@article { author = {Mohsenianrad, Mehdi and Kazemi, Seyyed Mohammad}, title = {A Comparative Study on the Media Policies of Asian Countries While Encountering with Satellite Televisions}, journal = {New Media Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {1-58}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/cs.2015.4812}, abstract = {Understanding the way other countries react to the phenomenon of satellite television can help Iran improve its policies in this regard. Comparative studies on media policies can help us understand changes and trends in such policies. We used two studies conducted in the Hijri years of 1373 and 1381 and chose 17 Asian countries using targeted sampling. After conducting a literature review in the field of media policies we draw a trajectory of policy-making. The results show that policy makers in the countries under question considered satellite television channels as (1) a disturbance to local media market and (2) a threat to national interests. These countries adopted two policies: (a) acceptance, which means the government shouldn’t interfere; (b) limiting the free flow of information. Comparing the results of the study with the results of another study which was conducted 21 years ago, we can see than the countries that used to be in the second category have gotten closer to the first one.  }, keywords = {Media Policy Making,Satellite Television Channels,Media consumption,Asian Countries}, title_fa = {مطالعه تطبیقی سیاست‌های رسانه‌ای کشورهای آسیایی در مواجهه با تلویزیون‌های ماهواره‌ای}, abstract_fa = {یکی از راه‌های دستیابی به راهکارهای اصلاح شیوه فعلی مواجهه ایران با پدیده دریافت خانگی شبکه‌های ماهواره‌ای، آگاهی از تجربه دیگر کشورهای مشابه است. در این میان مطالعات تطبیقی اسناد حوزه سیاست‌گذاری بخشی از جهان معاصر می‌تواند در خوانش تحولات سیاستی رسانه‌ای ما راه گشا باشد. برای دستیابی به این مهم، با اتکا به دو پژوهش انجام‌ شده در سال‌های 1373 و 1381، از طریق نمونه‌گیری هدفمند، تعداد هفده کشور آسیایی انتخاب شدند. پس از بررسی ادبیات نظری در حوزه سیاست‌های رسانه‌ای، تعیین « چرخه خط‌مشی گذاری» به‌عنوان ادبیات تحلیل و شناخت حوزه صورت‌بندی مسئله شبکه‌های ماهواره‌ای کشورهای مذکور این نتیجه حاصل شد که سیاست‌گذاران رسانه‌ای کشورهای موردبررسی دریافت مستقیم شبکه‌های ماهواره‌ای  را عاملی برای1) بر هم زننده بازار بومی و غیربومی رسانه‌های داخلی و 2) شکل‌گیری برخی تهدیدها برای مصالح و منافع ملی تعریف کرده‌اند. آن‌ها به سمت دو نوع سیاست سوق پیدا کرده‌اند. الف) پذیرش به مفهوم عدم دخالت دولت و یا قانون‌مند نمودن اپراتورهای ماهواره‌ای. ب) اجرای اقدامات قابل‌اجرا در رویکرد به عدم پایبندی به فضای آزاد اطلاعات. پژوهش نشان داد که در هر دودسته از کشورهای الف و ب سیاست‌های گوناگونی در راستای تولید و دریافت رسانه‌ای اتخاذ کرده‌اند که در متن مقاله به‌طور مفصل به آن‌ها پرداخته‌شده است. مقایسه دستاوردهای پژوهش حاضر با تحقیق 21 سال پیش حاکی از تحولی است که مهم‌ترین آن حرکت کشورهای گروه ب به سمت پذیرفتن و مجوز دادن به اپراتورهای ماهواره‌ای برای ارائه خط‌مشی‌های اتخاذ شده از نوع گروه الف است.  }, keywords_fa = {سیاست‌گذاری‌ رسانه‌ای,شبکه‌های‌ تلویزیونی ماهواره‌ای,مصرف رسانه در کشورهای آسیایی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_4812.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_4812_091fdf4e2855c4f7a64b75bf3679a09f.pdf} } @article { author = {Aboutaleb Joula, Sara and HoseiniPakdehi, Alireza and Hakimi, Zahra}, title = {The Effects of Watching Satellite TV Shows on Dressing Style of the Kurdish Women of the City of Paveh A Case Study of Harim-e Soltan TV Show}, journal = {New Media Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {59-97}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/cs.2015.4813}, abstract = {The present research aims to studythe impacts of watching satellite TV Shows on the local dressing style of the Kurdish women of the city of Paveh through a case study of the TV show Harim-e Soltan. We tried to find the reasons and motives behind such changes. Taking a qualitative approach, we conducted ethnography using semi-structured interviews. The statistical population includes the Kurdish woman between 15 to 50 in the Hijri years of 1393 and 1394 who lived in the city of Paveh and used a dressing style similar to that of the TV show. We used targeted sampling and enough number of interviews to fulfill the needs of the research questions. The results show that the localstook ideas from the TV show and combined them with their own dressing styles. We can’t consider watching the TV show as the only effective factor. This factor played a role along with other factors. }, keywords = {Satellite TV Shows,Fashion,Reference Group,Local Dressing}, title_fa = {نقش تماشای سریال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در تغییر پوشش محلی زنان کُرد شهر پاوه (مورد مطالعه سریال حریم سلطان)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر درصدد است که به چگونگی نقش تماشای سریال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در تغییر پوشش محلی زنان کُرد شهر پاوه با مطالعه موردی سریال حریم سلطان از دیدگاه این زنان بپردازد و مهم‌ترین علل و انگیزه‌ها و دلایلی که موجب این تغییر شده‌اند را، شناسایی کند. این پژوهش از نوع کیفی است که از روش تحلیل مضمونی مصاحبه به‌عنوان روش اجرای تحقیق و تکنیک مصاحبه نیمه ساخت‌یافته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان 50-15ساله کُرد در سال 94-93 ساکن شهر پاوه که در دوخت لباس محلی خود از مدل خرم سلطان استفاده کرده‌اند. در این پژوهش نمونه‌گیری به شیوه هدفمند از میان جامعه آماری صورت گرفت و ملاک تعین حجم نمونه نیز اشباع نظری سؤالات تحقیق بود. بر اساس نتایج این تحقیق تغییر صورت گرفته در پوشش صرفاً ایده گرفتن از لباس‌های سریال حریم سلطان و ترکیب آن با پوشش محلی بوده است و تنها عامل تغییر آن را نمی‌توان صرفاً تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای دانست بلکه این عامل خود به‌عنوان عامل اصلی و مستقیم در کنار عوامل دیگر، اثر خود را تشدید می‌کند.  }, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: سریال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای,مدگرایی,گروه مرجع,گروه همسالان,تغییر پوشش محلی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_4813.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_4813_d657333071aea43121039a5ddf7de785.pdf} } @article { author = {khaniki, Hadi and Barekat, Mahya}, title = {Representation of Cultural Ideologies in Computer Games}, journal = {New Media Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {99-131}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/cs.2015.4814}, abstract = {This article aims to study the representation of cultural values in computer games.We conducted a semiotic analysis on three computer games sponsored by three Iranian state organizations. The goal of the research was to investigate how Iranian game makers presented cultural values in the content of the computer games. With a qualitative approach, we used Roland Barthes’ semiotic method to analyze cultural codes and Philip Tagg’s method to study media signs. The results indicate that the computer games did not use certain game capacities such as interactivity and player-made narrations. In terms of cultural values, the findings show that there is a close relationship between ideological content of the games and the cultural ideologies of the game producing organizations.  }, keywords = {Video Games,Re-Representation,semiotics,Cultural Values,Ideology}, title_fa = {بازنمایی ایدئولوژی‌های فرهنگی در بازی‌های رایانه‌ای}, abstract_fa = {بازی‌های رایانه‌ای ازجمله کالاهای پر تقاضای فرهنگی در جهان پیش رو جامعه ما به شمار می‌آیند، از این‌ رو به لحاظ خلق، انتقال و توزیع ارزش‌های فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. این مقاله با توجه به همین ویژگی ارتباطی بازی‌های رایانه‌ای به مطالعه بازنمایی ایدئولوژی‌ها و ارزش‌های فرهنگی آن‌ها پرداخته است. مطالعه موردی این تحقیق تحلیل نشانه‌شناسی سه بازی رایانه‌ای "مدافعان کربلا"، "مقاومت"و "میر مهنا" است که با پشتیبانی سه نهاد رسمی عرضه‌ شده‌اند. هدف این مطالعه، چگونگی پردازش ایدئولوژی‌های فرهنگی در محتوای بازی رایانه‌ای از سوی بازی‌سازهای ایرانی است. روش تحقیق در این مطالعه روش کیفی، مبتنی بر نشانه‌شناسی است که در این باب از نظریه‌های رولان بارت برای تحلیل رمزگان فرهنگی و فیلیپ تاگ برای واکاوی نشانه‌های رسانه استفاده‌شده است.  نتایج تحقیق که در دو سطح ماهیت رسانه و ایدئولوژی‌های فرهنگی استخراج‌ شده‌اند نشان‌دهنده آن‌اند که بازی‌های رایانه‌ای ایرانی از قابلیت‌های خاص رسانه بازی مانند "تعاملی بودن" و "روایت سازی" توسط بازیکن استفاده نکرده‌اند. در بعد ایدئولوژی‌های فرهنگی نیز نتایج تحقیق نشان می‌دهد که میان محتوای ایدئولوژیک بازی‌ها و ایدئولوژی‌های فرهنگی نهاد سازنده بازی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد پس سیر روایی بازی مبتنی بر ارزش‌های رسمی است.    }, keywords_fa = {ایدئولوژی فرهنگی,بازنمایی,بازی رایانه‌ای,نشانه‌شناسی,مدافعان کربلا,مقاومت,میر مهنا}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_4814.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_4814_963bad190c959b82cb77c39adcf5fe27.pdf} } @article { author = {Forghan, Mohammad Mahdi and Badiee, Bahar}, title = {The Process of Domestication of Media Technology: The Lived Experience of Iranian Youth in Using Smartphones}, journal = {New Media Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {133-178}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/cs.2015.4815}, abstract = {Recent years have witnessed great changes in the field of mobile communication with the emergence of smartphones. The expansion of modern technologies is borderless and the Iranian society has also witnessed the social changes caused by media technologies. The lives of the youth, as the most accepting group when it comes to new technologies, have been affected and changed by these technologies. The present study is concerned with the process of acquisition and domestication of smartphones by the Iranian youth. With a qualitative approach, we conducted in-depth interviews with a number of bachelor students studying in the city of Tehran and found six main categories of smartphone consumption in the personal and social lives of the interviewed Iranian youth. These categories are as follows: accessing information including looking up facts, reading news. The second category is location-based applications that include showing locations, controlling locations, and feeling safe. The third category is communicating including using social networks, using some application programs and getting detached from real communities. The fourth category called technological adaptation includes being everywhere, ease of learning, and fluidity of technology. The fifth category is individual independence. This includes independence from family and forming selective relationships. Finally, the sixth category is controlling technology consumption. It includes controlling how one’s virtual identity is represented.  }, keywords = {smartphones,mobile communication,Youth,domestication}, title_fa = {فرآیند اهلی سازی تکنولوژی رسانه‌ای: تجربه زیسته جوانان ایرانی در پذیرش تلفن همراه هوشمند}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر به دنبال ورود تلفن‌های همراه هوشمند، عرصه ارتباطات موبایلی شاهد دگرگونی‌های فراوانی بوده است. ازآنجاکه یکی از قابلیت‌های تکنولوژی درنوردیدن مرزهای جغرافیایی است، جامعه ما نیز شاهد تغییرات اجتماعی برآمده از این نوآوری رسانه‌ای بوده است. در این میان، زندگی روزمره جوانان به‌عنوان گروهی که عموماً در پذیرش تکنولوژی‌های نوین پیش‌قدم می‌شوند، تحت تأثیر این فضای تکنولوژیک تغییر کرده است. در مقاله حاضر به مطالعه فرآیند پذیرش و اهلی سازی تلفن‌های همراه هوشمند در زندگی روزمره جوانان ایرانی پرداخته‌ایم. از خلال مصاحبه‌های نیمه استاندارد با دانشجویان مقطع کارشناسی شهر تهران، شش مقوله اصلی در نحوه مصرف تلفن همراه هوشمند توسط جوانان به دست آمد که در سطوح فردی و اجتماعی زندگی روزمره آن‌ها تجلی پیداکرده‌اند. این مقوله‌های شش‌گانه عبارت‌اند از: مصرف اطلاعاتی که شامل چک کردن واقعیت‌ها، آگاهی از اخبار و دسترسی به اطلاعات در لحظه است. مقوله بعد را مصرف مبتنی بر موقعیت نام نهادیم که نمایش موقعیت، نظارت بر موقعیت و احساس امنیت را شامل می‌شود. سومین مقوله مصرف ارتباطی است که در کاربری شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها پیام‌رسان و گسست از جمع‌های واقعی تجلی پیدا می‌کند. مقوله چهارم با عنوان انطباق تکنولوژیک شامل همه‌جا بودن، سهولت یادگیری کاربری و سیالیت تکنولوژی است. ابزار استقلال فردی نیز عنوان مقوله پنجم بوده که به معنای استقلال از خانواده و شکل‌دهی به روابط گزینشی است. آخرین مقوله در فرآیند اهلی سازی تلفن همراه هوشمند تسلط بر مصرف تکنولوژی است که کنترل شیوه کاربری و تسلط بر بازنمایی هویت مجازی را شامل می‌شود.  }, keywords_fa = {تلفن همراه هوشمند,ارتباطات موبایلی,جوانان,اهلی سازی,زندگی روزمره}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_4815.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_4815_7d603bc78b581cd77a4557952f462ec4.pdf} } @article { author = {Sheikh, Reza and Shambayati, Hanieh}, title = {A Content Analysis of Virtual Social Networks with a Netnography Approach Based on Incomplete Information}, journal = {New Media Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {179-203}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/cs.2015.4816}, abstract = {Social networks are among the most effective communication environments and despite being very young they have achieved high influence among the youths. Analyzing the content of users' comments on social networks, can reveal hidden layers and the underlying meanings of those remarks. Netnography is a new approach in the field of social networks and cyber space communications. In Netnography the comments and suggestions of the customers are studied in order to understand the attitudes, images, and emotions of the users in online communities. For this study the comments written by the students of management at a university in the city of Shahrood were studied using Netnography and analyzed based on grounded theory. Then importantissueswere determined by experts and because some of the comments were incomplete we prioritized them based on fuzzy preference relations with incomplete information.  }, keywords = {Ethnography,Hermeneutics,Incomplete Information,Netnography,Phenomenology}, title_fa = {تحلیل محتوای شبکه‌های اجتماعی مجازی با رویکرد نتنوگرافی بر اساس اطلاعات ناقص}, abstract_fa = {شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان مؤثرترین فضای ارتباط ‌جمعی در دنیای امروز محسوب می‌شود که با وجود عمرمحدود خود از ضریب نفوذ نسبتاً بالایی در میان جوانان برخوردار است. تحلیل محتوای نظرات کاربران در شبکه‌های مجازی، لایه‌های پنهان و زیرین نظرات و متون نوشته ‌شده توسط کاربران و اعضای شبکه‌های مجازی را کشف می‌نماید و به محققین علوم اجتماعی کمک می‌کند به اهدافی که پژوهش در راستای آن انجام می‌گیرد، نزدیک شوند. نتنوگرافی به‌عنوان رویکردی جدید در عرصه شبکه‌های اجتماعی و در فضای ارتباطات اینترنتی، پیشنهاد‌ها و نظریات مشتریان را در قالب کامنت مورد بررسی قرار می‌دهد و روشی برای درک نگرش‌ها، تصورات، تصاویر، و احساسات کاربران در جوامع آنلاین می‌باشد. در این مقاله نظرات اعضای شبکه مجازی دانشجویان مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود با روش نتنوگرافی و تجزیه‌وتحلیل بر اساس نظریه زمینه‌ای بررسی و سپس ضریب اهمیت موضوعات توسط کارشناسان تعیین شد و به علت ناقص بودن بعضی نظرات اولویت‌بندی بر اساس روابط اولویت فازی با اطلاعات ناقص انجام گرفت.  }, keywords_fa = {اطلاعات ناقص,پدیدارشناسی,مردم‌نگاری,نتنوگرافی,هرمنوتیک}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_4816.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_4816_95dd99410189e50a5010e111b435c8cd.pdf} } @article { author = {Sabbar, Shaho and Hyun, Daiwon}, title = {What do We Trust? A Study On Credibility of New and Old Media and Relations With Medium, Content and Audience Characteristics}, journal = {New Media Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {205-247}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/cs.2016.5733}, abstract = {The invention and development of the internet and new media forms have only made the issue of credibility more important. Many studies have addressed the comparative nature of media credibility. This studyis an effort to identify and explore some factors that may be in significant relation with perceived credibility of media. Three sets of factors including media form, media content, and audience were studied to find if they correlate with perceived media credibility. We analyzed questionnaires filled by 250 Iranians and found significant relations. The results suggest that the three sets of factors can be used to study credibility and its correlations. They also indicated that other than general demographics and behaviors such as media  consumption, the individuals’ personality traits can have significant correlations with the perceived credibility  of media content. This explorative study can pave the way for more comprehensive studies, especially those with more comprehensive tests and more respondents. This results show some evidence that}, keywords = {Media,Perceived Credibility,content,Audience}, title_fa = {عوامل مرتبط با میزان اعتماد مخاطبان به رسانه‌های نوین و سنتی (نگاهی به نوع رسانه، محتوای پیام و ویژگی‌های مخاطب)}, abstract_fa = {چکیده اعتماد به رسانه، مفهوم جدیدی نیست اما با ابداع و توسعه اینترنت و شکل‌های جدید رسانه، صرفاً به مفهومی مهم‌تر از پیش بدل شده است. تحقیق حاضر مطالعه‌ای است در راستای بررسی عواملی که ممکن است با میزان اعتماد به رسانه در ارتباط باشند. سه عاملِ: نوع رسانه، محتوای رسانه و ویژگی‌های مخاطب در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. تحلیل ۲۵۰ پرسشنامه پرشده از سوی ایرانیان، وجود روابط معنی‌داری را آشکار می‌کند. این تحقیق نشان می‌دهد که هر سه این عوامل را می‌توان برای مطالعه اعتماد به رسانه مورد بررسی قرار داد.}, keywords_fa = {رسانه,اعتماد,محتوای رسانه,ویژگی‌های مخاطب}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_5733.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_5733_32cb4fdf9aeafc432da8d2bb31779616.pdf} } @article { author = {Mousavi, Seyyed Kamaloddin and Asadnedjad Ahmadabadi, Masoumeh}, title = {Sociological Analysis of Trust Culture in Cyber Space}, journal = {New Media Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {247-283}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/cs.2016.5734}, abstract = {The present study aims to investigate the possibility of creation of trust culture in cyber space regarding its structural properties. We used the theory of social trust by Piotr Sztompka and Handerson as the theoreticalframework of the study. The study was conducted in the city of Islamshahr in December 2012. The statistical population included all the people who went to an internet café in the cityfrom whom 383 people were chosen as the sample. The results indicate that trust culture has been formed in the cyber space, however at a lower average level compared to the physical world. The results also show a direct relation between the structure of cyber space and the formed trust culture. The structure of cyber space showed a stronger relation with the mental dimension of trust culture rather than its objective dimension. Different cyber space environments showed different levels of trust culture. Facebook showed the strongest trust culture and emails andgame environments came in second and third level. }, keywords = {Trust Culture,Cyber Space Structure,Interactive Cyber Space,Virtual Environment}, title_fa = {تحلیل جامعه‌شناختی فرهنگ اعتماد در فضای مجازی}, abstract_fa = {چکیده بررسیِ امکان شکل‌گیری فرهنگ اعتماد در فضای مجازی آن‌هم با توجه به ساختار و ویژگی‌های ساختاری‌ای فضا هدفِ اصلیِ پژوهشِ حاضر بوده است. در تناسب با موضوع تحقیق از نظریه اعتماد اجتماعی زتومپکا و نیز هندرسون به‌عنوان چارچوبِ تئوریک پژوهش حاضر استفاده‌شده و بر اساس ادبیات نظری و تجربی تحقیق، تعدادی فرضیات تدوین و دریک جامعه نمونه در آذرماه 1391 و در شهر اسلامشهر موردبررسی و سنجش قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مراجعین به کافی‌نت‌های شهر اسلام‌شهر واقع در استان تهران بوده و از آن میان، نمونه‌ای با حجم 383 نفر و به کمک فرمول نمونه‌گیری کوکران محاسبه، و با شیوه نمونه‌گیری دو مرحله‌ای تصادفی و سهمیه‌ای متناسب انتخاب شدند. برخی از نتایج عمده تحقیق به شرح زیر است: نتایج این پژوهش نشان داد که فرهنگ اعتماد در فضای مجازی شکل‌گرفته و وجود دارد هرچند میزان فرهنگ اعتمادی که در فضای مجازی شکل‌گرفته است در حد " متوسط رو به پایین" قرار دارد. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که میان ساختار فضای مجازی و فرهنگ اعتماد یک رابطه مستقیم و در سطح متوسط وجود دارد. و در همین راستا، ساختار فضای مجازی رابطه قویی‌تری را با "بُعد ذهنیِ" فرهنگ اعتماد نشان می‌دهد تا "بُعدِ عینی" آن. همچنین مشخص گردید که در محیط‌های تعاملی اینترنتی میزان فرهنگ اعتماد تفاوت معناداری با یکدیگر نشان می‌دهد، به‌گونه‌ای که بالاترین میزان فرهنگ اعتماد به ترتیب در محیط تعاملی فیس‌بوک و سپس ایمیل و نهایتاً در محیط بازی و سرگرمی شکل گرفته است.}, keywords_fa = {فرهنگ اعتماد,ساختار فضای مجازی,محیط تعاملی مجازی,حوزه تعاملی مجازی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_5734.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_5734_02b4716021210847a30c26d8981775dd.pdf} }