از فناوری اطلاعات متکی بر سلامت همراه، کیفیت زندگی بیماران دیالیز را مورد پایش قرار داد. این مطالعه از نوع کاربردی- توسعه‌ای بوده که در ابتدا شاخص‌های معرفی‌شده در پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران دیالیزی[1]، از سه دیدگاه پزشکان، بیماران و همراه آن‌ها رتبه‌بندی شده و معیار وزنی هر شاخص مشخص گردید. در ادامه سامانه پویای پایش کیفیت زندگی بیماران دیالیزی بر اساس وزن شاخص‌های به‌دست‌آمده مدل‌سازی و طراحی گردید. معماری ارائه‌شده برای سامانه مبتنی بر معماری سه لایه[2] است. در طراحی سامانه، سرویس‌های گزارش‌گیری و سطوح دسترسی نیز به کار گرفته شد. نتایج رتبه‌بندی شاخص‌های اصلی کیفیت زندگی بیماران مزمن کلیوی نشان می‌دهد نظر گروه پزشکان و همراهان بیمار هرچند که در وزن دهی معیارها متفاوت است ولی از دید هردو گروه رتبه‌بندی شاخص‌ها شبیه است. در پیاده‌سازی سامانه نیز تحلیل دقیق و جمع‌آوری اطلاعات به‌دست‌آمده از رتبه‌بندی شاخص‌های کیفیت برای تشکیل مدل داده‌ای استفاده شد و بعد از تحلیل و اصلاح، مدلی مناسب با نیاز سامانه طراحی و مورداستفاده قرار گرفت. طراحی سامانه پویای پایش کیفیت زندگی بیماران دیالیزی بر پایه فناوری اطلاعات قدمی مؤثر در مدیریت درمان و افزایش کیفیت زندگی بیماران دیالیزی است. به‌کارگیری معماری مناسب و پیش الگوهای بهینه و استاندارد منجر به افزایش قابلیت‌های عملکردی، کاربردی، ذخیره و بازیابی مناسب سامانه می‌شود. [1] Kidney Disease Quality of Life Short Form (KDQOL-sf) [2] Model-View-Controller (MVC)}, keywords_fa = {سلامت همراه,کیفیت زندگی,پایش کیفیت,طراحی,بیماران دیالیزی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_9462.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_9462_80f949b2caa1adbbfa0bfa369761b46b.pdf} } @article { author = {zare, zahra and kordi, nahid and soltani, somayeh}, title = {Factors affecting youth membership in the political pages on social networks (Case study: Memership in Facebook page of Iranian Foreign Minister between 2014-2015)}, journal = {New Media Studies}, volume = {4}, number = {16}, pages = {216-233}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2019.25226.311}, abstract = {Considering the importance and growing role of social networks in everyday life and politics, this study examines the factors affecting active member of Youth in the political pages on social networks ( case study: on the page "Facebook" Iranian Foreign Minister between years 2014 -2015). This study used survey was conducted using electronic questionnaires. Population of the research included all 18 to 29-year-old members of Iran's Minister of Foreign Affairs in page on Facebook between 2014 -2015. The sample size was 156 according to Cochran sampling formula and sampling was the available sample of young people has been a member of the Page Minister. The results show that men, singles and people with higher education and higher socioeconomic status were more active on Facebook Foreign Minister. Characteristics of politician and political motives were important factors in young active member of the Facebook page Iranian Foreign Minister. Keywords: Facebook, Membership, Youth, Characteristics of the Politician, Political Motives}, keywords = {Keywords: Facebook,Membership,Youth,Characteristics of the Politician,Political Motives}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر عضویت جوانان در صفحات سیاستمداران در شبکه های اجتماعی (موردمطالعه: عضویت در صفحه فیس بوک وزیر امور خارجه ایران بین ( سال های 92 تا 93}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت و نقش روزافزون شبکه‌های اجتماعی مجازی در زندگی روزمره و مسائل سیاسی این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر عضویت فعال جوانان در صفحه "فیس‌بوک" وزیر امور خارجه ایران بین سال‌های 92 تا 93 پرداخته است. این مطالعه با روش پیمایش و با استفاده پرسشنامه الکترونیک انجام‌شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه جوانان 18 تا 29 ساله عضو صفحه وزیر امور خارجه ایران در فیس‌بوک بین سال‌های 92 تا 93 است که در زمان اجرای طرح در این صفحه عضویت داشته‌اند، حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران برابر 156 نفر بوده و روش نمونه‌گیری به‌صورت در دسترس از جوانان عضو صفحه وزیر بوده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مردان، مجردان و افراد با تحصیلات و پایگاه اجتماعی و اقتصادی بالاتر عضویت فعال‌تری در صفحه فیس‌بوک وزیر امور خارجه داشته‌اند. ویژگی‌های سیاستمدار و محرک‌های سیاسی از عوامل مهم در عضویت فعال جوانان در صفحه فیس‌بوک وزیر امور خارجه ایران بین سال‌های 92 تا 93 بوده است.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: فیس بوک,عضویت,جوانان,ویژگی‌های سیاستمدار,محرک‌های سیاسی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_9464.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_9464_c5f29f34a2814ea46ba34a82909a173e.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Mostafa and Mirtaghian Rudsari, Seyyed Mohammad}, title = {Attitude of Tourism Service Supplier on the Role of Social Media in the Destination of Tourism}, journal = {New Media Studies}, volume = {4}, number = {16}, pages = {235-262}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2019.25757.324}, abstract = {Attention to the function and role of social media in actions Tourism Destination Service Supplier, can be a ground for the development of tourism in the destination. The purpose of this study is to Tourism Destination Service Suppliers Approach toward the role of social media in the tourism destination and the activities of suppliers. This study was applied research, descriptive-correlation research based on structural equation modeling. The statistical population of the study consisted of Tourism Service Suppliers in Ramsar Destination, Which was obtained 327 people through Judgment sampling and field survey. Data were collected through a questionnaire. A part of the data analysis was performed through SPSS24, and also to test the research hypotheses was used structural equation modeling by using Lisrel8.54 software. The findings determined that based on Tourism Destination Service Suppliers Approach of Ramsar Destination, Social media have a role and influence in destination management, advertising and promotion at destination, research and marketing at destination, interaction and communication at destination, and distribution and sales in destinations. According to the analysis of findings and results, recommendation were presented}, keywords = {Social Media,Tourism Industry,Tourism destination,Destination Suppliers,Ramsar}, title_fa = {دیدگاه عرضه کنندگان خدمات گردشگری به نقش رسانه های اجتماعی در مقصد گردشگری}, abstract_fa = {توجه به عملکرد و نقش رسانه‌های اجتماعی در اقدامات توسط عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری، می‌تواند بسترساز توسعۀ گردشگری در مقصد باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری به نقش رسانه‌های اجتماعی در مقصد گردشگری و اقدامات عرضه‌کنندگان صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر کاربردی، توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری بوده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری مقصد رامسر می‌باشد که از طریق نمونه‌گیری نظری و بررسی میدانی تعداد 327 نفر به دست آمد. داده‌های پژوهش حاضر از طریق پرسشنامه به دست آمدند. بخشی از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق بستۀ نرم‌افزاری SPSS24 صورت پذیرفت و همچنین برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Lisrel8.54 اقدام گردید. یافته‌ها مشخص ساخت که بر اساس دیدگاه عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری مقصد رامسر، رسانه‌های اجتماعی به ترتیب بیشتر به کمتر در مدیریت در مقصد، تبلیغات و ترفیعات در مقصد، تحقیقات و بازاریابی در مقصد، تعامل و ارتباطات در مقصد و نیز توزیع و فروش در مقصد نقش داشته و تأثیرگذارند. با توجه به تحلیل یافته‌ها، نتایج و پیشنهاد‌های لازم ارائه گردید.}, keywords_fa = {رسانه‌های اجتماعی,صنعت گردشگری,مقصد گردشگری,عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری مقصد,رامسر}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_9465.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_9465_1fc98115d356628184ba466bcc6a2706.pdf} } @article { author = {ojagh, zahra and Ramezanali, Amin}, title = {Qualitative Content Analysis of the most visited websites in Health: Persuasive Content for Changing Smoking Behavior}, journal = {New Media Studies}, volume = {4}, number = {16}, pages = {264-299}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2019.31954.476}, abstract = {It seems that media and virtual spaces may persuade public to make change the smoking behavior as an interfering factor. This paper wants to recognize writing criteria in persuasive health related content, and to assess Iranian health websites which produce and distribute smoking related texts by regarding recognized criteria. For this, it synthesizes planed behavior theory (PBT) and persuasion theory to make distinguish persuasive criteria for changing behavior. Then, by considering these 16 categories as effective and by using qualitative approach and directed qualitative content analysis, the smoking related content in eight websites between April 2017 and December 2017 are analyzed. The overall number of smoking-related texts is 67 cases. Data are analyzed by MAXQDA 10. Findings show that health-related texts have low ability to make change in smoking behavior among smoker audiences. Fear, quotation, and brief-clear concluding have more frequency than other 13 criteria. So, their potential to make change in audience attitude is low. To increase their changing ability, it is needed that content providers consider other 13 criteria, too.}, keywords = {Health Communication,Health - related information,Planned Behavior Theory,Persuasion Theory,Health Websites,Quit Smoking}, title_fa = {تحلیل محتوای سایت های پربازدید ایرانی در حوزه سلامت از منظر شیوه های اقناع مخاطب در تغییر رفتار مصرف سیگار ( (فروردین– شهریور 139}, abstract_fa = {به نظر می‌رسد که رسانه‌ها و فضای مجازی به‌مثابه یکی از عوامل مداخله‌گر در تغییر رفتار می‌توانند در ترغیب افراد به ترک سیگار ایفای نقش کنند. مسئله این مقاله، شناخت معیارهای نگارش محتوای سلامت‌محور ترغیب‌کننده به ترک سیگار و تحلیل وضعیت پایگاه‌های اطلاعاتی سلامت‌محور اینترنتی از این منظر است. پژوهش حاضر با ترکیب نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده آجزن و فیشبن، و نظریه اقناع بینگر می‌کوشد تا مقوله‌های ترغیب‌کننده به تغییر رفتار را به لحاظ نظری شناسایی کند. با مفروض دانستن احتمال کارآمد بودن این مقوله‌ها و با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای جهت‌دار، محتوای مرتبط با سیگار تولید و منتشرشده در هشت سایت پربازدید حوزه بهداشت و سلامت را ارزیابی می‌کند. بازه زمانی موردمطالعه، شش ماه ابتدای سال 1396 و جامعه نمونه موردمطالعه، تمام 67 مطلب مرتبط با سیگار هستند که در این سایت‌ها منتشرشده‌اند. داده‌های حاصل با استفاده از نرم‌افزار 10 MAXQDA کدگذاری شده‌اند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که اطلاعات سلامت‌محور سایت‌های تحلیل‌شده، ظرفیت چندانی برای ایجاد قصد/ تغییر رفتار در مخاطب سیگاری را ندارند. این محتواها بیش از هر چیز با استفاده از مقوله‌های ترس، نقل‌قول و ارائه نتیجه‌گیری روشن تولیدشده‌اند که حاکی از ظرفیت نه‌چندان زیاد سایت‌ها در تغییر نگرش مخاطب سیگاری است. برای نگارش محتوای اقناع‌کننده، لازم است که مطلب اقناع‌کننده به ترک سیگار با توجه به 13 مقوله دیگر که تحت سه اصل کلی نگرش، هنجارها و کنترل رفتاری درک شده، و متناسب ساختن آن‌ها با موضوع قرار دارند، تولید شود.}, keywords_fa = {ارتباطات سلامت,اطلاعات سلامت محور,نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده,نظریه اقناع,سایت‌های حوزه بهداشت و سلامت,ترک سیگار}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_9466.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_9466_0d9fd53220025c9db3fb33cea617685a.pdf} } @article { author = {Motahhari Nejad, Hossein and Ghasemi Nejad, Mohadeseh}, title = {The impact of internet parenting styles on internet use of students}, journal = {New Media Studies}, volume = {4}, number = {16}, pages = {301-333}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2019.22366.231}, abstract = {The use of internet in all areas, is increasing. Students are among the main users of the Internet. The aim of this study was to evaluate the impact of internet parenting styles on the actual use of the Internet by students at home. For this purpose, 300 parents of ninth grade students were selected using cluster sampling. They responded to a questionnaire consisting of parents and children characteristics, use of the internet, and internet parenting styles with two dimensions: parental control and parental warmth. The results showed that the majority of families have access to the Internet at home (78%) and the authoritative parenting style was dominant (43.7%). Parents’ access to the internet at home is related to their age and education. As well as parenting styles influenced by gender, age, education, experience and attitude of the parents. Internet parenting styles also affect students’ internet usage. The highest child usage level is perceived when parents adopt a permissive parenting style and the lowest level is observed when parents adopt an authoritarian parenting style. Education, control, experience and gender of parents predict internet usage of students at home (R2= .21). Finally, it was concluded that internet parenting styles is a new factor to explain and predict the acceptance and use of the Internet by students.}, keywords = {parenting styles,Internet,Internet use,students}, title_fa = {تاثیر سبک‌های فرزندپروری اینترنت بر کاربرد اینترنت توسط دانش‌آموزان}, abstract_fa = {استفاده از اینترنت در همه حوزه‌ها، در حال افزایش است. دانش‌آموزان از کاربران اصلی اینترنت هستند. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر سبک‌های فرزند پروری اینترنت بر کاربرد واقعی اینترنت توسط دانش‌آموزان در خانه بود. برای این منظور، 300 نفراز والدین دانش‌آموزان پایه نهم که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب‌شده بودند به پرسشنامه‌ای متشکل از ویژگی‌های والدین و فرزند، کاربرد اینترنت و سبک‌های فرزند پروری اینترنت با دو بعد؛ کنترل والدین و صمیمیت والدین پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اکثریت خانواده‌ها به اینترنت در خانه دسترسی دارند (82%) و سبک غالب فرزند پروری اینترنت در میان والدین، سبک فرزند پروری مقتدرانه است (7/43%). دسترسی والدین به اینترنت در خانه به سن و تحصیلاتشان مربوط است و همچنین سبک‌های فرزند پروری متأثر از جنسیت، سن، تحصیلات، تجربه و نگرش والدین است. سبک‌های فرزند پروری اینترنت نیز بر کاربرد اینترنت دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارند. بیشترین میزان استفاده دانش‌آموزان از اینترنت زمانی است که والدین سبک فرزند پروری سهل‌گیرانه را اتخاذ می‌کنند و کمترین میزان استفاده دانش‌آموزان از اینترنت زمانی است که والدین سبک فرزند پروری مستبدانه را انتخاب می‌کنند. تحصیلات، کنترل، تجربه و جنسیت والدین استفاده دانش‌آموزان از اینترنت در خانه را پیش‌بینی می‌کنند (21/0 = R2). سرانجام، نتیجه‌گیری شد که سبک‌های فرزند پروری اینترنت یک عامل جدید برای تبیین و پیش‌بینی پذیرش و کاربرد اینترنت توسط دانش‌آموزان است.}, keywords_fa = {سبک‌های فرزندپروری,اینترنت,کاربرد اینترنت,دانش‌آموزان}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_9467.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_9467_b03f519c3e35221242aa306273f41a6f.pdf} }