@article { author = {zokaei, Mohammad saeeid and karami, mohammad taghi and FarzadManesh, Shima}, title = {Representation of women’s everyday family life on Instagram}, journal = {New Media Studies}, volume = {6}, number = {23}, pages = {1-52}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.51251.944}, abstract = {Many scholars believe that social media has changed the everyday communication and social structures especially for margin groups like women. This study aims to find how Instagram influences representation of women’s everyday life, and how do women try to represent their everyday life in cyberspace?The research is based on a phenomenology approach and thematic analysis of the 800 post from 26 Instagrammer’s pages and their comments. This study aims to understand what are the most important themes represented by women about family roles, the body, consumption and satisfaction, by investigation on the connotation of their photos and captions in pages.Results indicates the following types of themes: first: motherhood and ideal home ; subjectivity coupled with power, Second: representation of male-female identities and identity’s paradoxes, third: representation of satisfaction in the family, conspicuous consumption and beauty . Also the results shows that Instagram has identity and leisure function for women.Data analysis shows that they use the cyberspace to challenge reality of public sphere that has caused be living in a paradoxical life world which makes women neither be objects of male dominance as they are in traditional clichés, nor be sovereign subject who is capable to deconstruct gendered patterns. Rather, they simultaneously have degrees of subjectivity and objectivity that empowers them to ignore some degrees of male dominance or to negotiate them, because there are some possibilities in social media and cyberspace like Instageram.}, keywords = {Cyberfeminism,everyday life,Representation,female subjectivity and objectivity,Instagram}, title_fa = {بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام}, abstract_fa = {فضای مجازی عرصه ای برای بازنمایی هویت های اجتماعی است و در این میان هویت های زنانه نیز مجال بسیاری برای خود ابرازی در این میدان یافته اند. فضای مجازی همزمان انعکاس‌دهنده و برسازنده زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با تأکید بر زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام در جستجوی فهم چگونگی استفاده آن‌ها از فضای مجازی برای تأثیرگذاری بر مخاطب و الگوهای بازخورد مخاطبان در صفحات و پست‍های اینستاگرامرهای زن خانه دار می‌باشد. با تحلیل بیش از 800 پست از 26 اینستاگرامر و نظرات مخاطبان ذیل پست‍ها، سه مضمون کلی شامل مادری و خانه ایده آل؛ انقیاد توأم با قدرتمندی / بازنمایی هویت‌های زنانه-مردانه و پارادوکس‌های هویتی / بازنمایی مفهوم خوشبختی در پیوند با خانواده، مصرف تظاهری و زیبایی استخراج و تحلیل شده اند. نتایج این پژوهش نشان می‍دهد که شبکه اینستاگرام برای زنان اینستاگرامر ایرانی دارای کارکرد هویت‍بخشی و فراغتی است که در بستر آن زنان ضمن بازنمایی نقش های جنسیتی در قالب کلیشه های سنتی، نسبت به الگوهای حاکم بر ساختارهای مردسالارانه مقاومت داشته و کنش‌های آگاهانه ای برای رسیدن به اهداف خود و تبدیل شدن به اینستاگرامر انجام می‌دهند و در این مسیر، هم‍زمان درجاتی از سوژگی و فرودستی آنان بازنمایی می‍شود.}, keywords_fa = {فضای مجازی,زندگی روزمره,میکروسلبریتی,عاملیت و انقیاد زنانه,سایبرفمینیسم,اینستاگرام}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_12385.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_12385_f6b233261a54a2e997ce46b668335c51.pdf} } @article { author = {ghanizadeh, mostafa and yousefi, ali and sedigh ouraee, gholamreza}, title = {The fitting of the norms of operation and interaction in the Instagram with its structure}, journal = {New Media Studies}, volume = {6}, number = {23}, pages = {53-90}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.32036.481}, abstract = {Instagram is a photo-oriented social network that has gained popularity amongst Iranians in recent years. The norms of action and interaction in this social network have their own characteristics, which vary in normal interaction. difference is due to the nature of the online social network and its specific structure. The structure in the space of the Instagram is the parts that are designed by the operators, which creates the possibilities for action and creates constraints for it. to discover these differences, in this paper, the norms of action and interaction are described. for this description, the method of nethnography has been used. To ensure the authenticity of norms that discovered by the researcher, an online questionnaire has been set up and completed by 110 people. Finally, with the help of Raymond Boudon's methodology , the structure , norms , practices , and social interaction in this social network have been discussed.}, keywords = {Instagram,nethnography,Normative Action and Interaction in Social Networking,Social Networking Structure}, title_fa = {تناسب یابی هنجارهای عمل و تعامل در اینستاگرام با ساختار آن}, abstract_fa = {اینستاگرام از جمله شبکه اجتماعی عکس محوری است که در سال‌های اخیر با اقبال گسترده ایرانیان روبرو بوده و درعین‌حال چالش‌هایی را پیش روی مردم ایران قرار داده است. این در حالی است که بسیاری از هنجارهای عمل و تعامل در این شبکه برای جامعه شناسان مبهم و ناشناخته است. هدف نوشتار حاضر شناسایی هنجارهای عمل و تعامل در این فضا و تناسب میان این هنجارها با ساختار اینستاگرام با استفاده از روش مردم‌نگاری اینترنتی است. زمینه تحقیق حاضر، کاربران ایرانی فعال و مقیم ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام با تأکید بر کاربران دارای فالور بیشتر بوده است. مهم‌ترین نتایج این تحقیق عبارت‌اند از: نخست شناسایی تعدادی از مهم‌ترین هنجارهای عمل و تعامل در این شبکه از جمله هنجار نامگذاری پروفایل، انتخاب عکس پروفایل، نوشتن متن بیوگرافی، ارسال اتفاقات روزمره در استوری، ارسال عکس‌های اصلی در هیستوری، لایک، فالوکردن و کامنت گذاری بوده است. دوم شناسایی دو نوع ساختار اجتماعی در اینستاگرام است. یکی ساختار نرم‌افزاری مانند استوری، هیستوری و کامنت که مهیاکننده و محدودکننده کنش‌های مختلف است و دومی ساختارهای هنجاری که توسط کاربران ساخته می‌شود. این ساختارها گزینه‌هایی را به کنشگران پیشنهاد می‌دهد و افراد با استفاده از آن گزینه‌ها و خلاقیت‌هایشان اقدام به جذب فالور می‌نمایند که موجب افزایش فالور برای برخی و ایجاد نوعی قشربندی براساس فالورها می‌گردد.}, keywords_fa = {اینستاگرام,مردم‌نگاری اینترنتی,هنجار عمل و تعامل اجتماعی,ساختار اینستاگرام}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_12381.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_12381_daa415e98bf3d320704f4925b346ee0f.pdf} } @article { author = {razavizadeh, seyed nour aldin and Abdolmaleki, Parvaneh}, title = {The Role of Psychological Factors in Students' Tendency towards Virtual Space}, journal = {New Media Studies}, volume = {6}, number = {23}, pages = {91-114}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.33212.513}, abstract = {The Internet and virtual space are significant parts of our lives and have greatly altered human relationships. Theoretical Framework of This research is based on the Use and Gratification theory. The basic assumption of use and Gratification theory is that audiences are more or less actively looking for content that provides the most satisfaction. According to this theory, the tendency towards virtual space goes back to the social and psychological roots of individuals and their needs. This research mainly focuses on the psychological factors affecting the tendency to virtual space. The present study seeks to investigate the role of psychological factors (loneliness, social anxiety and communication needs) on students' tendency to virtual space. In this study, the survey method was used to achieve the research objectives. The statistical population of this study includes the students of Islamic Azad University, North Tehran Branch, and 380 students were selected using Cochran's sample size formula. The results showed that there is a correlation between feelings of loneliness, social anxiety and communication needs and tendency to Virtual Space. Regression analysis revealed that two variables (feelings of loneliness and communication needs) remained in the model and explained 58% of the dependent variable changes.}, keywords = {"tendency towards virtual space","feeling loneliness","social anxiety","communicative needs"}, title_fa = {نقش عوامل روان شناختی در گرایش دانشجویان به فضای مجازی}, abstract_fa = {اینترنت و فضای مجازی بخش قابل‌توجهی از لحظات زندگی ما را به خود اختصاص می‌دهند و تا حدود زیادی روابط انسانی را دگرگون ساخته‍اند. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریه استفاده و رضامندی است. فرض اصلی نظریۀ استفاده و رضامندی این است که مخاطبان، کم‌وبیش به‌صورت فعّال، به دنبال محتوایی هستند که بیشترین رضایت را فراهم کند. گرایش به فضای مجازی به تعبیر نظریه استفاده و رضامندی، به عوامل اجتماعی (نیازهای ارتباطی) و روان‌شناختی افراد (احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی) بازمی‌گردد. این تحقیق نیز به دنبال بررسی نقش عوامل مذکور بر گرایش دانشجویان به فضای مجازی می‌باشد. در این پژوهش برای دستیابی به اهداف تحقیق از روش پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان دانشگاه آزاد تشکیل می‍دهند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر تعیین گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی و نیازهای ارتباطی و گرایش به فضای مجازی همبستگی وجود دارد. در تحلیل رگرسیون مشخص گردید دو متغیر «احساس تنهایی» و «نیازهای ارتباطی» در مدل باقی می‌مانند و مجموعاً 58 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می‍کنند. }, keywords_fa = {گرایش به فضای مجازی,تنهایی,اضطراب اجتماعی,نیازهای ارتباطی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_12382.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_12382_4f23ecbb8861eab8f1c6735bb7fa70f2.pdf} } @article { author = {nasrollahi, Mohammadsadegh}, title = {the policy model of cyberspace filtering in Islamic Republic of IRAN}, journal = {New Media Studies}, volume = {6}, number = {23}, pages = {115-154}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.40875.712}, abstract = {The cyberspace filtering as a immunization element is a fixed governmental policy of Islamic Republic of IRAN, but it is a challenging problem between policymakers and stockholders, especially after appearance of social networks. The main question of this article is what are the solutions of cyberspace filtering in Iran? This article by usage of interview with experts and thematic analysis suggests three model for improving the cyberspace of filtering. 1-“meta-policies of filtering,” 2-“decentralized governmental filtering,” and 3-“cultural-communicative converged filtering” (3CF-PAHFA). The first model emphasizes the need for the survival of governmental filtering, while it necessitates correction and conceptual development of the filtering. Accordingly, the second model includes suggestions for publicizing filtering such as user-based filtering rating, enhancing public surveillance, and indexing the criminal contents, etc. The third model in a proactive approach, while redefining the filtering and developing its concept, suggests policies such as: self-filtering, parental filtering, soft filtering by virtue of promoting indigenous content production, and local service, and establishment of content rating system.}, keywords = {"internet filtering","surveillance","cyberspace filtering","cyberspace immunization"}, title_fa = {الگوی سیاست‌های مطلوب پالایش (فیلترینگ) فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {پالایش فضای مجازی به عنوان یک تدبیر در جهت سالم‌سازی این زیست بوم، پای ثابت سیاست‌های حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران بوده و در عین حال، همیشه عرصه‌ای برای منازعة‌ سیاست‌گذاران و ذینفعان تلقی شده است. با ظهور شبکه‌ها و پیام رسان‌های اجتماعی، بسامد و دامنة‌ این منازعه دوچندان شده؛ به طوری که امروزه پالایش تلگرام مبدل به یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های مناقشه‌برانگیز میان قوه مجریه و قوه قضائیه شده است. اگر بپذیریم که پالایش فضای مجازی یک مسئلة عمومی است، سؤال اساسی آنست که چه راهکارها و تدابیری را می‌توان جهت بهبود آن ارائه کرد؟‌این مقاله با بهره‌گیری از روش مصاحبه با خبرگان (29 خبره) و تحلیل این نظرات با استفاده از روش تحلیل مضمونی، سه الگوی سیاستی «فراسیاست‌های پالایش»، «پالایش غیرمتمرکز حاکمیتی» و «پالایش همگرای فرهنگی-ارتباطی» (پهفا) را ارائه می‌کند. الگوی اول بر ضرورت بقای پالایش حاکمیتی تأکید داشته، ضمن آنکه اصلاح آن را ضروری می‌انگارد. همچنین لازم می‌داند توسعة مفهومی در پالایش صورت پذیرد. بر همین اساس، الگوی دوم شامل پیشنهادهایی در جهت هر چه مردمی‌تر شدن پالایش حاکمیتی از جمله: تحقق پالایش رده‌بندی شدة کاربرمحور، ارتقای پایش مردمی، شاخص‌سازی محتوای مجرمانه و ... است. الگوی سوم نیز در یک رویکرد فعال، ضمن بازتعریف پالایش و موسع کردن مفهوم آن، سیاست‌هایی همچون: خودپالایشی، پالایش خانگی، پالایش نرم از طریق ارتقای تولید محتوا و سرویس بومی، استقرار نظام رتبه‌بندی محتوا و ... را پیشنهاد می‌کند.}, keywords_fa = {"فیلترینگ فضای مجازی","فیلترینگ اینترنت","پالایش فضای مجازی","سالم‌سازی فضای مجازی"}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_12383.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_12383_2b8167a8375786f9cfe5080c1cd3411b.pdf} } @article { author = {Khajeheian, Datis and Salavatian, Siavash and Kolli, Shaghayegh and Soltani, Tohid}, title = {Motivations and hashtag patterns of Iranian digital natives on Instagram}, journal = {New Media Studies}, volume = {6}, number = {23}, pages = {155-188}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.47908.861}, abstract = {This article addresssed the behavioral patterns of digital natives, youth between 8 and 24 years in Instagram. for this reason, tries to firstly investigate the most popular hashtags used by Iranian digital natives, and then, to identify the incentives behind using these hashtags. at the first step by use of data mining, the popular hashtags of 534 users from digital natives collected and then by use of semi-structured interviews with 20 of them, their incentives and behavioral patterns identified. findings shows that hashtags 'Awli', 'best', 'jzb'. 'nice' were the most used hashtags within 15097 hashtags from 534 posts. the incentives are recognized as belogning, socializing, attraction, information seeking, empathy, announcing success, and declaring identity. this article argue that instagram creats a virtual world for digital natives that they recereate real world norms in this platform. }, keywords = {digital natives,Instagram,incentive,Hashtag,Social Media}, title_fa = {انگیزه‌ها و الگوهای هشتگ‌گذاری بومیان دیجیتال ایرانی در اینستاگرام}, abstract_fa = {پلتفرم‌ها در قالب به‌روزرسانی امکانات و قابلیت‌ها تغییرات سبک زندگی کابران پلتفرم‌ها را تسهیل می‌کنند و با توجه به اینکه، رسانه‌های جدید ابتدا با ظهورشان و سپس با ارائه امکانات جدید به لذت تازه‌ای منجر می‌شوند، بنابراین، شناخت انگیزه‌های بومیان دیجیتال در استفاده از امکان هشتگ‌گذاری ضروری است. هدف این تحقیق، بررسی هشتگ‌های پرکاربرد و میزان استفاده از این هشتگ‌ها توسط بومیان دیجیتال و در ادامه آن، شناسایی انگیزه‌های هشتگ‌گذاری بومیان دیجیتال در اینستاگرام است. بنابراین، در قدم اول، از طریق داده‌کاوی هشتگ‌های پرکاربرد 534 نفر از بومیان دیجیتال در طی یک ماه جمع‌آوری شد و سپس از طریق مصاحبه نیمه ساخت‌یافته با 20 نفر از بومیان دیجیتال،‌ انگیزه‌ها و الگوهای رفتاری این نسل شناسایی شد. طبق یافته‌ها، 15097 هشتگ از پست‌های 534 کاربر اینستاگرام استخراج شد که «nice»، «jzb»، «best» و «awli» پرکاربردترین هشتگ‌ها بودند. انگیزه‌های استفاده از هشتگ‌ها شامل تعلق‌داشتن، اجتماعی‌بودن، جلب توجه، کسب اطلاعات، محبت‌کردن، مستندسازی موقعیت‌ها و ابراز هویت شخصی است. بروز لذت‌ها و انگیزه‌های جدید ناشی از هشتگ از نگاه کاربر و جامعه و سهولت استفاده از دیدگاه نرم‌افزاری نهایتاً به ظهور سبک زندگی جدید کمک می‌کند که بومیان دیجیتال از رهگذر استفاده از این امکان، به بازآفرینی هنجارهای دنیای واقعی در دنیای مجازی می‌پردازند.}, keywords_fa = {بومیان دیجیتال,اینستاگرام,انگیزه,هشتگ‌گذاری,شبکه اجتماعی مجازی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_12386.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_12386_4e647f96fd7dbcd98276084b562f2989.pdf} } @article { author = {Deh Soufiyani, Azam and Mahmoodi, Baharak}, title = {The Life of subaltern group on Instagram}, journal = {New Media Studies}, volume = {6}, number = {23}, pages = {189-226}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.53424.1001}, abstract = {The purpose of writing this article is to study the action of a group of "improved homeless women" as part of the social inferiority on Instagram. Although the group has less access to official media, they have the opportunity to show themselves and their daily lives on social media and social media. Therefore, in this article, the content shared by this group on Instagram was studied. With these questions, what topics do these women share on their Instagram posts? In these images, how does the transition from homelessness to homelessness occur? And in general, what capabilities and opportunities does this social network provide for them as tools and strategies for living their daily lives?This research was conducted with a qualitative approach and the method of thematic analysis and study of 140 Instagram posts from page 10 of the homeless women. Based on the findings of the present paper, three categories of topics including "adorned appearance", "social presence" and "search for peace" were identified in the posts. Despite the lack of past displays in the transition from homelessness to homelessness and the viewing of images of women without a past in these posts, it seems that displaying a new "self" on Instagram has a compensatory function; Such as politics and resistance, which are discussed in Bayat's theory of "quiet progress" and the concept of "tactics of coping."}, keywords = {Subaltern,homelessness,everyday life,self presentation,Instagram}, title_fa = {تصویر زندگی فرودستان در اینستاگرام؛ مطالعه موردی زنانِ بی‌خانمانِ بهبودیافته}, abstract_fa = {هدف از نگارش این مقاله مطالعه کنش‌ گروهی از «زنان بی‌خانمان بهبودیافته» به‌عنوان بخشی از فرودستان اجتماعی در اینستاگرام است. گروهی که هرچند به رسانه‌های رسمی دسترسی کمتری دارند، اما در رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی از امکان نمایش خود و زندگی روزمره‌شان برخوردار شده‌اند. ازاین‌روی در این مقاله محتوای به اشتراک گذاشته توسط این گروه در اینستاگرام مورد مطالعه قرار گرفت. با این پرسش‌ها که این زنان در پُست‌های اینستاگرام خود چه مضامینی را به اشتراک می‌گذارند؟ در این تصاویر گذار از بی‌خانمانی تا باخانمانی چگونه رخ می‌دهد؟ و به‌طور کلی این شبکه اجتماعی چه قابلیت‌ها و فرصت‌هایی را برای آن‌ها به‌عنوان ابزار و استراتژی‌ای برای گذراندن زندگی روزمره فراهم می‌آورد؟ این تحقیق با رویکرد کیفی و روش تحلیل تماتیک و مطالعه 140 پست اینستاگرام از صفحه 10 زن بی‌خانمان بهبودیافته انجام شده‌است. بر اساس یافته‌های نوشته حاضر، سه دسته مضمون شامل «ظاهر آراسته»، «حضور اجتماعی» و «جستجوی عشق و آرامش» در پست‎ها شناسایی شدند. این‌طور به نظر می‌رسد که فقدان نمایش گذشته در گذار از بی‌خانمانی به باخانمانی و ارائه تصویری از زن بدون گذشته در این پست‌ها و نمایش یک «خود» جدید در اینستاگرام، برای این کاربران کارکردی جبران‌کننده‌ داشته‌است؛ نظیر سیاست و مقاومتی که در نظریه «پیشروی آرام» بیات و مفهوم «تاکتیک کنارآمدن» دوسرتو مطرح می‌شود.}, keywords_fa = {فرودستان,بی‌خانمانی,زندگی روزمره,نمایش خود,اینستاگرام}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_12744.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_12744_5715f10cd78c4e54b66aaa02e99ce5cc.pdf} } @article { author = {Soheili, Farzad and Malekian, Nazanin}, title = {The study mental health in the type of virtual communication and providing a model for social network users}, journal = {New Media Studies}, volume = {6}, number = {23}, pages = {169-203}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.30686.441}, abstract = {The emergence of new communication technologies has transformed the structure of interactions and human communications and, by shaping a new kind of interaction, has expanded human communication beyond time and space. Among these new technologies, there are virtual social networks that use them more and more day by day, so that the presence of this space and the interpersonal communication of the virtual type will be an integral part of more life. Humans, especially young people. The present study aims to examine the relationship between mental health and the type of virtual communication of social networking users. The statistical population of the study is 13442 students studying at Razi University of Kermanshah in the academic year of 2016-2017. 375 sample volunteers were selected based on Cochran formula and stratified random sampling. Mental Health Data Using Goldberg Standard Questionnaire (1972) and data of virtual communication type were collected by researcher-made questionnaire, including validity and reliability. For analyzing the findings and exploratory factor analysis, SPSS21 software and the relationship between variables were investigated by Pearson correlation coefficient and for confirmation of relationships between variables In the form of a measurement model, AMOS 21 and structural equations Based on the results of Pearson correlation coefficient test, with 95% confidence, there is a significant and reverse negative correlation between mental health and the type of virtual communication. Based on the structural equation model, mental health variable with coefficient of effect is -0.67 with relation to the type of virtual communication relationship Had}, keywords = {: mental health,virtual communication,Type of VirtualCommunication,social network users,Social networks}, title_fa = {بررسی سلامت روان در نوع ارتباطات مجازی و ارائه مدل ارتباطی کاربران شبکه‌های اجتماعی}, abstract_fa = {پیدایش فناوری‌های جدید‌ ارتباطی از جمله؛ شبکه‌های اجتماعی مجازی، ساختار تعاملات و ارتباطات را دچار تغییرات بنیادین کرده و ارتباطات انسانی را به فراتر از زمان و مکان گسترش داده است. امروزه حضور در این‌ فضا و برقراری ارتباطات میان‌فردی از نوع مجازی، به جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی بیشتر انسان‌ها به ویژه جوانان بدل شده است. مطالعه حاضر قصد دارد رابطه بین سلامت‌روان و نوع ارتباطات مجازی کاربران شبکه‌های اجتماعی را بررسی‌کند. جامعه آماری تحقیق، 13442 دانشجوی در حال تحصیل دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 96-95 می باشد که تعداد 375 نفر حجم نمونه بر‌اساس فرمول کوکران و بر‌اساس نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده‌های سلامت‌روان با استفاده از پرسشنامه استاندارد گلدبرگ (1972) و داده‌های نوع ارتباطات مجازی به وسیله پرسشنامه محقق ساخته با احتساب روایی و پایایی جمع‌آوری گردید. براساس نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون، با اطمینان 95 درصد بین سلامت‌روان و نوع ارتباطات مجازی رابطه معنی‌دار معکوس و منفی وجود دارد. براساس مدل معادلات ساختاری متغیر سلامت-روان با ضریب تاثیر 67/0- با متغیر نوع ارتباطات مجازی رابطه یک سویه داشت. متغیر سلامت‌روان با چهار مولفه خود شامل؛ علائم جسمانی، علائم اضطرابی و اختلال خواب، مقیاس کارکرد اجتماعی، و علائم افسردگی به ترتیب با ضرایب تاثیر 68/0، 46/0، 44/0 و 46/0 رابطه داشت.}, keywords_fa = {سلامت‌روان,ارتباطات مجازی,نوع ارتباطات مجازی,کاربران شبکه‌های اجتماعی,شبکه‌های اجتماعی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_12502.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_12502_d32cd1863d188f20598bf28c2daa2ddd.pdf} } @article { author = {Mahrokhmoghadam, Mojdeh and Majidi ghahroodi, Nasim and Mozaffari, Afsaneh}, title = {Identify the Factors Affecting Intellectual Property Rights in Cyberspace}, journal = {New Media Studies}, volume = {6}, number = {23}, pages = {259-284}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.44138.772}, abstract = {AbstractAlong with the development of the societies and its scientific and cultural progress, some of the non-material manifestations, including the rights of individuals, to their claims and various aspects of the exploitation of non-property were also recognized as a kind of property. These include intellectual property rights. It has also been challenged by the emergence and expansion of cyberspace, longstanding balance and coexistence of copyrights and public interests. At the moment, because of not joining the Bern Convention, the country's relationship with the international level is disconnected. Therefore, it is necessary to pay attention to the author's rights to establish cultural, economic and ... relations in the international arena. Delphi method was used in this study. The statistical population of this study includes experts, authors, educators and activists in the field of law, communications, and information technology, which also has the ability and expertise in the field of intellectual property. The sample was selected using snowball sampling. Based on the results of this research, the factors affecting intellectual property rights in the field of books and publications in cyberspace were identified in several fields. In fact, four areas of effective intellectual property rights have been identified: media, legal, philosophical and technical. In the end, the proper policy-making of intellectual property rights issues is felt in these four areas.}, keywords = {Keyword: Intellectual Property Rights,copyright,cyberspace,Delphi Method}, title_fa = {شناسایی عوامل موثر بر حقوق مالکیت معنوی در فضای مجازی}, abstract_fa = {به موازات توسعه جوامع و پیشرفت علمی و فرهنگی آن بعضی از مظاهر غیر مادی از جمله حقوق افراد نسبت به مطالبات آنها و جنبه های مختلف بهره برداری از اموال غیرمادی نیز به عنوان نوعی مال شناخته شدند که از آن جمله می توان به حقوق مالکیت معنوی اشاره نمود. از طرفی با پیدایش و گسترش محیط و فضای مجازی، توازن دیرین و همزیستی کپی رایت و منافع عمومی دستخوش آشفتگی شد.همچنین در حال حاضر به خاطر نپیوستن به کنوانسیون برن، ارتباط کشور با سطح بین المللی گسسته است. لذا توجه به حقوق مولف برای ایجاد ارتباط و مبادلات فرهنگی، اقتصادی و ... کشور در عرصه جهانی، ضروری است. در این پژوهش از روش دلفی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان، مولفان، مدرسان و فعالان در عرصه، حقوق، ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در حوزه مالکیت معنوی نیز تجربه و تخصص لازم را دارا باشند. نمونه مورد مطالعه به صورت نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شد. بر اساس نتایج این پژوهش، عوامل موثر بر حقوق مالکیت معنوی در حوزه کتب و نشریات در فضای مجازی در چند محور شناسایی شد در واقع محقق پس از اجرای روش دلفی و اجماع نظر خبرگان، چهار حوزه موثر بر حقوق مالکیت معنوی شناسایی شد که عبارتند از: حوزه رسانه ای، حقوقی، فلسفی و فنی که لزوم سیاست گذاری مطلوب مسائل حقوق مالکیت معنوی، در این چهار حوزه احساس می شود.}, keywords_fa = {کلید واژه: حقوق مالکیت معنوی,حق مولف,کپی رایت,فضای مجازی,روش دلفی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_12388.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_12388_7454c4a431f41578828773d8d262671b.pdf} } @article { author = {torbati, sarvenaz}, title = {The deconstruction of Interpersonal communication by emphasizing on Lacan’s Barred Subject (Case Study: Analyzing the interpersonal relations in “My Brother Khosrow” Movie)}, journal = {New Media Studies}, volume = {6}, number = {23}, pages = {285-314}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.34843.561}, abstract = {The object of the present research is to deconstruct interpersonal communication and its basic concepts such as dialogue and sympathy by using psychoanalytic perspective and Lacan’s theory of discursive subject. By emphasizing on Lacanian subject who is constituted as the discontinuity between his real intention and the discourse bound up with the signifying chain of language, every message has an unconscious and hidden connotation which truly the addresser is not aware. This standpoint stands in opposition to common theories of communication that believes communication is a conscious and intentional process which leads to an effective communication by dialogue and sympathy. According to the fundamental gap between “what one says” and “what one truly wants to say”, the main question is how reciprocal understanding could be accomplished in a dialogue? Four discourses of Lacan are used in order to analyze the interpersonal relations and answer to the research question. To put my theoretical discussion into evidence, “My Brother Khosrow” movie is considered as a case study, to illustrate the possibility of investigating dialogy in Lacan’s discursive theory. In conclusion I illustrated how Naser and Khosrow’s dialogue takes place in the master discourse without leading to reciprocal understanding, but the dialogue between Naser’s wife and Khosrow in the field of the analyst discourse actualize sympathy in communication.}, keywords = {“interpersonal communication”,“barred subject”,“Lacan”,“My Brother Khosrow movie”}, title_fa = {واکاوی ارتباطات میان فردی با تاکید بر سوژه‌ی خط خورده‌ی لکان ( مورد مطالعه: تحلیل روابط میان فردی در فیلم سینمایی برادرم خسرو)}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر واکاوی ارتباطات میان‌فردی و مفاهیم بنیادین آن نظیر گفت‌و شنود و همدلی، با بهره‌گیری از رویکرد روان‌کاوی و نظریه‌ی سوژه‌ی گفتمانی لکان است. با تاکید بر این که سوژه‌‌ی لکانی میان ناپیوستگی نیت واقعی‌اش و گفتمان مقید به زنجیره‌ی دال‌های زبانی برساخته می‌شود، هر پیام دارای معانی ضمنی پنهان و ناخودآگاه است که به واقع فرستنده از آن آگاهی ندارد. این رویکرد در مقابلِ نظریه‌های رایج ارتباط قرار می‌گیرد که ارتباط را فرایندی آگاهانه و ارادی می‌دانند که طی آن همدلی و منطق گفت‌و‌گو منجر به ارتباط موثر می‌گردد. پرسش اصلی این تحقیق با توجه به شکاف بنیادین میان «آن چه فرد می‌گوید» و «آن‌چه فرد حقیوپقتا می‌خواهد بگوید» این ‌گونه مطرح می‌گردد که فهم متقابل در یک گفت و شنود چگونه میسر است؟ به منظور تحلیل روابط میان‌فردی و پاسخ به پرسش اصلی تحقیق از چهار گفتمان لکان بهره گرفته شده است. برای بررسی و اشاره به مصادیق نظری، فیلم «برادرم خسرو» به عنوان یک مورد مطالعاتی انتخاب شده است تا امکان منطق گفتگو در نظریه‌ی گفتمانی لکان را مورد بررسی قرار بدهم. در نتیجه روشن می‌گردد که چگونه گفتگوی ناصر و خسرو در گفتمان ارباب صورت می‌پذیرد وهیچ یک از دو طرف گفتگو به فهم متقابل دست نمی‌یابند؛ درحالی‌که گفتگوی میان همسر ناصر و خسرو در بستر گفتمان روان‌کاو صورت می‌پذیرد و از این رو امکان همدلی متحقق می‌شود.}, keywords_fa = {ارتباطات میان فردی,سوژه‌ی خط‌خورده,لکان,فیلم برادرم خسرو}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_12392.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_12392_69a3fb3fd9772ec9dfe9d9e7cc937dab.pdf} } @article { author = {ahmadi, ali and Asgarzadeh, Mohsen and Shir mohamadi, Somayeh}, title = {Memorial after the Death of Users in Social Networks (Analysis of Users' Comments on the Instagram Pages of Coronavirus Victims)}, journal = {New Media Studies}, volume = {6}, number = {23}, pages = {315-338}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.56236.1067}, abstract = {The present study aimed to investigate the methods of commemorating the deceased in cyberspace and how users express their feelings about the deceased, and analyzed the comments of users on the Instagram pages of the deceased Covid 19 or their families. The content analysis of users' comments on Instagram pages was extracted by extracting six comprehensive themes of "expressing disbelief and denial", "expressing grief to the present study" with the aim of examining the ways of commemorating the deceased in cyberspace and how users express feelings about the deceased. For this purpose, user comments on the Instagram pages of the deceased of the epidemic of Covid 19 were examined by content analysis method. Content analysis of users' comments on Instagram pages to extract six comprehensive themes: "Expressing disbelief and denial", "Expressing grief due to the lack of conditions for the last farewell", "Expressing empathy", "Mythizing the deceased", "Feeling unhappy about the present "Being away from the family of the deceased due to fear of getting sick" and "the role of cyberspace in forgetting death" led to. According to the research findings, Instagram users in online memorials often express grief, condolences and condolences to the survivors of the deceased and express feelings about the deceased, which are expressed in tears and sighs using related emojis. This study shows that using social networks, users' communication with the deceased will continue in one-way manner.}, keywords = {Instagram,Social networks,networked community,virtual mourning,deceased users}, title_fa = {یادبود پس از مرگ کاربران در شبکه‌های‌اجتماعی (تحلیل نظرات کاربران در صفحات اینستاگرامی جان‌باختگان ویروس کرونا)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوه‌های یادبود فوت‌شدگان در شبکه‌های اجتماعی و نحوه ابراز احساسات کاربران درباره فرد متوفی انجام شده است. به این منظور کامنت‌‌های کاربران در صفحات اینستاگرامی متوفیان بیماری همه‌گیر کووید 19 به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل مضمون کامنت‌های کاربران در صفحات اینستاگرامی به استخراج شش مضمون فراگیر «ابراز ناباوری و انکار»، «ابراز غم و اندوه به علت مهیا نبودن شرایط برای آخرین وداع»، «ابراز همدلی»، «اسطوره‌‌سازی از متوفی»، «احساس ناراحتی از حاضر نبودن کنار خانواده متوفی به علت ترس از ابتلا به بیماری» و «نقش فضای مجازی برای دیرفراموشی مرگ» منجر شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، کاربران اینستاگرام در برگزاری یادبود آنلاین غالباً به ابراز غم ‌و‌ اندوه و عرض تسلیت به بازماندگان فرد متوفی و بیان احساسات درباره فرد متوفی می‌پردازند که گریه و اشک و آه آن‌ها با استفاده از ایموجی‌‌های مرتبط بروز داده می‌شود. این پژوهش نشان می‌دهد در شبکه‌های اجتماعی، کاربران علاوه بر ابراز همدردی با بازماندگان متوفی این امکان را در صفحات اجتماعی فرد از دست رفته دارند که احساسات خود را به صورت یک طرفه با او نیز بیان کنند و به نوعی ارتباط کاربران با متوفیان یک سویه ادامه خواهد داشت که البته این موضوع به دیرفراموشی مرگ افراد و کامل نشدن تکالیف سوگواری منجر خواهد شد.}, keywords_fa = {اینستاگرام,شبکه‌های اجتماعی,جامعه شبکه‌ای,سوگواری مجازی,کاربران فوت شده}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_12745.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_12745_94ea18c597ad7e8cb215b84850b29a10.pdf} } @article { author = {ghasemijahan, ali and Hashemi, Shahnaz and Geranmayeh pour, Ali}, title = {A Survey in Reasons & Causes of Informal Media & Social Networks Selection as News Source}, journal = {New Media Studies}, volume = {6}, number = {23}, pages = {339-368}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.59875.1172}, abstract = {Nowadays, media has been described as a potentially powerful tool that can affect the control of political, economic, cultural, and social problems in human societies. Users’ media selection is the only way of the media’s survival among plenty of media and social networks. This research referred to most papers about media from 2015 to 2020. Among 300 papers, we evaluated 33 studies suitable for this recent research. Also, the weights and effects of these attributes can be investigated in future researches precisely. These social media contains all kinds of formal and informal media like broadcasting, satellite, TV, radio, etc. So new research has shown informal social software applications such as Facebook, Twitter, Instagram, Telegram, etc that have gotten popular incredibly.}, keywords = {Basic theory,Media,news source,informal media}, title_fa = {دلایل و عوامل انتخاب رسانه‌های غیر رسمی به عنوان منبع کسب اخبار}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش تحلیل کیفی و ارائه مدل فرایندی برای ترجیح رسانه‌های غیررسمی برای کسب اخبار بوده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه مبنایی (مدل سیستماتیک اشتراوس و کوربین) انجام‌شده است. نمونه تحقیق، مشارکت‌کنندگان بالقوه از اساتید و صاحب‌نظران، مدیران ستادی و مدیران اجرایی رسانه‌های فعال در سطح تهران بودند. با در نظر گرفتن اهمیت حداکثر تنوع در نمونه تحقیق و محدودیت‌های موجود برای انجام مصاحبه، ملاک‌هایی برای انتخاب چارچوب نمونه در نظر گرفته شد. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند (بر مبنای معیارهای انتخاب) و نظری بعد از مصاحبه عمیق با 15 نمونه متخصص، اشباع نظری حاصل‌شده است. با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، شیوه‌های متنوعی برای مصاحبه استفاده شد (حضوری/ تلفنی/ مجازی (واتساپ و اسکایپ). پروتکل مصاحبه عمیق بر مبنای مرور ادبیات پژوهش و مبانی تجربی تدوین و مورداستفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده‌های از کدگذاری نظری سه مرحله‌ای (باز، محوری و گزینشی) استفاده شد. برای اعتباربخشی به یافته‌ها از ملاک‌های گوبا و لینکلن (قابلیت اعتبار، انتقال‌پذیری، اطمینان و تأیید پذیری) استفاده شد. یافته‌ها و نتایج نشان داد که در انتخاب رسانه؛ فاکتورهای اخلاق رسانه، کارکرد رسانه، پایگاه و منبع، سودمندی درک شده، سهولت در دسترسی و استفاده، لذت درک شده، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل تکنولوژی، عوامل بافتی، عوامل روان‌شناختی مؤثر بوده و دو راهبرد سازمانی و فرا سازمانی برای این انتخاب مؤثر بوده و دارای پیامدهایی در سه بعد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.}, keywords_fa = {رسانه,رسانه غیررسمی,منبع خبر,نظریه مبنایی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_13440.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_13440_2a3150135f396ae0f88d1e30a3273edc.pdf} }